Hur mycket Mj behöver ett föl på 2,5 mån?

gejsa

Trådstartare
Jag har införskaffat mig SLU-häftet som jag tycker är mycket bra. Men det står inte Mj-behovet till 2,5 månaders föl. Är det för att han diar så att det räcker och han bara ska smaka/börja äta lite hö och kraftfoder. Enl häftet så behöver han 60 Mj vid 3-6 månaders ålder med en idealvikt på 500 kg. Han är ett halvblod och mamman väger väl så ung.
Jag har gett dom senaste dagarna 2 händer breed, krafft protetin, 1 hand havre och groov. Kan man lägga i en msk soja också? Äter upp det ibland. Vi måste ju stå och mata eftersom mamman annars tar det. Hö är väl inte heller så himla mycket som han äter tar en tuss då och då. Räcker det än? :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången på evigheters evigheter fått ett hö med kvot på 6, tidigare har det alltid fattas massa protein. Detta hö har...
Svar
10
· Visningar
868
Senast: Zebban
·
Foder & Strö Grovfoder och kraftfoder. Hur mycket orkar de få i sig på ett dygn? Har fått ett hö som inte har så bra proteinvärden för fölungar. Har...
2
Svar
21
· Visningar
7 352
Senast: Fina
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 381
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Jag brukar inte ha problem att göra foderstater, men den här gången behöver jag råd. Jag har en inackordering som var ruskigt mager när...
Svar
3
· Visningar
855
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp