Hur mycket mark till hästgård?

Jag har nästan 4ha och det räcker finfint till byggnader, ridbana och rejält med hage till 3-4 ponnyer utan att skötseln blir alltför krävande.

(Hade jag stora hästar som behöver mer mat hade det varit en annan femma.)


Eget foder är jag inte intresserad av. Det behövs så lite att det känns vettigare att köpa av bönderna i grannskapet och på så vis dessutom skapa lite relationer som nyinflyttad.

En större fastighet i det här området hade jag heller inte fått låna till.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Vi 5 ha bete utöver gårdsplanen och vinterhagen på ca 1 ha. Tyvärr är typ 2 ha av det nersänkt i en svacka där det är en brant backe ner vilket gör det krångligt att frakta ner vatten och ta hästarna dit och därifrån. Samt att det blir väldigt mycket insekter där nere. Så det betet använder vi bara i nödfall. Hästarna tycker inte om att vara där.
Vi har oftast haft tre hästar som gått på bete och normala år så räcker då 1 ha per häst gott och väl in i september. Men jag skulle vilja kunna växla bete från år till år och det går ju inte som det är nu. Så fick jag önska så skulle jag vilja ha ca 10 ha just för att kunna växla bete och för att ha lite extra de år det är ont om bete. Att ta eget hö är inte ekonomiskt försvarbart för oss så det är inget vi är intresserade av.
 
Jag har fem hektar lite knappt till fem hästar ungefär 2/5 femtedelar till vinterhage och 3/5 till sommarhage. Betesmässigt räcker det hyfsat eftersom de flesta hästarna är lättfödda. Men till dom svårfödda skulle det behövas lika mycket till om dom inte skulle behöva stödutfodras. Även om jag inte tar eget foder så hade det varit enormt praktiskt att möjligheten fanns till det eller en extra beteshage ett tråkigt år. Om inte annat så hade det varit uppskattat ett normalt år att ha en stor platt vall för ridning och körning.
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Anläggning Ja, hur gör man när marken tillhör någon man inte känner eller ens vet vilka de är. Efter kik på lantmäteriet så verkar de inte ens...
Svar
1
· Visningar
901
Senast: Magnum
·
Samhälle Testar att skriva här i hopp om att någon haft erfarenhet av något liknande; jag är så uppgiven, trött och ledsen. För ganska exakt ett...
2
Svar
32
· Visningar
3 952
Senast: athena
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 343
Senast: Reville
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 740
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp