Bukefalos 28 år!

Hur mycket orkar en shettis?

Mli

Trådstartare
Dum fråga kanske, men det var så längesedan jag hade ponnysar att köra. Går ju inte att jämföra med ardennern som bara arbetade här på hemmaplan.

Jag har ju som bekant en ny shettis/welsh här, en fyraåring. Han är inte någon jättekondition enligt förra ägaren, dock körd 2-3 dagar i veckan.
Funderar på vilka rundor som är lämpliga för honom att börja med. Kan ju tillägga att han (så snart selen kommer..) har en bra sele med baksele, linor, svängel och en väl avvägd rockard. Rockard + last blir nog en 160kg ca.

Lugna turer, skritt och trav, hur många km tror ni att det är lämpligt att köra nu? Tyvärr har jag inga bra fram-tillbaka vägar, det blir så otroligt backigt då. Bor högst upp på en ås. De bästa vägarna ligger på en 6-7km.

Det var så längesedan jag höll på med ridsport, och ännu längre sedan någon variant av körning (förutom tungt drag på gården med ardennern) så jag känner mig som en riktig nybörjare när det gäller distanser. Självklart ser man ju om han blir trött. Jag är mest bara nyfiken på vad som är en "normal" runda att ta.
 
Sv: Hur mycket orkar en shettis?

På norrhälsinge hästrally går små shettisar 90cm 5 mil på två dagar med vuxen i vagnen så dom kan mycketmer än man tror.
 
Sv: Hur mycket orkar en shettis?

På norrhälsinge hästrally går små shettisar 90cm 5 mil på två dagar med vuxen i vagnen så dom kan mycketmer än man tror.

Fast de är väl rimligen tränade för det?

Till TS:

Nu när ponnyn är otränad skulle jag gissa på att det är lämpligt att lägga sig på ca 7-10km långa rundor.
Men du känner ju hur mkt ponnyn orkar, å sen får du utöka allt eftersom.
 
Sv: Hur mycket orkar en shettis?

De orkar mer uppför än nerför. En rockard kan bete sig lite dumt när de bromsar. Mindre backar gör inget, men långa utförslöpor så är det nog en bra ide att kliva av och gå efter.

Sen sparar det en hel del vikt om man ska köra långt att gå ur vid långa eller branta backar uppför också. Likaså att ta paus före backen så att hästen kan ta sig an backen med nyvunen energi. Rast och mat efter 1½-2 timmar, och så kanske 2 pass senare när ni är vältränade ända upp till fyra, fem sådana pass. Och då mest, eller i stort sätt bara skritt.

Med detta tankesättet så är sträckan ovesentlig, den ökar med träningen, så mycket den nu kan öka med korta ben, men de brukar vara fantastiska på att pinna på.

Som arbetshäst och då kortare sträckor så är ett talesätt bland flera är att hästen drar dubbla sin vikt last om man drar bort dubbla tomvikten på vagnen.

Ptr
 
Sv: Hur mycket orkar en shettis?

6-7 km i lugnt tempo borde inte vara något problem om de inte är totalt otränade. Det underlättar för hästen att ta lite fart inför uppförsbackarna så de slipper segdra, det blir de tröttare av.
 
Sv: Hur mycket orkar en shettis?

svarar alla:

Det låter ju bra att mina rundor skulle kunna passa redan nu.
Tyvärr så är det rejäla backar jag har här, men självklart går jag ur vagnen i de längsta. Jag har dock broms på vagnen så nedför kan jag ju hjälpa till skapligt.
Jag har en vision om att till våren hämta barnen på dagis med ponnyn, och det är 3,5km dit och 5km hem (för att undvika de värsta backarna). Det känns ju som om det ska kunna funka snart då.

Hur gör ni annars med uppför och lättare/planare nerförsbackar, travar ni i dessa? I väl avvägt tempo alltså.
 
Sv: Hur mycket orkar en shettis?

Med otränad häst brukar jag tillåta "fri fart" i uppförsbackarna. Nerför skritt eler lugn balanserad trav
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 178
Senast: Mezcal
·
Hästhantering Ja går det? När vi fick hem vår shettis för ganska exakt ett år sedan, hade han bara stått ett halvår (eller mer, är inte helt säker)...
Svar
12
· Visningar
2 275
Senast: Roheryn
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 823
Senast: kolblakkur
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 029
Senast: Agilitynoffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp