Hur mycket kostar era hästar?

Sv: Hur mycket kostar era hästar?

1500 kr/mån för boxplats (eller 1000:- för lösdrift)
ingår: mockning, fodringar, ut och insläpp.
Jag har 3-5 fodringar i veckan varav 1-2 är morgonfodringar (då mockar jag också).
Hovis: 700:-/gång
Försäkring: 260:-/mån
vacc: ca 300:-/år
Hittills inte haft några andra vet.kostnader (*peppar, peppar*)

Så ca 2000 kr/mån brukar det väl bli om man slår ut allt...

Bor i Storstockholmsområdet.

/Malin
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket kostar era hästar?

Kallhyra: 600:-
utsläpp: 200:-
foder ca 600:-
skoning: 370:-
försäkring:100:-
träning: 800:-
ridhus: 125:-

Ca: 2800:-/mån
Sedan tillkommer ju vaccin,veterinär/osteopat, tävlingar, all bensin till stallet och utrustning. Gissar på att det blir en hel del till i månaden. Vågar knappt räkna på det!
 
Sv: Hur mycket kostar era hästar?

Stallhyra: 1300 (egen box, 750 för delad hade vi förut)
Hö: 350
Kraft: 100?
Hovslagare: 350
Torv: 50
Försäkring: 400 tror jag
Lektioner: 800

Och så vaccination ca 300 kr/år, tävlingar kostar ju en hel del, utrustning osv. Det blir mycket pengar!! Och så ska vi köpa en till häst :o :angel:

Har pållen (islandshäst) i ett mysigt stall i Upplands Väsby i Stockholm, med underbara hagar, jättefina ridvägar, belyst stor volt osv... Tyvärr måste vi snart flytta för de ska bygga golfbana där! :cry: :mad: :cry: :(
 
Sv: Hur mycket kostar era hästar?

Runt 30.000 kr/år. I det ingår foder, stallhyra, beteshyra, skoningar, vissa träningsavgifter och försäkrning. Utrustning kan tillkomma. Detta i Stockholms län.
 
Sv: Hur mycket kostar era hästar?

Har hästen på ett nyrenoverat stall med 24boxar och en spilta. Sen finns även ettextra stallpågården medplats för 5hästar. så sammanlagt är det runt 30 hästar.

Stallhyra: 1700:- /mån
Täckesbyten: 100:- /mån
Foder: ca (betfor 150:- lusern 150:- Korn 100:- pelletsminer + vanliga mineraler och vitaminer, ca 300-400:- räcker sammanlagt i nästan 2månader. Havre och Hö ingår i stallhyran.

Hovslagare: runt 1000:-
Ridhusavgifter: ca 150-300 kr/mån

Försäkring:tror denligger på ca. 400:-/mån

+ lite träningar då och då. ca 200kr /mån

men allt som allt går hästen nogpå ca. 3500:- per månad
 
Sv: Hur mycket kostar era hästar?

Har hästen på ett nyrenoverat stall med 24boxar och en spilta. Sen finns även ettextra stallpågården medplats för 5hästar. så sammanlagt är det runt 30 hästar.

Stallhyra: 1700:- /mån
Täckesbyten: 100:- /mån
Foder: ca (betfor 150:- lusern 150:- Korn 100:- pelletsminer + vanliga mineraler och vitaminer, ca 300-400:- räcker sammanlagt i nästan 2månader. Havre och Hö ingår i stallhyran.

Hovslagare: runt 1000:-
Ridhusavgifter: ca 150-300 kr/mån
Hästhyran: 300:-/mån
Försäkring:tror denligger på ca. 400:-/mån

+ lite träningar då och då. ca 400kr /mån

men allt som allt går hästen nogpå ca. 4000:- per månad
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket kostar era hästar?

Tja ska se om jag kan plita ihop vad min pålle kostar:

Stallhyra: 950 kr
Hö: Ca 600 kr
Foder: Ca 200 i månaden (just nu inget eftersom han inte är igång)
Hovslagare: 175kr (350 var 8:e vecka)
Skor: nya 2 ggr per år ca 500 kr/år
Försäkring 129,5 kr / månad

+ en MASSA utrustning, vaccinationer, veterinär, avmaskning osv.

Mycket pengar blir det :p
 
Sv: Hur mycket kostar era hästar?

Stallhyra: (hösilage,havre,mineraler,mockning,in-utsläpp, fodring) 2400kr men man får en helgdag per månad och då ska man göra allt i stallet själv + en annan inacordering.(17boxar) Det finns ridhur som man får använda hur mkt man vill.
Hovslagare: 500kr var 6:e till 10:de vecka.
Försäkring: 300-400kr

Sedan tillkommer vetrenär och utrustning. Även lite träning då och då.
 
Sv: Hur mycket kostar era hästar?

Jag gjorde ett överslag för den här månaden och slutade räkna när jag kom till 14.000 kronor. :crazy:

Men det är ingen vanlig månad, gudskelov!

Tidigare har jag lite grovt räknat:
1500:- upstallning
500:- försäkring
600:- lån
1000-1500:- övrigt (utrustning, träning, veterinär, skoning osv) Just den posten kan ju variera extremt mycket...
 
Sv: Hur mycket kostar era hästar?

Utebox: 550:- inkl. morgonfodring med kraftfoder inne, hö får de i hagen i samband med utsläppet, lunchfodring, insläpp har jag och syrran inkluderat men de andra tar in sina hästar själva pga. det är så många olika viljor när hästarna ska tas in. Och kvällsfodring ingår också. Men på HELGERNA sköts stallet kollektivt, då delar vi på
3 pass under lördagen samt söndagen, så det blir 1-2 pass/vecka. Man skriver på sig själv när det passar och detta systemet fungerar bra.

Torvströ: 125:- (kommer dock ev. köpa eget framöver, föredrar halm eller spån)

Fri tillgång på hösilage: 275:-

Fri tillgång på havre: 125:-, min häst får dock ingen havre.

Kraftfoder: Ca 250:- för Kli, Korn, Mineraler, Betfor, Vitlök, Vitaminer, Linfrö, Krafft Groov/Rehab.

Anläggningsavgift: 100:-/månad för ridhus (20 x 40m), 2 utebanor, med komplett hinderpark för den som hoppar bra ridvägar etc. Finns även spolspilta i ena stallet med varm och kallvatten. De andra stallen har enbart kallvatten.
Finns även WC. Och till våren ska vi få fram tvättmaskin till hästtäckena, samt ev. får vi skrittmaskin också.


Hovslagare: 500:-/var 8:e vecka för Halvskoning

Försäkringen tror jag ligger på ca 300-400:-/månaden är dock lite osäker.

Träningar en gång i veckan: 100:-/gång



Sedan tillkommer veterinär och utrustning, samt ev. om jag tränar extra för någon.
Så allt som allt så går hon på ca 2400:-/månaden men då inkluderar i princip ALLT.
 
Sv: Hur mycket kostar era hästar?

Här e mina utgifter

Hyra: 0 kr eget stall
Hö: ca:300 kr/mån
Halm: vet ej använder stora fyrkantsbalar
Kraftfoder: ca: 300kr/mån
Hovslagare: 300kr var 7vecka
Försäkring 6200 kr per år

Sen tillkommer vetrinär m.m
 
Sv: Hur mycket kostar era hästar?

stallhyra, träningar, tävlingar, licens, ridhuskort, veterinär, foder..

blir nåra tusen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket kostar era hästar?

fasta kostnader per månad:
hyra: 1480:- inkl all mat och strö fodringar och in/ut släpp
bensin/busskort: 550:-
skoning: ca 800:- var 8e vecka
försäkring: ca 3800:- om året

2745:- i månaden

Rörliga kostnader:
träning: ca 150:- varannan vecka
utrustning: ca 6000:- om året nu när man har det mesta

inga tävlingar ännu då jag har en unghäst...
 
Sv: Hur mycket kostar era hästar?

Stallhyra: 640:- /mån
Foder: Betfor 30:-, Havre 15 :-/månad, Kornkross 40:-/månad, Salt 10:-/månad, Mineraler 30:-/månad..Morötter 50:- var 7:e gång (vi turas om att köpa in de o är 7st i stallet..)
560:-/månad..
Hovslagare: 240:- (varannan månad..)
Träningar 1050:-/månad + tävlingar också ca 500:- kanske?
Försäkring:tror den ligger på ca. 400:-/mån, betalar kvartal så jag vet inte riktigt..

o massa andra kostnader som equiterapeut, utrustning, busskort mm.
 
Sv: Hur mycket kostar era hästar?

Stallhyra inkl halm: 500kr/mån
Försäkring: 600kr/mån
Helskoning var 8:e vecka: 600kr
Hö: ca 500kr
Krafftfoder + tillskott: ca 300kr
Träningar: ca 400kr/mån

Sen tillkommer veterinär, tävling, tranpsortkostnader, utsrustning, tandläkare, massör, avmaskning osv... :crazy: Det rinner lätt iväg och man får vara glad om hästen håller sig någorlunda frisk! Men det är värt alla pengar, skulle aldrig kunna vara hästlös!!!! :love:
 
Sv: Hur mycket kostar era hästar?

Jag bor i Strömstad och betalar:

Stallplats 1800:-

Då ingår: strö, hösilage, havre, betfor, mineraler,saltsten, in- och utsläpp varje dag, 3-4 fodringar dag, fri tillgång till ridhus och paddock, stora hagar och mkt bra ridvägar.

Ligger 1 mil utanför stan, finns bussförbindelser och tar ca 10 min att köra m bil.

Övriga kostnader

Försäkring 2224:- i kvartalet
Träning 220:- varannan vecka
Skoning 450:- 6-8 vecka
Vaccin ca 800:- i året

Därav övriga kostnader för utrustning utökad veterinärvård.


Detta var för min förra häst, har en ponny nu men har bara haft honom i 1 vecka så jag vet inte riktigt vad han kostar mig än.

Kram Favina :bump:
 
Sv: Hur mycket kostar era hästar?

kallhyra 500:-
hö ca 1000:-
kraftfoder & vit.+mineral ca 700:-
strö 200:-
paddock 200:-/mån (privat, har ingen vid stallet utan en liten bit bort)
skor 800:- var 8:e vecka

sen allt annat...utrustning, träningar, anläggningsavgifter, veterinär...bla bla...

skulle kanske börja med guldfiskar istället.... :crazy: :cool:
 
Sv: Hur mycket kostar era hästar?

NeonPrinsessa skrev:
Hur mycket betalar ni för era hästar i månaden?
Jag är nyfiken eftersom jag håller på att spana lite smått på häster och upptäcker att jag faktiskt bara vet typ ungefär vad min mors häst kostar i månaden. Så då blir jag ju nyfiken på vad era hästar kostar, liksom för att se hur det varierar beroende på vart man bor, vad man har för sorts häst och sånt ni vet...

...och försäkringar, hur är det med sånt på hästar egentligen? Jag vet bara hur det är med hundar :o
Just nu:
Stallhyra: 6500 (helinakordering hos min dressyrtränare, inkl träningar 2-3 ggr i veckan, som annars kostar 200kr per gång)
Hovslagare: 900 / var 7e vecka
Försäkring: ? (mamma betalar, vet inte vad premien ligger på) men runt 1000 kr i månan..

Den här månaden skall vi även betala Kiropraktor..lite ny utrustning..
 
Sv: Hur mycket kostar era hästar?

Fy fan va dyrt vissa har det, evigt tacksam att jag inte bor i någon av storstäderna.
Kostnader beror på vart, sammanlagt har jag prövat tre ställen.

1) kallhyra 400 , spån typ 80 :- / Hö ca 600 :- /Alger och kalk...typ 100 spän säjer vi. Verkning (inga skor) 300:- varannan månad.
= ca 1100 till 1500 /Månad .Ligghall + "halv box" (annan häst står där på natten) annars lösdrift.
Pucko hyresvärd. Ligger dessutom långt ute i skogen

2) Kallhyra gratis, spån och mat ca 800 :- - 1000 :- /Endast lösdrift och ligghall. Ligger i skogen men inte lika långt bort (bästa plejset... :p )

Det här är ungefär + bensinpengar, prylar (köper...a lot :D ) och försäkring (glömde) Så i snitt så ligger det väl mellan 1000 och 1500 spänn.
 
Sv: Hur mycket kostar era hästar?

Jag har typ rätt dålig koll på vad han kostar i månaden, men på ett ungefär:

Stallplats: Kostnad uteblir där då vi har eget stall.
Foder:
Grovfoder: Eget hösilage, ungefär 200kr/månad (för sju kilo om dagen)
Kraftfoder: I månaden går det ungefär en säck havrekross, två säckar lucernpellets, knappt en halv säck betfor plus tillskott som vitaminer och vitlök. Köper säckarna med Betfor och det andra hos en i närheten för ca 100kr/säck.
Träningar: Rider lektion varannan vecka, antingen halv- eller heldag. 180kr/lektion +50kr för teori, 50 för lunch hos "värden" och resekostnad för instruktören.
Utrustning: Köper inte så ofta, det brukar bli nån saltsten eller annat extra grejs ibland. Brukar köpa på mig större/dyrare saker på ställen som Euro Horse eller Globens annex, för runt tusenlappen åt gången. Sen blir det ett par inhandlingar på Hööks ibland också. Olika mycket.
Försäkring: Han är försäkrad i Agria, och har ingen koll på vad det kostar.
Hovslagare: Var sjunde vecka, 750kr/gång med vanlig skoning runtom. Blir dyrare med brodd och sulor.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 213
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
2 820
Senast: MiniLi
·
Hemmet Jag är bara nyfiken, ni som har gjort det eller vet vad det kan kosta, vad kostar det att dra in kommunalt vatten (avlopp finns) i hus...
Svar
18
· Visningar
867
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp