Hur mycket kläder har era barn på sig ute på förskolan?

Kan det inte bero lite på ålder och hur rörliga de är? Många av de mindre barnen på vår förskola springer ju inte direkt omkring utan sitter mest i t.ex sandlådan och behöver varmare kläder av den anledningen.
 
De skulle jag också göra, är väldigt frusen av mig :angel: Men här är det barn som har ordentliga vinteroveraller på sig+ett fleecelager vid 0 till minus 5 grader
Ja och det skulle mina barn också haft, fast ull istället för fleece, om vi bara hade fått lite minusgrader den här vintern...
 
Ja och det skulle mina barn också haft, fast ull istället för fleece, om vi bara hade fått lite minusgrader den här vintern...

Men vad lägger du på den om det börjar bli mot -15 grader då?

Förra vintern gick storebror på parklek där han var ute 2,5h i ett streck. Vid minus 10 började jag lägga en ulloverall under vinteroverall.
 
Vår frusna son har oftast vanliga kläder plus fleecejacka under overallen. Han har en sämre då det är varmare och en bättre med fleecefoder då det är kallt. Sen har han alltid stickasockor i sina ullfodrade vinterskor. Samt vintermössa och tjocka hanskar. Blir det några minus har han fleecebyxor ovanpå.

Blir det ännu kallare ja då har han ännu ett lager,typ stickat mellan. Har en kompis vars son inte ens använder långkalsonger utan har endast mjukisbyxor under overallen. Sonen här skulle frysa ihjäl då.
 
Vår frusna son har oftast vanliga kläder plus fleecejacka under overallen. Han har en sämre då det är varmare och en bättre med fleecefoder då det är kallt. Sen har han alltid stickasockor i sina ullfodrade vinterskor. Samt vintermössa och tjocka hanskar. Blir det några minus har han fleecebyxor ovanpå.

Blir det ännu kallare ja då har han ännu ett lager,typ stickat mellan. Har en kompis vars son inte ens använder långkalsonger utan har endast mjukisbyxor under overallen. Sonen här skulle frysa ihjäl då.

Tror vi började köra med långkalsonger i december :angel:. Och är vi hemma så är han oftast utan (många gånger har han inte mer än bara kortkalsonger på sig här hemma (han skulle vara naken men mor tycker att man i alla fall till matbords kan ha nått på sig)
 
Jag jobbar i förskola och vet hur olika det är. Dels bland kollegorna när vi tycker att det är kallt och börjar klä på barnen mer, dels att det är individuella skillnader i vilka barn som tidigare behöver ett lager två av ull eller fleece. Jag bor i norra Västerbotten men ännu har det inte varit så många kalla dagar. Vi är alltid ute på både för och eftermiddag, jobbar på en 1-3 års avdelning.
 
Mina barn, framför allt äldsta, är lite kalla av sig. Vi kör vinteroverall från +5 och neråt. Ofta åker det på en ulltröja också även om det kanske inte behövs. Men tro mig, mina barn fryser häcken av sig i skalkläder när det är +5 trots lager på lager med ull.

Exakt samma med våra kids! Och är det kallare än ca -5 till -10 blir det raggsockor, fleecebyxor och något extra underställslager också. Jag tittar förskräckt när andra barn kommer i typ fodrad galon eller bara skalkläder när det är runt nollgradigt. Men barn är väl helt enkelt olika varma:) (även om jag varit med att de barnen sedan varit väldigt gnälliga efter ett par timmar ute och jag i mitt stilla sinne funderat om de inte börjar bli rätt frusna).
 
Men vad lägger du på den om det börjar bli mot -15 grader då?

Förra vintern gick storebror på parklek där han var ute 2,5h i ett streck. Vid minus 10 började jag lägga en ulloverall under vinteroverall.
Då får vi bylsa på med allt som går men det är inte lätt. Framför allt fötter och händer är väldigt svåra att hålla varma. Dock är ju de temperaturerna väldigt sällsynta i Stockholm där vi bor, och i år helt icke-existerande.
 
Som personal tycker jag är det viktigaste är att det finns alternativ.

Jätteofta har barnen bara typ termobyxor och vinterjacka, men hellre då en tunnare jacka plus fleece så kan vi anpassa lite efter väder.
Vädret ändrar sig fort och det som funkar på morgonen blir ofta alldeles för varmt framåt dagen, speciellt när vi går mot vår.

Denna vintern har alla våra klarat sig utmärkt på fodrat galonställ med fleece under vid behov, tycker den kombon är outstanding när det inte är kallare än så här.

Sen märker man ju skillnad på vem som klätt barnen, mina frusna kollegor klär gärna på ungarna mer än vad jag gör. Ungefär som att mina hästar alltid haft tunnare täcken än alla andras.. :angel:

Jättetydligt här med vilken pedagog som klätt på! Sonen har denna vintern mest haft fodrad galon men många har fleece under overaller. Det har jag typ när det går under -10 eller vi ska vara stilla ute.

Han är som mig, varm om händer och fötter om han rör på sig. Jag är också pedantisk med att det är bra kläder, vattentäta vantar osv och inga bomullskläder blandat med underställ osv. Då blir det ett köldlager bara.
 
Senast ändrad:
Exakt samma med våra kids! Och är det kallare än ca -5 till -10 blir det raggsockor, fleecebyxor och något extra underställslager också. Jag tittar förskräckt när andra barn kommer i typ fodrad galon eller bara skalkläder när det är runt nollgradigt. Men barn är väl helt enkelt olika varma:) (även om jag varit med att de barnen sedan varit väldigt gnälliga efter ett par timmar ute och jag i mitt stilla sinne funderat om de inte börjar bli rätt frusna).

Är det några barn som kommer i enbart skalkläder utan mellanlager när det är nollgradigt?

Våra barn har ullfleece under skal när det är runt nollgradigt. Och de är blir varken kalla eller eller blöta igenom. Tjockare ullfleece är riktigt varmt! Men andra föräldrar ser ju bara skalkläderna ock kanske blir förskräckta...

Själv blir jag förskräckt över att fodrad galon öht existerar :p Men uppenbarligen finns det ju massor med folk som tycker det är bra.
 
På vår förskola är barnen ute ca2h på förmiddagen och 2h på eftermiddagen oavsett väder
OT men som jag önskar att det var så på vår förskola, här får barnen vara ute en timma på förmiddagen (i bästa fall, det hör inte till ovanligheterna att det går en vecka med flera dagar utan utelek) och så går de ut sent på eftermiddagen på vår och sommar när det är fint väder :meh: :down:

Det är svårt det här med vinterkläder när det inte ens är vinter och där vi bor kan det vara en årstid på morgonen och en annan fram på dagen, vilket blir lite knepigt för på förskolan verkar regeln "tar ni med det tar vi på det" gälla oavsett väder. Hemma klär vi på barnet ungefär som vi klär oss själva när vi ska vara ute och barnet säger sig aldrig vara varken varmt eller frysa så då duger det förhoppningsvis. Vinteroverall med fuskpolo över tunna byxor och långärmad tröja, raggsockor över tunna strumpor i vinterskor eller fodrade gummistövlar och så mössa och vattentäta vantar. Kallare/blåsigt väder tar vi på en tunn fleecetröja under overallen.
 
OT men som jag önskar att det var så på vår förskola, här får barnen vara ute en timma på förmiddagen (i bästa fall, det hör inte till ovanligheterna att det går en vecka med flera dagar utan utelek) och så går de ut sent på eftermiddagen på vår och sommar när det är fint väder :meh: :down:

Men oj. Har de väldigt tråkig utegård eller tycker bara personalen inte om att vara ute?

Hos oss är de i regel ute från öppning 7 till 9 på morgonen. Sen går de ut efter mellis vid 14:30 och är ute till förskolan stänger vid 17. I alla väder förutom typ skyfall och storm.
 
Hoss oss går det ut runt 09 och in vid 11 för lunch. Sen sover dom (alla utom min och hennes kusin). Då brukar mitt barn få följa med en annan avdelning ut om hon vill. Ibland ligger hon och vilar med dom andra men sover gör hon då inte :rofl:

Igår var det 8+ här och strålande sol. När jag hämtade henne var hon svettig. Så jag tog med mig ett par skalbyxor idag att variera med om det är varmt.
 
Hur gör ni med tex regnkläder. Har ni en uppsättning hemma och en på förskolan? Om det regnar på morgonen, tar ni då på "hemmasättet" till förskolan?

Sitter och skall beställa nya till barnen men vet inte hur jag skall göra. Ett eller två liksom (hjälper ju inte att jag snöat in mig på Didriksons vårnyheter och tycker de är snyggast jag sett på länge)
 
Har alltid ett sett med jacka och byxor, antingen fodrade regnkläder eller ofodrade, beroende på säsong. Har även overall på förskolan. Dubbla uppsättningar alltså. Vi åker alltid bil så då blir det opraktiskt att ta med ytterkläder varje dag.
 
Hur gör ni med tex regnkläder. Har ni en uppsättning hemma och en på förskolan? Om det regnar på morgonen, tar ni då på "hemmasättet" till förskolan?

Sitter och skall beställa nya till barnen men vet inte hur jag skall göra. Ett eller två liksom (hjälper ju inte att jag snöat in mig på Didriksons vårnyheter och tycker de är snyggast jag sett på länge)

Vi har som sagt skalkläder i alla (nästan) väder. Eftersom vi lämnar och hämtar ute och går till förskolan så blir ju svaret rätt självklart. Skulle vara väldigt opraktiskt att byta om på barnen när man kom dit och innan hemgång :p

De har ett par extra galonbyxor som alltid hänger på förskolan som vi köpt billigt och begagnat. För eventuella nödfall :)
 
Mitt barn är väldigt varmt av sig, det är ytterst sällan som han fryser. Vi har en vinteroverall och skalkläder med tillhörande vindfleece hängande på dagis, så får personalen välja vilket som passar bäst för dagen. Vintervantar eller fodrade regnvantar finns att välja på. En mössa. Vinterstövlar.
Det har varit så varmt hela vintern så det har inte varit behov av några underställ eller extra lager i vårat fall.
Dom är oftast ute ett par timmar på fm och sen igen på em.
 
Hur gör ni med tex regnkläder. Har ni en uppsättning hemma och en på förskolan? Om det regnar på morgonen, tar ni då på "hemmasättet" till förskolan?

Sitter och skall beställa nya till barnen men vet inte hur jag skall göra. Ett eller två liksom (hjälper ju inte att jag snöat in mig på Didriksons vårnyheter och tycker de är snyggast jag sett på länge)

Vi har dubbla uppsättningar av ytterkläderna. Ett hänger alltid på dagis och ett annat hemma. Åker alltid bil dit i vanlig jacka.
 
Hur gör ni med tex regnkläder. Har ni en uppsättning hemma och en på förskolan? Om det regnar på morgonen, tar ni då på "hemmasättet" till förskolan?

Sitter och skall beställa nya till barnen men vet inte hur jag skall göra. Ett eller två liksom (hjälper ju inte att jag snöat in mig på Didriksons vårnyheter och tycker de är snyggast jag sett på länge)
Har alltid dubbla uppsättningar, av allting 😁
 

Liknande trådar

Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 624
Senast: Bri
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 638
Senast: Otherside
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 170
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite kortfattat : I slutet på 2012 fick jag veta av en lärare på äldsta sonens skola att de skulle göra en orosanmälan till...
Svar
7
· Visningar
2 011
Senast: Meibla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp