Bukefalos 28 år!

Hur mycket och vad aktiverar ni era barn med under semestertid hemma?

ako

Trådstartare
Vi har lång ledighet, 2 mån, hela familjen i år. Vi försöker får lite projekt hemma gjorda (går på halvfart ;)...) och har varit på lite dagsturer och en- natts resor, samt att både jag o samboh har varit i väg på vift på egen hand i några dagar (jag på kurs på Strömsholm, han på ett par antikmässor), så sommaren snurrar på.

Vussa lediga dagar kan jag dock känna att jag saknar den stimulans som dagis ger... Hur gör man skojiga saker med sitt barn varje dag när alla amåkompisarna är bortresta o man har långt till lekparker mm... Vi åker någonstans nästan varje dag; lekpark, bad, skogen eller till någon kompis med barn i samma ålder men det blir ändå många timmar hemma o ganska likadana dagar o i bland får jag dåligt samvete för att jag inte är mer kreativ o påhittig... När vi är hemma hoppar vi studsmatta, pysslar lite i stallet, målar och tittat, oambitiöst nog, en hel del på film, just nu helst Spöket Laban. Det blir ofta ett par timmar film om dagen ganska många dagar...

IBLAND kan jag önska mig boende i en villa mitt bland alla andra småbarnsfamiljer och med promenadavstånd till lekparken... Men skulle nog sakna eget stall mm mycket om vi inte hade det...

Gnällig tråd o lyxproblem, jag vet... I dag har jag liksom tappat farten.

Sambon gör ungefär det samma när han är med sonen, vi är väl ungefär hemma lika mycket o ganska mycket tillsammans oxå, ska tilläggas.
 
Sv: Hur mycket och vad aktiverar ni era barn med under semestertid hemma?

Varför denna hysteri om att barnen ska aktiveras hela tiden?

Det räcker gott och väl att vara hemma och bara vara på sommaren/semestern.

Eller vad är det vi vill lära barnen? Att det ska aktiveras konstant och hända saker hela tiden eller att man kan ta det lugnt, ha det lite tråkigt (brukar aktivera kreativiteten hos barn) och bara vara.
 
Sv: Hur mycket och vad aktiverar ni era barn med under semestertid hemma?

Hos oss fungerar det inte att bara vara. Vår son blir som en understimulerad hund som börjar gnaga på väggarna och börjar med märkliga beteenden. Det är nog helt enkelt så att barn är olika och med sonens härstamning är vi inte alls förvånade :)

Ako, vi gör ungefär samma saker som er. Det enda som fungerar bra är att leka med andra barn och det inträffar inte tillräckligt ofta tyvärr. Jag vet inte vad mer man kan göra? Det är svårt att toppa varje dag :) Men vi lånar gärna ut sonen så ofta vi kan.
 
Sv: Hur mycket och vad aktiverar ni era barn med under semestertid hemma?

Skönt att höra att det finns fler som är på samma nivå ;).

Kamomilla: Jag förstår hur du menar, men tror att det kanske är lättare för lite äldre barn som faktiskt mer kan aktivera sig själva, och om de dessutom har kompisar i grannskapet. Jag menar inte att det behöver vara extravaganta happenings, men jag får lite dåligt samvete när ungen har tittat på film i 2 h...
 
Sv: Hur mycket och vad aktiverar ni era barn med under semestertid hemma?

Vår son är jättekreativ. Men vi uppskattar inte riktigt det han hittar på :) Hans pappa är ju lika aktiv så de brukar röja bra ihop. Men kompisar saknar han. Tur att vi ska på kalas i morgon!
 
Sv: Hur mycket och vad aktiverar ni era barn med under semestertid hemma?

Är föräldraledig och just nu semester hela familjen. Samtidigt pågår ett större bygge på tomten som sambon lägger mycket tid på (och även jag när barnen sover). Lilla bebis behöver ju inte så mycket "stimulans" mer än att få vara med oss när hon är vaken (3 månader). Men vår grabb på 3,5 märker man behöver mera. Vi är ytterst tacksamma för mor- och farföräldrars besök - även om det ibland rör sig bara om lite fika tillsammans så får han i alla fall "något som händer" de dagarna. Mormor och morfar har nyss flyttat nära oss så där kan vi ju få lite avlastning och umgänge både föräldrar (huvudsakligen jag) och barn.

Men jag märker att han blir rastlös och lättare irriterad eller ledsen om vi bara är hemma en hel dag och gör "ingenting". Det blir lätt mycket TV precis som för er. Och dator; spelen på Bolibompa lockar väldigt mycket och ofta. På gott och ont... :crazy: Speciellt om bebis är gnällig och jag måste ägna tid åt henne så är det ju svårt att säga åt honom att han inte får spela. Men det är ju en övergående tid som bebis är såhär "krävande" trots allt.

Vi försöker i alla fall åka iväg någon dag per vecka till en större lekpark i stan och till vår fina hembygdsgård där han älskar att vara. Följa med och panta flaskor, kasta kartonger eller handla är också sånt han gillar. Gå till sjön och fiska någon gång ibland. Eller bara kasta stenar i vattnet. Är det tråkväder så blir det kanske rita, måla, leka med lera, göra pärlplattor. Eller förstås leka med lego, tågbana eller affär.

Men jag håller med; det kan vara svårt att aktivera ibland. Jämnåriga kompisar har vi liksom inga vi känner... mer än kusinen som bor en bit bort, men de har i alla fall setts någon gång per vecka den sista tiden. Vi märker hur självgående de blir när de ses; kan leka tillsammans i timmar! Därför måste vi i höst börja med någon aktivitet (han går alltså inte i barnomsorg nu när jag/vi är föräldralediga med vår lilla) för att han ska få träffa jämnåriga och gärna samma barn vid några tillfällen i sträck.
 
Sv: Hur mycket och vad aktiverar ni era barn med under semestertid hemma?

Varför denna hysteri om att barnen ska aktiveras hela tiden?

Det räcker gott och väl att vara hemma och bara vara på sommaren/semestern.

Eller vad är det vi vill lära barnen? Att det ska aktiveras konstant och hända saker hela tiden eller att man kan ta det lugnt, ha det lite tråkigt (brukar aktivera kreativiteten hos barn) och bara vara.

Det beror kanske lite på ålder också? Vår son är en ganska lugn personlighet och kan visst leka själv en del och står ut med ganska mycket "tråkighet". Men till slut blir det för mycket för honom.... Vi kan ju inte låta honom ge sig ut och cykla på vägen själv eller gå ut i skogen här bakom helt solo. Vi lär fortfarande vara med i de flesta fall och "hålla lite koll". Och då begränsas ju hans aktiviteter av vår möjlighet att ta oss tid (och förstås vår vilja/ork).
 
Sv: Hur mycket och vad aktiverar ni era barn med under semestertid hemma?

Vi är båda lediga hela sommaren ca 8 veckor innan förskolan börjar om med 15 h. Vi har försökt att hitta på något varje dag, typ gå ut i skogen, lekplatsbesök, få hit en kompis som har barn. Det märks TYDLIGT nu mot förra sommaren att sonen vill ha barn att leka med (fyller 3 år imorgon :D) han går ofta och går mot grannens tomt och spanar efter deras 3-åring och blir jätteglad om han är ute så de kan leka. Han är duktig på att leka med bilar mm själv men inget slår ju att ha någon att leka med och tiden från oss vuxna att bara sitta och leka med städ/hus som ska fixas etc är ju inte att den tiden finns hela dagen. Nu bor vi så till att vi har 300 meter till stranden och denna sommar är ju enkel att bara gå ner och bada en stund och inte behöva packa ihop lillebror på 6 månader och allt i bilen utan vi svidar om badar en stund och går hem. Cykla, gå promenad med hunden i skogen är också poppis. Far vi och handlar väljer vi Ica Maxi som har ett lekhus från 3 år MYCKET uppskattat av sonen som gärna är där och leker och sen nöjt följer med hem igen. Han fick premiära för en vecka sen (vi tjuvade på en vecka han sätter inte i sig småsaker och har spanat på detta minihus sen i februari...)

Sen får han leka på gården. Film blir det men det var värre i våras tycker jag när bebis var mindre och krävde mera direkt tid ex ammning nu är det lättare att anpassa för båda. Dator har vi inte introducerat ännu får vi se om och när vi gör det inte i år i alla fall. Dock har intresset för TV/Film minskat betydligt nu i sommar och han leker oftast med sina bilar istället för att se.
 
Sv: Hur mycket och vad aktiverar ni era barn med under semestertid hemma?

Vår son är jättekreativ. Men vi uppskattar inte riktigt det han hittar på :) Hans pappa är ju lika aktiv så de brukar röja bra ihop. Men kompisar saknar han. Tur att vi ska på kalas i morgon!

Ha, ha, jo det är klart, fick L aktivera sig precis som han ville med att rita på väggarna och hälla ut diskmedel mm skulle han oxå vara välaktiverad :)
 
Sv: Hur mycket och vad aktiverar ni era barn med under semestertid hemma?

Varför denna hysteri om att barnen ska aktiveras hela tiden?

Det räcker gott och väl att vara hemma och bara vara på sommaren/semestern.

Eller vad är det vi vill lära barnen? Att det ska aktiveras konstant och hända saker hela tiden eller att man kan ta det lugnt, ha det lite tråkigt (brukar aktivera kreativiteten hos barn) och bara vara.

Jag håller faktiskt med dig lite här. Själv har jag ju "lyxen" av att ha bott så pass bra att ungarna kunnat vara ute och aktivera sig själva en hel del, redan från späd ålder!

Visst har jag (och gör jag) saker med barnen, men att aktivt aktivera dem varje dag med något nytt/spännande osv bara för att de ska göra/uppleva något? Nej det har jag aldrig gjort och mina barn har utvecklats till nyfikna, självständiga trygga barn som har bra fantasi och därmed kan aktivera sig själva ganska bra.
 
Sv: Hur mycket och vad aktiverar ni era barn med under semestertid hemma?

Något nytt behöver det inte vara men att komma UR huset och göra ngt tillsammans försöker vi med varje dag ex gå och bada, hundpromenad, åka till en lekplats (kan vara samma), besöka eller få besök.
 
Sv: Hur mycket och vad aktiverar ni era barn med under semestertid hemma?

Något nytt behöver det inte vara men att komma UR huset och göra ngt tillsammans försöker vi med varje dag ex gå och bada, hundpromenad, åka till en lekplats (kan vara samma), besöka eller få besök.

Det är ju så jag menar oxå - tror att Gnist och Kamomilla lite missuppattar och tror att jag typ tror att man behöver åka på teater eller nöjesfält varje dag ;). Och jag tycker att det är svårt att ersätta umgänge med andra barn med att han bara umgås med oss vuxna, det kan jag inte sticka under stol med.

Nu på f m har vi tittat lite på TV samt sjungit och ramsat en stund. Nu funderar jag på vad dagens aktivitet sk bli - allmänt gråmulet o trist... Blir nog en biltur till någon lekpark e d.

Tack alla som svarat, förresten :)
 
Sv: Hur mycket och vad aktiverar ni era barn med under semestertid hemma?

Jag tror inte alls jag missuppfattar eftersom jag medvetet låtit bli att hela tiden hitta på aktiviteter åt barnen. Jag har heller ansett det vara "av ondo" att ungarna ibland faktiskt har tråkigt.

Komma på aktiviteter, det har de till stor del fått göra själva. Dvs fundera ut själva vad de vill göra och sedan göra det. Mycket har de kunnat sysselsätta sig med på egen hand och en del har vi gjort gemensamt.

Jag har heller aldrig tänkt i banorna att jag/vi vuxna ska ersätta umgänge med andra barn..
 
Sv: Hur mycket och vad aktiverar ni era barn med under semestertid hemma?

Komma på aktiviteter, det har de till stor del fått göra själva. Dvs fundera ut själva vad de vill göra och sedan göra det. Mycket har de kunnat sysselsätta sig med på egen hand och en del har vi gjort gemensamt.

Fast, som någon skrev, det där beror ju på ålder - hur mycket de har förmåga att hitta på själva. Och vad man har för möjlighet att aktivera sig hemma, tänker jag. Min 1,5-åring (som kanske är i yngsta laget för tråden ;)) skulle nog kunna sysselsätta sig "hemma" hela dagarna om vi hade rejäla uteytor och kanske dessutom lite djur, men nu bor vi i en tvåa som förvisso har en trevlig uteplats där man kan fördriva en timme eller två, men knappast en hel dag. Således hittar vi på åtminstone någonting varje dag - gör ärenden, går eller åker till lekplatser/parkleker, går ut i skogen, besöker vänner med eller utan barn... Att bara vara hemma i en hel dag kräver en rejäl aktiveringsinsats från min sida.

TS;
när mitt barn blir större tänker jag mig att vi kommer kunna göra sånt här hemma:
- måla i stor skala (typ, "måla om" någon oöm möbel med ofarlig färg)
- bygg en koja
- bygg en lådbil
- baka bullar (göra en deg och släpp loss kreativiteten på hur bullar kan se ut :D)
- bada på tomten (i en plaskpool, eller spring i vattenspridaren, eller sådana där "vattenbanor" som man kan glida på)
- leka kurragömma
- bygga hinderbanor
- spela spel
- spela fotboll/handboll/basket/badminton
 
Sv: Hur mycket och vad aktiverar ni era barn med under semestertid hemma?

Fast när det faktiskt inte finns några andra barn att tillgå så är det ju ändå ovillkorligen så att umgänget med vuxna MÅSTE ersätta umgänget med andra barn ;)...

L är ju drygt 2 ½, och en hel del av det uva tipsar om gör vi redan nu. Nästa sommar kan vi säkerligen göra mycket mer av det OCH han är antagligen bättre på att leka själv oxå.
 
Sv: Hur mycket och vad aktiverar ni era barn med under semestertid hemma?

Vi har ju en enorm fördel i och med att vi har två jämngamla barn, de är ju rätt bra på att aktivera sig själva med varandra. De leker med kompisar var och varannan dag och så åker vi och badar, pysslar ihop etc. Vi har ju alltid gårdsarbete och byggnationer på g och där är de ju med och fixar (i de barnvänliga momenten). Förskolegården mittemot är välbesök och ngn cykeltur blir det nog varje dag.
Ettåringen är jättenöjd bara han får klänga på gräsklippartraktorn och hänga med syrrorna.
Våra stora tjejer har nu bott hos morfar och mormor i stugan i 2 nätter och ringde just för att säga att de vill stanna en natt till, de har tydligen träffat en jämngammal kompis där och har hur roligt som helst.

Jag tror att det skulle vara betydligt tuffare för oss som föräldrar om vi bodde i lägenhet, det är rätt lättsamt aktiveringsmässigt när man har tillgång till en stor tomt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket och vad aktiverar ni era barn med under semestertid hemma?

Som fler redan påpekat, barn är individer och akos L är ju fortfarande ganska liten. E är i samma ålder som akos L och det är svårt att låta henne " ha tråkigt, komma på egna aktiviteter ".

E är en upptäckarfia och upptäcka på egen hand finns liksom inte på kartan än.

ako: Jag kan också sakna den stimulans som E får genom förskolan. Vi åker och badar, hänger i skogen, är på lekparken, cyklar, åker sparkcykel, går med hunden m.m
E är verkligen ingen storpysslare heller, hon vill göra saker, gå/promenera, röra sig mest hela tiden :)
 
Sv: Hur mycket och vad aktiverar ni era barn med under semestertid hemma?

Det var rätt drygt sommaren som min äldste hade fyllt två minns jag! Han behövde någon fysisk ansträngning varje dag för att hålla sig glad. Precis som Calas Ella var han för liten och äventyrlig för att aktivera sig själv. Nöjd max fem minuter i vår lilla trädgård trots leksaker typ, sen hade han tröttnat. Så de dar vi inte hade utflykt eller kompisar inbokade så promenerade vi till affären en halvkilometer bort. Alltid. Behövde vi inte handla något så köpte vi en banan till mellis åt honom. För promenaden dit tog ungefär en halvtimme och blev säkert dubbelt så lång för honom när han sprang kors och tvärs, klättrade på stenar och kollade allt som fanns att upptäcka. Det gick inte att köpa några kylvara i affären direkt, de skulle förfaras och lillebror behövde vara mätt innan vi gav oss av :)

Kan ni inte försöka hitta på ett motsvarande "ärende" som inte är direkt viktigt eller tidspressande, men innehåller fysisk aktivitet. Typ "Nu L ska vi kolla att hästhagarna är hela! Vi ska promenera längs med staketet och kolla det, jaa!"

Som tröst kan jag säga att den här sommaren är enormt mycket enklare. Storisen är mycket duktigare på att aktivera sig själv eller hänga på våra sysslor. Lillisen är för det första mycket mer för att leka själv än storisen var, och när han är uttråkad hänger han på sin hjälte storebror och kollar in vad han gör. Sen bråkar de och konkurrerar om samma grejer, men det är ändå lättare nu.
 
Sv: Hur mycket och vad aktiverar ni era barn med under semestertid hemma?

KL o tack för alla svar - igen! Skönt att fler gör ungefär samma saker o att fler tycker att det inte är helt lätt att aktivera 2-3- åringar :)! Vi kom faktiskt precis in från att vattna hästarna och åka säckkärra tillbaka. Skoj tyckte lillemannen som sjunger "På fyra ben går den som jag gillar allra bäst" så fort han får syn på "sin" ponny (ponnyn är mest sin egen egentligen - en pensionerad ridskoleponny som fick flytta med hem och bo när mitt f d jobb bytte ägare o personal o hästar sades upp/såldes).
 
Sv: Hur mycket och vad aktiverar ni era barn med under semestertid hemma?

Glömde en sak i förra inlägget - jag tycker det finns filmtittande och filmtittande med, om du förstår hur jag menar. Att sitta och titta på en film som håller lugnt tempo, svenskt tal och har vettig berättelse, ihop med en vuxen som kan diskutera/reflektera över historian tycker jag inte är av ondo. Nästan på nivån högläsning för småttingar, och det är ju inte så ofta man hör någon ha dåligt samvete över läsning i en timme ;) Det är en helt annan grej än att parkera barnen ensamma framför något blinkande högljutt med snabba klipp - jag blir själv jättestressad av sådant. Måste vara ännu jobbigare för småttingarna. Eller som ett par bekanta till oss gjorde och satte sin fyraåring och knappt tvååring att se uh, vad heter den animerade filmen med tjurar (med juver) som åker runt på motorcyklar? Hursomhelst, de kollade inte story eller åldersgränser (vunnit filmen på Liseberg precis) utan föste undan barnen i ett annat rum ensamma. Vi var där på besök och jag höjde på ögonbrynen över agerandet men var tyvärr för feg för att säga något. Och småkillarna kom tillbaks och hade visst blivit ganska rädda :( Inte okej filmtittande enligt mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp