Hur mycket mat äter era föl?

Fina

Trådstartare
Grovfoder och kraftfoder. Hur mycket orkar de få i sig på ett dygn? Har fått ett hö som inte har så bra proteinvärden för fölungar. Har suttit många timmar för att få till en bra foderstat. 8,2 MJ och 37 smrp i höet.
Här är ett alternativ:

Fri tillgång på hö, foderstaten kräver att han äter iaf 4 kg.
3 kg lusernhack
100 gr soja
0,5 kg vetekli
ca 0,2 kg betfor
ca 0,3 kg havre
och ca 500 gr av något fölfoder som jag inte bestämt mig för vilket än... Är lite inne på St Hippolyt.

Det ska täcka näringsbehovet. Orkar en fölunge äta såhär mycket? Min är en ridponny som kommer ha en vuxenvikt på knappt 500 kg. Han är 5 månader nu. Han kommer ha mamma kvar dagtid ett bra tag så jag tror inte det kommer gå någon nöd på honom.
Jag kommer även låna hem ett russ i samma ålder och han får ju klara sig utan mjölk... Han behöver ju inte såhär mycket eftersom han är mindre men det blir ju ändå mycket foder...
Åsikter och förslag!! :bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket mat äter era föl?

Tycker inte du ska låna hem det dära russ fölet. Det är ju trots allt bara 5 månader. Alldeles för tidigt för att separeras helt från sin mamma.
 
Sv: Hur mycket mat äter era föl?

Det var inte det jag frågade om. Enligt hans ägare har hans mamma blivit elak mot alla sina tidigare föl när de varit i den här åldern, hon vill inte veta av dem längre. Det lär han verkligen inte må bra av...
 
Sv: Hur mycket mat äter era föl?

trådkapar lite eftersom jag vill ha svar på i princip samma fråga dock något omformulerad.

Hur mkt grovfoder äter ett ca 6månaders föl vid fri tillgång? 12månaders? Under förutsättning att inget annat foder (kraftfoder) ges.
 
Sv: Hur mycket mat äter era föl?

KL
Mitt føl æter fri tillgång på høsilage,ca 1kg havre,mineraler och ca 2 kg lucern
 
Sv: Hur mycket mat äter era föl?

På sin höjd några kg. Det går inte att enbart fodra en 6 månaders med bara grovfoder. Det räcker absolut inte på långa vägar.
 
Sv: Hur mycket mat äter era föl?

Ett 6 mån tycker jag är svårt att få i mer än 5 kg, men ett 12 mån, det är de ju i princip mitt i sommaren, då äter de väl som en vuxen häst, runt 12 kg kanske. Beror ju lite på smaklighet och ts.

KL

Mitt föl som nu är 7 mån äter så mycket hö hon orkar, men tror att hon äter ca 5-6 kg hö, inte mer tyvärr. Sen äter hon ca 0,7 kg hel havre och 1 kg krafft grön plus som är ett koncentrat som passar bra ihop med havre. Jag vill att hon ska äta MER då hon är precis på gränsen till tunn.

Angående att avvänja vid 5 mån ålder, det har jag gjort en gång för att jag ansåg det var bäst för fölet. Mamman härjade rätt så bra i hagen och den lilla kom inte till ro att äta. Stoet mjölkade inte heller jättebra utan det satte sig i form av hull på stoet istället för fölet.

Fölet blev mycket finare efter avvänjning och mycket lugnare och lättare att hantera. Så ibland kan det faktiskt vara en fördel att avvänja tidigt.
 
Sv: Hur mycket mat äter era föl?

Jag hämtade hem en fem månaders fölunge förra hösten. Hon åt då hö och lucern på gamla stället, och gick med sin mamma dagtid. När hon kom till mig var hon lite mager och jag gav henne fri tillgång på bra hö. Hon orkade då äta 5-6 kg, hon fick också lusernhack och lusernpellets (ca 1 kg), under ett par månader, tills hon blivit bättre i hull, fick hon Krafft Plus. Därefter, har hon främst ätit hö, lusern och mineraler. Hon har hållit sig fin i hull och mått bra.
 
Sv: Hur mycket mat äter era föl?

Ungefär hur mycket hösilage får den i sig på ett dygn?
 
Sv: Hur mycket mat äter era föl?

KL

Vad göra man då med en fölunge som tycker det där med kraftfoder är överreklamerat, det finns ju hö?? Visserligen har jag ett väldigt bra hösilage, men rätt blött. Finns det hösilage kan morsan gott ha kraftfodret för sig själv...
 
Sv: Hur mycket mat äter era föl?

*kl*

Min nyss avvanda hingstunge på snart 6 mån äter ca 6 kg hösilage, Ts72%, 8.5 Mj samt 56g smb rp/Mj samt 0.2 kg betfor och nästan 2 kg Groov 125, lämnar lite på morgonen...(vill in till mamma och snutta lite...)
 
Sv: Hur mycket mat äter era föl?

*kl*

Jag tänker på det här med creepfeeding...... fri tillgång på kraftfoder. Är det inte risk för koliker och så? Min matglada 7-månaders kille skulle äta äta och äta. Är otroligt matglad och äter tills allt är slut. Drar i sig sin kraftfodergiva på drygt 1 kg på nolltid, sen står han med näsan i mammas kraftfoderbytta tills allt är slut. Fortsätter sen glatt att äta lusernpellets med mamma (4 kg) och när mamma tröttnat fortsätter han tills det är tomt. Skönt att han är matglad iofs, det underlättar ju sen vid avvänjningen:-). Han har även fri tillgång på hösilage och mjölk.Men jag tänker fri tillgång på en unge som är som han, är det inte risk att magen kraschar? Har en till 6,5-månaders grabb på lösdriften, utan mamma, och han är lika matglad han.
Eller "lär" dom sig att äta lite och ofta, när de vet att maten alltid finns där? Precis som med grovfoder vid fri tillgång, då kan de ju hetsäta till en början och sen lugna ner sig.
 
Sv: Hur mycket mat äter era föl?

Fast creepfeeding behöver ju inte tillämpas på en 7 månaders som dessutom äter bra. Creepfeeding tillämpar man i tidig ålder.
 
Sv: Hur mycket mat äter era föl?

Jag har inga planer på att börja med det, undrar mest av nyfikenhet ;)Borde ju finnas risk att magarna kraschar vid fritt på kraftfoder på en liten knatte?
 
Sv: Hur mycket mat äter era föl?

Nej, jag har inte testat creepfeeding. Hon är fem månader och jag har inte påbörjat avväning än utan hon äter med mamma. Men erbjuds hon kraft ur handen tittar hon på det och vill inte ha.
 
Sv: Hur mycket mat äter era föl?

Jag kör med creepfeeding till min men jag har bara lusernhack och hö där än så länge. Kan inte ha fri tillgång till mamman för då skulle hon äta ihjäl sig med det här höet. Hon är inte van vid att ha fri tillgång heller men jag vill ju att han ska ha det, så det blev en bra lösning. Han använder det inte så mycket nu men jag hoppas det blir mer när den andra lilla kommer så de kan sällskapa där inne. Äter fölungen väldigt bra så finns det ju annars ingen större anledning :)
 
Sv: Hur mycket mat äter era föl?

KL

Min fölis, 7 månaders halvblodssto, äter 1,5kg krafft groov 125, lite betfor och mineraler. Hösilage tror jag att hon får i sig ca 5kg i boxen, sen äter hon nog lite i hagen också. Ca 60% ts på det.
Hon står själv inne, in till mamma och diar vid kvällsfodringen och går med mamma i hagen.
 
Sv: Hur mycket mat äter era föl?

Har fått fram ett till alternativ med pluss grön istället...

Utöver fri tillgång på hö, då han skulle behöva äta ca 5 kg...
Drygt 2 kg lusern
0,5 kg havre
0,7 kg pluss grön
0,5 kg fohlengold (st hippolyt)
lite betfor...

Är det någon som har erfarenhet av det fölfodret förresten? St Hippolyts alltså...
 
Sv: Hur mycket mat äter era föl?

Jag har ett New Forestföl i stallet och han äter 2 kg hö, 0,5 kg havre, 0,5 kg müsli extra protein, 0,2 kg lusernhack, mineraler och fri tillgång till mammans mjölk.

Han verkar växa och ser fin ut. Min tanke är att han skall gå kvar med sin mamma ett bra tag till - han är född 24 juni.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 633
Senast: Buck
·
Foder & Strö Ja, som rubriken säger; vad äter era hästar per dag, och i olika årstider? Går de ensamma i hagen? Eller med kompisar så de delar på...
2
Svar
30
· Visningar
2 548
Senast: Louice
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 225
Senast: Blubbis
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 013
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp