Hur mycket motion ger ridning

H

hästig

I alla år så har många icke-ridande människor höjt på ögonbrynen om man diskuterat med dem hur mycket motion man får av ridning. Jag anser att rider jag ett hopp träningspass på 1 - 1 1/2 timme för tränare så får man väl ett ganska bra träningspass själv och inte bara hästen. Idag när jag kom hem från träning fick jag springa in och byta kläder för jag var genomsvett och frös och tänkte att någon motion måste man ju får när man är så svettig.

Så finns det någon som vet bättre om hur mycket motion ridning ger, jag vet att skrittar du en halvtimme så får man ju inte precis motion utan jag tänker då på riktiga träningspass.
 
Sv: Hur mycket motion ger ridning

tror tyvär inte att ridning ger någon direkt konditionsträning för ryttaren, däremot en träning då musklerna får jobba ordentligt, även fast man mest tränar olika muskelgrupper så brukar man bli anfådd i o m att musklerna förbrukar och behöver mer syre, ju mer de ansträngs.
men det jag håller med om är att man sitter ju inte bara och åker häst när man rider, för vilken muskel aktiveras inte vid ridning ?
men konditionen får man nog bygga själv på backen.trots det är ju ridningen både en central och lokal träning. även hjärnan trimmas ju.

för mig är ridning en sorts träning, men inte en helhetsträning, utan man måste kompletera.
 
Sv: Hur mycket motion ger ridning

Det är väl samma som allt annat, beror på dig själv o hur du använder kropp o muskler. Men jag håller med, för tränare är det jobbigt, ingen lugn stund alls!
 
Sv: Hur mycket motion ger ridning

Jag är så trött på alla som hävdar att ridsport inte är en sport. Det är inte jobbigt, det är bara hästen som jobbar.

Tycker vi ska sluta nedvärdera oss för det är visst jobbigt! Vilken icke-ridvan får inte träningsvärk efter en liten stund på häst? Hade det varit som att sitta i tv-soffan hade ju inte nån fått träningsvärk. Dessutom, har man egen häst som inte är helinackorderad så får man ju dessutom mocka, fixa hö och bära vatten i det oändliga = ännu mera träning. Kanske inte jättehård träning, nej, men den görs varje dag! Till skillnad från de som tar ut sig 3 ggr per vecka på gym.

Själv var jag riktigt biffig när jag red min heta häst, gick massor med min unghäst, red på ridskola och hade gympa i skolan. Jag kunde inte springa 1 km men jag var starkare än de flesta i min ålder.
Så nej, det ger inte allsidig träning, men visst motionerar man!
 
Sv: Hur mycket motion ger ridning

Jag tror ridning är en jättebra motionsform. kanske inte om man "åker häst" på ridskolan 45 min/veckan - men om man räknar med allt stalljobb, eller om man lägger ner sig i ridningen. Jag rider flera hästar och märker att jag alltid har träningsverk på olika ställen för olika hästar. Så nog blir jag tränad. Senat idag var jag iväg och gjorde ett EKG. Läkaren var imponerad över min låga vilopuls och frågade om jag idrottade mycket. "Jag bara rider", svarade jag. "Det syns" fick jag till svar. :D
 
Sv: Hur mycket motion ger ridning

Precis! En tjej i mitt stall fick högsta betyg av en sjukgymnast. Hon stod på knä, så står sjukgymnasten bakom och håller fast hennes fötter med hela sin tyngd. Så ska man ha händerna bakom ryggen och luta sig framåt så mkt man orkar och fortfarande kunna gå tillbaka till urspurngsläget.
Hon kom ner med näsan till marken och fick till svar att det där klarar i princip bara elitidrottare...
 
Sv: Hur mycket motion ger ridning

Det beror ju helt på hur man rider. Kan väl inte påstå att en uteritt ger mig så mycket motion direkt men man tränar ändå små muskelrupper och unerhåller sin balans på det.

Har jag dock jobbat igenom min häst ordentlgigt eller varit hoss nån av min tränare är jag typ lika trött i kroppen som efter nån timme på gymmet. Mycket styrketränig är det att rida pluss at det ger bra kropskontoll. Dock bör man väl kanske kompletera med nån konditions övning. själv cycklar jag och sringer.
 
Sv: Hur mycket motion ger ridning

Fråga min elev idag, efter 20 minuters intensivplågning i skritt bad hon om att få sluta. allt vi gjorde var att spänna rumpan och magen :rofl:
 
Sv: Hur mycket motion ger ridning

Lite siffror på det hela så kan vi jämföra hur mycket man förbränner på olika aktiviteter:

Anger kcal/30 min för en person som väger 75-80 kg:

Rida i blandat tempo: 128
Rida i skritt: 68
Rida i trav: 226
Rida i galopp: 286

Promenera i måttligt tempo (5.6 km/h): 120

Styrketräna medeleffekt: 207

Springa (1 mil/timme): 404

Alltså, om man rider i annat tempo än skritt så kan man uppnå samma förbränningseffekt som när man styrketränar, alltså inte försumbart. Men ett ridpass i alla gångarter är likvärdigt med en måttlig promenad, alltså inte så imponerande.

Att däremot tänka på: Man belastar inte skelettet när man rider och slipper använda sin egen kropp som belastning. Det är bra för bentillväxten att belasta sitt skelett och man bränner mycket mer om man släpar omkring på sin kropp. Alltså tycker jag att man behöver både träna och rida.
 
Sv: Hur mycket motion ger ridning

Som någon annan sagt så är det kanske inte så bra för konditionen (förutom när man får jaga hästarna om man vill få tag i dom :devil: )
Men för musklerna och hållningen är det jättebra! Fråga bara nån som ridit för första gången i sitt liv hur mycket träningsvärk dom har dagen efter!
Sedan är det ju mycket runt omkring själva ridningen som är fysiskt krävande, t.e.x bära hö, mocka e.t.c.
Det är kanske inte universalträning, men man tränar bra mycket!
Vilka muskler du tränar beror nog mycket på vad du gör med din häst också. Jag som ridit väldigt länge i dressyrläder blev väldigt trött i benen, framförallt knäna igår när jag för första gången på länge kortade upp stiglädren till hoppläder. Så fältsits är nog lite jobbigare för benen än att sitta med långa läder då man jobbar lite mer med säte och mage (bara en teori)


Läste nånonstans att det krävs 45 minuters ridning för att förbränna en Snickers (det var en hel del mycket mer tid på en del av dom andra motionsformerna)
 
Sv: Hur mycket motion ger ridning

Kopierat från "tappa.se" där de olika aktiviteterna mäts i "steg/minut"

Aerobic bas (nybörjare) 110
Aerobic, pump, step up hårt tempo etc 200
Aerobic, pump, step up,moderat tempo 150
Badminton avspänt 100
Badminton intensivt 170
Basketboll avspänt 100
Basketboll intensivt 170
Beachvolleyboll avspänt 100
Beachvolleyboll intensivt 170
Bergsklättring 170
Bordtennis 130
Bowling 50
Boxning match 220
Boxning träning 130
Brottning träning 130
Brottning, tävling 300
Bugg 110
Crosstraining 200
Cykla avspänt c:a 10km/tim 80
Cykla hög belastning >25 km/h 220
Cykla motionstempo c:a 20 km/h 130
Fotboll avspänt 100
Fotboll intensivt 170
Fäktning 150
Golf 80
Gym-vikter hårt tempo 150
Gym-vikter moderat tempo 100
Handboll avspänt 100
Handboll intensivt 170
Hopprep intensivt 250
Hopprep moderat 200
Inlines avspänt 80
Inlines hårt tempo 220
Inlines moderat tempo 120
Innebandy avspänt 100
Innebandy intensivt 170
Ishockey hårt tempo 240
Ishockey moderat tempo 140
Jazzdans 180
Jympa 150
Kampsport intensivt 200
Kampsport medel 140
Löpning 140
Löpning hårt tempo 200
Löpning/jogging lätt tempo 130
Orientering 180
Paddling avspänt 70
Paddling hårt tempo 160
Pilates 60
Promenad moderat tempo 100
Qi gong/Tai Chi 70
Ridning avspänt 70
Ridning intensivt 140
Ridning medel 105
Rodd avspänt 70
Rodd intensivt 220
Rullstol 100
Simning avspänt 60
Simning hårt tempo 200
Simning moderat tempo 120
Skidor avspänt 90
Skidor hårt tempo 260
Skidor moderat tempo 140
Skidor utför inkl pauser 60
Skidåkning utför (utan paus) 90
Skridsko avspänt 70
Skridsko hårt tempo 240
Skridsko moderat tempo 140
Spinning intensiv 220
Spinning medel 160
Square dance 105
Squash 240
Stavgång intensivt 145
Stavgång moderat tempo 120
Stepmaskin 150
Sällskapsdans 80
Tennis avspänt 100
Tennis intensivt 150
Vandring med ryggsäck 10-15kg 150
Vattengymnastik 120
Vattenpolo intensivt 240
Vattenskidåkning 140
Volleyboll avspänt 80
Volleyboll intensivt 150
Yoga 60
Yoga "power" 120
 
Sv: Hur mycket motion ger ridning

Hade en diskussion om detta med min gympalärare när jag gick i gymnasiet och fick låna en pulsmätare på en ridlektion. Kommer inte ihåg min vilopuls då, men snittet ligger runt 72 slag/min och jag hade någonstans runt 130 - 140 slag/min under lektionen när det var som mest. Jag testade även att använda pulsklockan på en träningscykel, men tyvärr kommer jag inte ihåg vad det låg på. Hur som helst kommer jag ihåg att min gympalärare sa att pulsen jag hade när jag red var relativt låg :confused:
 
Sv: Hur mycket motion ger ridning

att rida för tränare är hur jobbigt som helst!:) visst är det bra träning för kroppen, mest för att man stärker musklerna, kanske inte lika mycket konditionsmässigt..
 
Sv: Hur mycket motion ger ridning

Fast och andra sidan, är det bara jag som bli anfådd ibland när man rider hårt pass?
Alltså borde det träna konditionen också.

Folk som har 0 kondis men som testar rida brukar inte klara så hårt.
Men jag tror muskelträning och konditionen på hästryggen går hand i hand. Man klarar inte det ena utan det andra.
Men som sagt bara min mening :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 556
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 583
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 030
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 498
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp