Hur mycket kostar det?!

J

Jossan_15

Hur mycket kosatr det att ha en egen häst i genomsnitt?..kostar det nåt att vara med ryttare?!
 
För mitt halvblodssto som står uppstallad i ett litet stall där det inte finns ridhus betalar jag sammanlagt cirka 4 000:- per månad.

De jag känner som har/är medryttare betalar 4-500:-/månad för varje dag de rider i veckan.
 
Beror på var du bor!!
och sen de med meryttare beror de hellt på vems häst det är!
Vi har ju gård så vi betalar bara hovslagare och sånt!
Men när jag hade min häst uppstallad så kostade det ca 2500 kr i mån!!
Stallplats med utsläpp på morgonen och insläpp *ej bytte av täcke*
foder ca 200 kr mån halm hö 200kr hovsalgare 600 kr *helskod* och sen eventuella utgifter som utrustning träning och lite annat alltid bäst att råkna på lite mer för evenuella utgifter
 
Jag betalar ca 150 kr/mån i försäkring, 700 kr/7 veckor i skoning och ca 300 kr/mån i extra foder. Det är 900 kr/mån.

Sen tillkommer stallplats på alltifrån 500 kr-5000 kr (och kanske mer ändå) beroende på var du bor och vilken service du vill ha.

Lägg sedan till kostnader för vaccination, tandraspning och avmaskning och andra veterinärbesök. Du ska ha utrustning och åka på träningar. Det landar på många tusen i månaden!

Medryttare kan du vara gratis, även om det är vanligt att betala en summa. Kolla annonsena.
 
Enligt min kalkyl kommer det kosta ca 3000 i månaden när jag får hem min häst :)
 
Det beror väldigt mycket på vart i landet du bor och vilken standard och läge det är på stallet osv.
Jag har räknat med att betala kring 4000 kr i månaden om jag ska ha häst här. Jag bor i en mellanstor stad. Det är oftast dyrare i storstäderna. Då har jag inte räknat in bensinpengar för att ta mig till stallet!

Nirak
 
Läget spelar jättestor roll! Jag står i ett stall drygt en mil utanför Västerås, utan speciella bekvämlighetar men jättefina hagar. Jag batalar bara 700 kr/mån inkl hö, halm och betfor. Så min kalkyl ligger på ca 1500 kr/mån UTAN träningar och veterinär.
 
betalar 500 kr7månad i stallhyra, då ingår hö och krossad havre, och 200 kr/gång vi hämtar spån, kanske 400 kr/år...Mat kostand:300kr. försäkring 900kr/år. och skoning 500 kr var 8 vecka
 
Mitt hblsto ungefär såhär:
*stallhyra (havre, hö, strö ingår) 1200 kr/mån
*mineraler o fodertillskott ca 300 kr/mån
*hovis 560 kr/6-7 v
*en vaccination kostar 200 kr
*avmaskning ca 300 kr/år
*träningar 400 kr/mån (minst)
*tävling ca 200 kr/gång
*försäkring ca 3500 kr/år

Sen tillkommer medlemsskap på ridklubben 200 kr/år + anläggningskort 400 kr/år (för att få utnyttja ridhus osv)

Utrustning är jättesvårt att säga, men en del pengar bli det ju... :eek:
Likaså bensin till ridhus + till/från stallet
Veterinär kan ju bli hur mkt eller hur lite som helst
 

Liknande trådar

Anläggning Vad betalar ni i gårdsförsäkring per år? Anledningen till att jag frågar är för jag tycker vi betalar orimligt mycket. 25.000kr. Stort...
2
Svar
23
· Visningar
1 473
  • Artikel
Hästnyheter Fång, hältor och problem med ligament är – inte så förvånande – vanligaste orsakerna till att hästar pensioneras. Att ston i genomsnitt...
Svar
10
· Visningar
1 135
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
5 668
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 743
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp