Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Ja, då står du ju nästan billigare än vad mina inackorderingar gjorde för 10 år sedan när de betalade 600 kr i boxhyra eftersom inte det ingick foder o strö då och inget ridhus...
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Kan berätta lite om hur jag har det.

Stor box ca 12 kvm ink strö mycket fin halm
Hö och foder ingår i hyra
Fullservice där allt utom mockning och ridning ingår alla dagar i veckan. (även uppvägning av mat/hö ingår)
På gården finns ridhus 22x60 med full hinderpark.
Hopp/dressyrträningar anordnas 2 ggr / vecka
Bra beslyst utebana 20x40
Fina vinter och sommarhagar
Sommarbete
Uppställning av transporten
Spolspilta med varmvatten
Uppvärmd sadelkammare
Täckesrum med värme för att torka blöta täcken.

Sist men inte minst! supertrevliga stallägare :)

2200 kr /månad ink moms!

Mycket beror nog på vart i landet man bor, och om det är tättbefolkat osv i området.

Det är jättebra för de som hyr in sig i stall som ovan, de blir sponsrade av stallägaren. För marknaden är det däremot sämre, och dumpade stallhyror gör att en del hästägare inte vet vad det egentligen kostar att ha häst.

till ts: Jag kan bara göra en enkel kalkyl där det lågt räknat ser ut så här:

box- kallhyra box, hagar, el, vatten, underhåll, bortforsling av gödsel mm, 600 kronor/månad
hö, 600-800 kronor i månaden för stor häst
övrigt foder, 2 kg kraftfoder ( havre), 150 kronor per månad, annat kraftfoder eller mer havre blir en högre summa
strö- en liten halmbal kostar 8:- här, en bal per dag = 240 kronor/månad, dyrare med annat strömedel
service ( in-utsläpp mm), minst ett par tior om dagen i alla fall = 600 kronor/månad
ridhushyra kostar här 300 kronor/månad med årskort, dyrare om man köper för kortare period

Ja, som du ser så är man uppe i minst 2490 kronor med den kalkylen, som är lågt räknad då det ingår mycket i kallhyran, och man har också hämtat dit allt som ingår. För att gå något plus alls så behöver man ta ut minst 3000 kronor per månad för det som ingår i min kalkyl.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Ja, alltså jag vet vad det kostar, har ju några egna kusar. :) Frågeställningen handlade egentligen om vad folk är beredda att betala extra för att ha tillgång till ridhus på samma gård som stallet. Dvs inte bara själva ridhushyran utan hur stort mervärde stallplatserna får av att det byggs ett ridhus med mkt ledig ridtid vid stallet. Har inte tänkt att ha fullservice där allt ingår eftersom jag sedan tidigare förstått att det inte ger några extra pengar, det är bara att arbeta gratis. Jag menar att det dels borde gå att få ut högre stallhyra och dels få in ridhusavgifter (både från de som har stallplats på gården o grannarna typ).
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Tror frågan är jättesvår att besvara så som den är ställd. Som i alla sammanhang runt sånthär, så bestäms marknadsvärdet av tillgång och efterfrågan, och även prisnivån på övriga konkurrerande stall inom radien.

som exempel: om du har en privat anläggning med inackorderingar och ridhus, men där tex inga pass ingår, och totalhyran är låt oss säga 2500 kr/månaden, och grannstallet tvärsöver vägen har in och utsläpp ingående i hyran och inackarna har 5 min skrittväg till ovan nämda grannes ridhus med tillgång vissa tider, och de tar 2000, så självklart beror intresset då på hur den ekvationen ser ut.

Om du inte tänkt att hyra ut ridhuset öht till andra utifrån på några som helst tider, utan det verkligen bara är helt privat, blir ju läget lite annorlunda, men fortfarande beror ju skäligt pris på vad som ingår som helhetsbild, och om liknande stall finns med annat prisläge /förutsättningar osv.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

För mig var det värt 1500 kr mer i månaden. Flyttade min ena häst till en stor anläggning med riktigt fina ridhus. Innan stod hon på ett fantastiskt ställe med kanonhagar och in och utsläpp. Engagerad stallägare som håller stenkoll på hästarna och gärna gör en insats om man har svårt att komma ifrån någon dag. I gengäld kan hon åka iväg och vi inhyrda tar hela ruliansen ( har ännu efter ett halvår aldrig hänt). Nuvarande stall till ridhästen är stort och vinstdrivande. Allt är sämre , servicen, hagarna , engagemanget och utevistelsetiderna. Men tillgången på ridhus fick i nuläget prioriteras. Hade jag haft en anna typ av häst som kunde ridas i paddock eller ut i skogen utan att stirra upp sig på allt i naturen, hade jag inte flyttat. Unghästen står kvar på landet och kostar mig i stallhyra 500 kr ( inget vinstintresse ) plus foder strö och allt annat. Ridhästen kostar 2000 i ren stallhyra och då ingår servicen men inte ridhuskortet, detta kostar 1000 kr/häst år om man tävlar för klubben annars det dubbla.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

För mig är det värt ca 500-700 mer per månad att ha ridhuset på gården givet att alla andra förutsättningar är desamma. Men, jag skulle utan tvekan kunna stå en bit ifrån och rida till ridhuset om den möjligheten fanns och det blev billigare. Då under förutsättning att vettig ridbana fanns på hemmaplan.

En vän fick sin stallhyra höjd med 1400 per månad pga ridhusbygget. Den stallhyran som det blev av det hade jag Aldrig betalat i det stallet och med det som ingår där. Den stallägaren har fått se mer än en möjlig hyresgäst vända i dörren när hon berättat vad det kostar.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Jag har räknat lite löst på det också, och skulle inte gå under 2800:- för stallplats inkl. varm sadelkammare, spolspilta, ridhus, in-utsläpp o fodringar under veckorna. Helgerna delas enligt schema på hyresgästerna. Hö och strö betalar de efter vad de gör av med+ lite extra för hantering och förvaring. Och skulle sälja separata ridhuskort för de som inte står på anläggningen för 3000:-/år alt. 1800:-/halvår.
Och jag skulle lätt betala det själv för att stå på ett sånt ställe förutsatt att det är fräscht :)
Tycker det är lite taskigt att ta en hyra där det ingår hö o strö! En del äter ju 6 kg/dag medans andra äter upp till 14-15 kg/dag. Blir lite orättvist ;)
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Fast man brukar väl ta mindre betalt för ponnyer eftersom de just äter mindre?
Men visst äter olika hästar olika mycket.
Jag förstår däremot inte problemet med att fodret ingår i hyran.
Om min häst får det den behöver, så bryr jag mig inte om ifall om boxgrannens häst får fem kg mer för att den behöver det.
Jag har stått i stall där allt ingått.
Inte sjutton gick jag runt och funderade på om någon annan ev fick mer Hö för pengarna........:)
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

För mig blir ett ridhus värt mycket!!!
Jag tror att det beror på vilken målgrupp du vänder dig till.
När jag var yngre, så brydde jag mig inte lika mycket om bekvämligheter och dessutom har oftast yngre inte lika mycket pengar att lägga.
Nu skulle jag lätt betala 3000-4000kr totalt för rätt stallplats inkl strö, grovfoder och ridhus, och viss service. Säg 3kr*14kg*30dagar = 1260kr + 5spån*75kr = 375kr = 1635kr = minst 1365kr extra. Men däremot skulle jag uppskatta om det fanns ridbana utomhus med. Måste ni ta bort den?
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Nu handlar ju inte tråden om vad som ingår i hyran men svarar på detta ändå. Jag har varit upp stallad i stall som haft olika varianter med grovfodret och det är ju inte bara allt eller inget som finns.

Ett mellanting är att tex upp till 10 kg ingår i hyran och ev extra kg utöver det debiteras med x antal kr per kg. Då har man ju möjlighet att köpa till mer om hästen behöver medan många med ponny eller liten häst klarar sig bra på det om ingår om höet har vettiga värden.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Fast frågar du mig och de som hyr ut boxplatser, så det upplägget är döden typ för den som hyr ut och ska ha betalt.... det är supersvårt att bedöma exakt vad hästarna får i kilo och inte på ngt sätt särskilt lätt att kontrollera. blir dessutom jättetråkigt att behöva kontrollera och kantigt i fråga om relationer osv.... bättre att ta höjd för kostnaderna i fråga om rimlig stallhyra tycker jag, isåfall. brukar bli betydligt mer harmoniskt bland alla inblandade.

för mig är det betydligt rimligare med allt eller inget jmf med mellanting.

Dressyrmuppan:
det blir ju inte orättvist öht om du lagt dig på ett bra snittpris, sen att folk i sig använder mer eller mindre har ju inte med din inkomst att göra öht? frågar du mig så skaffar du dig onödiga problem och bryderier om du räknar en budget som skall ta i beaktning exakta kilot respektive häst som råkar stå i stallet för tillfället äter. Håller med Tingeling i det hon skriver - varför skulle folk gräma sig över att några hästar äter x antal kg mer om hyran är en snitthyra och den som gäller överlag, och de som äter mindre inte behöver mindre? jag tycker det är konstigt tänkt om man förstår sammanhanget och verkligen det att hyran anpassats som snitt.

däremot är det självklart helt sunt för dig ur ekonomisk aspekt för egen del att sätta ngn sorts gräns för huruvida det är helt obegränsad fri tillgång som gäller, eller inte. då sätter man isåfall en rätt hög gräns som max giva om den är begränsad. och räknar ut hyran på snittet på det så att det blir skäligt och ekonomiskt vettigt för alla inblandade.

jag hade aldrig i hela livet gett mig in på att räkna exakta kilon i fråga om pris skillnader på hästindivider/ponny/stor häst osv för hyra.......
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Jag påstod aldrig att det var ett bra upplägg;), bara att det var ett alternativ om dressyrmuppan nu tycker att det är orättvist att vissa får mer för sina pengar än andra.

Jag föredrar också att betala en summa och sedan får hästen vad den behöver, oavsett om det är 8 eller 15 kg. Någon form av maxmängd kan nog vara vettigt som du skriver, bara man är tydlig med detta i kontraktet.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

nej nej förlåt om det blev otydligt, var ju inte menat till dig specifikt utan mera som svar. resten addresserade jag ju till Dressyrmuppan så jag trodde jag skrev tydigt att min inflik till dig mer var som allmänt svar på din kommentar, inget annat.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Ett större stall här i närheten har det upplägget att d-ponny och hästar får 13 kg/dag som ingår. De som har d-ponny och små/lättfödda hästar som äter bara 6-7 kg är skitirriterade på det... Därför tycker jag det är sjysstast att ha det upplägget ;) Vi har alltid haft så och det har fungerat bra! Ibland kontrollväger jag deras påsar och det vet de om i förväg (alltså när vi skriver kontrakt, de vet ju aldrig vilken dag jag väger.. ;) )
Jag skulle heller inte vilja själv betala lika mkt om min häst åt 6-7 kg och några andras 13 kg, vi har j*ligt dyra grovfoderpriser här så det blir en hel del i pengar per år. Som jag inte vill sponsra de som har jättehästar med ;). Jag vill vara så tillmötesgående som möjligt, men "mesar" för den skull inte med mina inackorderingar. De vet t.ex. att jag kan mocka enstaka ggr åt dem om det kör ihop sig, men skall det ske regelbundet får de betala. Likaså med lindor o sånt, enstaka ggr ok men regelbundet får de betala. Jag är nöjd, och de är nöjda :). OM min dröm någonsin blir sann så skall jag inte ha fler än ca 12 inack., så kommer kunna ha koll ändå. Och då har jag även tänkt att om de skall köpa kraftfoder genom mig om jag köper in större partier billigare, så får de köpa kg-vis. Dvs. jag har ett låst foder-rum och de får komma och köpa det de vill ha ex. 20 kg.
Jag tänker mest på hur jag skulle vilja ha det själv, och bollar mkt med mina inack. så vi kommer fram till vad som är bra för dem, vad som funkar för oss, och främst vad hästarna mår bäst av :) FÖRLÅT, det var ju eg. inte alls vad tråden handlade om.. :(
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Ja, alltså jag vet vad det kostar, har ju några egna kusar. :) Frågeställningen handlade egentligen om vad folk är beredda att betala extra för att ha tillgång till ridhus på samma gård som stallet. Dvs inte bara själva ridhushyran utan hur stort mervärde stallplatserna får av att det byggs ett ridhus med mkt ledig ridtid vid stallet. Har inte tänkt att ha fullservice där allt ingår eftersom jag sedan tidigare förstått att det inte ger några extra pengar, det är bara att arbeta gratis. Jag menar att det dels borde gå att få ut högre stallhyra och dels få in ridhusavgifter (både från de som har stallplats på gården o grannarna typ).

Det är ju omöjligt att svara på då det beror helt på övriga omständigheter. Hur långt är det till stallet, finns det bra ridvägar, stora hagar osv. Men rent generellt hade jag lätt kunnat betala 4-500 kr extra om övriga förutsättningar är rätt.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Nästan exakt så har jag i mitt nuvarande stall, utom vindskydd i hagarna (tyvärr). Ett ridhus står på gården och är ledigt alltid utom en till två kvällar i veckan då det är bokat tränare. In- och utsläpp mån morgon - fre em ingår, sen delar vi fre kväll till sön em. Spolplatta med varmvatten har vi också. Hyran ligger på 2 100 kr men då får man köpa till strö och foder (som finns på gården). Långt till buss/tåg men bra ridvägar.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Är det inlåst är det kanske inte så vanligt, men om alla ska ha eget hö i gemensamt utrymme så ge dig tusan på att det försvinner en del för att folk är dumsnåla helt enkelt.
Där jag stod så fanns det flera som köpte rent av dåligt grovfoder som var dammigt, mögligt, 3 år gammalt osv..så för mig är det bästa att hyresvärden tillhandahåller samma grovfoder ur den aspekten också, dvs alla har samma fina grovfoder förhoppningsvis. Vissa av oss fick t o m vårt hö förstört för andras dåliga partier där möglet spred sig till vårt..inte kul.
Så det där med att välja billigt kan dras hur långt som helst för vissa tyvärr därför tror jag på att det är viktigt att stallägare/värd sätter någon slags gräns.

Det vanligaste är att hyresvärd håller grovfoder pga förvaringsbegränsningar och i vissa fall finns möjlighet för någon enstaka häst att få förvara eget grovfoder ifall det som finns absolut inte passar men till majoriteten så fungerar samma grovfoder till hästarna som står i stallet.

Inlåst sa jag inte att de va utan jag sa att alla hade ett ställe att ha sitt hö. varje box hade sitt höställe uppmärkt med boxens nummer. det var som en spilta med höga väggar.

Ingen går ju in på andras saker och snor som sagt, och händer de tar man bort personen ifråga från stallet direkt.

Billigt hö har INGET med kvalitn på höet att göra,, jag köper ofta fjolårshö till min mkt lättfödda dam och då får man de billigt för bonden vill bli av med de.
Höet har ju samma kvalite på hygein som vanligt.
Eller så köper jag direkt från åkern så bonden slipper bära upp de på skullen= jag får de för 1.6 kr kilo ist för 2.6=)

Och ingen ger ju möggligt hö till sina hästar, att en bal kan va mögglig kommer du aldrig ifrån oavsett pris på ditt hö.

Nu har stallägaren egen hö och det ingår och jag som har lättfödd häst får i år ha en fet ponny då höet är kraftigt som fan dessvärre.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Skönt att det verkar funka hos er.

Jag kommer däremot aldrig ställa mig i stall igen där man till och med ska hålla eget grovfoder, både av bekvämlighet att slippa fixa själv men även med anledningen av att folk har väldigt svårt i de flesta fallen att skilja på ditt och mitt tyvärr, av min erfarenhet så gäller detta just foder av någon anledning..dumsnåla människor tar från andra helt klart/ska ha häst billigt.. I de allra flesta fallen där så är folk för dumma att fråga om lov att få låna lite, utan man tar bara i stället när man tycker att det ska sparas på sitt eget hö, man klantat till det med leveransen, glömt köpa mer, att det egna höt är fulare osv..

Då får hellre stallägaren tillhandahålla grovfoder, med möjlighet att köpa in eget ifall det inte skulle passa hästen tex för av vad jag erfarat så är det helt klart bättre att alla har tillgång till samma lika från grunden, likaså vad gäller hygien och kvalitet på det grovfoder som finns..så att det finns någon slags gräns.
Sen också, för mig är det en trygghet att stallägare då även kan ha lite mer rätt att styra mängden man ger till sin häst..en del får alldeles för mycket och en del får alldeles för lite..

Kraftfoder tex får man också låsa in i många fall..det ska snålas, sparas och vad vet jag varför folk snor..men det förekommer.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Skönt att det verkar funka hos er.

Jag kommer däremot aldrig ställa mig i stall igen där man till och med ska hålla eget grovfoder, både av bekvämlighet att slippa fixa själv men även med anledningen av att folk har väldigt svårt i de flesta fallen att skilja på ditt och mitt tyvärr, av min erfarenhet så gäller detta just foder av någon anledning..dumsnåla människor tar från andra helt klart/ska ha häst billigt.. I de allra flesta fallen där så är folk för dumma att fråga om lov att få låna lite, utan man tar bara i stället när man tycker att det ska sparas på sitt eget hö, man klantat till det med leveransen, glömt köpa mer, att det egna höt är fulare osv..

Då får hellre stallägaren tillhandahålla grovfoder, med möjlighet att köpa in eget ifall det inte skulle passa hästen tex för av vad jag erfarat så är det helt klart bättre att alla har tillgång till samma lika från grunden, likaså vad gäller hygien och kvalitet på det grovfoder som finns..så att det finns någon slags gräns.
Sen också, för mig är det en trygghet att stallägare då även kan ha lite mer rätt att styra mängden man ger till sin häst..en del får alldeles för mycket och en del får alldeles för lite..

Kraftfoder tex får man också låsa in i många fall..det ska snålas, sparas och vad vet jag varför folk snor..men det förekommer.

Tror det gäller att kolla vilka stallkamrater man har, många unga arbetslösa klingar varning för mig.
Där jag står är det väl lite mer rikare personer eller folk med bättre stabil ekonomi eftersom det kostar 4300 att stå där alt 3800 om man vill ha helgjourer.
Så här snor ingen någon mat av någon vilket är skönt för även om man inte köper egen hö kan ju folk sno kraftfoder isådanafall och man ska ju inte behöva låsa in sånt.

låter som du haft superotur verkligen=(
Tidsmässig att köpa eget hö håller jag med om såååååå bökigt, men man vet inte vad framtiden tar med sig, man kan ju bli arbetslös och måste då hitta billigast möjligast och då är det värt å köpa hö, iaf för mig som har en bonde där jag kan köpa årshö för 1,6.

Oh då har man ju tiden, idag är det just tid jag inte har med heltidsjobb men har pengar= jag köpter hellre mer tid:D
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Jag står i ett toppenstall idag, skulle aldrig byta :)
men du kan ju aldrig veta i förväg vad du får för medhyresgäster eller exakt hur det blir i stallet du flyttar in i.

Jag visste på båda ställena detta hänt mig vilka som tog av andra tillslut..och jag kan säga dig att det inte handlade om arbetslösa, tonåringar eller barn..utan fullt vuxna människor medelålders med egen inkomst..snåla jäklar. Och ja, av min erfarenhet så kommer jag aldrig vilja ha så igen. Det tog mig låång tid att ens kunna lita på människor fullt ut igen i stallsammanhang. Men jag måste säga att variationen på kvalitet och kvalitet var nog ändå det värsta..då hade jag kunnat ge bort mitt hö gratis lika gärna än att se hur fult hö en del hästar serverades, usch.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 748
Senast: Sorgsen
·
  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: Tulle_2022
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 139
Senast: skogaliten
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 519
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp