Hur mycket kläder har era barn på sig ute på förskolan?

vinkelina

Trådstartare
Vet inte om det är jag som klär på mina barn för lite eller andra som klär på för mycket. Men ALLA andra barn har vanliga kläder+fleecekläder+overall ute på förskolan (barn 1-5 år) sedan har de mindre oftast dubbla mössor, vantar och yllesockor i fodrade vinterskor

Mina barn har overall efter väder. En som klara sig +10 till -5 med galon från midjan och neråt och en som är från -5 och kallare. Ett par varmare hanskar (på dagis finns även tunna vantar och fodrade galonhanskar till dåligt väder)

Tänker jag fel att barnen blir varma av att röra på sig ute, mina är ute 1h förmiddag och så går vi alltid ut ca 45 min direkt efter förskolan (hämtar dem precis innan de skall gå ut eftermiddag) och har aldrig upplevt dem som kalla. Händerna någon gång men då har det oftast varit vatten iblandat i leken.

Tycker alltid pedagogerna ser så trötta och svettiga ut efter att klätt på 10 barn i "lilla" gruppen.
 
Vet inte om det är jag som klär på mina barn för lite eller andra som klär på för mycket. Men ALLA andra barn har vanliga kläder+fleecekläder+overall ute på förskolan (barn 1-5 år) sedan har de mindre oftast dubbla mössor, vantar och yllesockor i fodrade vinterskor

Mina barn har overall efter väder. En som klara sig +10 till -5 med galon från midjan och neråt och en som är från -5 och kallare. Ett par varmare hanskar (på dagis finns även tunna vantar och fodrade galonhanskar till dåligt väder)

Tänker jag fel att barnen blir varma av att röra på sig ute, mina är ute 1h förmiddag och så går vi alltid ut ca 45 min direkt efter förskolan (hämtar dem precis innan de skall gå ut eftermiddag) och har aldrig upplevt dem som kalla. Händerna någon gång men då har det oftast varit vatten iblandat i leken.

Tycker alltid pedagogerna ser så trötta och svettiga ut efter att klätt på 10 barn i "lilla" gruppen.
Du kan inte jämföra med andra. Bra pedagoger fattar ju vilka barn som lätt fryser och vilka som kan ha bara t-shirt unde overallen.

Jag tror att ofta har föräldrar mindre koll än personal.
 
Mitt barn är varm av sig, så blev förvånad igår när han hade långärmad, ylletröja och vinterjacka samt de tjocka vantarna på igår när jag hämtade. Jag hade bara valt tröja och vinterjacka eller ev ylletröjan och regnjacka. Men det är faktiskt första gången på över 1,5 år som jag hämtar och upplever att han är för varmt klädd!
 
Båda mina sliter ju av sig alla kläder när de kommer hem. Vet att storebror är extremt varm av sig och vi fick faktist ta hem de extra lagret vi hade där då de alltid lade på det av ren automatik (tänkt för riktigt kalla dagar) Hade sagt till att han är varm, han vägrade jacka långt in på hösten
 
Min unge är en varm liten människa. De säger detsamma på förskolan.

Hon har en två stycken fleecetröjor på förskolan som funkar jätte bra under hennes ofodrade skaljacka. I vinter har de knappt behövt använda overall men en rejäl mössa och ett par varma vantar + några tunna ullvantar att variera med har behövs.
 
Mitt barn har ofta mer kläder än vad jag skulle sätta på men det finns många alternativ (fodrade och ofodrade skal, tunn och tjock lager 2) och oftast är det rimligt.

En gång hade en vikare klätt på alla kläderna och det var ett par plusgrader. Då var han törstig när jag hämtade, stackarn 😅
 
Våra pedagoger är väldigt väldigt duktiga på att klä barnen individuellt.
Ena dagen räcker det med vanliga kläder och overall. Nästa dag har de en fleecetröja under också. För att behovet är så.

Ena sonen behöver ha en tunnare mössa för att han blir så varm om huvudet, oavsett väder. Medan den andre helst har nåt jättevarmt och lurvigt.


Däremot kommer det info inför varje årstid eller större väderomslag att
'glöm inte att se till att barnen har varma kläder med sej'
'nu är det varmare ute, glöm inte att byta ut ytterkläderna till något tunnare'
'se till att det finns vantar efter väder och temperatur'
Osvosv

Någon gång har barnen helt enkelt fått vara inne en dag för att alla barn inte har tillräckligt varma (ytter)kläder på plats. 🙈
 
Vi har typ runt 5 plus här. Min dotter har vanligtvis overall, vanliga kläder, tjocktröja, mössa, vantar och halskrage. Vi har ett extra fleeceställ på föris vid kallare väder.

Vi lämnar barnet inne på morgonen så personalen klär på ytterkläder när se ska ut. Jag litar på att de tar på lagom mycket kläder.
 
Som personal tycker jag är det viktigaste är att det finns alternativ.

Jätteofta har barnen bara typ termobyxor och vinterjacka, men hellre då en tunnare jacka plus fleece så kan vi anpassa lite efter väder.
Vädret ändrar sig fort och det som funkar på morgonen blir ofta alldeles för varmt framåt dagen, speciellt när vi går mot vår.

Denna vintern har alla våra klarat sig utmärkt på fodrat galonställ med fleece under vid behov, tycker den kombon är outstanding när det inte är kallare än så här.

Sen märker man ju skillnad på vem som klätt barnen, mina frusna kollegor klär gärna på ungarna mer än vad jag gör. Ungefär som att mina hästar alltid haft tunnare täcken än alla andras.. :angel:
 
Sonen har en vinteroverall och ett fleecefodrat regnställ som personalen alternerar mellan beroende på väder, vanliga kläder under, samt Vikings ultra-stövlar.

Fungerar bra tycker jag :)
 
Mina barn har skalkläder. Under detta har de antingen ullfleece eller ullfrotte beroende på temperatur. Svårast är vantar. Min dotter fryser om händerna jämt, oavsett om vilka vantar hon har. Beror delvis på att hon tar av sig vantarna i tid och otid :sneaky:

De har även vinteroveraller men de använder vi bara när det är kallare (mer än -5 typ). Och de dagarna har varit få den här vintern.
 
Min tvååring har haft vinteroverall med vanliga tunna kläder nästan hela vintern. Har inte varit så kallt att någon extra tröja behövts. Sen halskrage i fleece och en ganska tjock mössa. Vantar har oftast ett par stickade i ull, ibland blir han kall om händerna men han hatar de tjockare vantarna.
Ibland lite varm om huvudet men upplever annars inte att han blivit för varm trots cirka 5+ ibland.
Vi lämnar ute på morgonen och de hinner inte gå ut innan vi hämtar på eftermiddagen så personalen på förskolan klär sällan på honom.
 
Vi har haft vinteroverall med vanliga kläder under till våran snart 2 åring hela vintern (sen typ oktober då första snön kom) bor i norr och har overall med hög vattenpelare och bra andningsförmåga så han känns alltid lagom även de dagar det är några plusgrader.

Han har fleece med sig på förskolan ifall de skulle bli svinkallt men tror bara han sovit med det ute i vagnen med åkpåse.

Varvar olika vantar och mössor beroende på hur kallt eller blött det är och har vinterskor och ett par fodrade gummistövlar att välja mellan beroende på om det är en sjö ute eller inte.

Mer mot våren ska han få med sig skalkläder som alternativ
 
På vår förskola är barnen ute ca2h på förmiddagen och 2h på eftermiddagen oavsett väder, så det är rätt varma kläder som gäller. Underställ underst och mjukisbyxor för att kunna leka ledigt och t-shirt över underställströjan och sen fleecetröja. Ute är det vinteroverall och vinterstövlar. Fodrat galonställ finns ifall det är riktigt blött.
 
Nu skriver du ju inte vilka temperaturer det handlar om, men klädseln du beskriver att de andra barnen hade skulle mina ha vid kanske -10. Framför allt stora är varm och vi fick säga till på förskolan flera gånger att hon inte behövde mer än overallen om det inte var så kallt ute. Och att hon oftast inte behövde fleece på hösten och våren. Men det var oftast bara en av pedagogerna som kom ihåg, så vi tog hem de varmare kläderna vid mildare väder. Hon bytte oftast om innan hemfärd om de var ute när vi hämtade, och tog av allt varmt.
 
Nu skriver du ju inte vilka temperaturer det handlar om, men klädseln du beskriver att de andra barnen hade skulle mina ha vid kanske -10. Framför allt stora är varm och vi fick säga till på förskolan flera gånger att hon inte behövde mer än overallen om det inte var så kallt ute. Och att hon oftast inte behövde fleece på hösten och våren. Men det var oftast bara en av pedagogerna som kom ihåg, så vi tog hem de varmare kläderna vid mildare väder. Hon bytte oftast om innan hemfärd om de var ute när vi hämtade, och tog av allt varmt.

Vinterns temperaturer. Mellan 0 och minus fem grader. Tror kallaste vi haft är -10
 
Mina barn, framför allt äldsta, är lite kalla av sig. Vi kör vinteroverall från +5 och neråt. Ofta åker det på en ulltröja också även om det kanske inte behövs. Men tro mig, mina barn fryser häcken av sig i skalkläder när det är +5 trots lager på lager med ull.
 
Mina barn, framför allt äldsta, är lite kalla av sig. Vi kör vinteroverall från +5 och neråt. Ofta åker det på en ulltröja också även om det kanske inte behövs. Men tro mig, mina barn fryser häcken av sig i skalkläder när det är +5 trots lager på lager med ull.

De skulle jag också göra, är väldigt frusen av mig :angel: Men här är det barn som har ordentliga vinteroveraller på sig+ett fleecelager vid 0 till minus 5 grader
 
På vår förskola är barnen ute ca2h på förmiddagen och 2h på eftermiddagen oavsett väder, så det är rätt varma kläder som gäller. Underställ underst och mjukisbyxor för att kunna leka ledigt och t-shirt över underställströjan och sen fleecetröja. Ute är det vinteroverall och vinterstövlar. Fodrat galonställ finns ifall det är riktigt blött.

Vilket drömstället. Här är de ute 1h förmiddag och så går de ut efter 15 (stänger 16:30). Så nu när de äntligen börjat vara ljust på kvällarna går vi ut direkt vi kommer hem (hämtar 15)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 693
Senast: Bri
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 838
Senast: Otherside
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 242
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite kortfattat : I slutet på 2012 fick jag veta av en lärare på äldsta sonens skola att de skulle göra en orosanmälan till...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Meibla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp