Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Flippeti

Trådstartare
Frågan gäller som rubriken lyder: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för att ha ridhus på gården? För ca 10 år fanns inackorderingar i stallet, då betalade de 600 kr/mån/box. Boxarna var alltid uthyrda utan annonsering, ibland ringde folk och frågade om det fanns fler platser.

Detta gäller:
*Spolplats med varmvatten finns.
*Uppvärmd sadelkammare finns.
*Möjlighet att hyra täckestvättmaskin finns.
*In- och utsläpp och alla fodringar ingick, dock inte mockning eller själva ströet och fodret.
*Finns gott om plats att förvara foder och strö.
*Gården har ridbana med belysning och en del hindermaterial, 20x40m.
*Bra ridvägar.
*Hagarna har bra staket, vindskydd i vinterhagarna, bra utfodringsplatser (bättre nu än för 10 år sedan). Går hästarna 2 o 2 så har de ca 2000 kvm vinterhage, större om fler går ihop.
*Sommarhagar finns som är större än vinterhagarna, dock inte bete så det räcker hela somrarna utan stödfodring.
*Det är långt till ridhus och det går inte bussar (man måste alltså ha bil).

Säg att det skulle finnas ett ridhus istället för ridbana, hur mycket MER i stallhyra skulle DU vilja betala? Stallägaren är ej momspliktig men kommer ju att behöva betala skatt på den eventuella vinsten. Jag frågar om skillnaden eftersom "grundhyran" skiljer mycket beroende på i vilken del av landet stallet ligger osv. Lägger till: Ridhuset skulle i stort sett alltid vara ledigt, förutom någon kväll i veckan då en tränare har träningar (som man givetvis kan vara med på som inackorderad).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Du kan nog lätt lägga på 2000:- till idag om ni gjorde gemensamma inköp av strö och hö. Eller åtminstone hö...

Att låta alla inackorderingar köpa in eget grovfoder funkar i praktiken bara om hästarna går i enskilda hagar.

Har stått i ett stall där ett par av hästägarna köpte in billigaste, sämsta skithö som dessutom ofta tog slut. De hästarna levde i stort sett på det fina hö vi andra bidrog med till lunchfodringen ute i hagen. Dessutom gick ju min häst och åt av det där gamla dammiga och inte bara av sitt eget fina superhö. :meh:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Jag som inhyrd uppskattar hellre att betala ridbane eller ridhuskort årligen i stället för att det är inbakat i stallhyran. På så vis behöver inte månadskostnaden kännas så saftig, utan jag betalar hellre en årlig högre avgift för ridbana eller ridhus.

Så hade jag också haft om jag hyrde ut med de tillgångarna. Jag hade velat skilja på stallets kostnader
och ridbana/ridhus kostnad eftersom att det kan skilja enormt vad som krävs i underhållskostnader

För stallplatsen du beskriver idag, skulle den i mitt närområde kosta runt 2000:-/mån (utan ridhuset).

Själv hade jag velat ha både och i så fall, dvs ridbana och ridhus, inte bara enbart ridhus utan då hade jag prioritera ridbana före då jag inte vill rida inomhus året om.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Ja, man får ju lov att lägga på kostnaderna för ridhuset i hyran. Harvning, underhåll, el etc.
KL: Det slår mig att många stör sig på de höga stallhyrorna nära storstäderna, men en stallhyra på 3500-4500 i månaden är definitivt närmare verkligheten än en stallhyra på 2000 inkl. allt :p
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Tack för svar! Ja, det med höet har du rätt i. Bättre att "tvinga" dem att köpa från samma ställe och så får alla hjälpas åt att få in det på skullen :) Just hö är kanske bäst att baka in i hyran eftersom hästarna delar på det i hagen.

Menar du att hökostnaden skulle ingå i 2000 kr eller skulle den kostnaden läggas på oxå, dvs 2000 kr för ridhuset och t ex 2,5 kr/kg hö x 8 kg x 30 dagar = 600 kr /mån? Stallhyran skulle då enligt exemplet bli totalt 3200 kr/mån (600+2000+600).
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Jag håller med om att grovfodret bör komma från samma stället, tex att ni köper in och så får inhyrda köpa till självkostnadspris, alt lägger alla samma summa och tar då fritt varje månad (så gör vi).
Jag som stallägare hade hellre bestämt leverantör än att inhyrda gör det för att överhuvudtaget kunna styra standarden på hästhållningen eftersom att det är uppenbart att det inte är lika viktigt för alla..risk för konflikter känns också onödigt stor

Jag har stått i stall där man köpte in eget..och det slutade alltid i att folk snodde..spec de som köpt in mögligt fult hö..alltid norpades det från oss som hade grönt, fint och analyserat :meh:
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Tack för svaret. Ok, ridhuset skulle ersätta ridbanan, men det finns gott om ridvägar så därför går det att ha mycket utomhusridning ändå :) Men jag förstår vad du menar.

Om man skulle ha en separat ridhusavgift, vad skulle den ligga på i så fall tycker du?
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Ja, underhållet måste räknas in också, inte bara själva bygget och räntorna på lånet.

Kanske ska tillägga att stallen med ridhus som finns de närmaste 5 milen runt omkring bara tar ca 800 kr/mån i kallhyra (då turas man om med in och utsläpp osv och ridhusavgiften tillkommer) och det andra stället tar ca 2800 kr inkl foder (men kräver också en del arbetspass). Detta är summor som jag hört på ryktesvägar så jag är iofs inte helt 100% på att det stämmer. Dessa ställen är större, typ ridskolor, och ridhuset är ofta upptaget på kvällarna. Hagarna är sämre och sedan är det ju alltid de andra nackdelarna som tillkommer i större stall, många viljor osv... Men de har stora utebanor, större ridhus och mycket mer hindermaterial och andra fördelar som kommer med en större anläggning så klart.

Trådens stall är ett "hemmahos-stall" och det är ca 1-2 platser som det handlar om + stallägarens hästar så klart.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Ja, det låter som ett jobbigt scenario. O_o
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Svårt att säga, det beror ju på vad ridhuset kostar i drift för just er.
Här kostar ett årligt kort upp till ca 4.000/år men då är det också anläggningar med ridskola och m föreningar med ideella insatser.

Däremot så känns det enl din uträkning som att väldigt liten kostnad
går till stallet om det är endast 600:-/månad med tanke på underhåll mm.

Jag hade altså hållt kostnaderna isär för att kunna hålla underhållskostnaderna isär också, som garanterat skiljer en del.

Utefter de summor du nämner andra stall m ridhus har - är folk miljonärer eller? Fattar faktiskt inte hur hyrorna kan vara så låga, eller är det väldigt dålig standard på ställena?
Jag hade betalat minst 3-3500:- för samma förutsättningar.

Allra helst ska ju hyrorna ge vinst varje månad, men det är det knappast det gör..men man bör kunna laga saker relativt fort utöver alla löpande utgifter och på det räcker knappast någon tusenlapp i månaden för går saker verkligen sönder i ett stall så ska man räkna med att det kostar skjortan att laga..Sen tycker jag också att man varje år ska ha råd till mindre renoveringar, tex måla om mm efter behov som också kostar en del.

De stall jag stått billigt i, har med andra ord haft väldigt förfallen standard också.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

2000 kr inkl allt täcker knappt inte ens foder, strö, bajsbortforsling, underhåll av stall, staket, mark, elräkning osv. Blir mest jobb utan lön för en stallägare.

Jag tycker att de stallhyror som är härikring ofta är så låga att jag inte fattar hur det går ihop. Men det kanske det inte gör heller utan det kanske är annan verksamhet som gör att det går med vinst på det stora hela.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Ja, det var bara något jag uppmärksammat i diskussioner här ;) Men att lägga på kostnaderna för ridhuset är nog en bra grej tror jag. Men den kostnaden ska ju naturligtvis delas upp på antal stallplatser. Det är inte bara inackorderingarna som ska betala förstås :)
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

600 kr kostade det för 10 år sedan. Det handlade då mest om att ha kompisar som sällskap och lite back up ifall man behövde åka bort någon gång ibland. Dvs det var väldigt självkostnadspris (knappt det som sagt), helt utan vinsttanke.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Nä, det är nog ingen risk att inackorderingarna blir själva om att betala :D
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Ja för 600kr får man inte mycket för idag precis.

För min häst tex är det inte ens en halv skoningskostnad eller foderkostnad varje månad (äter för minst 800/mån)
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Ja, förhoppningsvis ingår ju så klart inte maten för 600 kr. Det ingår ju "bara" boxplatsen och allmänna utrymmen i stallet, hagmark och staket, ridbanan, hindermaterial, el (lyset till stallet, ridbanebelysning, el i staketet, värme i sadelkammaren, varmvatten), plats på skullen, bortforsling av gödsel samt underhåll av allt detta... Lite lustigt att många inte tycker det är mer värt än t ex ett schabrak, haha.

Kollade nyss på stallplatser som ligger ute på blocket. Lite deppigt att se att en del tar ca 1200 kr för stallplats inklusive grovfoder och strö, i vissa fall även kraftfoder. Då finns ofta ridbana på gården också :eek:
Bara att räkna: Hö 2,5 kr/kg x 8 kg x 30 = 600 kr/mån (lär väl vara minimum för en vanlig stor häst). Strö kostar minst 200-300 kr/mån. Så stallägaren får alltså ungefär 300 kr kvar till att betala ränta och underhåll för allt som jag räknade upp i första stycket här ovanför O_o Ska dessutom kraftfoder ingå så är själva stallplatsen helt gratis, hästägaren betalar bara vad mat och strö kostar.

Det är ju stallägarnas eget val att idka välgörenhet, men det är därför jag frågar vad hästägarna skulle kunna tänka sig att betala (de flesta skulle kanske betala mer om stallägaren ville ha betalt för vad det egentligen kostar).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Det är tyvärr det som kan vara problemet, ingen kommer vilja att betala mer än vad andra tar heller..så tyvärr, får många driva gratis uthyrningsverksamhet i princip för att kunna konkurrera med andra uppenbarligen.
Jag hade dock aldrig gjort det..hade man haft tomt stall hade det ju kvittat känns det som nästan och några hyresgäster bör man kunna få tag på så jag hade satt ett mer realistiskt pris, och vem vet..resterande kanske vågar ta mer då också?

Så ska man kunna ta betalt gäller det oftast att ha något unikt, annars får man ta vad andra tar som oftast alt leva med att man kanske inte får fullt stall om man är dyrare men har samma utbud.

Hade en stallplats kostat 600 bara här hade nog folk undrat vad som är fel på stallet :p Kallhyra är i regel minst 1000 och då bara tom box och en hage för de pengarna dvs ej foder, strö eller tjänster samt sällan tillgång till ridbana och aldrig ridhus för de får man betala separat för.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Kan berätta lite om hur jag har det.

Stor box ca 12 kvm ink strö mycket fin halm
Hö och foder ingår i hyra
Fullservice där allt utom mockning och ridning ingår alla dagar i veckan. (även uppvägning av mat/hö ingår)
På gården finns ridhus 22x60 med full hinderpark.
Hopp/dressyrträningar anordnas 2 ggr / vecka
Bra beslyst utebana 20x40
Fina vinter och sommarhagar
Sommarbete
Uppställning av transporten
Spolspilta med varmvatten
Uppvärmd sadelkammare
Täckesrum med värme för att torka blöta täcken.

Sist men inte minst! supertrevliga stallägare :)

2200 kr /månad ink moms!

Mycket beror nog på vart i landet man bor, och om det är tättbefolkat osv i området.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

I mitt förra stall köpte vi eget foder och varje box hade sin hö"box" så ingen snodde nått. Aldrig varit med om att folk snor hö av varandra.

jag betalade 1000 kr i kallhyra då ingick in och utsläpp och fodringar 7 dagar i veckan vi stod i kallstall i en lada skulle mans stå i finstallet med värme kostade kallhyran 2500.

Så man kan ju fixa billigare alternativ för de som vill stå lite enklare ist.=)

att tvinga folk att köpa ett visst hö blir inge bra alla kanske inte vill ha de hö som finns.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Är det inlåst är det kanske inte så vanligt, men om alla ska ha eget hö i gemensamt utrymme så ge dig tusan på att det försvinner en del för att folk är dumsnåla helt enkelt.
Där jag stod så fanns det flera som köpte rent av dåligt grovfoder som var dammigt, mögligt, 3 år gammalt osv..så för mig är det bästa att hyresvärden tillhandahåller samma grovfoder ur den aspekten också, dvs alla har samma fina grovfoder förhoppningsvis. Vissa av oss fick t o m vårt hö förstört för andras dåliga partier där möglet spred sig till vårt..inte kul.
Så det där med att välja billigt kan dras hur långt som helst för vissa tyvärr därför tror jag på att det är viktigt att stallägare/värd sätter någon slags gräns.

Det vanligaste är att hyresvärd håller grovfoder pga förvaringsbegränsningar och i vissa fall finns möjlighet för någon enstaka häst att få förvara eget grovfoder ifall det som finns absolut inte passar men till majoriteten så fungerar samma grovfoder till hästarna som står i stallet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 841
Senast: Sorgsen
·
  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
509
Senast: Tulle_2022
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: skogaliten
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 551
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp