Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

jag bor nära en medelstor östgötsk stad, har hästen uppstallad på anläggning någon km utanför tätorten.

I stallhyran ingår box som är storhästmått, in/utsläpp, fodringar, upp till 8kg analyserat hösilage, daglig visitering, rymlig sadelkammare som är låst med BRA lås nattetid, spolspilta, två ridhus, tre paddockar (varav två på framskirttningsavstånd). ena ridhuset hålls lektioner i på eftermiddagarna, det andra och paddockarna har man alltid tillgång till. alla inackorderingar har även regelbundna helgjourer, ca 2-3/halvår.

För detta betalar jag ca 2600. Andra stall häromkring tar lite olika, från 300 i kallhyra (medväldigt mkt jobb med fodringar/insläpp osv för hästägaren), 2200, 1300... 3200... för mig är detta det mest prisvärda alternativet och till och med min pojkvän som är oinsatt i hästkostnader tycker att 2600 låter rimligt per månad. storhäst kostar några hundralappar till, men det är fortfarande billigt med tanke på hur mycket som ingår och hurmkt tillgång man har till ridhus.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

De som vill kunna använda sina hästar oavsett väder eller vill kunna träna/ tävla betalar gärna lite till.

om man betalar 3500 /mån. o sen inte kan rida pga underlaget på 3-4 mån är en 500 en droppe i havet. Det är dyrt att hålla häst, men med lite till kan man alltid rida den.. också:)
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Nu betalar jag väldigt billigt för en box och då ingår inget foder. Jag har valt att inte dela hö med någon annan (de andra köper in gemensamt från min sambos morbror i granngården) utan jag köper själv av honom. Dels för att de inte ska ta mer av höet när jag har betalat balen. Dels vet jag med mej att jag är förutseende och säger i god tid att höet börjar ta slut, vilket de andra inte är och det slutar med att jag får ordna det iaf.

För ridhuset så tror jag det är bättre att baka in det i stallhyran. Det kan finnas risk att de som väljer att inte köpa ridhuskort utnyttjar ridhuset ändå. Dessutom känns det inte bra att "tvinga" folk köpa ridhuskort separat utan jag tror det är bättre att det ingår i hyran.

Med ett ridhus tror jag skulle vara värt 1000-1500kr mer per box varje månad. Sen beror det på vad för typ av träning ridhuset ska hålla för. Är det elitnivå så blir det betydligt högre summa men då riktar man sig också till en annan målgrupp som förmodligen har ett större kapital att röra sig med.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

kl

Jag håller med, alla stall jag pratat med har erfarenheter av att det antingen "lånas" eller snålas.
Och när stallägaren är ansvarig för hästarna i yttersta fall så blir det stallägarens problem när någon inte fodras eller får strö.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Eftersom jag älskar att räkna på sådant här så kommer här min hypotetiska analys av hur mycket ridhus är värt i månaden:

Kostnad ridhusbygge 1,5 miljoner (exkl. moms), avskrivning på låt säga tio år vilket ger 150 000 kronor om året.

Vid inackorderingsstall om tio hästar skulle det rendera en kostnad per häst om 1250 kronor per månad i tio år. Står det 5 hästar i stallet blir det således 2500 kronor per månad. Där har vi grundkostnaden för själva bygget, som alla vet så slutar det ju inte där...

Harvning: 7,5 timmar per vecka (3 ggr à 1,5 timmar) = 9000 kronor per månad räknat på en timkostnad ca 500 kronor (exkl moms) slitage på maskiner, arbetstid etc. inräknat.
El: 30 lampor à 2 kW/st, tänt i minst 5 timmar per dag (glöm att folk kommer att komma ihåg att släcka efter sig...) vilket ger en månadskostnad om 4500 kronor per månad (exkl. moms).

Då har vi alltså en månadskostnad på totalt 1250 + 900 + 450 = 2600 kronor per häst om stallet hyr ut samtliga 10 boxar.
Om bara 5 boxar är uthyrda ligger kostnaden således på: 2500 + 1800 + 900 = 5200 kronor per häst per månad.

Tja...detta lilla räkneexempel kanske visar hur dyrt det faktiskt är med ridhus och hur mycket stallägarna står för själva vad gäller kostnad.
De flesta hoppas nog att ridhuset ska höja värdet på fastigheten och att man på så vis iallafall får igen pengarna om man måste sälja. Men någon vinst gör man inte de första tio åren, det är då säkert.
Den som dessutom byggt ridhus med en massa entreprenad och därmed har en högre byggkostnad kan få extremt svårt att få igen pengarna om man måste sälja (t.ex. för att det inte går runt ekonomiskt). Men det är en helt annan tråd i ämnet.

Summa summarum, om man ska ha någon vinst på det hela så måste stallhyran höjas (om man nu ponerar att alla stallplatser hyrs ut) med 2600 + moms + vinstmarginal säg 10% = 2600 *1,25*1,10 = 3575 kronor...

Just det, på frågan hur mycket man skulle vara villig att betala så är väl svaret på den frågan med ovanstående exempel NEJ för de flesta.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

KL
jag skulle nog kunna tänka mig att vaska fram 500 kr i månaden för ridhus, iaf på vintern :p
Där jag stod innan kostade hyran 3000 kr, helinackodering med fri tillgång till foder och halm, plus ridbana och privat ridhus med hindermaterial.
Nordvästra skåne.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Våra stallägare har flaggat för en höjning av stallhyran med 500 kr / månad när (om.. :nailbiting:) vi får eget ridhus på gården. De kommer också att bygga 5 nya boxarplatser (11 i stallet i dag) i ridhuset och få intäkter även från dessa.

Ridhuskort kan jag köpa i grannstallet för 3000 kr / halvår idag, så för oss gör 500 kr ytterligare/mån ingen egentlig skillnad. Jag hade kunnat tänka mig att betala det dubbla för eget ridhus (alltså en ökning med 1000 kr/mån).

Betalar idag i runda slängar 4 200 för stallplatsen.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Säg att det skulle finnas ett ridhus istället för ridbana, hur mycket MER i stallhyra skulle DU vilja betala?

Jag satt och räknade på hur mycket jag fick lägga ut i tid och pengar när jag var tvungen att transportera hästen till ridhus ett par gånger i veckan. Det drar snabbt iväg. Mer än jag själv trodde faktiskt...

Så under vinterhalvåret tror jag att jag skulle kunna betala runt 1000 kr mer i stallhyra för att ha ridhus på gården.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

KL
jag skulle nog kunna tänka mig att vaska fram 500 kr i månaden för ridhus, iaf på vintern :p
Där jag stod innan kostade hyran 3000 kr, helinackodering med fri tillgång till foder och halm, plus ridbana och privat ridhus med hindermaterial.
Nordvästra skåne.

Ja men tänk på att 3500 var bara för ridhuset, sedan tillkommer allt annat såsom kallhyra, strö, grovfoder, in- och utsläpp etc etc. :)

Då skulle en stallhyra förmodligen ligga på runt 6500 kronor, om stallägarna tog betalt för sitt ridhus enligt vad det kostar... ;)
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

säger vem? Jag har vänner som byggt nytt ridhus för 400 000 kr. Ett helt normalt ridhus med träväggar, belysning, underlag osv.
De gjorde det mesta själva utom elen.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Jag håller med, altså kostnaden blir ju väldigt svår för oss här att avgöra vad en realistisk höjning eller avgift skulle vara för att motivera ett ridhus.
Så någon uträkning som sådan är ganska svår att göra med avskrivning och allt.

Jag känner också till dem som byggt ridhus billigt själva men att ridhus kostar förstår nog det flesta.

Däremot så kommer få att vilja betala vilken hyra som helst för ridhus, speciellt inte om det finns fler ridhus lokalt..som dessutom kanske tar ett årspris på sina anläggningskort på x tusenlappar eller mindre..då blir det väldigt svårt att motivera höjd hyra för många tyvärr..Också därför många inte väljer att skaffa ridhus, eller ge tillgång hur som helst till ridhuset och inte bakar in det i hyran tex för att lönsamheten ändå kanske förblir obefintlig då

Hade jag haft ridhus hade jag därför inte bakat in det i hyran, utan den som velat nyttja ridhuset hade fått betala för det separat då det för min del hade kvittat om jag försökt få in pengar per sålt anläggningskort eller per uthyrd box..det är lika osäkert ändå att få igen kostnaderna. Och den som verkligen vill ha tillgång till ridhus kommer att betala för det också, medans hyresgäster går det nog alltid att få tag i
För mig hade det känns säkrast dock att hålla stallets överlevnad ekonomiskt och ridhuset åtskiljda då det är så man vanligast gör här och tenderar till överlevnad också då man kan ta in fler utifrån om det är nödvändigt till ridhuset i stället, hyra ut det till andra arrangemang, träningar osv..fokuserar man på boxplatserna har man ju liksom nästan två platser man måste fylla i så fall..dvs både stallhyra och ridhus i ett..
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

* för utträkning behöver man ju nästan ett faktiskt pris och det bästa är att vända sig till olika byggfirmor etc för att få tips på offerter för ett ridhus ink markberedning osv, jämföra vad det skulle kosta att bygga själv m inskaffning av material, maskiner osv.
Ett ridhus kan ju liksom kosta som färdigt allt från 100.000 - 5 mille eller mer att färdigställa beroende på hur mycket man redan har och vad man behöver införskaffa, arbetskraft mm. Likaså skiljer driftskostnader enormt..ett ridhus kan ha 100.000:- per år i bara belysning..medans för nästa kostar det typ ingenting. Mycket avgörande där är standard och i vilken grad det används/hur mycket allt slits och behöver underhållas.
(har själv testat räkna och det är skitsvårt! På det ridhuset skulle det bära sig på 3000:-/anläggningskort och år om minst ett antal kort såldes, ifall det hyrdes ut visst många tillfällen, plus medlemsavgifter osv men då var det också ett ridhus som inte var kopplat till annan byggnad och standarden hölls så låg som möjligt)

Sen efter det kan man börja fundera på ev prissättning för att få tillbaka kostnader och överväga då också om det är värt..och om det finns andra medel som kan gå in i ridhuset eller inte..men det är svårt för andra att svara på sådär på rak arm utan att ha en summa att ta på för det färdiga ridhuset då det är en hel del som spelar in
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Fast har man inackorderade på sin gård i anslutning till ridhusbygge så är det svårt att sälja platsen om ridhuset kostar separat jmf med att baka in den i hyran, blir mycket mera gångbart frågar du mig, om en rimlig penning är utslagen på hyran på årsbasis. Det brukar dessutom bli betydligt mer realistiskt då det annars blir extremt nitiskt om ngn inackordering betalat för ridning i ridhuset x period, och sen enligt betalning skulle vara portad därifrån resten av perioden. Samma för inackorderingen själv, lär uppstå situationer där ridhuset ändå faktiskt vill nyttjas osv om man är en aktiv tävlande/tränande ryttare iallafall.
att slå ut hyran på årsbasis upplever jag är det mest gångbara både ekonomiskt för stallägaren, och för inackorderingarna själva i längden. Då finns ett stadigt pris som alla räknat på och kan leva med så att säga under kontraktsåret som gäller.

därför undrar jag lite över några svar i tråden som räknat på det osv utifrån trådens rubrik...? förstår inte riktigt som ngn skrev att den skulle kunna tänka sig betala 1000 kr under vinterhalvåret extra för ridhuset i ett sånt scenario?
ska man flytta då sen resten av året eller hur avses?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

därför undrar jag lite över några svar i tråden som räknat på det osv utifrån trådens rubrik...? förstår inte riktigt som ngn skrev att den skulle kunna tänka sig betala 1000 kr under vinterhalvåret extra för ridhuset i ett sånt scenario?
ska man flytta då sen resten av året eller hur avses?

Jag rider helst ute sommartid
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Varför skulle det vara svårare att sälja platsen tror du?

Om hyran är säg 2000:-/månad utan ridhus, och med ridhus blir det 5000:-/månad samtidigt som det finns ridhus i närheten som erbjuder årskort på 4000:- per helår, tror du fler skulle välja "ditt" stall då eller andras, om andra stall dessutom har liknande utbud?
Eller om det gick att behålla någorlunda samma hyra mot att man kan ta in fler till ridhuset för att hålla kostnaden nere?

Kostnad är ju nåt som styr, oerhört när folk väljer stallplatser och ibland är det nästan oavsett vad som ingår eller inte..

Men mycket styr ju också hur utbudet ser ut..här tex skulle få betala en skälig hyra för stallplats med ridhuset i hyran, ytterst få och då blir målgruppen väldigt liten..inte när det finns ridhuskort att köpa på andra ställen som ligger långt under kostnaden mot vad en stallplats ink ridhus skulle kosta.

Jag tror nämligen att blir hyran för hög för stallplatsen så är ju risken stor att man blir utan både inkomst för boxplatsen och ridhuset då, eller risken att man får tomma boxar. Säljer man ridhuskort i stället blir man ju bara av med det kortet och kanske kan få in på att någon annan utifrån köper kort också
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

sorry, redigerade och förtydligade mitt inlägg medans du svarade tror jag - se om mitt inlägg ger svar lite bättre på det du skrev här?:)

i min värld och i östergötland med priser så finns öht inte tanken att skillnaden ridhus eller inte ridhus på samma anläggning som fysiskt har ett ridhus, skulle innebära 3000 kr mer i månaden för tillgång till ridhus. Det är öht inte gångbart eller ens i närheten. det finns massor med stall, många ridhus, och gott om uppstallning, men inte ens de mest exklusiva anläggningarna ala lyx, med lyxanläggning i ALLT - då pratar vi stall, ridhus, underlag osv på hela anläggningarna osv, kostar mer än 4000 kr/månaden. Om ngn fick för sig att tillgång till ridhus skulle göra en skillnad i stallhyran på 3000 kr i månaden, skulle de stallen stå tomma.

sen resten av svaret som jag hoppas framgår, så handlar det ju om smidighet för uthyraren att öht hålla struktur på vilka som betalat för vad, samt även en service till den inackorderade, att samma tillgångar finns tillgängliga året runt och därmed en utslagen hyra. I min erf, brukar de flesta ekonomiskt sett, ha mkt lättare att förhålla sig till fasta priser utslaget på årsbasis, ang. att själva ha räknat rätt vad de kan/vill betala, och vad de verkligen anser prisvärt i fråga om nyttjande osv... därav mitt svar - upplever som sagt att alla involverade har det mkt enklare, och är mycket nöjdare med ett fast pris utslaget på årsbasis.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Ja då är det ju mer övertygande om att grundfrågan är ganska svår att svara på.. det beror väldigt mycket på hur det ser ut lokalt och vars i landet det är :)

Här kan jag lova att det är högst exklusivt med ridhus på gården eller ens i anslutning till stallet. Här finns stall men det är många som inte ens har ridbana på gården utan den kan finnas en bit bort. De som inte står på anläggningarna här, har i bästa fall ridavstånd till ridhuset annars är det km bort och transport dit är ett måste.
Vi har endast 3 st ridhus totalt i orten som är "allmänna", till viss del kommunala m ridskola. Finns några ridhus till men de är bara privata och kan i bästa fall släppa in utifrån men då är de också så avsides att få ens tänker tanken om att de finns.
Finns inget privatstall som enbart hyr ut boxplatser m tillhörande ridhus.
Ganska konstigt egentligen iom att det är en större ort och borde vara störst till antalet hästar också i hela länet.

Här iaf skulle det nog aldrig gå att baka in ridhuset i hyran då det knappast skulle gå att hyra ut då hyran skulle bli för hög att folk skulle föredra att fortsätta transportera sina hästar till de andra ridhusen för billigare peng..därav att de som har privata ridhus, antar jag mest behåller dem för sig själva och jag tror det är därför det finns så få ridhus också, ingen vågar gå back helt enkelt eller riskera nybygge som ändå förblir tomt..Här tänker man altså små hundralappar till och med när man väljer vars man ska ha ridhuskort..vissa kan åka till andra orter för att ridhuskortet är billigare även..

Att ha samma hyra hela året vet jag också att folk morrar om..det är totalt orimligt anser många iom att man flyttar ju hästen/kostar ingenting under sommaren brukar det sägas..och jag vet de stallägare som velat införa det som fått backa tyvärr annars hade stallet blivit tomt..folk är giriga.

Tänk så olika det kan vara
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

jo det är kompext hur det skiljer sig lokalt, men det är inte heller hela svaret att det skiljer sig i pris pga lågt utbud osv... titta på Skåne.... sjukt billigt med ridhus tjänster och hela kittet i vissa delar av Skåne och det trots att Skåne är ett hästmecka i fråga om aktiv ridning osv.

sen förstår jag givetvis att just Västerbotten i jmf med södra sverige och hästsveriges mest hästtäta län blir absurda kontraster, men just pga det min tidigare kommentar. att betala 3000 mer i månaden för tillgång till ridhus skulle vara absurt. både här och resten av södra sverige för att inte säga det mesta av allt utom norraste norrland isåfall? och det har jag ingen koll på i övrigt om det du redovisar kostnadsmässigt är representabelt för resten av norra sverige i fråga om ridhusavgift? men det låter ytterst gravt???? Hur skulle ngn betala så mycket? det är ju mer än man betalar i Stockholm med omnejd isåfall typ? och då är allt inkluderat i priset och ingen skillnad gör på att ridhus finns där, endera finns ridhus eller så gör det det inte, och hyran är densamma och utslagen på året?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

tillägg. kommunala ridhus existerar inte öht vad jag vet varken här eller öht i mellan/södra sverige? vad är ett kommunalt ridhus om vi pratar privat anläggning? har jag missförstått vad du menar/avser?
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

I mitt inlägg om hyra så tog jag bara kostnaden ur luften, det var bara ett exempel :)
Men, skulle ridhustillgång ingå i en stallhyra med tex helinackordering här är det inte omöjligt att hyran vad jag skulle säga vara "realistiskt" kunna landa på 4-5000:-/månad i alla fall eftersom att de flesta platserna går på 1500:- för ett ok stall och då ofta ingår bara tex utsläpp som tjänst må-fre resten sköts kollektivt och det är inte heller alltid som strö eller foder ingår..men jag håller med! Det skulle nog vara sjukt svårt att motivera en sådan höjning och jag tror det är därför så få avstår, eftersom att det finns ridhuskort per helår på 2-4000:- att välja på..men då kvarstår ju frågan, hur får folk råd med ridhus av att höja hyran liiite?
Och speciellt om man inte har ett större stall samt saknar möjlighet att bygga ut för att därigenom öka på inkomster.

Ja kommunala, vissa delar, viss finans och viss skötsel.
De har också ridskola på samma anläggning och en del privatuppstallade och de utrifrån som ingår i träningsgrupper samt de som köper kort och tränar självständigt.

Privat anläggning menar jag mer en stallägare som hyr ut boxplatser och har ridhus på gården
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 818
Senast: Sorgsen
·
  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: Tulle_2022
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 163
Senast: skogaliten
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 540
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp