Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Det jag själv hade räknat på var altså att det skulle bära sig med 3000:- på ett helt år per kort, men då krävs också att ett visst antal köper kort och andra nödvändiga inkomster..detta skulle dessutom vara ett fristående ridhus ej kopplad till gård, eller stall så det är ju viss skillnad..Men för den slanten skulle det räcka till underhåll varje år och standarden skulle inte behöva vara allt för dålig heller men inte lyxridhus

och det kan jag nästan lova att många skulle se som billigt, speciellt om ridhuset skulle erbjuda ledigt i princip dygnet runt och det gick att använda dygnet runt..altså inte styrd av någon verksamhet som tar upp en massa tid eller uppbokat flera timmar varje em och kväll.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

säger vem? Jag har vänner som byggt nytt ridhus för 400 000 kr. Ett helt normalt ridhus med träväggar, belysning, underlag osv.
De gjorde det mesta själva utom elen.

Ha ha, be att få se fakturorna...
Antingen har de eget sågverk eller så har ridhuset manegemåtten 10x5 m...

En trästomme till ett ridhus med manegemåttet 20x40 m kostar runt 750 000 exklusive moms. Där tillkommer sedan underlag vilket i runda slängar ligger på
200 000 - 300 000 kronor om du använder vanligt grus från närmsta bergtäkt.
Elen som ska kopplas innehållar hundratals meter kabel och ska installeras av behörig elektriker (en vanlig villa kostar ca 50 000) osv osv.

Men det är klart om man är grävmaskinist, elektriker, äger en bergtäkt och ett sågverk så kanske det är möjligt. Men det säger sig ju självt att 400 000 är orimligt för ett ridhus även om man gör mycket själv.
Om de ändå lyckats med detta är det ett exempel som är så extremt ovanligt att det knappast kan räknas som standard och ganska så irrelevant i sammanhanget. Det finns säkert de som fått sitt ridhus gratis också...men det är ett undantagsfall.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Bevisligen inte.
Jag skrev, om du läser, att de gjorde allt själva utom drog el. Alltså ALLT.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Bevisligen inte.
Jag skrev, om du läser, att de gjorde allt själva utom drog el. Alltså ALLT.

Och jag skrev, i andra ordalag om du läser, att det tror jag inte ett dugg på om de som sagt inte har eget sågverk...

Antingen kan de inte räkna eller så har du missförstått. Bara stommen kostar flera hundra tusen... Men du får gärna presentera mer i detalj hur de gick tillväga, vi är många som är intresserade av hur man bygger ridhus för en spottstyver.

Särskilt vi som också gjort allt själva men där bygget landade på dryga miljonen vilket är "billigt" för ett ridhusbygge i dagens penningvärde.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Det finns ju andra sätt att bygga ridhus på, så en trästomme är inte ett måste.

De jag känner till har ett ridhus som är av ett fd militärförråd och det har ingen trästomme och det är inte fallfärdigt heller utan är jättefint.

Har man redan marken, kan markbereda själv,gjuta platta själv, inskaffa material, har maskiner eller kanske får låna gratis samt göra allt jobb själv tex så kan man komma väldigt billigt undan.
En del har väldigt tur också som känner samtliga yrkeskunskaper som krävs och därigenom få hjälp av vänner.

Det kanske känns orättvist, men ibland så känner man rätt folk och kan få en hel del gratis..
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Det vet jag inte, för jag var inte där när de byggde. Nu byggde de ju inte detta igår utan runt 2009 tror jag det var. Det finns företag uppåt i landet som bygger ridhus exkl armatur för ca 800 000 kr inkl moms. O visst är det dubbelt så mycket som min vän gjorde men då behöver du inte göra något själv.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

tillägg. kommunala ridhus existerar inte öht vad jag vet varken här eller öht i mellan/södra sverige? vad är ett kommunalt ridhus om vi pratar privat anläggning? har jag missförstått vad du menar/avser?

T ex Helsingborgs ridanläggning har byggts och ägs av kommunen, däremot drivs det inte av kommunen utan hyrs ut till olika aktörer.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

PM:a mig gärna de företagen som bygger för 800.000:- inkl. moms :D
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Jag betalar 1600 kr för det du beskriver INKLUSIVE hö och spån. Då belyst ridbana. INTE ridhus. 3 km från "centrum"/byn. Inga bussar. Varmstall. Tar 30 min att rida till ridhuset.
Samma förutsättningar här MED ridhus OCH paddock, mitt i byn/centrum kostar 2400 kr här. Då är det dock ridskola där ridhuset inte alltid är ledigt. Det är kallstall med uppvärmd sadelkammare och cafeteria.

Ett annat kallstall utan något uppvärmt, kollektiv där alla hjälps åt med allt, hö och spån ingår och det är 200 meter till ridhus och paddock (inte stallets egna, ridskolans så man måste betala årsavgiften) kostar 1800 om jag minns rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

I mina trakter, inte storstad, med universitet och 5 olika ridklubbar inom en radie av 4-5 mil, så betalar man 1000-1500:- för liknande stall med ridhus och ridbana. (alltså i privat stall 2 mil utanför city)
Om man tar där mina står så är skillnaden att de inhyrda delar på kvällsfodring veckodagar och ut och insläpp helger.

Jag har bott i andra trakter och där betalade man ganska mycket till för ungefär samma tjänster och stall utseendemässigt, men då lite närmre större stad, bättre sätt att ta sig till stallet och för 10-15 årsedan.

Är så svårt att säga ett pris som man tycker är rimligt, beror ju på vart det ligger (behöver man bil? buss? hur långt är det, vad blir det för resekostnad?) och framförallt efterfrågan.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Tar sista knappen
Tack för svaren. Det känns som det blivit lite tillkrånglat. Frågeställningen gällde hur mkt extra ni skulle betala för att få tillgång till ridhus, inga andra förändringar görs. Det spelar egentligen inte så stor roll hur stall och annat ser ut i övrigt. Följande kan dock ha betydelse: I området finns inga andra ridhus inom ca 2 mil och avgifterna på de som finns ett par mil bort ligger runt 2500-3500 kr/år (ofta måste även medlemsavgift betalas. De billigaste kräver arbetsinsatser av de som har anläggningskort) alternativt 60-80 kr/gång.

Tänk er bara att det finns ett stall utan ridhus men med belyst ridbana (20x40 m) där det kostar X kr/månad att hyra en box. Tänk nu att allt är exakt likadant som innan, men istället för den belysta ridbanan finns ett ridhus (oisolerat 20x40 m) som är ledigt i stort sett jämt. Stallhyran ändras till X + Y kr/mån. Sätt ett värde på Y som du skulle vara beredd att betala :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

gör en enkel ekvation hur jag skulle tänka:)
om jag redan hade haft hästen i stallet vi pratar om och stallägaren bygger ridhus och därmed höjer hyran så skulle jag, med tanke på att det är 2 mil till närmsta ridhus (= ca 60kr för bränsle varje gång jag ska till ridhuset och tillbaka med hästen) och en avgift i ridhuset lågt räknat är 60kr = 120kr varje gång jag åker till ridhuset. Jag räknar med att jag skulle åka till ridhus MINST 2 gånger per vecka (kallare årstid och vid dåligt väder)= 240kr x 4 veckor=960kr per månad.
Men eftersom man inte använder ridhuset så mycket under sommaren så kanske det är rimligare att räkna 1 gång per vecka eftersom vad jag förmodar så vill vi ha samma hyra året om. Då blir det 120kr x4= 480:-

Så för mig hade 500:- höjning på hyran gett mig i princip samma årskostnad i slutändan (förutsatt att jag hade åkt 1 gång per vecka till ridhus om man slår på hela året) Sen får man ju se till fördelen att ha ridhus "utanför dörren" och att man faktiskt kommer kunna använda ridhuset oftare än vad man förmodligen skulle gjort ifall man behöver lasta och köra.
500:- hade jag gladeligen betalat mer!

Blev lite flummigt kanske, men hoppas du förstår hur jag som inhyrd hade tänkt och räknat:)
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

När det byggdes ridhus på gården där jag står höjdes hyran från 1500:- per månad till 2500:-. Ridskolan tog då 2800:- för en stallplats i jämförelse.
 
Sv: Hur mycket mer är det värt att betala i stallhyra för ridhus på gården?

Jag är en grymt bekväm människa och har vettig ekonomi så i den kombon hade jag lätt betalat upp till tusenlappen mer i månaden , så mkt värt är ridhus för mig !
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 733
Senast: Sorgsen
·
  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: Tulle_2022
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 137
Senast: skogaliten
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 519
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp