hur mycket onyttigheter får era barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mirre

Trådstartare
Ja ni ser frågan.
Hur mycket godis, läsk osv får era barn äta och dricka?
Hur ofta?
 
Sv: hur mycket onyttigheter får era barn?

Våran dotter får lördagsgodis..
Om jag får välja blir det t.ex en liten chokladbit + tablettask.
Får sambon el. hans pappa välja kan det bli en påse med lösgodis el. tom&jerrypåse..
Dricka får hon inte på bestämda dagar..
Det kan bli både 1-3 ggr i veckan till inget alls på en vecka.

Brukar ge henne vatten, juice, mjölk.. ibland saft.
 
Sv: hur mycket onyttigheter får era barn?

Mina är 1,5 år och äter inte speciellt mycket onyttig. De har fått smaka pepparkakor och mariekex och åt glass och tårta några gånger i somras. De har ännu aldrig ätit godis eller smakat dricka, saft har de smakat någon gång när vi varit bortbjudna.
Nog kommer de att få äta godis så småningom men så länge de inte efterfrågar det som väntar vi.
 
Sv: hur mycket onyttigheter får era barn?

Min dotter som är 4 år dricker väldigt sällan läsk. Hon tycker inte om det så mycket. Hon dricker mest vatten och mjölk. Ibland kan det bli jucie. Väldigt sällan saft. Godis kan det bli lördag. Mne det händer att det inte blir så heller. För hon frågar aldrig om godis och jag äter sällan det.
 
Sv: hur mycket onyttigheter får era barn?

Min är bara 1,5 ännu.

Har aldrig smakat godis, saft har han fått vid något enstaka tillfälle och vid sjukdom för att han skulle dricka nåt alls.

Någon pepparkaka,bulle har väl slunkit ner när vi fikat hos andra, glass och tårta vid högtider.

Tänker försöka hålla borta från godis så länge det går och då enbart hålla det till en dag i veckan.
 
Sv: hur mycket onyttigheter får era barn?

Enkelt att undvika med första barnet, svårare med andra och nästintill omöjligt med tredje! Nu är mina tonåringar och jag kan inte längre ha kontroll. Försöker dock "predika" lite ibland!
 
Sv: hur mycket onyttigheter får era barn?

Min 5-åring äter lördagsgodis.
Läsk och saft har vi aldrig hemma.
Ibland kan han få läsk om vi fikar på stan eller hos nån annan.
Och de få ggr vi äter pizza får han läsk till.

Min 7 månaders kille hittade en kola på golvet idag som han låg och smaskade på.
Han tyckte det var jättegott.
Självklart äter han inga sötsaker annars.
 
Sv: hur mycket onyttigheter får era barn?

mina två älsta flickor 8-7 år gammla
äter lördags godis och dricker läsk två gånger i veckan
tårtor och grejor på kalas
kakor kan det bli i bland under veckan men oftast frukt.

mammas kakamonsetr:love: :love: astrid 1.5 år äter oxå godis en gång i veckan
inge läsk eller saft.
 
Sv: hur mycket onyttigheter får era barn?

Tyvärr måste jag erkänna att min fyraåriga dotter dricker läsk nästintill dagligen :o Eftersom både jag och maken dricker läsk dagligen skulle det kännas som dubbelmoral att förbjuda henne att göra samma sak. Vi är däremot väldigt noga med att hon borstar tänderna minst två gånger om dagen.

För tillfället äter hon även godis dagligen, men det beror på julkalendern :D
 
Sv: hur mycket onyttigheter får era barn?

Våran tjej 2½ år äter godis nån gång ibland, helst då choklad som hon älskar (skulle hon få, tror jag hon skulle äta tills hon kräktes :crazy: ), det blir inte ens en gång i veckan utan nån gång i månaden kanske. Dricker vatten, mjölk och juice ibland (till frukost), läsk avskyr hon :banana: Saft kan hon få ibland, vid fika. Det lärde hon sig i somras när det var så varmt och jag ville hon skulle dricka så mycket som möjligt. Däremot glass kan hon få nån gång i veckan. Kakor och bullar är också vid fika, nån gång i veckan, typ på helgen när nån hälsar på. Ganska normalt tror jag, det är ungefär så vi äter själva :)
 
Sv: hur mycket onyttigheter får era barn?

min yngsta fyller 4år och äldsta 8år båda får godis och läsk när dom hälsar på hos mormor o det e inte sååå ofta ... en gång i månade e det tradition då går vi till nån snabbmats resturang eller käkar pizza.. kakor o bullar o glass brukar det bli mer av på sommrarna nästan inget förutom vid jul...

nämnas bör att dom kan inte äta sötsaker .. jag orkar då inte me dom:devil: för dom får jordens sockerkick och flyger fram o tillbaka mellan väggarna och studsar upp o ner:o ... så godsaker intaget e starkt reducerad :crazy:
 
Sv: hur mycket onyttigheter får era barn?

Inget alls öht. Han är iofs bara 8 månader. Men vi tänker försöka följa rekommendationerna att vänta tills han är ca 2 år eller åtminstone så länge som möjligt. Och det kommer att dröja längre än så innan det blir regelrätt lördagsgodis!
 
Sv: hur mycket onyttigheter får era barn?

Mina barn är ju stora och då blir det svårare att kontrollera detta med onyttigt ätande.
Grabbarna är 14 resp 12 och tjejen 9.
Äldsta grabben får sitt barnbidrag och då blir det ju ännu svårare att hålla koll. Å andra sidan så finns det en hel del i den åldern som känns viktigare att ha koll på än godisätande... :angel:
Han sportar iaf mycket, är en riktig friskus, vältränad är han också, så jag är inte orolig på det viset. Men jag skulle nog tro att han äter onyttigheter mest varje dag.
Däremot är han otroligt duktig på att äta frukt och grönsaker. Till frukost ser jag ofta att han tar en smörgås utan pålägg men sedan öser han på grönsaker som sallad, gurka och tomat. Inte så vanligt för en grabb i den åldern. Han äter också mycket grönsaker till maten, så som grönsallad, broccoli, morötter mm.

12-åringen får veckopeng och han äter inte mycket godis hemma. Men jag vet att han köper ihop med kompisar när han är ute med dom. Han sportar mycket även han men har lättare för att lägga på sig. Han gillar frukt men dålig på att äta grönsaker.

Dottern är en riktig godisgris. Hon äter aldrig godis hemma i veckorna. Hon får veckopeng och lägger ungefär hälften (25 kr) på godis. Resten lägger hon i spargrisen. Hon har mycket lätt för att lägga på sig och iom det så är jag extra noga med att inte ha en massa fikabröd framme jämt. Någon gång ibland händer det ju och då får hon naturligtvis äta, men annars är det frukt som gäller. Hon älskar frukt och är mkt duktig även hon på att äta grönsaker. Hon rider tre ggr i veckan på ridskola + att hon har egen ponny som hon håller igång, så det är den motionen hon får.

Om ungarna blir sugna på något sött och knaprigt så har jag en blandning som står framme jämt som dom kan ta av. Jag blandar solroskärnor, rostade sojabönor, russin och hasselnötskärnor. Jättegott och stillar sötsuget.

Något som jag kan rekommendera alla småbarnsföräldrar, det är att ge barnen vatten att ha i nappflaska, alldeles för många kör med saft. När mina var små fick dom alltid vatten + att dom så fort dom fick tänder fick tex ett skalat äpple eller en skalad morot att gnaga på. Det har gjort (tror jag iaf) att dom verkligen gillar frukt och grönsaker. Hur många ungar gillar tex broccoligratäng?? :p
Det är vi föräldrar som skapar ungarnas matvanor.

En liten tanke bara..;)
 
Sv: hur mycket onyttigheter får era barn?

min dotter som snart fyller 5 år fick börja äta godis när hon fyllde 3 år. hon får endast lördagsgodis och då givetvis en liten påse lösgodis eller en liten ostbågspåse. sonen är 1½ år och han får inte äta godis ännu. de får inte dricka saft eller juice hemma och vi har sällan fika bröd. När vi är bortbjudna så får de saft och äta det fika det bjuds på. Läsk dricker dottern mycket, mycket sällan och sonen har givetvis inte smakat ännu.
 
Sv: hur mycket onyttigheter får era barn?

kom och tänka på en sak när jag läste det där om att stilla sötsuget.
Mamma gav alltid mig äpplen skurna i bitar med kanel och ev lite socker på när jag var liten, istället för godis. Jättegott och stillade även det sötsuget:)
 
Sv: hur mycket onyttigheter får era barn?

Min 5-åring älskar broccoli i alla former.
Han äter oftat upp broccolin först.
Blomkål gillar han med.
 
Sv: hur mycket onyttigheter får era barn?

Jag äter godis nästan dagligen.
Men jag vet att är jätteonyttigt, så min son får inte det.
Äter självklart inte det när han ser.
Skulle kännas fel att låta honom äta godis varje dag för att jag gör det.
Han vet inte att jag gör det.

Jämför med rökning och alkohol.
Det är inte nyttigt för någon, ändå dricker många föräldrar vin utan att bjuda barnen för att det skulle vara dubbelmoral.
 
Sv: hur mycket onyttigheter får era barn?

Godis äter hon som sagt dagligen för tillfället eftersom hon har en julkalender med Kinderchoklad i. Annars äter hon inte godis dagligen. Det var lite svårare att hindra henne så länge vi hade macken, men nu har vi ju inte den kvar.

Det är betydligt lättare att dölja att man äter lite godis för sitt barn, än att man dricker läsk. Vi dricker mycket juice och mjölk också, men det syns rätt tydligt i glaset att det inte är varken det ena eller det andra.

Visst kan man dra paralleller med rökning och alkohol, men där finns även en lag som säger att personer under 18 år inte får nyttja dessa produkter.
 
Sv: hur mycket onyttigheter får era barn?

Menade självklart inte att det är lika farligt att dricka läsk varje dag som att röka eller dricka alkohol.
Bara att jag ser det som samma dubbelmoral egentligen.

Jag tycker iofs inte att det är dubbelmoral av mig att äta godis men inte ge sonen.
Jag ser det mer som att jag håller honom borta på onyttigheter.
Jag klarar inte av det själv, fast jag skulle vilja ibland.
 
Sv: hur mycket onyttigheter får era barn?

Han får lördagsgodis, om det är kalas eller annat så klart att han får äta godis om det bjuds, men inget godis på vardagarna.
Dricka dricker han inte.
Saft och kakor kan det dock bli några dagar i veckan.. :o
Tyvärr äter han marmelad på smörgåsen, försöker få honom att äta ost och skinka istället, går ibland, men som oftast blir det kletmarmelad... tyvärr ofta ett glas oboy till.... (till frukost och kvällsmat alltså)....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
21
· Visningar
850
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 468
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 670
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp