Hur mycket mark till hästgård?

Lime

Trådstartare
Släktingar köpte en skogsfastighet i höstas som ska regleras in i deras stamfastighet, men de var inte intresserade av byggnaderna. Eftersom jag och sambon varit sugna på själva gården i flera år tackade vi ja till att köpa byggnaderna när vi fick förfrågan. Från början var planen att bostadshus, stor ladugård med loge och andra byggnader skulle ingå i köpet (bl.a. gammalt får- och svinhus som ev. lämpar sig för lösdrift).

Nu har vi fått frågan om vi skulle vara intresserade av att köpa till lite mark till gården innan avstyckningen skickas in till lantmäteriet. Detta eftersom vi själva skulle kunna tänka oss hästar om några år, och för att gården ska kunna säljas som hästgård om vi säljer den i framtiden. Jag undrar därför hur mycket mark, och vilket markslag, som skulle vara intressant för den som vill ha en liten hästgård? Öppen jordbruksmark, betesmark och skog finns runt byggnaderna idag.
 
Jag skulle säga lite till, för hästarna kan alltid bli fler och marken kan ha dålig avkastning. Får man välja så skulle jag ha 10 hektar på typ 3 hästar. Ett bra år kan man då ta eget grovfoder, ett dåligt år så räcker betet ändå.
Ja, 1 ha/häst är mer lagom för bete. Det missade jag att skriva.
Vill man ta eget hö är det bra med betydligt mer än så.
 
Minst 1-1,5 ha PR häst beroende på typ av mark. Gärna minst 5 ha bete, med tanke på möjligheter till EU-stöd. Beror dock också på var i landet, och markpriserna där.
 
Minst 1 ha/häst till bete/hagar. Ska det till ridbana, parkering för transporter, gårdsplan osv behöver det också räknas in i totalen. Helst lite av varje, olika hagar passar olika årstider och hästar. Så skulle jag vilja ha det i alla fall :)
 
Köp så mycket ni har råd med och får, gärna blandat. Dock skulle jag vilja att allt är samlat så nära gården som möjligt av bekvämlighets skäl:D

Inte kul att stå där med för lite mark, lösdrift kräver desto mer och bättre mark än boxhästar tycker jag då de går ute hela tiden. :)
 
För att kunna sälja det som hästgård skulle jag säga att det behövs minst 5ha. När vi köpte tittade vi inte ens på gårdar med mindre mark än så.
Våran är på 1,5ha. :D ja, det är alldeles för lite, särskilt med tanke på att typ 0,7-0,8ha är trädgård typ. :angel:
 
Vi har ca 1,5ha utöver tomt, gårdsplan, paddock etc. Vi har bara ett par lättfödda ponnyer och då är det alldeles lagom. När jag hade stora hästar hemma hade jag min mark som vinterhagar och arrenderade bete av grannen. Köper också allt foder av grannen.
 
Nä min man kollar på den typen av fastigheter säger jag till honom att det inte är en gård, bara villa med stor trädgård :o
Jo, det är ju egentligen så! Men sambon hade bott i en stuga på gården i 15 år, det var enda alternativet för honom. Men jag har hittills haft snälla grannar som lånat ut bete till mig! :D
 
Jag har 7 hektar hagmark. Hälften är bete och hälften är öppen lövskog. Har två ponnyer och en storhäst. Alldeles lagom om man inte vill/kan ta eget hö. Räcker till bete året runt om jag skulle vilja men ändå inte onödigt mycket. Lövskog är bra som vårbete till mina extremt lättfödda djur. Så jag skulle nog vilja ha en 5-10 hektar iaf, lite blandad mark.
 
Jag har 7 hektar hagmark. Hälften är bete och hälften är öppen lövskog. Har två ponnyer och en storhäst. Alldeles lagom om man inte vill/kan ta eget hö. Räcker till bete året runt om jag skulle vilja men ändå inte onödigt mycket. Lövskog är bra som vårbete till mina extremt lättfödda djur. Så jag skulle nog vilja ha en 5-10 hektar iaf, lite blandad mark.
Lövskogen är taxerad som bete men är mer skog än bete.
 
10ha för att det då alltid räknas som lantbruksfastighet, även i kontakt med bankerna.
Sitter själv med 8ha och då räknas det som lantbruk när jag det är något som jag ska betala, men villa när jag går till banken.

Det är också skönt att alltid ha plats till sina djur hemma och samtidigt kunna växla marken.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Började att prova multicitat - men det vart ju när allt så hoppar det!

Spara inte på marken!
Det är dyrt att göra ny förättning bättre att ta i tillräckligt på en gång. All mark runt gården som de andra inte ser som ren åker eller produktionsskog borde gå att komma överens om på vettigt sätt.
Ju mer bete per häst desto bättre vad gäller både markens skötsel med betesplaner och periodisk användning mm vilket ger längre betessäsong och mindre parasiter. God förutsättningar för att stimulera ett naturligt födosöksbeteende hos hästarna får man på köpet.
Här har jag totalt med arrenden ca 10 ha naturbetesmark och det går åt till tre, fyra hästar. Hade mer förut och då räckte det bättre. Försöker hålla det till endast en betesperiod på året på var bete om det går, men lite längre, så yta går åt.

Sen finns alltid lösningen att arrendera till sidoarrende - kan ju vara lämpligt med sommarbeten som ligger lite mer avigt till och inte har gräns mot den egna fastiheten.

Men viktigast är nog ekonomin - vad man vill betala för helt enkelt.
 

Liknande trådar

Anläggning Ja, hur gör man när marken tillhör någon man inte känner eller ens vet vilka de är. Efter kik på lantmäteriet så verkar de inte ens...
Svar
1
· Visningar
901
Senast: Magnum
·
Samhälle Testar att skriva här i hopp om att någon haft erfarenhet av något liknande; jag är så uppgiven, trött och ledsen. För ganska exakt ett...
2
Svar
32
· Visningar
3 959
Senast: athena
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 349
Senast: Reville
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 740
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp