Hur mycket lägger ni på mat varje månad?

Mirre

Trådstartare
Tittar på Lyxfällan som handlar om en familj som bland annat lägger 14 000 i månaden på mat.

Så hur mycket lägger ni och hur många är ni i hushållet?
Vi är 6 personer totalt, dock är vi bara hemma allihop varannan helg, varannan vecka är vi 4 och varannan vecka 2 (snart tre) Vi lägger ca: 3500 i månaden på mat.
 
Tittar på Lyxfällan som handlar om en familj som bland annat lägger 14 000 i månaden på mat.

Så hur mycket lägger ni och hur många är ni i hushållet?
Vi är 6 personer totalt, dock är vi bara hemma allihop varannan helg, varannan vecka är vi 4 och varannan vecka 2 (snart tre) Vi lägger ca: 3500 i månaden på mat.
Vi är fem stycken och lägger 10-12 000. Då ingår hygienartiklar och städmaterial men inte utelunch. Utöver det köper jag ca 30-40 kg kött från en ekobonde som inte räknas in i den summan.

Ändå tycker vi att vi bara äter barnmat som korv och makaroner och mackor. (Och köttfärssås)
 
Vi är två vuxna och brukar föra över 1500 kr var till ett gemensamt matkonto, alltså 3000 kr totalt. Vissa månader blir det lite över, andra gånger räcker inte summan till hela månaden ut och vi får skjuta till lite extra. Så någonstans kring 3000-3500 per månad uppskattningsvis. Då ingår hygienartiklar och städmaterial, men inte eventuell mat som vi äter ute. Brukar vara rätt bra på att göra lunchlådor och ha med till jobb/plugg.
 
Jag bor själv och lägger kanske runt 1000kr i månaden på mat. För mig är det väldigt märkligt när folk handlar mat för sådana väldigt höga summor, är nog väldigt mycket "onödigt" då som snabbmat och liknande.
 
Vi lägger ca 6000kr/mån på mat vi tillagar hemma. Två vuxna och en treåring. Handlar mestadels eko. Äter inget kött, men mycket fisk.
 
Vi är fem stycken och lägger 10-12 000. Då ingår hygienartiklar och städmaterial men inte utelunch. Utöver det köper jag ca 30-40 kg kött från en ekobonde som inte räknas in i den summan.

Ändå tycker vi att vi bara äter barnmat som korv och makaroner och mackor. (Och köttfärssås)
Hur hänger hygienartiklar och städmaterial och mat ihop?
 
Det köps vid samma tillfälle?
Jo men det är ju inte mat, frågan var väl vad man lägger på maten varje månad och inte på vad man lägger för pengar i mataffären varje månad. Då är det ju inte alls konstigt att summan kan bli väldigt hög dock.

Som när dom pratar om det i lyxfällan tex så räknar dom väl inte med hygienartiklar och sådana saker utan dom räknar väl på vad för pengar det läggs på maten.
 
Vi brukar landa kring 4-5000 kr i månaden på räkningen från matkontot. Då ingår dock allt vi handlar i livsmedelsaffären så det är inte bara mat.
Vi är två personer varav en äter glutenfritt och mjölkfritt vilket är rätt dyrt.
 
Vi hamnar nog på 4-5000 kr på det som köps på icakortet (används bara på ica). Jag köper mat till djuren också :)
 
Ja jo, men det kan vara svårare att uppskatta eftersom man då måste gotta ner sig i kvittot och sortera.

Får du inte ut något av svaret så är det ju bara att hoppa över det. :)
Jo det är ju lite svårare att sortera ut vad som är mat och vad som inte är mat absolut men det blir lite skeva bilder av vad som är normal matkostnad om folk även räknar in allt annat som behövs i hushållet i månaden.

Då behöver ju tex inte personernas kostnad för mat i lyxfällan vara konstig alls om dom personerna även räknat in allt annat som behövs i hemmet så att säga. Dom hade förmodligen inte heller hamnat i lyxfällan om allt ingick i dom 14000 som behövs för att ha ett fräscht liv så att säga.
 
Oj! Jag som tycker vi lägger mycket pengar på mat. Vi lägger ca 4000-5000 kr/månad, ev. uteluncher ej medräknade. Vi är två vuxna och tre barn, yngsta äter dock inte mat ännu så jag räknar med att det kommer öka med någon hundralapp snart.

Vi köper svenskt (när det gäller kött, mejeriprodukter, ägg och grönsaker/rotfrukter så långt det går) och gärna ekologiskt. Ibland någon låda närproducerat kött, ägg eller honung. Storhandlar och gör storkok som räcker ett par dagar.
 
Bor ensam men har ganska ofta gäster över på middagar. Jag brukar föra över 3000 kr till matkontot varje månad. Då handlar jag i stort sett vad jag vill utan att bry mig jättemycket om priser. Äter ute då och då, det varierar lite men lägger kanske 5000 kr i månaden på utemat. Förr åt jag ute mer än så.
 
Vi är två stycken i hushållet och lägger ungefär 3500 på mat varje månad. Kan ingå lite annat men ungefär. Vi äter inget kött, köper mycket frukt och grönt, älskar ost och ostbricka :love:, köper endast svenskt och ofta krav/ekologiskt. Generellt gillar vi god mat. Vi försöker handla billigt framförallt till veckodagarna och lite roligare till helgen.

Utelunch eller middag räknas inte in men det sker relativt sällan ändå. Vi är bra på att ta med matlådor till jobbet men äter absolut ute ibland. Det rör sig om kanske ytterligare 1000-1500:- i månaden om även det skall räknas in.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 513
Senast: sjoberga
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 656
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 217
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp