Hur mycket mark behövs EGENTLIGEN?

Är det någon som vet vad som ska hända med den mark som har använts i tio år? Räcker det att den vilar i ett år? Kan andra djurslag gå där? Odla? Hittar inte det någonstans.
I så fall kan man ju stängsla av så att en tiondel av marken vilar varje år så borde det funka? Eller?
Blir ju dock svårt för de som har lösdrift, den ligger ju oftast där den ligger. Även om man såklart kan stängsla så att hästarna går på olika mark, men precis utanför lösdriften är ju svårt att lösa.
Det är dom bitarna som LRF har satt tänderna i. Se artikeln som @ameo länkade till. De vill gå på Greppa näringen, vilket jag tycker är rimligt.
 
Jag har drygt 5 ha som vi nyttjar till häst och får. I dagsläget två ponnyer, en storhäst och ett föl men från i sommar blir det bara en B-ponny, storhästen och sen fölet som ska åka efter avvänjning. Vi har ju bra möjlighet att flytta runt dem iom att det är få hästar på relativt stor yta, men visst blir det jobbigt med ligghallen men vi har byggt så att den går att utnyttjas från två håll/hagar, är hemskt glad över det. Skulle det behövas kommer vi troligtvis kunna arrendera ytterligare 3-4 ha mark under vår och sommar av grannen.
Mitt största bekymmer är att jag vill ha större vinterhage till hästarna än vad som är möjligt om förslaget går igenom, men då är vi ändå långt över gränserna i lagförslaget.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 354
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 607
Senast: L.N
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp