Hur mycket kostar en valp av er ras idag?

geting

Trådstartare
Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något rejält de senaste åren, speciellt inom vissa raser (eller blandraser…), så tänkte det kunde vara intressant med en uppdaterad tråd :)

Har valp av ”din ras” blivit dyrare? Billigare? Samma pris? Håller du med om utvecklingen?
 
Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något rejält de senaste åren, speciellt inom vissa raser (eller blandraser…), så tänkte det kunde vara intressant med en uppdaterad tråd :)

Har valp av ”din ras” blivit dyrare? Billigare? Samma pris? Håller du med om utvecklingen?
Renras, dyrare och dyrare. I och för sig är ju valppriset bara en minimal del av vad själva hundägandet kostar, så om du tycker valpen är för dyr har du antagligen inte råd att ha hund.
 
När jag började scrolla runt i vintras så kostade valpar av min ras (phalène) mellan 18' och 25'.

Enstaka valpar sm av nån anledning blivit kvar pga nån omständighet var billigare. Min var billigare eftersom han är krypt, har ett öra som inte riktigt lagt sig samt har en aningen öppen fontanell.
 
Lite dyrare sedan vi köpte vår första 2018, ligger mellan 16000-25000kr för en valp nu vad jag sett. Tycker 16-18000kr för en valp är rätt lagomt, 25000kr är för dyrt, därmed inte så att jag skulle välja bort en inom det högre spannet om det är en jag verkligen verkligen vill ha 🫣

(Bc)

Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något rejält de senaste åren, speciellt inom vissa raser (eller blandraser…), så tänkte det kunde vara intressant med en uppdaterad tråd :)

Har valp av ”din ras” blivit dyrare? Billigare? Samma pris? Håller du med om utvecklingen?
 
Renras, dyrare och dyrare. I och för sig är ju valppriset bara en minimal del av vad själva hundägandet kostar, så om du tycker valpen är för dyr har du antagligen inte råd att ha hund.
Såklart är valppriset bara en liten del i det långa loppet, men för vissa hundar måste man nog medje att det kan vara lite saftigt för gemene man. Tänker då på exempelvis doodles där det fortfarande finns några på blocket för över 40k. Inte direkt en struntsumma..!

Jag älskar ju ”min” ras, whippet, men hade nog ändå inte betalat 25k+ för en valp. Nu kostar de ju inte så mycket, men ändå.
 
Har hitintills i år bara regats 36valpar och har dålig koll på priset på dom. Gissar på att priset har stigit 1 till 2 tusen sedan senaste köpet för 5 år sedan som låg på 15 tusen.
Blandraser med smålandsstövare och annan drivande hundras i ligger ute för 8 tusen.
 
Såklart är valppriset bara en liten del i det långa loppet, men för vissa hundar måste man nog medje att det kan vara lite saftigt för gemene man. Tänker då på exempelvis doodles där det fortfarande finns några på blocket för över 40k. Inte direkt en struntsumma..!

Jag älskar ju ”min” ras, whippet, men hade nog ändå inte betalat 25k+ för en valp. Nu kostar de ju inte så mycket, men ändå.
Nej, blandrasvalpar efter omeriterade föräldrar utan hälsotester skulle jag inte heller köpa, ens på superrea. Däremot om stammen på rasvalpen är fin, uppfödaren är seriös och jag gillar valpen skulle jag langa fram 25000+ också.
 
Jag köpte min valp juni 2017 för 13 000. De flesta verkade sälja för 14 000. Idag har jag fått intrycket av att de flesta sheltievalpar säljs för runt 20 000.
 
Renras, dyrare och dyrare. I och för sig är ju valppriset bara en minimal del av vad själva hundägandet kostar, så om du tycker valpen är för dyr har du antagligen inte råd att ha hund.
Det där är så fel att säga tycker jag. Det finns massor av människor som har råd med hund månad för månad men som inte har möjlighet att spara ihop till höga klumpsummor för köpet. Att man inte har råd med själva köpet innebär inte att man inte har råd med hund.
 
Mellan 20 och 30 k kostar en renrasig valp.
Tycker det är ett rimligt pris, en hund lever förhoppningsvis rätt så länge och är förhållandevis billiga i drift.
Jämfört med hästar så är det ju ingenting 😆 Däremot blandraser kommer jag aldrig förstå att folk betalar en massa pengar för 😅
 
Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något rejält de senaste åren, speciellt inom vissa raser (eller blandraser…), så tänkte det kunde vara intressant med en uppdaterad tråd :)

Har valp av ”din ras” blivit dyrare? Billigare? Samma pris? Håller du med om utvecklingen?

Hmm, den var svår för min erfarenhet är att de intressanta kennlarna inte behöver annonsera — max använda rasklubbens valphänvisning. Och pris diskuteras först efter kontakt och tycke från båda sidor, så att säga, så är man inte i valpletarsvängen så är det helt enkelt inte jättelätt info att hitta.

Tog en snabb titt på Blocket och där fanns nästan bara blandraser och en och annan omplacering :( De få som sålde under kennelnamn låg på 25k, ungefär samma alltså som när jag köpte för två år sedan. Känns inte alls orimligt :)

(Rottweiler)
 
Det där är så fel att säga tycker jag. Det finns massor av människor som har råd med hund månad för månad men som inte har möjlighet att spara ihop till höga klumpsummor för köpet. Att man inte har råd med själva köpet innebär inte att man inte har råd med hund.
Men om hunden behöver veterinärvård på akuttid? Även om du har försäkring kommer det snabbt upp i nästan femsiffriga belopp i självrisk. Och försäkringspriserna vore min högsta månadsutgift, om jag inte var så aktiv med träning/tävling och bilresorna det kräver.

Om du inte kan spara ihop till valppriset inom ett år eller två får inte jag ekvationen att gå ihop.
 
Men om hunden behöver veterinärvård på akuttid? Även om du har försäkring kommer det snabbt upp i nästan femsiffriga belopp i självrisk. Och försäkringspriserna vore min högsta månadsutgift, om jag inte var så aktiv med träning/tävling och bilresorna det kräver.

Om du inte kan spara ihop till hundpriset inom ett år eller två får inte jag ekvationen att gå ihop.
Och varför utesluter det ena det andra? Bara för att man har ett sparkonto med pengar innebär det inte att man per automatik har råd med inköpspriset. Dom flesta vill nog inte tömma kontot helt på ett inköpspris.

Nej, du kanske har det bra ställt och kan lätt spara ihop dom summorna på bara ett år men alla har det inte såpass bra ställt. Och om du inte visste det så finns det olika sätt att finansiera höga veterinärräkningar på.
 
Och varför utesluter det ena det andra? Bara för att man har pengarna på banken innebär det inte att man per automatik har råd med inköpspriset. Vem har sagt att bara för att man inte har råd med inköpspriset så börjar man på noll på kontot?

Nej, du kanske har det bra ställt och kan lätt spara ihop dom summorna på bara ett år men alla har det inte såpass bra ställt. Och om du inte visste det så finns det olika sätt att finansiera höga veterinärräkningar på.
Den här diskussionen dyker ju upp ibland på hästsidan också och jag tycker med den är lite tråkig.

Många av oss har det djurslag vi vill ha sedan innan och det kanske inte är ett alternativ att vara utan i ett år eller två.
 
Jag har två Dvärgschnauzers.
Den äldsta betalade jag 13000:- för 2013.
Den andra betalade vi 22000:- (tror jag. Kanske var något mer) 2022.
Båda var normalpris för tiden.

Men då skiljer det en del i vad som ”ingick” i vår andra. Båda föräldrarna är mycket välmeriterade, linjerna är hälsotestade och båda har gjort MH liksom flera andra individer i linjerna. Kull-MH ingick och vi har fint suport i uppfödaren som även har hjälpt till att ställa ut vår hund.

Med den första jag köpte var iofs från hälsotestade föräldrar och bra stam men så mycket mer var där inte. Jag betalar gärna för jobbet som uppfödare lägger ner för att få fram friska, trevliga hundar 🙂
 
Mellan 20-25k vilket är för tok för dyrt eg men ja, det är ju bara att betala och se glad ut..
Oj! Det måste vara i det högsta laget för bruksraser (antar att du menar dobbis nu), de brukar ju ligga ganska mycket lägre i pris än sällskapshundar annars? Eller har jag fått det om bakfoten?
 
Och varför utesluter det ena det andra? Bara för att man har pengarna på banken innebär det inte att man per automatik har råd med inköpspriset. Vem har sagt att bara för att man inte har råd med inköpspriset så börjar man på noll på kontot?

Nej, du kanske har det bra ställt och kan lätt spara ihop dom summorna på bara ett år men alla har det inte såpass bra ställt. Och om du inte visste det så finns det olika sätt att finansiera höga veterinärräkningar på.
Skrev ett eller två år. Och du har faktiskt inte svarat på frågan, vad gör du ett år när du måste betala självrisker på 15000, något som tyvärr kan hända även en frisk hund som har lite otur.

Har det inte bra ställt men har blivit duktig på att leva billigt. Mina två hundar kostar 2500 kr i mat och försäkring i månaden, utan träning, tävling och veterinär, fast de är friska och äter Magnusson.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 730
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 631
Senast: Bison
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 350
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 622
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp