Hur mycket kan man kräva av en inackordering?

Jag kan själv känna att det känns lite flytande om någon ska bestämma när hästarna ska in, att det inte är en bestämd tid (eller ungefärlig). Har jag stallet själv kan jag bestämma mig från dag till annan om de ska vara ute eller inte (har aldrig haft en mörkrädd häst f x), men ska andra styras av tiderna tycker jag det känns bättre att i alla fall ha ett tidsspann (16-18 t ex).

Jag hade aldrig formulerat stallregler i ett kontrakt, mer än väldigt basic. Jag hade avtalat om att vid varje tidpunkt gällande stallregler ska följas. Sedan kommunicerar man och befäster stallregler och ändringar på ett vettigt sätt.
Det beror väl på hur det är formulerat. Låter som att det i detta fall är att hästarna ska vara ute sålänge det är dagsljus typ?
Det tänker jag ändå är ganska tydligt. Man vet ju att det varierar över året hur länge det är ljust.
 
Hej!
Jag har hamnat i en tvist med mig själv angående hur jag ska hantera inackorderingarna i stallet. Vi har nämligen att vi alla måste hjälpa till med ett visst antal ut- och intag. Vilka tider som gäller ska bestämmas av stallchefen, som i detta fallet är jag. Vi vill alla att hästarna ska få så mycket utevistelse som möjligt och därför sätter jag tiderna därefter. Tiderna brukar därför flyttas i takt med ljusare dagar och på vår/sommar vill vi att hästarna ska gå ute till 18-19, gärna längre så länge de kommer in innan det blir mörkt. De flesta inackorderingar tycker att de tiderna är ett jättebra beslut men en inackordering hävdar att denne vill kunna ta stallet på väg hem från jobb och inte behöva åka tillbaka igen. Detta resulterar i att hen motsäger sig tiderna och säger att hen de dagar denne har intaget kommer hen inte ta in senare än 16-17 för att det inte är hållbart att åka hem emellan. Detta väcker irritation hos de andra inackorderingarna som anser att de måste göra samma sak och hästarnas välfärd ska gå före den enskildes bekvämlighet.
Hur ställer ni er och hur hade ni tyckt att situationen skulle hanteras? I hur stor utsträckning anser ni stallägaren äger rätten att bestämma vilka rutiner som gäller?

Förutsatt att du har ett tydligt kontrakt som inkluderar tiderna som de inackorderade godkände vid inflytt, så tycker jag inte det finns några frågor, då är det bara att stå fast och hänvisa till detta. Rent allmänt så gör du klokast i att inte ändra på dina egna regler. Om du dessutom gör ett undantag för att EN inackorderad nu inte tycker det passar, så riskerar du att öppna dörren till h-tet. för då kommer det kunna ifrågasättas av övriga nästa gång nån inte gillar upplägget, varför "den" fick som den ville ang. insläppstiderna.
 
Hej!
Jag har hamnat i en tvist med mig själv angående hur jag ska hantera inackorderingarna i stallet. Vi har nämligen att vi alla måste hjälpa till med ett visst antal ut- och intag. Vilka tider som gäller ska bestämmas av stallchefen, som i detta fallet är jag. Vi vill alla att hästarna ska få så mycket utevistelse som möjligt och därför sätter jag tiderna därefter. Tiderna brukar därför flyttas i takt med ljusare dagar och på vår/sommar vill vi att hästarna ska gå ute till 18-19, gärna längre så länge de kommer in innan det blir mörkt. De flesta inackorderingar tycker att de tiderna är ett jättebra beslut men en inackordering hävdar att denne vill kunna ta stallet på väg hem från jobb och inte behöva åka tillbaka igen. Detta resulterar i att hen motsäger sig tiderna och säger att hen de dagar denne har intaget kommer hen inte ta in senare än 16-17 för att det inte är hållbart att åka hem emellan. Detta väcker irritation hos de andra inackorderingarna som anser att de måste göra samma sak och hästarnas välfärd ska gå före den enskildes bekvämlighet.
Hur ställer ni er och hur hade ni tyckt att situationen skulle hanteras? I hur stor utsträckning anser ni stallägaren äger rätten att bestämma vilka rutiner som gäller?

Stallägaren bestämmer men får följa avtal som har ingåtts, även muntliga vilka kan vara svåra att bevisa vid tvist. Sköter sig inte stallägaren och inte är serviceminded bruka rykte gå och det kan vara svårt att få tag i bra inhyrda. Mitt råd till dig som stallägare , var rädd om bra folk. Om någon inte följer regler eller inte vill anpassa sig så gör dig av med dem. Tala om vad som gäller och börja inte göra undantag. Lycka till !
 
Fast om man stallar upp och får veta att utetiderna är si och så och dom sen ändras, då är det ju ett problem. Uppenbarligen har ju kommunikationen brustit nånstans och det har gett inackorderingen har uppfattat nåt annat än vad som gäller.

Det handlar inte om att någon är viktigare än någon annan, det handlar om att en ändring skett som någon inte var beredd på/hade räknat med och dens vardag därmed inte längre fungerar.

Jag tycker självklart att stallägare/chef har rätt att bestämma vad de vill, och jag förstår att man vill ha hästarna ute så länge det bara går, men samtidigt finns det ju en annan sida av det. Vi har bara hört den ena och utifrån vad jag läst får jag känslan av att den inackorderade inte förstått att det var detta som avsågs med att stallchefen bestämmer utetider. Många stall har ju samma tider året om.
 
Hej!
Jag har hamnat i en tvist med mig själv angående hur jag ska hantera inackorderingarna i stallet. Vi har nämligen att vi alla måste hjälpa till med ett visst antal ut- och intag. Vilka tider som gäller ska bestämmas av stallchefen, som i detta fallet är jag. Vi vill alla att hästarna ska få så mycket utevistelse som möjligt och därför sätter jag tiderna därefter. Tiderna brukar därför flyttas i takt med ljusare dagar och på vår/sommar vill vi att hästarna ska gå ute till 18-19, gärna längre så länge de kommer in innan det blir mörkt. De flesta inackorderingar tycker att de tiderna är ett jättebra beslut men en inackordering hävdar att denne vill kunna ta stallet på väg hem från jobb och inte behöva åka tillbaka igen. Detta resulterar i att hen motsäger sig tiderna och säger att hen de dagar denne har intaget kommer hen inte ta in senare än 16-17 för att det inte är hållbart att åka hem emellan. Detta väcker irritation hos de andra inackorderingarna som anser att de måste göra samma sak och hästarnas välfärd ska gå före den enskildes bekvämlighet.
Hur ställer ni er och hur hade ni tyckt att situationen skulle hanteras? I hur stor utsträckning anser ni stallägaren äger rätten att bestämma vilka rutiner som gäller?
Spelar det stor roll om hästarna kommer in 17 eller 18? Går det inte att göra en kompromiss och säga att hästarna tas in mellan 17 och 19, för dem spelar det ju mindre roll om de kommer in någon timme tidigare ibland. Det är svårt nog att ha häst som vuxen med allt annat som spelar in. Om man ska hinna rida så lär väl hästarna ändå för det mesta komma in tidigare än 19.00 på vardagarna?
 
Spelar det stor roll om hästarna kommer in 17 eller 18? Går det inte att göra en kompromiss och säga att hästarna tas in mellan 17 och 19, för dem spelar det ju mindre roll om de kommer in någon timme tidigare ibland. Det är svårt nog att ha häst som vuxen med allt annat som spelar in. Om man ska hinna rida så lär väl hästarna ändå för det mesta komma in tidigare än 19.00 på vardagarna?
En timma är faktiskt ganska länge att stå inne extra, iallafall när dom är ute såpass kort.
 
En timma är faktiskt ganska länge att stå inne extra, iallafall när dom är ute såpass kort.

Hästarna bryr sig troligen mindre än oss människor. Där jag står är de ute ca 8-16 på vintern. Men nån är sist ut och kommer ut 9. Om det är dåligt väder kan de gå in 14. Ibland är Stallägaren upptagen och då går de in 17.

Alla in/ut sköts av stalläg.

Jag fick lite spunk I början särskilt som min var van vara ute långa dagar. Men hon bryr sig nada om 1-2-3 h hit eller dit. Ingen annan häst bryr sig heller. Antagligen just för det är lite flexibelt och för de får foder vettigt antal ggr per dygn.
 
Hästarna bryr sig troligen mindre än oss människor. Där jag står är de ute ca 8-16 på vintern. Men nån är sist ut och kommer ut 9. Om det är dåligt väder kan de gå in 14. Ibland är Stallägaren upptagen och då går de in 17.

Alla in/ut sköts av stalläg.

Jag fick lite spunk I början särskilt som min var van vara ute långa dagar. Men hon bryr sig nada om 1-2-3 h hit eller dit. Ingen annan häst bryr sig heller. Antagligen just för det är lite flexibelt och för de får foder vettigt antal ggr per dygn.
Jag tycker en timma är mycket, hästar ska få så mycket utevistelse som möjligt.
 
Hästarna bryr sig troligen mindre än oss människor. Där jag står är de ute ca 8-16 på vintern. Men nån är sist ut och kommer ut 9. Om det är dåligt väder kan de gå in 14. Ibland är Stallägaren upptagen och då går de in 17.

Alla in/ut sköts av stalläg.

Jag fick lite spunk I början särskilt som min var van vara ute långa dagar. Men hon bryr sig nada om 1-2-3 h hit eller dit. Ingen annan häst bryr sig heller. Antagligen just för det är lite flexibelt och för de får foder vettigt antal ggr per dygn.

Hur kan man ens veta om hästarna inte bryr sig? De flesta är ganska stoiska och accepterar det mesta, men vad de tycker är inte lätt att veta.

Det handlar för mig förutom trivsel om hälsa. Stallmiljön är ofta inte helt hälsosam för hästar, det är damm och i viss mån ångor från urin/avföring. Det är också onaturligt för hästen att stå stilla i måna timmar så det handlar definitivt inte bara om mänskligt tyckande.

<
 
Hej!
Jag har hamnat i en tvist med mig själv angående hur jag ska hantera inackorderingarna i stallet. Vi har nämligen att vi alla måste hjälpa till med ett visst antal ut- och intag. Vilka tider som gäller ska bestämmas av stallchefen, som i detta fallet är jag. Vi vill alla att hästarna ska få så mycket utevistelse som möjligt och därför sätter jag tiderna därefter. Tiderna brukar därför flyttas i takt med ljusare dagar och på vår/sommar vill vi att hästarna ska gå ute till 18-19, gärna längre så länge de kommer in innan det blir mörkt. De flesta inackorderingar tycker att de tiderna är ett jättebra beslut men en inackordering hävdar att denne vill kunna ta stallet på väg hem från jobb och inte behöva åka tillbaka igen. Detta resulterar i att hen motsäger sig tiderna och säger att hen de dagar denne har intaget kommer hen inte ta in senare än 16-17 för att det inte är hållbart att åka hem emellan. Detta väcker irritation hos de andra inackorderingarna som anser att de måste göra samma sak och hästarnas välfärd ska gå före den enskildes bekvämlighet.
Hur ställer ni er och hur hade ni tyckt att situationen skulle hanteras? I hur stor utsträckning anser ni stallägaren äger rätten att bestämma vilka rutiner som gäller?
Varför känner de andra inackorderingarna att de måste göra likadant ?
Kan man lösa det utan att det går ut över hästarna och de andra ser jag inget problem att tex denna inackordering tar fler utsläpp. Livet är ju inte konstant så är det ju för alla och antingen löser man det eller så får inackorderingen hitta ett lämpligare stall?
 
Jo, men som jag skrev så tror jag att det är vi människor som påverkas mer än hästarna.

Sen ska man naturligtvis inte stå i ett stall med kortare utetid än man tycker är okej, eller i stall med flexibel utetid om man tycker det är fel.
För min del spelar det ingen roll när hästarna är ute sålänge dom får sina timmar, ska hästarna in såpass tidigt så får dom gå ut tidigare helt enkelt. Jag har sällan varit noga med tiderna i sej självt utan det handlar om timmarna dom är ute.
 
Jag håller inte riktigt med om att hästar inte bryr sig om hur mycket dom är ute. Min gör det definitivt. Står hon inne för länge så boxvandrar hon som en tok. Spelar ingen roll om hon har mat för den trampar hon bara runt och ner i ströet. Av den anledningen så stallar jag naturligtvis inte upp henne någonstans där utetiden är för kort. Jag skulle inte uppskatta om någon började ta in hästarna flera timmar tidigare än vad som är sagt om det inte var en mycket speciell situation som storm eller liknande.
 
Hur ställer ni er och hur hade ni tyckt att situationen skulle hanteras? I hur stor utsträckning anser ni stallägaren äger rätten att bestämma vilka rutiner som gäller?


Jag hade blivit irriterad om en person i kollektivet tog egna beslut om tider, oavsett om det gällde fodring, in- eller utsläpp. Särskilt om det skiljer hela 2 timmar. Alla hästar tränas inte heller på kvällen, det beror på ägarens arbetstider. Så vissa hästar blir ju bara stående i boxen från kl 16 till morgonen efter i så fall. Då gör det stor skillnad om de kommer in 16 eller 18.

Går det att hitta en kompromiss (som nån skrev ovan) - exempelvis att personen tar två utsläpp på morgonen istället, och någon annan tar två insläpp i rätt tid på kvällen så är det ju en bra lösning om alla är positiva till det.

Men annars är det stallägaren som bestämmer vilka regler som gäller i hens stall. Lättast är alltid att rutinerna är tydliga och klara redan från början. Så att du som hyr vet vad som gäller och vad du kan förvänta dig. Det blir väldigt slitsamt om varenda rutin ska vara uppe för diskussion och anpassas efter de olika hästägarna och vad som råkar passa bäst för varje enskild person de olika dagarna.
 
Hästarna bryr sig troligen mindre än oss människor. Där jag står är de ute ca 8-16 på vintern. Men nån är sist ut och kommer ut 9. Om det är dåligt väder kan de gå in 14. Ibland är Stallägaren upptagen och då går de in 17.

Jo, troligtvis är vi kinkigare än hästarna i fråga om att komma in en timma tidigare eller senare. Dock handlar det ju i det här fallet mer om vad man som inackorderad kan ta sig frihet att göra för att kringgå överenskommelser, än hur många timmar hästarna går ute.
 
Jo, troligtvis är vi kinkigare än hästarna i fråga om att komma in en timma tidigare eller senare. Dock handlar det ju i det här fallet mer om vad man som inackorderad kan ta sig frihet att göra för att kringgå överenskommelser, än hur många timmar hästarna går ute.

Absolut.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 281
Senast: Blyger
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 959
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 189
Senast: hastflicka
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
810
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp