Bukefalos 28 år!

Hur mycket klarar en Siberian Husky?

Alaska

Trådstartare
Hej!

Jag har de senaste månaderna samlat information om denna ras och insett att den passar mina ändamål perfekt. Jag är en mycket aktiv människa som ägnat mig och bergsbestigning, långfärdscykling, långvandring med mera men har sedan en tid flickvän och en liten dotter på snart 2 år. Det gamla livet går inte ihop med det nya. Jag köpte därför ett skogstorp i Värmland som jag nu har renoverat upp och vi är på väg att flytta dit (flickvännen håller på att få ett jobb!). Jag vill fortsätta leva äventyrligt men lokalt och tänkte att dessa hundarna kunds hjälpa mig med detta.

Nu kommer jag till själva frågan. Huset ligger isolerat och avstånd till närmsta granne är ca 1km, busshållplatsen ca 5km och närmsta butik är cirka 12km och vi vill inte ha bil! Huset omges endast av grusvägar men den sista biten till affären är asfalterad. På sommaren har vi tänkt cykla och på vintern när snö och is kommer har vi tänkt använda oss av hundarna. Tid att träna upp hundarna under de kalla höstmånaderna borde därför vara rimligt för att de sedan ska klara 3-4 månader av hårt arbete.

Idén till en början är att jag inte ska jobba vi klara oss på min sambos lön så tid till hundarna finns. Men det jag undrar över är som sagt hur mycket de klarar? Jag kommer behöva köra min flickvän fram och tillbaka till bussen varje dag (20km, vikt ca 130+vagn 45kg) samt en dag i veckan åka till affären som skulle bli 25km. Skulle hundarna klara detta? Räcker det med en vilodag/vecka under vintern? Skulle hundarna klara ännu mer?

Vi hade tänkte börja med en övergångsperiod med bil eftersom vi på sikt kommer behöva 4 hundar men vi vill starta med två hundar och kommer därför behöva bil under en period. Vi kommer ha dem i hundgård och kommer inte köpa valpar för att spara tid. Ser att de dyker upp omplaceringshundar då och då.

Som sagt kom gärna med råd jag lyssnar! Allt från träningsupplägg till mat med mera är mer än välkomet.

Vänligen

Martin
 
Är absolut ingen expert på draghundar, men skulle tippa på att det du beskriver antagligen snarare handlar om något slags minimum om hundarna får välja själva. ;)

Huskeys (som får den träning de behöver för att bli fysiskt starka) är helt otroligt uthålliga hundar. De är gjorda för att springa massor med timmar per dygn och de ÄLSKAR det.
 
Har du någon erfarenhet av att köra hundar? Erfarenhet av hund alls, för den delen?

Med tanke på att du mer eller mindre bygger ert vardagsliv kring att hundarna ska fungera, hade jag tyckt det vore en god idé att i första hand kontakta någon erfaren person som har ett team aktiva draghundar och kan fungera som en mentor åt dig. Det vore tråkigt om du ska måsta prova dig fram genom en massa (onödiga) misstag, för både er och hundarna. Dessutom kan du också få hjälp att hitta passande hundar, inte alla som kommer ut som omplaceringar "duger" även om de är av rätt ras. :)
 
Kan heller inte om just Huskies, men generellt, som med alla hundar man ska ha ut det lilla extra ifrån, så ska man vända sig till rätt uppfödare/hitta rätt hundar. Precis som med de flesta aktiva sportraser så finns det ofta en variant som är ämnad mer för sällskap och en variant som är helt inriktad på arbete med allt vad det innebär. Det finns säkert någon här som har mer kött på benen om hur det ser ut med uppfödare, men det var mina 2 cent till diskussionen iaf :)
 
Kan inte mycket om den typen av hundar men en tanke som dök upp är att det förmodligen är bättre att köpa valpar på det sättet att dom formas på det sättet ni behöver dom, både när det gäller hållbarheten och det livet överlag. Ni blir ju som sagt väldigt beroende av dom och då är det bra att veta vad man har i grunden, släktingar till hundarna osv. Antar att även den typen av ras är avlad till lite olika saker än det dom ursprungligen är gjorda för att göra.
 
Hej!

Jag har de senaste månaderna samlat information om denna ras och insett att den passar mina ändamål perfekt. Jag är en mycket aktiv människa som ägnat mig och bergsbestigning, långfärdscykling, långvandring med mera men har sedan en tid flickvän och en liten dotter på snart 2 år. Det gamla livet går inte ihop med det nya. Jag köpte därför ett skogstorp i Värmland som jag nu har renoverat upp och vi är på väg att flytta dit (flickvännen håller på att få ett jobb!). Jag vill fortsätta leva äventyrligt men lokalt och tänkte att dessa hundarna kunds hjälpa mig med detta.

Nu kommer jag till själva frågan. Huset ligger isolerat och avstånd till närmsta granne är ca 1km, busshållplatsen ca 5km och närmsta butik är cirka 12km och vi vill inte ha bil! Huset omges endast av grusvägar men den sista biten till affären är asfalterad. På sommaren har vi tänkt cykla och på vintern när snö och is kommer har vi tänkt använda oss av hundarna. Tid att träna upp hundarna under de kalla höstmånaderna borde därför vara rimligt för att de sedan ska klara 3-4 månader av hårt arbete.

Idén till en början är att jag inte ska jobba vi klara oss på min sambos lön så tid till hundarna finns. Men det jag undrar över är som sagt hur mycket de klarar? Jag kommer behöva köra min flickvän fram och tillbaka till bussen varje dag (20km, vikt ca 130+vagn 45kg) samt en dag i veckan åka till affären som skulle bli 25km. Skulle hundarna klara detta? Räcker det med en vilodag/vecka under vintern? Skulle hundarna klara ännu mer?

Vi hade tänkte börja med en övergångsperiod med bil eftersom vi på sikt kommer behöva 4 hundar men vi vill starta med två hundar och kommer därför behöva bil under en period. Vi kommer ha dem i hundgård och kommer inte köpa valpar för att spara tid. Ser att de dyker upp omplaceringshundar då och då.

Som sagt kom gärna med råd jag lyssnar! Allt från träningsupplägg till mat med mera är mer än välkomet.

Vänligen

Martin

Det finns ganska många som tränar drag i Värmland, både på snö och barmark.
Googla Lillaliam eller Racing giants och ta kontakt med henne till att börja med, tycker jag.
 
Självklart kommer hundarna klara av ett sådant liv och aktivitet hos er, de är ju gjorda för det!

Jag hade tidigare (minst 20 år sedan) kontakt med rätt mycket folk som födde upp sibirian huskys, grönlandshundar och andra blandningar för långdistanser (kallas väl typ för alaska huskys numera) och de tävlade både aktivt långdistans, sprint samt körde turister eller levde allmänt vildmarksliv i finnmarken.

Gemensamt för dem alla var dock att de först skaffade sig en sk mentor och fick lära sig allt ordentligt från grunden genom att hjälpa till med hundar hos mentorn, därefter när de kände sig mogna så köpte de in färdiga hundar utvalda beroende på dess egenskaper/placeringar i spannet som de behövde för eget bruk.

Det brukar ofta finnas inkörda äldre hundar till salu av olika åldrar och ibland så passar kanske inte en hund in längre och då brukar den säljas till intresserade och sådana hundar är perfekta att starta med. Om du köper färdiga hundar så se till att köpa dem från samma uppfödare/spann, det blir då oftast betydligt enklare för dig när du är nybörjare om hundarna är vana att jobba ihop redan från början.

Samma sak med hundgården, är de vana att bo ihop i samma flock så behöver du inte flera hundgårdar på en gång, men det är i och för sig också alltid bra att ha en reservgård om något händer och man måste separera dem. Det kan gå rätt snabbt när vissa draghundar har/får olika åsikter om varandra i hundgården, i spannen brukar de fungera bra för då jobbar de, i hundgården är det kört däremot om de väl börjat tjafsa med varandra.

Även om du bara skall ha dem för eget behov och inte tävla så är hanteringen/träningen/behoven precis lika viktiga och det kan du då få hjälp med att lära dig om du kontaktar en uppfödare/person som är aktiv med draghundar i första hand.

Det är otroligt lätt att göra fel när man är ny inom hundkörning och speciellt om man skall vara beroende av hundarnas arbetsförmåga dygnet runt - tro mig, jag har varit handlers vid flera långdistanslopp och det tog en bra tid att lära sig enbart grunderna då man både hanterar och tränar på ett helt annat sätt än vad jag var van vid då.

/ kayoba
 
De är kul med draghundar!
Men dom kostar... Ett spann som ska jobba ordentligt behöver BRA mat, för att muskla och orka.
Och att hitta rätt ledarhund är inte heller alltid plättlätt.
Det är ju inte bara att ta en hund och sätta först i ledet, och sedan ropa höger och vänster... Då kan man hamna nästan var som helst ;)
Köper du en vuxen hund som gått som ledarhund är det ändå ingen garanti att den hunden passar med dej.
Skaffa en mentor, och kör massor av hund ihop med erfarna. Det är enda sättet att lära sig sporten.
Där kan du också lära dej säkerhestänket. Det är inte enkelt att förutse allt, speciellt i början.
Jag har varit med om tappade spann som jagat ren själv på fjället....:mad: Dom fick skjutas.
Här hade vi även hundar som hoppade lös en hel vägg, tog sig ut på byn, in i en ladugård och käkade upp ett halvt fårbestånd... (trots att anläggningen var besiktad en månad tidigare)
Hundar som slogs på fjället så att en fick hämtas med skoter och köras 22 mil till veterinär för att sys ihop. (halva hunden var skinnflådd)
De finns massor som kan gå på tok, men trots det är draghundssporten härlig!
Försök börja i rätt ända, och be om hjälp en gång för mycket i stället för att prova själv. Det är mitt råd.

STORT STORT LYCKA TILL!!

* Jenny *
 
Jag är lite nyfiken på hur ni har tänkt lösa det om tex hundarna blir akut sjuka och måste tas omgående till veterinärklinik för tex op? Om dottern blir sjuk och måste akut till sjukhus eller när sen när det börjar bli dax för förskola för barnet?
Ang hundarna är dom andras råd väldigt bra. Att lära sig rätt och ha en mentor. Att köra på vägar betyder tex att du måste kunna stanna och flytta dom omedelbart om tex en bil kommer i hög fart. Tänk på att bra mat är a och o och att alla omplaceringar inte vill/passar att dra med.

*Emma som haft en siberian husky omplacering som ville allt men inte dra* ;)
 
Jag kommer med helt annan input: finns någon plan för hundarna under sommaren?

Och tänk på att det är olämpligt att binda/lämna hundarna utanför affären, så där bör det ju också finnas en plan (typ tålamod att stå ute och vänta i kylan).
 
Nu har du ju redan sagt att du ska skaffa en mentor så då kommer nog det mesta att lösa sig men jag kan ändå slänga in en följdfråga till de andra som skriver.

Jag håller med om att sträckan TS tänkte köra inte är ett problem för hundarna men jag tänker på vikten och antal hundar. Alltså om det är raksträcka och fint före måste det ju vara ok men är det verkligen ok att låta enbart två hundar dra närmare 200 kg, 2 mil dagligen? Känns som att det borde bli svårt om det inte är perfekt underlag eller om det är mycket uppför?
Eller är det jag som tänker knasigt här? Jag håller ju verken på med WP eller släddrag och vet ju att slädarna går väldigt lätt, iof fick jag prova med jämten på en föreläsning och han drog ju mig och släden ensam så men vet inte om jag tyckte det gick speciellt lätt för honom( släde plus mig så strax under 100kg då om släden väger som TS angivit)

Till TS undrar jag också lite över vägen du tänkte ta, en grusad bilväg är ju inte så roligt någon längre sträcka och skoterspåren skulle jag undvika. Så det är om du har möjlighet att dra upp ett eget spår då?
 
Nu har du ju redan sagt att du ska skaffa en mentor så då kommer nog det mesta att lösa sig men jag kan ändå slänga in en följdfråga till de andra som skriver.

Jag håller med om att sträckan TS tänkte köra inte är ett problem för hundarna men jag tänker på vikten och antal hundar. Alltså om det är raksträcka och fint före måste det ju vara ok men är det verkligen ok att låta enbart två hundar dra närmare 200 kg, 2 mil dagligen? Känns som att det borde bli svårt om det inte är perfekt underlag eller om det är mycket uppför?
Eller är det jag som tänker knasigt här? Jag håller ju verken på med WP eller släddrag och vet ju att slädarna går väldigt lätt, iof fick jag prova med jämten på en föreläsning och han drog ju mig och släden ensam så men vet inte om jag tyckte det gick speciellt lätt för honom( släde plus mig så strax under 100kg då om släden väger som TS angivit)

Till TS undrar jag också lite över vägen du tänkte ta, en grusad bilväg är ju inte så roligt någon längre sträcka och skoterspåren skulle jag undvika. Så det är om du har möjlighet att dra upp ett eget spår då?

Jag fattade det som om de skulle vara 4 hundar i spannet? 2 st känns lite fjuttigt, även om dom kanske orkar? Då jag körde hund hade vi oftast 6 st i spannet, och ledarspannet hade 8-12 hundar. minst 4 var det i alla fall med en lätt släde och en lätt "körare"

* Jenny *
 
Jag fattade det som om de skulle vara 4 hundar i spannet? 2 st känns lite fjuttigt, även om dom kanske orkar? Då jag körde hund hade vi oftast 6 st i spannet, och ledarspannet hade 8-12 hundar. minst 4 var det i alla fall med en lätt släde och en lätt "körare"

* Jenny *
Ja på sikt skulle det vara fyra men till en början skulle det vara två va jag förstod.
 
Jag håller med flera av de andra som svarat. Det låter som en alldeles för optimistisk plan. Dels låter spannstorleken alldeles för liten för att dra två personer med packning, dels måste även draghundar få vilodagar regelbundet.

Och hur gör ni när nån hund behöver akutvård? Även med superlydiga hundar och massa rutin så tar det en bra stund att sela på ett spann. Det är INTE ett speciellt snabbt sätt att färdas.

De dagar det går att köra släde på vägen är få i det här landet. Vad ska ni ha för fordon för barmark?

Hur har du tänkt med foder? Draghundar i arbete kräver massor av mat. Hur ska du få hem den? Vi pratar hundratals kilo i månaden till ett spann.
 
Polarhundar är heller inte gjorda för att dra i värme, och dom jag känner som tävlar och tränar drar inte när det är mer än 10-15 grader eftersom risken för överhettning är stor. Då konditionstränar dom istället helt utan tyngd.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 027
Senast: Viva
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 240
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 947
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 518
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp