Hur mycket mark behövs EGENTLIGEN?

Problematisk

Trådstartare
Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn aldrig stått på en anläggning som har de markerna.

Jag har bland annat stått på ett ställe som hade typ 2 ha hagar, varav knappt 1,5 var bete. Där stod 14 hästar. Betet räckte naturligtvis inte särskilt länge och de flesta gick i mindre rasthagar vintertid, men det gick ju (och går mig veterligen än, vad jag vet är stallet fortfarande i drift).
På ett annat ställe har jag haft mina två (en ponny och en storhäst) i en vinterhage på ca 1000 m2 och en sommarhage på knappt 0,5 ha. De har inte betat dygnet runt utan dagtid, men då har det räckt gott och väl utan stödfodring en bit in i augusti iallafall.
Det ställe vi stått på med mest mark har haft ungefär 6 ha på hagar, varav ca 1,5 ha vinterhagar och resten bete. Där gick ca 10 hästar på bete dygnet runt, kommer inte riktigt ihåg hur länge men minst maj-september, utan stödfodring. Blandat stora och små.
Sen har vi ju de "stora" ridanläggningarna som har typ 1-2 ha som bara är grusade rasthagar, där de har uppåt 20 hästar.
Många "hästgårdar" som säljs häromkring har under 5 ha mark och där har det stått hästar i många år, sen hur man löst det med bete osv har jag ingen aning om men gårdarna har iallafall varit bebodda av hästar.

Så med de måtten och erfarenheterna i bakhuvudet undrar jag, hur kommer man fram till hur mycket mark som EGENTLIGEN behövs? Alltså inte "i den bästa av världar", utan vad man faktiskt rent krasst klarar sig på?
Det lagstadgade är väl att hästen ska kunna röra sig i alla gångarter, rent krasst skulle ju då typ 50*50 räcka bra åt 3-4 hästar, om man inte vill ha bete. Men det är ju lååångt ifrån de rekommenderade ytorna.

Hur räknar och tänker man?
 
Bete = 1ha/häst. För att det ska räcka hela perioden.

Att stoppa in en häst i en rasthage behöver man "ingen plats" till. Så jag tänker såhär: om jag har två hästar och vill ha vinterhage och bete så skulle jag klara mig på 2,5 ha.

Min gård är på totalt 1,5 ha. Då går hälften bort i byggnader, trädgård skulle jag gissa. Kvar är 0,75 ha. Jag hade då en mindre vinterhage (50x30 meter?) För att kunna erbjuda gräs på sommarhalvåret. Plus att jag lånade ungefär en ha av grannen till bete. Det var på gränsen till för lite, då gick hästarna bara på bete dagtid och fick en tuss hö nattetid i vinterhagen.
 
Bete = 1ha/häst. För att det ska räcka hela perioden.

Att stoppa in en häst i en rasthage behöver man "ingen plats" till. Så jag tänker såhär: om jag har två hästar och vill ha vinterhage och bete så skulle jag klara mig på 2,5 ha.

Min gård är på totalt 1,5 ha. Då går hälften bort i byggnader, trädgård skulle jag gissa. Kvar är 0,75 ha. Jag hade då en mindre vinterhage (50x30 meter?) För att kunna erbjuda gräs på sommarhalvåret. Plus att jag lånade ungefär en ha av grannen till bete. Det var på gränsen till för lite, då gick hästarna bara på bete dagtid och fick en tuss hö nattetid i vinterhagen.

Fattar jag rätt att du hade två hästar på den ytan då?

Vad räknas som "hela perioden" när det gäller bete? Tänker det är ju stor skillnad längst söderut i landet där betesperioden börjar nu snart (redan har börjat?) och längst norrut där det fortfarande ligger snö kvar. Är det med tanke att de går på bete dygnet runt?
 
Jag tycker också det beror på hur marken ser ut samt vad man har för hästar! Till lättfödda hästar krävs kanske mindre bete, men de vill ju fortfarande kunna röra sig! Var och kollade på en gård häromdagen med 2,6 ha allt som allt. Jag uppskattar att 2-3 hästar skulle kunna gå där året om utan att hagarna trampas sönder. Dock kanske med stödfodring på sommaren. Det var dock i minsta laget, tycker jag. Nu valde vi bort gården för att vi inte gillade huset, annars hade vi kanske slagit till. Skulle helst önska 5 ha till 2-3 hästar.
på ridskolan där jag arbetar har vi nog, uppskattningsvis, 10 ha mark, kanske något mer till och med.Phästarna står i rasthagar men ridskolehästarna har gott om yta och betet räcker till! Förra året slog vi till och med hösilage innan de fick gå på bete för att vi hade så mycket gräs!
 
Jag tycker också det beror på hur marken ser ut samt vad man har för hästar! Till lättfödda hästar krävs kanske mindre bete, men de vill ju fortfarande kunna röra sig! Var och kollade på en gård häromdagen med 2,6 ha allt som allt. Jag uppskattar att 2-3 hästar skulle kunna gå där året om utan att hagarna trampas sönder. Dock kanske med stödfodring på sommaren. Det var dock i minsta laget, tycker jag. Nu valde vi bort gården för att vi inte gillade huset, annars hade vi kanske slagit till. Skulle helst önska 5 ha till 2-3 hästar.
på ridskolan där jag arbetar har vi nog, uppskattningsvis, 10 ha mark, kanske något mer till och med.Phästarna står i rasthagar men ridskolehästarna har gott om yta och betet räcker till! Förra året slog vi till och med hösilage innan de fick gå på bete för att vi hade så mycket gräs!

Ja, så är det såklart, vad det är för typ av mark påverkar nog jättemycket. Ena större anläggningen vet jag har gjort rejält grundarbete med marken i rasthagarna, så de blir aldrig söndertrampade, då går det ju att ha många hästar på liten yta. Även om jag inte skulle vilja ställa mina hästar en och en i grushage på det sättet, men det GÅR ju.

Hur många hästar är det totalt på ridskolan med 10 ha mark? Går även privata på bete eller är det bara för ridskolehästarna?
 
Fattar jag rätt att du hade två hästar på den ytan då?

Vad räknas som "hela perioden" när det gäller bete? Tänker det är ju stor skillnad längst söderut i landet där betesperioden börjar nu snart (redan har börjat?) och längst norrut där det fortfarande ligger snö kvar. Är det med tanke att de går på bete dygnet runt?
Ja, två hästar.
Hos mig är det typ juni-september, Skåne misstänker jag att är dubbelt så mycket. Det är helt enkelt perioden när gräset växer.

Det är tänkt att ska räcka om de äter dygnet runt. Jag har ett bete på 9ha, ink lite skog några mil bort. där är det lämpligt för 7 hästar hela perioden, dygnet runt, utan någon extra fordring. Om man räknar bort skogen så är nog betet 7-8 ha, så jag tycker att måttet "1 ha bete/häst" för bete stämmer ganska bra.
 
Här jag bor (södra Norge) så räknar man ca 0,5 ha per häst för ett bete som ska räcka hela dygnet hela sommaren. (Ridhästar) Evt lite mindre för lättfödda hästar eller dyrkat mark där man gödslar. Och 0,5 ha till per häst om man vill ta eget hö.

Skulle gissa att södra Sverige har minst lika bra klimat/gräs som här...

Har haft två tävlingshästar på gård med 0,4 ha gräshagar, med stödfodring av hö nattetid på sommaren så mådde de toppen.

Om man har anledning att hyra bete på annat håll så klarar man sig ju med rätt lite mark - min dressyrtränare har ca 30 hästar på 2 ha vintertid. Och nej, de flesta står inte i frimärkespadockar utan går i flock - uppgrusade hagar dock så klart, annars skulle det bli alldeles för upptrampat.
 
Jag har just nu 2 hästar och 3 ponnyer i varierande storlek på ca 4,5 hektar. Rent utrymmesmässigt räcker det bra men bara runt 1,5 hektar är bra bete så där hade det behövts minst det dubbla för att det ska räcka hela betessäsongen till storhästarna och sen kanske dubbla det igen för att få bättre rotation på hagarna.

Så gärna minst 2 hektar/häst skulle jag säga om man vill ha lite blandad terräng och inte enbart betesvall. Sen så vore det optimala ytterligare vall för att kunna slå hö på.
 
Här jag bor (södra Norge) så räknar man ca 0,5 ha per häst för ett bete som ska räcka hela dygnet hela sommaren. (Ridhästar) Evt lite mindre för lättfödda hästar eller dyrkat mark där man gödslar. Och 0,5 ha till per häst om man vill ta eget hö.

Skulle gissa att södra Sverige har minst lika bra klimat/gräs som här...

Har haft två tävlingshästar på gård med 0,4 ha gräshagar, med stödfodring av hö nattetid på sommaren så mådde de toppen.

Om man har anledning att hyra bete på annat håll så klarar man sig ju med rätt lite mark - min dressyrtränare har ca 30 hästar på 2 ha vintertid. Och nej, de flesta står inte i frimärkespadockar utan går i flock - uppgrusade hagar dock så klart, annars skulle det bli alldeles för upptrampat.

Vad knepigt att man räknar med hälften så mycket mark där hos er mot för i Sverige! Det borde ju vara ungefär lika behov tycker jag.

Mina två gick inhyrda på ett "riktigt bete" ett år, dygnet runt på ca 2 ha (mest bete, lite skog). De hade inte en chans att hinna beta av allt och såg... Inte så slimmade ut :angel: Men nu är ju som sagt min ena en ponny, vet inte hur mycket mindre som går då mot för om han varit stor.
 
Jag har just nu 2 hästar och 3 ponnyer i varierande storlek på ca 4,5 hektar. Rent utrymmesmässigt räcker det bra men bara runt 1,5 hektar är bra bete så där hade det behövts minst det dubbla för att det ska räcka hela betessäsongen till storhästarna och sen kanske dubbla det igen för att få bättre rotation på hagarna.

Så gärna minst 2 hektar/häst skulle jag säga om man vill ha lite blandad terräng och inte enbart betesvall. Sen så vore det optimala ytterligare vall för att kunna slå hö på.

Har du "bara" dina 2 stora på de 1,5 ha bra bete som finns eller går alla 5 där? Går de dygnet runt, och hur lång är betessäsongen hos dig?
 
Ja, så är det såklart, vad det är för typ av mark påverkar nog jättemycket. Ena större anläggningen vet jag har gjort rejält grundarbete med marken i rasthagarna, så de blir aldrig söndertrampade, då går det ju att ha många hästar på liten yta. Även om jag inte skulle vilja ställa mina hästar en och en i grushage på det sättet, men det GÅR ju.

Hur många hästar är det totalt på ridskolan med 10 ha mark? Går även privata på bete eller är det bara för ridskolehästarna?

Vi har 15 ridskolehästar! Privathästarna åker på bete på sommaren, alt står i sina rasthagar.
 
Det är inte bara storleken på ytan som spelar in utan vad det är för mark också. Jag har hellre sandmark än bördig lerjord, hellre skogsmark än åkermark men är det mycket bete man är ute efter så är såklart bördig lerjord och åkermark att föredra framför skogs och sandmark men med lerjord krävs mycket större yta till vinterhage än om man har sandjord eftersom lerjorden trampas sönder så mycket snabbare och värre. Hur varmt och torrt det är på sommaren spelar såklart också in på hur mycket bete det blir.

På den ridskolan jag jobbade på fanns det 14 ha mark totalt. Det fanns då när jag började jobba där 22 hästar varav ett tjugotal gick på bete där. Det fanns en ombyggd ladugård modell stor, ett ridhus, ett mindre garage, parkering och ett boningshus med liten trädgård, gårdsplan osv. så säg att iallafall 10-12 ha var hagmark. På endel av den marken togs ensilage mellan skolavslutningen och midsommar och sedan släpptes hästarna där och de hade bete från juni till i slutet av augusti och ensilaget räckte hela övriga året. Det fanns rejäla vinterhagar trots det. Den marken där ensilaget togs och de sedan betade är enormt bördig så då fungerade det, på ett annat ställe hade det inte fungerat alls. Vinterhagarna låg högre upp, hade mindre bördig jord och blev därför hållbara. Sommarbetet hade blivit söndertrampat vid första regnperioden på hösten om de hade gått kvar där trots att det var så stort. Något år fanns det lite gegga vid grindarna på vinterhagarna men det var verkligen minimalt.

Sommarhagen jag har nu är på nästan 1 ha. Mager mark till allra största delen men det räcker ändå gott och väl till mina två. Nu går mina bara dagtid eftersom de blir tjocka annars men tidigare har jag haft hästar där dygnet runt och ändå haft bete från maj-september iallafall en normal sommar.
 
Det är inte bara storleken på ytan som spelar in utan vad det är för mark också. Jag har hellre sandmark än bördig lerjord, hellre skogsmark än åkermark men är det mycket bete man är ute efter så är såklart bördig lerjord och åkermark att föredra framför skogs och sandmark men med lerjord krävs mycket större yta till vinterhage än om man har sandjord eftersom lerjorden trampas sönder så mycket snabbare och värre. Hur varmt och torrt det är på sommaren spelar såklart också in på hur mycket bete det blir.

På den ridskolan jag jobbade på fanns det 14 ha mark totalt. Det fanns då när jag började jobba där 22 hästar varav ett tjugotal gick på bete där. Det fanns en ombyggd ladugård modell stor, ett ridhus, ett mindre garage, parkering och ett boningshus med liten trädgård, gårdsplan osv. så säg att iallafall 10-12 ha var hagmark. På endel av den marken togs ensilage mellan skolavslutningen och midsommar och sedan släpptes hästarna där och de hade bete från juni till i slutet av augusti och ensilaget räckte hela övriga året. Det fanns rejäla vinterhagar trots det. Den marken där ensilaget togs och de sedan betade är enormt bördig så då fungerade det, på ett annat ställe hade det inte fungerat alls. Vinterhagarna låg högre upp, hade mindre bördig jord och blev därför hållbara. Sommarbetet hade blivit söndertrampat vid första regnperioden på hösten om de hade gått kvar där trots att det var så stort. Något år fanns det lite gegga vid grindarna på vinterhagarna men det var verkligen minimalt.

Sommarhagen jag har nu är på nästan 1 ha. Mager mark till allra största delen men det räcker ändå gott och väl till mina två. Nu går mina bara dagtid eftersom de blir tjocka annars men tidigare har jag haft hästar där dygnet runt och ändå haft bete från maj-september iallafall en normal sommar.

Mina två får också bara beta dagtid, då borde jag kunna räkna med att ungefär 1 ha bete räcker åt dem låter det som.
 
Haft som minst 2,2 hektar delat på 2 hagar till 2 hästar och 1 ponny, behövde köra med betesputsen under sommaren för att det inte skulle bli övervuxet och betet började i början av maj och började stödfodra i slutet av oktober eller början av november. Ingen specifik vinter och sommarhage utan båda hagarna användes året runt.

Har också alltid hört 1 hektar häst men då för hage och ta hö på. Även hört 1 hektar bete för 1 till 2 hästar för att hålla parasiter nere.
 
Bete räknar jag som när hästarna går ute utan att fodras med annat än möjligen mineraler, annars så säger jag att hästarna går på gräs om dom stallas in på natten eller dagen. Stödfodra säger jag när hästarna inte stallas in men behöver lite extra för att hålla hullet tex när bete närmar sig slutet eller svårfödda hästar.
 
Har du "bara" dina 2 stora på de 1,5 ha bra bete som finns eller går alla 5 där? Går de dygnet runt, och hur lång är betessäsongen hos dig?
Det är bara de stora som går där så länge det är ordentlig betestillväxt. Då räcker det ca 2 månader dygnet runt en ”dålig” sommar innan jag behöver byta hage eller börja stödutfodra. Så länge gräset växer så mycket som det kan så tycker jag det växer ungefär lika mycket som hästarna äter men en torr sommar eller med för tråkigt väder så tycker jag det tar slut för fort.
 
Har fem hästar med olika behov och har dem inte hemma, men om jag räknar på vad jag tror behövs. Hästarna är en snart sexårig varmblodstravare, en fullblodsvalack som fyller 19, ett femårigt haflingersto, och två shettisvalacker på 12 och 15 år.
Jag skulle tro att de stora (ej haflingern) behöver ca 1 ha bördig mark var. Jag tror även att om det skulle vara uppdelat i två hagar hade de kunnat gå där och beta ner det värsta, och sen släppa ponnyerna där.
Om alla skulle ha "sin" del i hagen skulle nog ca 0,5- 0,7 ha skogsbete/ magert bete räcka till ponnyerna. Det är inte ett alternativ att ha småponnyerna och storhästarna tillsamman, pga fångrisken.

Jag har inte krav på mycket mark i vinterhagarna, nu går hästarna (haflinger och travare, resterande är utlånade) i en vinterhage som är ca 1,5 ha äng/ berg. Det blev så lerigt att man knappt kunde gå där på vintern, men när en häst skadade sig och skulle gå i en olerig hage fick de gå i paddocken (ca 15×20m). Hade jag haft möjlighet att välja med en så liten men olerig hage hade jag valt den lilla grushagen. De kunde inte röra sig fritt i den stora hagen, men det kunde de i paddocken.
 
Vi hade miljökontoret på inspektion för ett tag sedan och de pratade om att det kommer bli hårdare krav på att marken skall klara antalet hästar som nyttjar den. Detta var ur aspekten att hästgödsel har uppmärksammats som en stor miljöbov. Vad detta kommer att innebära i praktiken, vet jag inte, men tydligen finns det förslag som ligger ute på remiss.
 
Hur mycket mark som egentligen behövs beror på hur man har för avsikt att hålla hästarna.
Ska det räcka till bete hela somrarna? Eller till rasthagar där de kan vara ute hela dagarna, men gå in på nätterna året runt?
Jag har erfarenhet av att ha betydligt mindre än 1-2 ha/häst och ändå inte hinna med att få det avbetat, de somrar som vädret är varmt och regnigt så att det växer hur mycket som helst. Och torra somrar ser det ut som öken i våra hagar, så att vi måste tillskottsfodra i princip hela somrarna. Vissa år behöver vi börja ställa ut hösilagebalar ungefär när skolorna kör igång och andra år har vi kunnat vänta till slutet av oktober.
Har man begränsat med utrymme för hagar och kan tänka sig att tillskottsfodra hela somrarna, så är det i min värld bättre att ha 10 hästar tillsammans i flock i en hage på 1 ha, så att de fortfarande har utrymme att sträcka ut och galopprejsa ordentligt i sin hage, än att dela upp ytan i många små rasthagar för 1-2/hästar per hage. (de där 15x30 metrarna, eller vad det nu är det säger, som är minimimått för att hästarna ska kunna röra sig i alla gångarter, är enligt min uppfattning vansinne, det är mer skaderisk om de galopperar på den ytan - start, stopp, tvära svängar etc - än att kunna rejsa i full fart på betydligt större yta.)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 355
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 607
Senast: L.N
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp