Hur mycket kostar en måltid hemma hos er?

Voeux

Trådstartare
Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till pris per måltid. I ert hushåll, hur mycket brukar en vardagsmåltid för en vuxen person snitta på? Vad äter ni för typ av mat, vanligtvis?

Jag lyckas inte hålla det nere! :mad: Jag tror att det beror på främst tre faktorer:
1. Vi bor så till att de närliggande matbutikerna är dyra
2. Vi bor litet med litet kök så att det går inte att "bunkra upp" med varor när det är nedsatt pris eller storhandla på billig butik
3. Vi har ganska dyr matsmak (ekologiskt kött exempelvis) och äter dessutom gärna nyttigt (mao spagetti och falukorv händer inte så ofta)

Nu är jag igång med appen Karma för att kunna handla även take away till bra pris. Orkar inte laga mat idag, så jag klickade hem två schyssta kycklingsallader för 44 kr st. I min värld är det ungefär vad det kostar för en måltid när vi lagar hemma också.

Standardrätter hemma hos oss är väl typ kycklingsallad med halloumi, kesoplättar med bär och kvarg, fetaost- och melonsallad med falafel, någon köttbit med sallad, linssoppa med cremé fraiche och vitlöksbröd, pasta med köttfärssås eller veggopastasås, fajitas med oumph. Inte billigt "studentkäk" men borde väl ändå inte kosta skjortan?

Hur tänker ni kring matkostnader, köper ni precis vad ni känner för att äta eller äter ni medvetet billiga rätter för att hålla nere priset?

Igår köpte jag:
15 pack ägg
2 paket Keso 500 gram
4 bananer
1 paket fiberhusk
1 mango
1 paket färska hallon
1 små paket kvarg

Landade på 301 kr. Rimligt eller dyrt?

Så många frågor!
 
Jag brukar inte räkna på vad min mat kostar per portion, äter det jag känner för och handlar lite i taget och ofta.

Lite snabbt räknat hade det där kostat under 200 här, köper bara ekologiskt.
 
Jag kan en månad när jag är duktig och lagar mycket mat hemma handla för ca 1000 kr/månad. Då blir det av detta en del matlådor, och lagar nästan bara vego hemma. Många rätter från undertian, de är både billiga och goda.
 
Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till pris per måltid. I ert hushåll, hur mycket brukar en vardagsmåltid för en vuxen person snitta på? Vad äter ni för typ av mat, vanligtvis?

Jag lyckas inte hålla det nere! :mad: Jag tror att det beror på främst tre faktorer:
1. Vi bor så till att de närliggande matbutikerna är dyra
2. Vi bor litet med litet kök så att det går inte att "bunkra upp" med varor när det är nedsatt pris eller storhandla på billig butik
3. Vi har ganska dyr matsmak (ekologiskt kött exempelvis) och äter dessutom gärna nyttigt (mao spagetti och falukorv händer inte så ofta)

Nu är jag igång med appen Karma för att kunna handla även take away till bra pris. Orkar inte laga mat idag, så jag klickade hem två schyssta kycklingsallader för 44 kr st. I min värld är det ungefär vad det kostar för en måltid när vi lagar hemma också.

Standardrätter hemma hos oss är väl typ kycklingsallad med halloumi, kesoplättar med bär och kvarg, fetaost- och melonsallad med falafel, någon köttbit med sallad, linssoppa med cremé fraiche och vitlöksbröd, pasta med köttfärssås eller veggopastasås, fajitas med oumph. Inte billigt "studentkäk" men borde väl ändå inte kosta skjortan?

Hur tänker ni kring matkostnader, köper ni precis vad ni känner för att äta eller äter ni medvetet billiga rätter för att hålla nere priset?

Igår köpte jag:
15 pack ägg
2 paket Keso 500 gram
4 bananer
1 paket fiberhusk
1 mango
1 paket färska hallon
1 små paket kvarg

Landade på 301 kr. Rimligt eller dyrt?

Så många frågor!
Jag tänker att vissa av de saker du listar där kostar rätt mkt. Tex färska hallon- det köper jag mest när det är nedsatt pris. Ordinarie pris här är nästan 40 kr för en pytteliten förpackning.
 
Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till pris per måltid. I ert hushåll, hur mycket brukar en vardagsmåltid för en vuxen person snitta på? Vad äter ni för typ av mat, vanligtvis?

Jag lyckas inte hålla det nere! :mad: Jag tror att det beror på främst tre faktorer:
1. Vi bor så till att de närliggande matbutikerna är dyra
2. Vi bor litet med litet kök så att det går inte att "bunkra upp" med varor när det är nedsatt pris eller storhandla på billig butik
3. Vi har ganska dyr matsmak (ekologiskt kött exempelvis) och äter dessutom gärna nyttigt (mao spagetti och falukorv händer inte så ofta)

Nu är jag igång med appen Karma för att kunna handla även take away till bra pris. Orkar inte laga mat idag, så jag klickade hem två schyssta kycklingsallader för 44 kr st. I min värld är det ungefär vad det kostar för en måltid när vi lagar hemma också.

Standardrätter hemma hos oss är väl typ kycklingsallad med halloumi, kesoplättar med bär och kvarg, fetaost- och melonsallad med falafel, någon köttbit med sallad, linssoppa med cremé fraiche och vitlöksbröd, pasta med köttfärssås eller veggopastasås, fajitas med oumph. Inte billigt "studentkäk" men borde väl ändå inte kosta skjortan?

Hur tänker ni kring matkostnader, köper ni precis vad ni känner för att äta eller äter ni medvetet billiga rätter för att hålla nere priset?

Igår köpte jag:
15 pack ägg
2 paket Keso 500 gram
4 bananer
1 paket fiberhusk
1 mango
1 paket färska hallon
1 små paket kvarg

Landade på 301 kr. Rimligt eller dyrt?

Så många frågor!

Jag hade strukit både bananer, mango och färska hallon, så gör man både plånboken och miljön en tjänst. :)
 
Färska bär och ekologiskt kött är dyrt. Det är inte vardagsmat för mig.

Det är väl den balansen vi försöker hitta just nu. Vi betalar gärna för det vi vill äta, exempelvis bär och ekologiskt kött, även någon vardag då och då. Men försöker dels att dela upp det lite så det kanske blir ekologiskt kött ena dagen och typ linssoppa andra dagen, för att kompensera prismässigt. Men försöker även reda ut vad som är dyrt men inte värt, så att vi kan sluta köpa dyra saker som inte ger något direkt mervärde till måltiden.
 
Jag är snål och inte så förtjust i t.ex.mango så den köplistan hade inte funnit i min plånbok. Jag hade strukit mango, hallon och kvarg. Fiberhusk är inget jag hittar något användningsområde till heller
Mango är dyr frukt. Stor kärna, dyrt styckepris - dyrt kilopris på fruktköttet. Hallon är oftast importerade, dyra och ibland tveksamma ur baktieriesynpunkt.

Jag köper säsongsvaror och lagar gärna av sådant som är billigt och som jag vet att jag kan göra jättegodmat av.

Jag kollar priser. Hittar jag något billigt så funderar jag ut maträtter utifrån det. Dvs tvärtom mot att handla till en matsedel.
 
Lite snabbt räknat hade det där kostat under 200 här, köper bara ekologiskt.

Jag tror som sagt att våra lokala butiker ligger väldigt högt i pris, och ska bli bättre på att köpa hem matkassar på nätet från typ Matsmart eller annan bra nätbutik. Vi kan ju som sagt inte bunkra upp med torrvaror med tanke på det lilla utrymme vi har, men några pastapaket i taget borde gå i alla fall!
 
Det är väl den balansen vi försöker hitta just nu. Vi betalar gärna för det vi vill äta, exempelvis bär och ekologiskt kött, även någon vardag då och då. Men försöker dels att dela upp det lite så det kanske blir ekologiskt kött ena dagen och typ linssoppa andra dagen, för att kompensera prismässigt. Men försöker även reda ut vad som är dyrt men inte värt, så att vi kan sluta köpa dyra saker som inte ger något direkt mervärde till måltiden.
Dina frågor brukar egentligen bli "jag vill leva i lyx men inte betala för det. Hur ska jag göra"
 
Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till pris per måltid. I ert hushåll, hur mycket brukar en vardagsmåltid för en vuxen person snitta på? Vad äter ni för typ av mat, vanligtvis?

Jag lyckas inte hålla det nere! :mad: Jag tror att det beror på främst tre faktorer:
1. Vi bor så till att de närliggande matbutikerna är dyra
2. Vi bor litet med litet kök så att det går inte att "bunkra upp" med varor när det är nedsatt pris eller storhandla på billig butik
3. Vi har ganska dyr matsmak (ekologiskt kött exempelvis) och äter dessutom gärna nyttigt (mao spagetti och falukorv händer inte så ofta)

Nu är jag igång med appen Karma för att kunna handla även take away till bra pris. Orkar inte laga mat idag, så jag klickade hem två schyssta kycklingsallader för 44 kr st. I min värld är det ungefär vad det kostar för en måltid när vi lagar hemma också.

Standardrätter hemma hos oss är väl typ kycklingsallad med halloumi, kesoplättar med bär och kvarg, fetaost- och melonsallad med falafel, någon köttbit med sallad, linssoppa med cremé fraiche och vitlöksbröd, pasta med köttfärssås eller veggopastasås, fajitas med oumph. Inte billigt "studentkäk" men borde väl ändå inte kosta skjortan?

Hur tänker ni kring matkostnader, köper ni precis vad ni känner för att äta eller äter ni medvetet billiga rätter för att hålla nere priset?

Igår köpte jag:
15 pack ägg
2 paket Keso 500 gram
4 bananer
1 paket fiberhusk
1 mango
1 paket färska hallon
1 små paket kvarg

Landade på 301 kr. Rimligt eller dyrt?

Så många frågor!

Låter väldigt dyrt!
Jag testade att göra överslagsberäkningar på vad maträtterna vi ska laga den här veckan kommer kosta och det landar på 80-110 kr per rätt. Då brukar vi fem personer kunna äta det till två middagar, plus oftast vi vuxna till 1-2 luncher. Översatt till vuxenportioner blir det grovt uppskattat 6-8 vuxenportioner. Då blir kostnaden runt 10-18 kr per portion.

Vi handlar oftast i de mataffärerna i närheten som är billigast, kollar upp vad de har rabatt på en viss vecka och planerar veckohandlingen efter det. Den här veckan blir det t.ex. pizza med salami, ädelost, paprika och ruccola, räkor i kokosmjölk med ris, tacos och pasta med pesto och grönsaker. Vi äter varierad mat som vi gillar, bara svenskt kött osv men planerar litegrann så inte vardagsmaten ska bli onödigt dyr.
 
Låter väldigt dyrt!
Jag testade att göra överslagsberäkningar på vad maträtterna vi ska laga den här veckan kommer kosta och det landar på 80-110 kr per rätt. Då brukar vi fem personer kunna äta det till två middagar, plus oftast vi vuxna till 1-2 luncher. Översatt till vuxenportioner blir det grovt uppskattat 6-8 vuxenportioner. Då blir kostnaden runt 10-18 kr per portion.

Vi handlar oftast i de mataffärerna i närheten som är billigast, kollar upp vad de har rabatt på en viss vecka och planerar veckohandlingen efter det. Den här veckan blir det t.ex. pizza med salami, ädelost, paprika och ruccola, räkor i kokosmjölk med ris, tacos och pasta med pesto och grönsaker. Vi äter varierad mat som vi gillar, bara svenskt kött osv men planerar litegrann så inte vardagsmaten ska bli onödigt dyr.

Tillägg att vi inte bunkrar upp en massa, mer än möjligen något pastapaket. Tvärtom gapar kylen tom när veckan är slut och det är dags för nästa veckohandling! Men jag tror vi sparar en del på att planera och vi slänger väldigt lite.
 
Dina frågor brukar egentligen bli "jag vill leva i lyx men inte betala för det. Hur ska jag göra"

"Brukar egentligen bli", hur menar du då? Jag förstår inte alls hur du fick mitt inlägg till att jag vill leva i lyx men inte betala för det. Som jag skrev, jag betalar gärna för det jag vill köpa, men försöker variera mig med ekologiskt kött någon dag och linssoppa någon annan. Samt se över om vi spenderar pengar på sådant som vi inte anser värt, exempelvis att handla i dyra butiker när det finns billigare eller köper hem saker som är dyrt men ändå inte riktigt uppskattas i nivå med det. Juice, exempelvis, är en sån sak som sambon tycker är värt att köpa men för mig är det onödig lyx på vardagarna.
 
Låter väldigt dyrt!
Jag testade att göra överslagsberäkningar på vad maträtterna vi ska laga den här veckan kommer kosta och det landar på 80-110 kr per rätt. Då brukar vi fem personer kunna äta det till två middagar, plus oftast vi vuxna till 1-2 luncher. Översatt till vuxenportioner blir det grovt uppskattat 6-8 vuxenportioner. Då blir kostnaden runt 10-18 kr per portion.

Vi handlar oftast i de mataffärerna i närheten som är billigast, kollar upp vad de har rabatt på en viss vecka och planerar veckohandlingen efter det. Den här veckan blir det t.ex. pizza med salami, ädelost, paprika och ruccola, räkor i kokosmjölk med ris, tacos och pasta med pesto och grönsaker. Vi äter varierad mat som vi gillar, bara svenskt kött osv men planerar litegrann så inte vardagsmaten ska bli onödigt dyr.

Det låter väldigt billigt i mina mått mätt, men låter som väldigt trevlig mat. Planeringen är vi värdelösa på, utöver om det finns sallad och grönt hemma så brukar jag dra ihop en sallad den dagen för att det inte ska hinna bli gammalt. Men utöver det tar vi det dag för dag, vad vi äter. Kanske skulle bli betydligt bättre med ett veckoschema för middagarna.
 
"Brukar egentligen bli", hur menar du då? Jag förstår inte alls hur du fick mitt inlägg till att jag vill leva i lyx men inte betala för det. Som jag skrev, jag betalar gärna för det jag vill köpa, men försöker variera mig med ekologiskt kött någon dag och linssoppa någon annan. Samt se över om vi spenderar pengar på sådant som vi inte anser värt, exempelvis att handla i dyra butiker när det finns billigare eller köper hem saker som är dyrt men ändå inte riktigt uppskattas i nivå med det. Juice, exempelvis, är en sån sak som sambon tycker är värt att köpa men för mig är det onödig lyx på vardagarna.
Du hänvisade själv till sina tidigare trådar om ekonomi. Jag kan ha fel men jag minns att du var förbryllad över att pengarna tog slut men du tyckte ändå att netflix och Spotify hörde till. Det blir lite konstigt då tycker jag.

(alltså inget fel med att vilja ha hallon och Spotify, men det kostar ju liksom. Vill man äta lyxig mat så blir det dyrt. Kan man tänka sig äta inte lyxig mat som inte smakar halleluja så sparar man pengar)
 
Saker som bär och frukt som ska importeras och inte är i säsong är dyrt - försök handla fryst istället om man vill äta hallon på vintern. Köp färskt på sånt som är i säsong eller extrapris.

Dryga ut maträtter med grönsaker och bönor för att dra ned köttmängden. Ekologiskt kött är dyrt oftast, men det kan man ta pga kvalitet, men kanske äta mer sällan och i mindre mängder. Jag köper sällan nöt- eller fläskkött faktiskt och tror det är den största anledningen till att mitt matkonto som sambo är betydligt större än när jag är singel.

Veckoplanering på mat sparar mycket. Jag har dåligt med förvaringsutrymmen för mat så jag bunkrar inte torrvaror eller frysvaror och tänker att det är bättre att det går åt. Minska matsvinnet så mycket det går, oftast även när man inte har ”något” hemma går det bra att hitta på rätter ändå med lite fantasi. Sista slatten färskost eller kvarvarande grönsaker ner i en pastasås osv..
 
Jag kan tillägga att jag bunkrar inte upp och handlar vartefter. Jag kollar inte extrapris i förhand utan köper ändå oftast sånt som alltid är billigt. Handlar kanske 3-4 gånger i veckan. Ibland mer.
 
Du hänvisade själv till sina tidigare trådar om ekonomi. Jag kan ha fel men jag minns att du var förbryllad över att pengarna tog slut men du tyckte ändå att netflix och Spotify hörde till. Det blir lite konstigt då tycker jag.

(alltså inget fel med att vilja ha hallon och Spotify, men det kostar ju liksom. Vill man äta lyxig mat så blir det dyrt. Kan man tänka sig äta inte lyxig mat som inte smakar halleluja så sparar man pengar)

Jo, det behöver man ju inte vara expert på privatekonomi för att förstå. Jag har nog aldrig uttryck att någonting hör till eller inte, utan tycker att det är intressant att prata om privatekonomi och vad jag och andra lägger pengar på. Sedan så kan det ju faktiskt ta lite tid att få koll på vissa kostnader, som exempelvis nu när jag är nybliven sambo där vi har olika vanor som förs samman och en ändrad ekonomi i hushållet överlag. Jag tycker inte att det är orimligt att börja titta på sina kostnader för att identifiera vart det drar iväg, om man nu inte är en person som är väldigt duktig på att hushålla redan från början. Du får det att låta som att jag äter oxfilé varenda dag och inte fattar varför det kostar pengar. Så dum är jag faktiskt inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp