Hur mycket ökade ni i vikt

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Thindra

Vad gick ni upp i vikt under er graviditet? Har percis läst om en tjej som var så väldigt medveten om vad hon åt undergraviditeten. Det finns ju inget som heter "man ska äta för två". Äter man en bra och sund kost räcker det med att lägga till en (ex:) leverpastejsmörgås.

Hon var så noga för att det låg i hennes natur att läsa om allt och försöka göra det bästa av allt hela tiden *pust*. Hon avr orlig för bla. graviditets diabetes som inte är så bra :crazy: . I allafall så gick hon upp 6kg under hennes graviditet och ner ca 8kg under ammning.

Så fram det nu, vad gick ni upp och hur lång tid tog det att bli av med övervikten?
 
Sv: Hur mycket ökade ni i vikt

Ehum, här var det en som åt "vad jag ville, jag är ju gravid" och lade på mig drygt 25 kg med båda. Som tur var lyckades jag gå ner allt mellan, och idag ligger jag på samma vikt som innan barnen (och några år före det...). Ca 9 månader tog det.
 
Sv: Hur mycket ökade ni i vikt

Barnmorskan sa vi slutar väga när jag gått upp 25 kg, efter det så var det ett par veckor kvar :angel:

Efter ca ett år var jag nere på samma vikt som innan, men inget jag gjorde medvetet.
Utan kilona försvann med tiden.
 
Sv: Hur mycket ökade ni i vikt

Förra gången gick jag upp ca 13 kg och jag tror att det är ungefär samma nu. Jag har ätit MYCKET kakor men också bra med fibrer och grönsaker osv. Jag gick ned allt förra gången (det är bara att gå ned till stallet och mocka!!) men jag vet inte exakt hur lång tid det tog, något halvår kanske. Under vissa perioder kan jag ju säga att äta en extra smörgås inte hade räckt. I alla fall inte om man är väldigt aktiv och rider och mockar mycket. Jag har ätit väldigt mycket mer mat i perioder, men också mindre då ungen trycker på så att inget ryms i magen. Men om man känner sig svimfärdig av hunger så måste man ju äta ordentligt. Visserligen är det väl bra att läsa fakta, men att lyssna på sin kropp är det viktigaste.
 
Sv: Hur mycket ökade ni i vikt

Gå UPP i vikt? :eek:
Jag väger 17kg MINDRE än innan jag blev gravid. Adam är nu snart 4 månader.
Gjorde likadant när jag väntade Malin. Dock inget medvetet från min sida. Är nog bara en sådan där "avelsmärr" som ger allt till bebben.
Mådde inte illa under någon av graviditeterna och åt som vanligt. Dock fick det inte plats lika mycket i magsäcken under senare delen av graviditeten :D
 
Sv: Hur mycket ökade ni i vikt

Moahahahaaaaaaaaaaaaa. Jag gick upp 32 kilo första graviditeten och 28 den andra.

Efter cirka en vecka hade jag i båda fallen 10 kilo extra fett av bära på. Gick också ner allt inom ett år.

/Jane
 
Sv: Hur mycket ökade ni i vikt

Med Selma gick jag upp 16 kg. Gick ner nästan alltihop direkt, men gick upp igen efteråt:o
Med Signe tror jag att jag gick upp 13-14 kg - sen kan man kopiera det som står ovan... :o :o
Den här gången har jag hittills gått upp 9 kg (TROTS att jag proppar i mig godis, choklad, chips mm och även äter pizza en gång i veckan, men i övrigt hyfsat nyttigt :p), är nu i vecka 37...
Ska försöka låta bli att gå upp efter denna och jag tror att jag ska lyckas. För förmodligen var största skälet till uppgången efter de andra att jag drack alldeles för mkt läsk när ajg var törstig. Är nu avvand från läskdrickande och ska försöka låta bli att börja igen...

Att äta så nyttigt att man bara går upp 6 kg innebär i praktiken att man har GÅTT NER i vikt under graviditeten. Och det är inte heller bra, om det går att undvika... Lagom är bäst! :D
 
Sv: Hur mycket ökade ni i vikt

Jag gick upp 17 kg.
Har bara gått ner 10 av dem. (2½ år senare) men fick hypotyreos och det kan ju ha bidragit till att jag inte gick ner direkt... nu vet jag inte varför jag inte går ner mer...
Under min fl så promenerade jag jobbiga promenader flera gånger i veckan och ändå gick jag bara upp i vikt :( numer håller jag mig still på samma höga i alla fall.... :smirk:
 
Sv: Hur mycket ökade ni i vikt

Jag kräktes så mkt i början så jag tappade 10 kg,
dom har jag gått upp igen..men inget mer.
Jag väger alltså lika mkt som innan, men kroppsformen är lite annorlunda :angel:
Hur länge det tar att gå ner vet jag inte.. men å andra sidan
så har jag varit överviktig i några år innan. :smirk:
 
Sv: Hur mycket ökade ni i vikt

Jag är i 5e månaden och har hitills gått upp 3kg. Jag äter blodtrycks med. och den är ju vätskedrivande, så jag samlar inte på mej vatten - kan ha med det att göra... hmmm undra om "magmonstret" är vacumförpackad? :crazy:
 
Sv: Hur mycket ökade ni i vikt

Jag är i v.21 nu och väntar tvillingar, jag har gått upp 4 kg hittills. jag stod stilla väldigt länge men nu tycker jag att jag gått upp varje dag jag ställer mig på vågen!
Jag försöker äta allsidigt, har dock märkt att jag är mer sugen på glass än tidigare (fast mindre sugen på chips) och att jag är oftare hungrig på kvällarna.
Magen växer som besatt och jag är bara 1.58 loång så jag hoppas att jag inte behöver lägga på mig så himla mycket extra vatten. Risken att jag kommer att känna mig som en vandrande 1.5 kubik känns överhängande.....
 
Sv: Hur mycket ökade ni i vikt

Jag slutade väga mig efter 25 kg viktuppgång första gången, den vikten nåddes väl med 1-1½ månad kvar. Vart dom kilona satt undrar jag, för det var ingen som trodde mig. Ändå blev väl ca 10 kg kvar efter förlossningen, som ganska snabbt reducerades till ca 5 kg extra vikt, det tog väl ungefär ett år att bli av med, lagom tills det var dags att bli gravid igen :D

Den här gången verkar det inte bli bättre, är i v.25 from i morgon, och har hittills gått upp ca 8 kg, utan att direkt kasta i mig potatisgratänger och pizza. Jag verkar vara sån bara, som blir tung :smirk:
 
Sv: Hur mycket ökade ni i vikt

Enligt min journal gick jag bara upp 6 kg under graviditeten (mellan invägning på inskrivningen och på förlossningen). Men jag vet att jag redan gått upp några kilo de första elva veckorna samt att jag vägt lite mer än jag gjorde när jag kom in på förlossningen (antingen tappade jag på slutet eller så hade de en konstig våg). Min egen bedömning är att jag gick upp ungefär 12 kilo från min matchvikt.

Jag var dock ganska medveten om hur jag åt och var noga med att inte överdriva ätandet, även om jag absolut inte var stenhård heller. Tränade också nästan hela tiden (kampsport till vecka 20 ca, sedan gympa fram till vecka 33 ungefär, sedan blev det cykling, promenader och skridskoåkning fram till det bittra slutet ;) ).

Vi får väl se hur snabbt jag går ner igen men jag tror inte det är många kilo kvar (han är en vecka och två dagar gammal idag :love: )
 
Sv: Hur mycket ökade ni i vikt

Ja, alla är vi väldigt olika det ser jag ju :) . Men som någon annan skrev det handlar om att må bra och lyssna på sin kropp :bow: .

Måtse bara fråga en sak till, hermesetas och andra sötningsmedel är det farligt för ett foster? Ska man undvika light läsk och saft etc.?
 
Sv: Hur mycket ökade ni i vikt

Gick upp 14 kg. Jag behövde antagligen gå upp ganska mkt för jag blev otroligt sugen på sötsaker, något jag inte äter i vanliga fall. Efter ca 6 mån vägde jag samma som innan men hade gått ner mkt snabbare om jag inte haft sötsuget kvar.
 
Sv: Hur mycket ökade ni i vikt

Jag gick upp 10 kg från första besöket på MVC (men då var jag ju alltså redan gravid och hade säkert gått upp 1-2 kg redan). 2 mån efter förlossningen var jag på efterkontroll och hade då gått ner 12 kg. Eftersom jag aldrig väger mig hemma, vet jag ju inte riktigt när jag var nere i "normalvikt", men jag kom iaf i alla mina kläder ungefär 3 veckor efter förlossningen, så jag antar att allt "överskott" var borta redan då.

Jag har läst nånstans att foster + fostervatten + större livmoder + större mängd blod i kroppen + större bröst ger en viktökning på 10-12 kg under en graviditet utan att man så att säga blir fetare. Och det verkar ju stämma bra på mig, eftersom den extra vikten försvann så snabbt.
 
Sv: Hur mycket ökade ni i vikt

Ja, undvik den skiten helt. Försök att bara äta "ren" mat. Alltså inget med tillsatser mm i. Jag åt inga påssåser eller något dyl under graviditeten eller under första halvåret vid amningen. Man vet inte om hur allergier utvecklas så det är bäst att vara snål under den här tiden enl mig.
 
Sv: Hur mycket ökade ni i vikt

Jag gick upp 18 kg med tvillingarna och slutade väga mig när jag gått upp 28 kg med enlingen....

Största problemet med enlingen var att jag hade sammandragningar hela tiden så jag kunde inte röra på mig nånting nästan. Direkt efter förlossningen vägfe jag lika mycket som jag "toppade" med tvillingarna i magen :crazy: inte kul alls. Dessa extra kilon hade jag planerat att amma bort, men jag g ick inte ner ett gram av ammningen :( så när jag hade ammat nästan ett år ville han inte ha mer - så jag slutade amma och vips så började kilona trilla av.

Med tvillingarna slank jag i mina vanliga jeans när jag åkte hem från BB.

Jag klurar på vad den stora skillnaden EGENTLIGEN var. Kanske åldern ? Jag tror att om jag inte blivit så tjock och så under andra grav så hade vi nog skaffat en fyra också
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket ökade ni i vikt

Jag gick upp 18 kg med första som var borta efter två månader. Med andra gick jag upp ca 15 och det tog tre månader att bli av med.

Jag har inte gått på någon diet eller något annat särskilt under graviditeterna, enda är att försöka äta nyttiga saker som är bra för tillväxt men ofarligt för utvecklingen av fostret.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 774
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 388
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är två saker som just nu känns extra viktiga för mig att ta tag i för mitt välmåendes skull. Egentligen inga akuta saker, utan mer...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har utlovat en uppdatering om min hund, så här kommer den. Första gången jag såg henne var när jag bodde på en internatskola och...
2
Svar
21
· Visningar
1 769
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp