Hur mycket kostar det egentligen..?

Cheeserica

Trådstartare
Jag har de senaste dagarna försökt undersöka ungefär hur mycket marknadspriset ligger på att låta ett företag göra och administrera en hemsida åt en, exempelvis om ett företag skulle beställa en hemsida. Jag har inte lyckats hitta så pass många att jag kan göra någon rättvis studie, men det lilla jag hittat visar ju iaf att det är SJUKT dyrt! :eek: Och här sitter jag och gör sidor gratis... :smirk:

Det som chockar mig lite är att de flesta jag hittat som tillhandahåller såna här tjänster verkar göra rätt sunkiga sidor. :o Jag har ingen utbildning men de hemsidor jag gjort ser bra mycket proffsigare ut än de här! Vad är det folk tar betalt för egentligen?

Vad brukar folk ta betalt? Ni kanske kan länka till några olika så jag kan sammanställa någon slags marknadspris?

/Erica
 
Ja du.. Jag förvånas också.. Tycker det är sjukt dyrt för en sida på internet.

Jag gör själv hemsidor åt andra och själv tycker jag att resultaten blir bra :) Och så är det billigt också (om man jämför med andra) :bump:
Kan pm:a adressen om du vill titta.
 
Jag har hittat några som verkligen är pinsamt fula... :o Förstår inte hur man kan betala en krona för något så löjligt!

PM:a gärna. :)

/Erica
 
Jag har hittat några som verkligen är pinsamt fula... :o Förstår inte hur man kan betala en krona för något så löjligt!

PM:a gärna. :)
/Erica
Delvis har inte alltid företagen som köper in designen särskilt bra koll på hur en snygg websida ska se ut, vidare så ser ofta webdesignföretagets sida snygg ut, men sen slarvar de med kundens sida.
 
Jo, det är ju sjukt dyrt och kasst ibland :mad:. Endel företag är nog en kvarleva från it-boomen då vem som helst som kunde starta en dator kunde bli webbmasters :crazy:. När man sedan gjort hemsidor åt lite företag kan man ju ta ut lite mer pengar osv... Men det är ju kasst att dom som anlitar dom inte granskar deras tidigare verk, eller så har dom bara dålig smak :)
 
Men jag förstår inte hur man kan vilja skylta med såna fula sidor som exempel på vad man gjort tidigare. Jag skulle inte ens vilja att någon visste att jag gjort såna fula sidor! :smirk:

/Erica
 
Jag bygger och uppdaterar en hemsida åt en förening. 3000:- fick jag. De räknade på 10 timmar à 300 kr.

Har jobbat mycket mer än tio timmar på fanskapet, och snart så är det nytt år också, så jag funderar på att kräva 3000 kr. till... :devil:
 
Tror prisen varierer endel. Litt utifra erfaring og referanser de som utfører oppdragene gjør. Men å ta rundt 7000kr for en basisside med noen undersider (maks 10) + moms tror jeg er helt normalt. Da sider uten mye fixfax, og ikke veldig avansert design. Ellers ligger timeprisen på 200kr og oppover for videre arbeid, oppdateringer etc. (surfet litt rundt på nett, og det er mer vanlig med rundt 400-500kr, selv om noen tar ned mot 200kr). Ofte tas det litt mer per time om en utfører mer avansert programmering. Og det er vanlig å ha en minstepris for oppdrag (slik at du ikke betaler 1/6 av timepris for noe som tar 10min f.eks.).

Jeg har ikke erfaring med å selge oppdrag selv, men har etterhvert utført noen private oppdrag. Og siden jeg etterhvert har fått noen referanser, har jeg tenkt tanken på å begynne litt med frilans. Men aldri kommet så langt.. Har vel egentlig ikke tid.. Men det er mulig å ta endel penger for dette. Faktisk..
 
Men jag förstår inte hur man kan vilja skylta med såna fula sidor som exempel på vad man gjort tidigare. Jag skulle inte ens vilja att någon visste att jag gjort såna fula sidor! :smirk:
/Erica

Det är nog många som inte förstår hur fult det de gör är.
Loserwebdesign åt företag är förmodligen döende nu, men det var verkligen så ett tag att alla trodde de kunde designa..

Att koda HTML är lätt, design är svårt. :)
 
En timlön på 300 kr är ju inte fy skam..! :eek: Jag har säkert jobbat typ 150 timmar med vår förenings hemsida nu... :p Tänk vad man ställer upp på ideellt egentligen! Men jag har fått en massa beröm och det är ju roligt. :bow:

/Erica
 
7000 kr!? Du kanske dessutom menar norska kroner och då blir det ju ännu lite mer dessutom... Ju mer jag läser om det här desto mer funderar jag på varför jag tänker söka extrajobb egentligen - jag skulle ju kunna göra MASSOR av sånt här för samma pengar..! :smirk:

Förresten, varför är norska så himla svårt att läsa?!? Det är ju fasiken enklare att förstå det talat... :D

/Erica
 
Att koda HTML är lätt, design är svårt. :)
Det beror ju på vad du menar med design. ;) Jag är ganska duktig på att fixa grafik och sånt, men jag kan inte överdrivet mycket vad gäller kodning. Jag försöker hålla mig till de saker som är enkla... Fast jag funderar på om man borde försöka läsa sig ASP eller något sånt. Vad är mest användbart att kunna? :cool: Jag har viss vana att programmera.

/Erica
 
Från början var det bestämt 1500...

...sedan hittade jag ett e-mail där det kröp fram att killen som gjorde sajten innan mig hade fått 3000.

Sajten såg då ut som f*n, den var tungladdad, och den hade inte blivit uppdaterad på år och dar (no joke!).

..."fick han 3000 så ska jag ha 3000", sade jag. "Annars ingen sajt". :devil::devil::devil:

Så jag fick 3000, även om det tog 8 månader (!!!!!!!!) innan jag fick betalt.
 
Hahaha... :D Man måste väl kanske lära sig att kräva lite också. Men hjälp, nu känner jag mig jättesporrad att sätta igång med något på allvar. :) Som fattig student måste man ju faktiskt ha några inkomstkällor iaf!

CSS säger du? Ja, det verkar ju vettigt! Men är det inte CSS som inte funkar i alla webläsare, eller lever jag i stenåldern nu? ;)

/Erica
 
css är allmänt använt nu för tiden, så det var nog i stenåldern det inte funkade i alla webbläsare. :)

nästa grej att lära sig är php och lite databaser (exvis mysql) kanske (för att kunna göra dynamiska sidor etc). sen är väl XML och DHTML ganska vanligt förekommande också... :)
 
CSS säger du? Ja, det verkar ju vettigt! Men är det inte CSS som inte funkar i alla webläsare, eller lever jag i stenåldern nu? ;)

M$ Exploder har vissa problem att tolka vissa kommandon *rätt* (fortfarande, trots att de är störst på marknaden :eek::devil:), men så länge man inte gör något überavancerat så funkar det (och så finns det en del knep för att ta sig runt också ;)). Opera och Mozilla tolkar däremot alla kommandon rätt. :D
 
Luuuuugn lite nu va..! :D Jag får ta och lära mig en sak i taget tror jag. ;)

Så ASP är inte alls inne längre eller..? Nu är jag ju hemmastadd med html (använder iofs ändå Dreamweaver numera) så det vore ju kul att utvecklas och prova lite nya saker!

/Erica
 
Och Netscape då? För Netscape är ju ändå mer använt än Opera och Mozilla! Fast det är väl egentligen en försvinnande liten andel som använde Netscape också för den delen... Heja Microsoft, eller nåt...! :angel:

/Erica
 
Och Netscape då? För Netscape är ju ändå mer använt än Opera och Mozilla! Fast det är väl egentligen en försvinnande liten andel som använde Netscape också för den delen... Heja Microsoft, eller nåt...! :angel:

Netscape är dött och nedlagt, så det räknar jag inte. ;) (Har aldrig gillat Nutscrape (*kvällsflum!*) själv - långsamt och tungladdat). Mozilla har fått ta över testkörningarna från NS, då de två är likadana. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag brukar vara ganska bra på att ta reda på information, men nu har jag fått blankettfrossa. Jag behöver starta ett eget företag av...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp