Hur mycket kontakt fodervärd-uppfödare?

Bapelsin

Trådstartare
Ni som har hundar på foder, hur mycket kontakt vill ni ha med fodervärden? Vad tycker ni att ni har rätt att få veta och vad tycker ni är kul att veta men inte nödvändigt? Följer ni aktivt era fodervärdar på sociala medier?

Och ni som är fodervärdar, hur mycket kontakt har ni med uppfödaren?
 
Jag har en tik på foder. Uppfödaren och jag har bra kontakt, jag är uppvuxen med hundar från henne o familjen och jobbar ofta där som hundvakt, hjälper till transporter av hundar och tar med på utställningar osv. Men inte speciellt ofta pratar vi faktiskt om hunden :p Jag frågar ibland om en domare på en utställning passar hunden innan jag anmäler och jag säger förstås till om hunden löper eller är allvarligt sjuk eller skadad, men inte om hon typ har någon mindre obetydlig skada eller så. Vi är vänner på facebook och hon kommenterar och gillar mina bilder.
 
Ni som har hundar på foder, hur mycket kontakt vill ni ha med fodervärden? Vad tycker ni att ni har rätt att få veta och vad tycker ni är kul att veta men inte nödvändigt? Följer ni aktivt era fodervärdar på sociala medier?

Och ni som är fodervärdar, hur mycket kontakt har ni med uppfödaren?

Jag har två (kanske tre :o) hundar på foder från samma uppfödare. Vi har under åren utvecklat en mycket djup vänskap och jag har blivit mycket delaktig i kenneln.
Vi har daglig kontakt som vänner men som ren fodervärd hör(de) jag av mig vid löp och eventuella skador/sjukdomar och om det var någon speciell utställning jag tänkte åka på.

För mig är det en ära och ett enormt förtroende att ha en hund på foder. Det är ju kennelns framtida avelshund och den som uppfödaren anser vara "bäst" i kullen. DET är läskigt och lägger en extra press på mig att utbilda och förvalta hunden på bästa sätt. Kontakten med uppfödaren är extremt viktig. Jag skulle ALDRIG ta en hund på foder från någon jag inte kände väl och "vågade" vända mig till för stöd och råd.
Jag hade absolut inte tänkt ta en hund på foder just för att jag har rätt stor prestationsångest men jag blev väldigt glad och smickrad när jag fick frågan då för massa år sedan.
 
Jag har väldigt bra kontakt med min uppfödare! Vi är även väldigt nära vänner så vi ses och hörs ofta. Hon brukar ställa hunden på utställningar, mest för att hon gör det så jäkla bra. 🙈

Även min första hund kommer från henne men hon är inte på foder. :)
 
Jag har några hundar ute på foder/"halv"foder, jag förväntar mig att man hör av sig vid löp,sjukdom och div träningsfrågor, några har jag mera kontakt med än andra.
Så länge hundarna är i bra skick o trevliga är jag en ganska lättsam hundägare/säljare.
 
Jag har haft hundar på foder förut. Första hundarna skötte föräldrarna kontaken iom att jag var omyndig. Det var mkt sparsam. Vi hade typ kontakt när det var dags för avel och inget mer.

Nästa hundar var från en väldigt härlig kennelägare. Hon fanns alltid där vid ev frågor/support etc. Hon är väldigt mån om de hundar hon föder upp och finns där för deras nya ägare. Vi blev vänner och har fortsatt bra kontakt även nu 20 år senare. Iom att vi blv vänner föll det sig ju naturligt att vi pratade om hundarna och hon visste vad som skedde i deras liv och jag vad hon planerade kring dem. Hon är toppen för hund och människa!
 
Vi har egen fb-grupp för kullen så där postar vi alla roliga bilder, framgångar och nederlag.

Jag är god vän med min tiks andra ägare och tillika uppfödare och vi har ganska mycket kontakt kring hunden. Hon (uppfödaren) är nog världens bästa faktiskt.

Vår foderhane har vi också mycket kontakt med dels via kennelns fb men också genom att posta bilder och frågor åt varandra på messenger.

Min kommande hund blir eventuellt också fodertik, men ska åka hem till uppfödaren och lära känna henne lite bättre först. Jag kommer inte att ta fodertik om jag inte känner att vi tänker likadant kring hund uppfödning. II såna fall köper jag tiken.
 
Impas uppfödare och jag har regelbunden kontakt både via telefon och messenger. Inte bara om Impa och hennes avkommor utan även om annat. Numera är ju Impa min men jag informerar uppfödaren ändå om allt som rör henne.

Testas uppfödare har blivit en väldigt nära vän så vi hörs nästan varje dag på nått vis. Är väldigt tacksam för att ha så bra relation med mina hundars uppfödare.
 
Jag har bara en hund såld med bibehållen avelsrätt. Hon är dock såld till en vän, så vi har nog lika mycket kontakt nu som förut :)
 
Jag har haft en tik på foder, och det skulle jag aldrig gjort om jag inte känt uppfödaren väl och visste att vi tänkte lika. Det gällde för mig för mig att ge valpen en bra uppväxt, inte börja krångla om uppfödaren ville ta valpen till någon utställning (vi bodde c:a 10 mil från varandra) och när det blev dags för parning skulle tiken vara i god kondition.
(Nu blev det ingen parning efter HD-röntgen).
Aldrig att jag skulle ta en hund på foder från en för mig okänd uppfödare. Även om man skriver SKK-avtal kan det trassla till sig.
 
Jag fick en vän för livet när jag sålde en tikvalp däremot och vi började umgås ägaren och jag då hon bor 15 minuters bilväg från mig. Hon hälsade på första gången när min Skalman och syskon föddes och ville ha en tik från kommande kull - som blev ett år senare. Den bästa av tikavalparna fick hon ta och det var även den hon gillade bäst.
Jag får ställa ut tiken och jag ska nu få låna in henne för en kull, då hon blev en riktigt bra hund - så ibland går det andra vägar än att lämna ut hund på foder :love:
Hon bor ju så pass nära att hon kan komma hit och hälsa på tiken och valpar så ofta hon vill när det blir dags för det :)

Så vi har kontakt och försöker träffas ungefär en gång per vecka och promenera med hundarna och emellanåt käka frukost efter. Kontakt oftare via messenger. Jag är hundvakt åt tiken då och då så hon är helt hemma här - så det är perfekt att få låna in henne i kenneln :heart Ägaren är en person jag lätt skulle kunna lämna en hund på helfoder till framöver om hon vill - fast hon vill nog prova en annan hundras emellan tyvärr :D
 
Jag tänker mig att om någon lämnar hund på foder så vill de åtminstone ha lite uppdateringar om hunden för att veta hur den utvecklas och fungerar i vardagen. Sedan vill väl uppfödaren såklart veta om tävlingsresultat m.m, samt veta om hunden blir sjuk och när det gäller tik även ha koll på löpen.

I mitt fall blev det så att vi hörs om jag hör av mig. De har hört av sig en gång för att fråga om jag skulle på en utställning (vilket jag inte skulle). Å andra sidan blev det också så att min tik inte användes i deras avel, de skrev till mig nu under vintern och sa att de avbryter fodervärdsavtalet och att hon är min "på riktigt" nu istället.
 
Ni som har hundar på foder, hur mycket kontakt vill ni ha med fodervärden? Vad tycker ni att ni har rätt att få veta och vad tycker ni är kul att veta men inte nödvändigt? Följer ni aktivt era fodervärdar på sociala medier?

Och ni som är fodervärdar, hur mycket kontakt har ni med uppfödaren?

Som uppfödare har jag kontakt med min fodervärd typ en gång i månaden. Tränar ihop ibland, erbjuder stöd och träning när de vill och försöker närvara på större tävlingar osv. Jag vill att fodervärden kontaktar mig vid löp, om det är några hälsoförändringar eller liknande.

Som fodervärd såg jag till att hålla uppfödarna informerade om löp, hälsoläget samt närvara på träningar och ha kontakt via sociala medier.
 
Jag tänker mig att om någon lämnar hund på foder så vill de åtminstone ha lite uppdateringar om hunden för att veta hur den utvecklas och fungerar i vardagen. Sedan vill väl uppfödaren såklart veta om tävlingsresultat m.m, samt veta om hunden blir sjuk och när det gäller tik även ha koll på löpen.

I mitt fall blev det så att vi hörs om jag hör av mig. De har hört av sig en gång för att fråga om jag skulle på en utställning (vilket jag inte skulle). Å andra sidan blev det också så att min tik inte användes i deras avel, de skrev till mig nu under vintern och sa att de avbryter fodervärdsavtalet och att hon är min "på riktigt" nu istället.
Åh, grattis!! :D
 
Jag har några hundar ute på foder/"halv"foder, jag förväntar mig att man hör av sig vid löp,sjukdom och div träningsfrågor, några har jag mera kontakt med än andra.
Så länge hundarna är i bra skick o trevliga är jag en ganska lättsam hundägare/säljare.


Jag fick en vän för livet när jag sålde en tikvalp däremot och vi började umgås ägaren och jag då hon bor 15 minuters bilväg från mig. Hon hälsade på första gången när min Skalman och syskon föddes och ville ha en tik från kommande kull - som blev ett år senare. Den bästa av tikavalparna fick hon ta och det var även den hon gillade bäst.
Jag får ställa ut tiken och jag ska nu få låna in henne för en kull, då hon blev en riktigt bra hund - så ibland går det andra vägar än att lämna ut hund på foder :love:
Hon bor ju så pass nära att hon kan komma hit och hälsa på tiken och valpar så ofta hon vill när det blir dags för det :)

Så vi har kontakt och försöker träffas ungefär en gång per vecka och promenera med hundarna och emellanåt käka frukost efter. Kontakt oftare via messenger. Jag är hundvakt åt tiken då och då så hon är helt hemma här - så det är perfekt att få låna in henne i kenneln :heart Ägaren är en person jag lätt skulle kunna lämna en hund på helfoder till framöver om hon vill - fast hon vill nog prova en annan hundras emellan tyvärr :D

Vad är brukligt gällande meritering av foderhund, tex utställning, är det fodervärden/halvfodervärden eller uppfödaren som gör det?
 
Vad är brukligt gällande meritering av foderhund, tex utställning, är det fodervärden/halvfodervärden eller uppfödaren som gör det?
Jag gör det om inte fodervärden gör det, på köp med behålld avelsrätt är jag mera begränsad så där väljer jag en köpare med intresse,annars kan jag lika gärna sälja (o senare leasa) eller behålla själv
 
Jag gör det om inte fodervärden gör det, på köp med behålld avelsrätt är jag mera begränsad så där väljer jag en köpare med intresse,annars kan jag lika gärna sälja (o senare leasa) eller behålla själv

Varför är du mer begränsad vid bibehållen avelsrätt? Att uppödare lejer ut på foder eller halvfoder (bibehållen avelsrätt) handlar väl mycket att ägaren inte har plats med alla sina avelsdjur?

Kollade på ett köpeavtal med bibehållen avelsrätt och däri står att ägaren har rätt att disponera hunden max tre gånger för meritering och säljaren bekostar all meritering.

Rimligt? Kör ni så @dobbis och @russinbulle ?
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 310
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 411
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 303
Senast: kubikmeter
·
Hundavel & Ras På tal om det här med kamphundar. Min syster tog emot en omplacering för lite mer än ett halvår sedan, en 6 årig mastiffhane. En...
2
Svar
27
· Visningar
1 475
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp