Hur mycket likhetstecken kan man dra? (Sen grovfoderskörd)

Alexandra_W

Trådstartare
Jag börjar få ångest. Min andraskörd regnar booort. Det bara regnar och regnar så 'min bonde' har till sin stora stress inte fått in mitt silage än. Det regnar helt enkelt för mycket. Nog för jag vill ha det BLÖTT, men det går ju inte att pressa det dyngsurt liksom.

Så, mina ponnyers mat står kvar på fältet, och regnet det häller ner. Bonden behöver minst 2 men helst 3 dagar med uppehåll för att få in det. Slå dag ett, låta det ligga dag två och pressa och bala dag 3.

Meterologerna lovar inget bestämt men just nu ser det ut som det kommer just 3 dagars uppehåll i mitten på nästa v. Om det verkligen blir uppehåll vet ju bara han däruppe. Blir det inte det börjar det bli milt sagt svettigt.

Så jag sitter och försöker bygga en back-up-plan.

Men, förra årets skörd togs SENT, jag minns inte exakt när, men troligen den här tiden. Det inbringade rena DRÖMVÄRDEN för min del. 40% TS, 4.2 mj/kg och en kvot på 12,14 (!) - 51 gr SRP/kg foder. Det är klöverbaserat, och antar det är därför proteinet hölls uppe trots sen skörd.

Jag skulle i princip kapa av ena armen för att få samma värden i år igen. Men, ponera att det BLIR uppehåll. Hur mycket betyder eg förra årets resultat? Kan man säga ngt om det eller ej? Dvs hur stor är chansen att om man får in det här få nånstans motsvarande förra årets? Dvs hur stor roll spelar väder och vind?

Det är andraskörd vi talar om, och bonden tycks generellt vara suverän på att trolla. Hans förstaskörd kommer år efter år efter år in med en kvot på 6 eller högre, och MJ kring 6/kg foder. Oavsett om de andra bönderna gråter blod och får in pissvärden, och oavsett när min bonde slår sin förstaskörd. Ett år slog han i augusti och jag erkänner att jag kände att 'det där kommer ju vara rent skit'. Men icke sa nicke, samma värden som alltid. Påpekade det där för bonden, som milt bara tyckte att 'tja, om man inte gödslar efter vädret så blir det ju som det blir'.

Jag har suttit och räknat, och OM jag kan få in samma TS ungefär och samma MJ/kg foder, så kan i princip proteinet få bli piss. Jag är nere på 15 gr SRP/kg foder och räknar och får ihop det fint och funktionellt ändå. Men det bygger ju då på att MJ hamnar ungefär motsvarande som förra året?

Jag har ett alt, som är en förstaskörd som är inne, analyserad och färdig. 47% TS, 4.9 MJ/kg foder och 36 gr srp/kg foder. (ingen sockeranalys). Det är dock väl högt i MJ i komb med lite för lågt i protein för att bli funktionellt. Det GÅR att få ihop men det blir inte helt bra.

Så, kuggfrågan känns egentligen som om man kan anta få in ungefärligen samma MJ (och helst protein) som förra året om man slår nu? Jag vet att jag förra året analyserade om silaget då jag INTE för en sekund trodde på att det kunde 'blivit så bra så sent'. Men jag kan för lite för att 'tro' i övrigt?
 
Sv: Hur mycket likhetstecken kan man dra? (Sen grovfoderskörd)

denna sommaren har ju varit annorlunda än förra och det har vuxit annorlunda så det är svårt att säga..
Men generellt, om det fått samma gödning och vuxit ungefär samma, så ja !

Men helt generellt så är ju låga proteinvärden lättare att fixa till med krafft än tvärtom..

Får jag ur ren personlig nyfikenhet fråga vad du ska ha ditt hösilage till? med tanken på att dina drömvärden är nästan katastrof för de flesta andra...;) med tanke på den höga kvoten...

Bara nyfiken, så att man kanske kan se ett annat perspektiv än det man annars har :-)
 
Sv: Hur mycket likhetstecken kan man dra? (Sen grovfoderskörd)

Jag hade gärna tagit hennes hösilage.
 
Sv: Hur mycket likhetstecken kan man dra? (Sen grovfoderskörd)

denna sommaren har ju varit annorlunda än förra och det har vuxit annorlunda så det är svårt att säga..
Men generellt, om det fått samma gödning och vuxit ungefär samma, så ja !

Men helt generellt så är ju låga proteinvärden lättare att fixa till med krafft än tvärtom..

Får jag ur ren personlig nyfikenhet fråga vad du ska ha ditt hösilage till? med tanken på att dina drömvärden är nästan katastrof för de flesta andra...;) med tanke på den höga kvoten...

Bara nyfiken, så att man kanske kan se ett annat perspektiv än det man annars har :-)

Låga energivärden kan aldrig bli ett problem. Mitt DRÖMsilage har 2 MJ/kg foder *s* Låga proteinvärden är eg en katastrof, då varenda gram tillsatt protein via kraftfoder innebär extraMJ. Potatisproteinet tar bort värsta udden av det dock, men innan jag fick tag i det var lågt protein en katastrof få riktigt. Än värre med normal eller hög MJ.

Vad jag ska med det till? Hålla lättfödda skrällen i lagomt hull. Med LÅG MJ och HÖGT protein (dvs en snorhög kvot, kvoten är dock inte det viktiga, utan värdena var för sig, men det ger ju en hög kvot) innebär att jag dels håller nere energin, men ffa så kan jag på LITEN mängd silage täcka hela proteinbehovet. Och sen blanda med halm för att öka TS och ättid. Kan ge t ex 50% halm och 50% silage i låg giva och ändå inte behöva kraftfoder. Och iom BLÖTT så har jag fler kilon silage att leka med, så det blir lite vettigare portioner. Att portionera ut 4 kg hö över dygnet till en D-ponny är svårt. Att portionera ut 8 - 10 kg silage är enklare. Att portionera ut 5 kg silage och 3 kg halm är ÄNNU lättare. Osv.

Med t ex det andra silaget, så är MJ väl högt, och proteinet räcker inte till för den höga halminblandningen. Resultatet blir varken hackar eller malet eg, det blir inte riktigt bra på någon front. Även om det GIVETVIS blri bättre än mkt annat.

Sen, förra årets silage, fungerade alldeles excellent till svårfött fullblod med t ex. Utan halminblandning. Iom att han iom att det var så blött (han gillade det) gärna åt 18 - 20 kg/dygn.

Så, tycker folk generellt är lite för rädd för höga proteinnivåer. Tar ju tusen ggr (även till en 'normal' häst) 12 i kvot än 4.5 i kvot t ex.

Men som sagt, drömvärdena just nu (med bara lättfödda ponnyer att mata) är enligt ovan. Och dröm-dröm silaget innehåller 2 MJ/kg foder - max :devil: (Med vettig protein såklart). Det lär ju dock förbli just en dröm..
 
Sv: Hur mycket likhetstecken kan man dra? (Sen grovfoderskörd)

jag har hittills aldrig träffat på en andraskörd med låga proteinvärden...

Första gången jag fodrade med ensilage - och det var verkligen ensilage, i fyrkantsbalar.
Bonden hade gjort analys till sina kossor och den visade på 19% ts (fast många av balarna var mycket torrare, bara några enstaka som var sådär blöta) och smbrp på 150 g/kg ts... Det var skördat första veckan i oktober... (tredjeskörd)
Nu vet jag att en stor andel av proteinvärdet (när det är så blött och så sent skördat) består av s.k NPN, dvs kvävekällor som inte är proteiner. Men även om hälften av det är sånt så är det ju ändå ett högt proteininnehåll.
 
Sv: Hur mycket likhetstecken kan man dra? (Sen grovfoderskörd)

en irrevant fråga för tråden, men vad har gräs för ts? Hade varit kul o veta hur mkt gräs en häst behöver per dag för att täcka ts behovet.
 
Sv: Hur mycket likhetstecken kan man dra? (Sen grovfoderskörd)

*Kl*

NU är det inne i alla fall, halleluja!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 409
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 205
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Jag har en 4 åring som behöver upp i hull, börjar se ok ut men har en bit kvar (se tidigare inlägg för mer info kring hästen vid...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Hästen måste ha så socker- och stärkelsefattigt det någonsin går. Stallets hösilage har i år 18 gr srp per kg foder... 🙈 Hästen äter...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 310
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp