Hur mycket mark behövs EGENTLIGEN?

Undrar också över 10 år, vila hur länge? kommer den delen räknas in i arealen för max antal hästar när den vilar? många frågor som dyker upp runt dom 10 åren.

Själv blir det att sätta staket så vildsvin inte kan komma in i hagen och kanse lite dränering och flyttbar ligghall, mockmaskin tänkte jag ändå skaffa nästa år då toaletterna börjar bli lite stora.
 
Eller kommer det bli flera hästar som går i små grushagar istället, eftersom de går att mocka?
Det kan nog inte bli godkänt med små grushagar alls, om varje häst ska ha minst 3300 kvadratmeter att gå på? Samt att minst 80%av den ytan skall vara beväxt.
10% är acceptansen för upptrampad yta.
Vad jag har förstått av dokumentet.
 
Senast ändrad:
Hur lange maste en hage vila efter 10 ar da? Kan man undvika 10 ars anvandning om man bara roterar hagar? maste ju vara skillnad pa aretrunthagar och de som bara anvands nagra manader om aret?
Det är lite luddigt. Men ett sommarbete som använts till sommarbete i 10 år borde då plöjas upp eller släppas andra djur på.
Jag hade kor på mitt bete förra året, så jag räknar med tio år till. Men vinterhagen på ett hektar blir det problem med. Lösdriften är där och inget jag kan flytta på.
Får hitta på något då.
 
Jag har också läst den och tycker det hela är väldigt oklart. Jag förstår inte riktigt hur någon hästgård kan få det att gå ihop.
Jag funderar på hur de har tänkt sig att de som har investerat i t.ex ett active stable ska göra? Det är ju inget man flyttar på? Samt ytan per häst? Krävs mer marker och man kanske kan placera det mitt på? Och växla sida, plöja upp, så osv.
Luddigt minst sagt, men avsikten är nog god. Men blir kostsam för många?
 
Kommer det samtidigt komma lag på max timmar i box? Känns som att det kanske kommer bli lätt hänt att i centrala stall/ridskolor/små gårdar ha hästarna ståendes inne om man inte klarar att uppfylla kraven utomhus?
 
Har läst den med och är förvånad att den inte har diskuterats mer, eller så har jag bara missat det! 😊
Den 10-årsregeln kommer att bli svår för små hästgårdar med ett fåtal hektar mark, samt ridskolor med stadsnära läge?
Var ska hästarna vara när det gått 10 år?
Och vilka vinterhagar på de ställena har plats för 2-3 hästar/hektar? Minimum 3300 kvadratmeter per häst.
Hur många hyrstall kan erbjuda det?

Och hur många avstyckade gårdar med ett par hektar mark, kan komma kallas för hästgård? I teorin med antal hästar/hektar, antal % som ska vara beväxt osv.

Grusade vinterrasthagar är inte ok efter det träder i kraft? Eller hur ska man tolka?

Många frågetecken. För ridskolor blir det inte lätt som jag ser det. Inte för hyrstall/verksamheter heller.
Stor omställning för många?
Nej, det är svårt att greppa vad förslaget kommer att innebära i praktiken. Som @nullo-modo skrev så handlar förslaget främst om att begränsa övergödningen vilket är rimligt att vi alla måste bidra till.
 
Nej, det är svårt att greppa vad förslaget kommer att innebära i praktiken. Som @nullo-modo skrev så handlar förslaget främst om att begränsa övergödningen vilket är rimligt att vi alla måste bidra till.
Absolut! Alla som har grusade rasthagar kommer få så i dom för att klara beväxningskravet.
Och utöka ytan till 3300 m2/häst. Istället för nu när rasthagar har ett minimum på15×30m, blir 33x100m. Klart bättre för hästarna är klart!
Vill till att de inte trampar upp mer än 10%. Då får du i praktiken inte använda hagen förrän det har växt igen.
Hästregistret som ska köras igång, kommer att underlätta kontrollerna är klart. Då vet man alltid exakt hur många hästar som är på varje anläggning.
Har nu läst alla 324 sidorna.

Häst, jordbruks och skogsbruksnäringen omfattas. Väldigt mycket nytt där med.
 
Absolut! Alla som har grusade rasthagar kommer få så i dom för att klara beväxningskravet.
Och utöka ytan till 3300 m2/häst. Istället för nu när rasthagar har ett minimum på15×30m, blir 33x100m. Klart bättre för hästarna är klart!
Vill till att de inte trampar upp mer än 10%. Då får du i praktiken inte använda hagen förrän det har växt igen.
Hästregistret som ska köras igång, kommer att underlätta kontrollerna är klart. Då vet man alltid exakt hur många hästar som är på varje anläggning.
Har nu läst alla 324 sidorna.

Häst, jordbruks och skogsbruksnäringen omfattas. Väldigt mycket nytt där med.
Om man har grusade ytor som mockas dagligen så lär det nog ingå i ett undantag. Det lär ju bidra till noll övergödning och är det inget insått från början lär det inte finnas ett krav på växtlighet.
Oj, det här skulle binda ihop ditt citatsvar till mig. :)
 
Om man har grusade ytor som mockas dagligen så lär det nog ingå i ett undantag. Det lär ju bidra till noll övergödning och är det inget insått från början lär det inte finnas ett krav på växtlighet.
Oj, det här skulle binda ihop ditt citatsvar till mig. :)

Det är min gissning också, vilket kommer leda till fler grushagar.

Blir jobbigt med ligghallar också..
 
Om man har grusade ytor som mockas dagligen så lär det nog ingå i ett undantag. Det lär ju bidra till noll övergödning och är det inget insått från början lär det inte finnas ett krav på växtlighet.
Oj, det här skulle binda ihop ditt citatsvar till mig. :)
Det blir inget undantag. Urinen är också gödsel som ska bindas. Därav att de ska vara beväxta och större.
Snarare ska alla grushagar bort. 😳
Och de omfattas av 10-årsregeln.
Mocka rasthagar ska man göra ändå. Och den gödseln ska användas till jordbruket då mineralgödslingen ska minskas.
 
Om man har grusade ytor som mockas dagligen så lär det nog ingå i ett undantag. Det lär ju bidra till noll övergödning och är det inget insått från början lär det inte finnas ett krav på växtlighet.
Oj, det här skulle binda ihop ditt citatsvar till mig. :)
Hur mockar du upp kiss i en grusad hage? Kan inte tänka mig att det skulle funka att påstå att hästen inte kissar ute.
Mockning tas upp som en möjlig åtgärd på gräsbeväxt mark som har 2-3 hästar/ hektar.

Kommer bli kämpigt för ägare till fånghästar.
 
Helt sinnesförvirrat förslag. Total katastrof om det skulle genomföras.

Ska kobönder ha samma då? Två kor per ha?

Jag håller med. Vet för övrigt ingen kobonde häromkring som är i närheten av de ytorna, och inte har de hagar som används i 10 år bara heller.

Alla stadsnära stall och hästanläggningar lär ju få bomma igen. Detsamma med stora anläggningar som ligger längre ifrån städer men inte har oändligt med mark. 30 hästar kräver väl minst 10 ha per tioårsperiod då om jag fattat rätt, hur länge ska man räkna med att kunna hålla verksamheten igång för att en anläggning ska vara t.ex. säljbar? Ingen köper väl en stor ridanläggning i syfte att avvecka efter 10 år.
Fånghästar, lättfödda småponnyer osv, ska de avlivas på löpande band eftersom man inte ska få ha grushagar?
 
Är det någon som vet vad som ska hända med den mark som har använts i tio år? Räcker det att den vilar i ett år? Kan andra djurslag gå där? Odla? Hittar inte det någonstans.
I så fall kan man ju stängsla av så att en tiondel av marken vilar varje år så borde det funka? Eller?
Blir ju dock svårt för de som har lösdrift, den ligger ju oftast där den ligger. Även om man såklart kan stängsla så att hästarna går på olika mark, men precis utanför lösdriften är ju svårt att lösa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 670
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 173
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 617
Senast: L.N
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp