Hur mycket lucernhack?

Röd

Trådstartare
Min häst har börjat falla ur och jag ska köpa lucernhack och ge. Hur mycket är lagom?

Hästen går på lösdrift och äter enbart hö då han varit rund tidigare men börjar bli lite i smalaste laget. Tyvärr ingen analys på höt. Hyr mycket lucern ska jag ge`?
 
Min häst har börjat falla ur och jag ska köpa lucernhack och ge. Hur mycket är lagom?

Hästen går på lösdrift och äter enbart hö då han varit rund tidigare men börjar bli lite i smalaste laget. Tyvärr ingen analys på höt. Hyr mycket lucern ska jag ge`?

För att veta måste du ha analys. För mycket protein kan få hästen att gå ner i vikt också om kvoten är snedvriden.
 
Min häst har börjat falla ur och jag ska köpa lucernhack och ge. Hur mycket är lagom?

Hästen går på lösdrift och äter enbart hö då han varit rund tidigare men börjar bli lite i smalaste laget. Tyvärr ingen analys på höt. Hyr mycket lucern ska jag ge`?
Jag skulle nog börja med 2 kg. Men tänk på att väga upp hacken varje dag. Det är vikten du ska ha, inte volymen. För det blir rätt mycket hack av 2 kg. Fast 2 kg är alltid 2 kg, oavsett hur mycket det ser ut.
 
För att veta måste du ha analys. För mycket protein kan få hästen att gå ner i vikt också om kvoten är snedvriden.
Det måste ju dock vara väldigt ovanligt?
Dels eftersom hästar kissar ut proteinöverskott och också för att det rent näringsmässigt är konstigt att en häst skulle gå ner av ökat intag. Om en häst går ner när den får i sig mycket protein kanske det snarare beror på att den får för lite energi?
 
Det måste ju dock vara väldigt ovanligt?
Dels eftersom hästar kissar ut proteinöverskott och också för att det rent näringsmässigt är konstigt att en häst skulle gå ner av ökat intag. Om en häst går ner när den får i sig mycket protein kanske det snarare beror på att den får för lite energi?

Ja, anledningen är att de får för lite energi i förhållande till protein (kvoten blir fel) men de får inte för lite energi rent foderstatsmässigt. Jag vet inte om jag är tydlig med skillnaden.
Alla tre kallblod jag ägt de senaste åren förbränner mer energi om de får mer protein.
 
Det måste ju dock vara väldigt ovanligt?
Dels eftersom hästar kissar ut proteinöverskott och också för att det rent näringsmässigt är konstigt att en häst skulle gå ner av ökat intag. Om en häst går ner när den får i sig mycket protein kanske det snarare beror på att den får för lite energi?
Faktum är att det krävs energi för att bryta ned protein. Har du då mycket mer protein än energi, så kan hästen tappa i hull. Det är där kvoterna kommer in. Allting ska vara relaterat.
 
Ja, anledningen är att de får för lite energi i förhållande till protein (kvoten blir fel) men de får inte för lite energi rent foderstatsmässigt. Jag vet inte om jag är tydlig med skillnaden.
Alla tre kallblod jag ägt de senaste åren förbränner mer energi om de får mer protein.
Jo jag förstod hur du menade, men jag har aldrig stött på en häst där det blir på det sättet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 016
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 976
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp