Hur mycket på ett ungefär kostar det att hålla med egen häst?

B

**BORTTAGEN**

Går i häst köpar tankar och funderar lite på kostnader, givetvis beror det ju på om man ska hästen inackorderad mm, men vilka i regel fasta utgifter kan jag räkna med, hovslagare tandläkare foder etc . Jag vill veta om jag inte tänkt på nått. :confused:
 
försäkring, å så får man tänka på att utrustning kan gå sönder, så man borde alltid ha ett litet kapital på banken som kan tas fram när det hänt något osv, jag är ju ute å letar häst själv just nu, så jag känner likadant som dig, tänk om man glömt att räkna med något :crazy:
 
Jag räknar med att min häst kostar mig ungefär 2500:-/mån i snitt då inte medräknat stora "engångs" utgifter som sadelköp och dylikt. Givetvis blir det mer endel månader och mindre andra. Händer det nåt så hästen blir sjuk så blir det MYCKET dyrare.
Då har jag med stall inkl.hö, kraftfoder, spån, hovslagare, försäkring, vaccinationer och oförutsedda utgifter. Jag har inte räknat med resor till och från hästen, vilket inte är en försumbar bit om man kör bil.
 
Räknar med att båda mina hästar (en shettis och en liten halvblodsvalck kostar mig 2500:- per månad utslaget över året, dvs billigare på sommaren och dyrare på vintern. Då har jag räknat med: stallhyra, foder och strö, avbetalning på hästen, försäkring, avmaskning, skoning, vaccination. Vad de olika posterna blir varierar ju såklart med var man står i för stall, var man bor, vad man har för hovslagare etc.
mvh Maria
 
Jag räknar med ungefär 2000 per månad för min isläning. "Hovslagarmånader" kan det bli mer medan de andra blir billigare.
 
Jag undrar jag med lite om kostnader...tänkt att ha en islänning jag med framöver.
Hur mkt betalar ni för uppstallning? Jag skulle få betala 700/månaden, då ingår 6 kg hö, utsläpp på morgonen, evt insläpp och foder på kväll om behov finns.
Annars vad ska man tänka på mer i kostnader???
*Veterinär
*Hovslagare
*Försäkring
*Foder förutom hö
Nått mer??? :confused:
 
Jag har ett halvblodssto som kräver ganska mkt foder, hon kostar i snitt per månad:

Hö, lusern: 550kr
Havre, korn: 100kr
Hyra (inkl halm, betfor): 500kr
Försäkring: 400kr
Hovslag: 300kr
Träning/tävling: 300-500kr
Utrustning: varierar, ca 400kr kanske

Sen tillkommer ju veterinär, tandläkare osv
 
Jag har jättebillig stallplats, 700 kr i månaden och då ingår hö, betfor och halm. Fodring, in- och utsläpp delar vi på. Havre ca 100 kr, mineraler + lite annat 100 kr. Skoning 800 för två månader, försäkring 200 kr.

Det blir totalt 1500 kr i månaden, men då är INTE tränings- och tävlingsavgifter, veterinärkostnader, transportkostnader osv inräknat. Vill man träna och tävla blir det nog lätt minst en tusenlapp till. Sen måste du ta dig till stallet varje dag och det kostar också.
 
Den stora kostnaden är givetvis stallhyra och foder. Det varierar mycket mellan olika delar av landet och olika typer av uppstallning (t ex om stallet ligger nära stad och om det finns ridhus eller inte). Jag betalar 2000 kr/månad i stallhyra, inklusive foder och strö, för uppstallning på anläggning med ridhus.

Hovslagare kostar 800 kr var åttonde vecka. Försäkring beroende på hästens värde några tusenlappar per år. Vaccination, tandläkare, equiterapeut kanske 3000 per år. Sedan tillkommer kostnader för din egen och hästens vidareutbildning, din egen och hästens utrustning, ev transportköp eller hyra, tävlingskostnader osv. Den delen beror förstås på vad du vill att du och hästen ska göra tillsammans och vilken typ av häst du tänkt köpa. Men alla hästar och ryttare mår bra av någon form av träningshjälp eftersom det är lätt att lägga sig till med diverse fel och dumheter när man harvar på egen hand.

Slutsatsen blir att min häst kostar c:a 35.000 kr/år.

Om du vill känna på hur du klarar kostnaden kan du ju prova att sätta av samma summa som hästen skulle kosta varje månad under c:a ett år. På så sätt får du också en grundplåt till inköpskostnaden (även om kostnaden för själva hästen är en ganska liten del av vad det kostar egentligen...)

mvh
Lejonelle
 
Sv: Re: Hur mycket på ett ungefär kostar det att hålla med egen häst?

Jag räknar med att min häst kostar mig ungefär 2500:-/mån i snitt då inte medräknat stora "engångs" utgifter som sadelköp och dylikt.

Jag räknade just ut att en ponny kostar ungefär 753kr i månaden. Förutom tanläkare, avmaskning och veterinär.
 
Senast ändrad:
Sv: Re: Hur mycket på ett ungefär kostar det att hålla med egen häst?

Jag undrar jag med lite om kostnader...tänkt att ha en islänning jag med framöver.
Hur mkt betalar ni för uppstallning? Jag skulle få betala 700/månaden, då ingår 6 kg hö, utsläpp på morgonen, evt insläpp och foder på kväll om behov finns.

Vi betalar 250kr per häst.
Men då ingår inte in-utsläpp eller hö.
 
Sv: Re: Hur mycket på ett ungefär kostar det att hålla med egen häst?

Jag undrar jag med lite om kostnader...tänkt att ha en islänning jag med framöver.
Hur mkt betalar ni för uppstallning? Jag skulle få betala 700/månaden, då ingår 6 kg hö, utsläpp på morgonen, evt insläpp och foder på kväll om behov finns.
Annars vad ska man tänka på mer i kostnader???
*Veterinär
*Hovslagare
*Försäkring
*Foder förutom hö
Nått mer??? :confused:


Typ halm eller spån som hästen kan stå på inne i boxen.
Men igentligen behöver man inte oroa sig såå mycket för veterinärskostnader. Vi har fyra hästar. Vi har haft dem i 5 år, och ha beövt beställa veterinär två gånger. Första gången till ponnyn för fång. Kostade ungefär 2000 för sprutor och vitaminer. Andra gången för vårt varmblod som fastnat i taggtråd. 7000 för sprutor, vitaminer, medeciner, och att veterinären kom ut 5 gånger. De var ganska alvarligt. Veterinären var inte säker på om han skulle överleva :cry:
 
Sv: Hur mycket på ett ungefär kostar det att hålla med egen häst?

Räknar bara månadsavgifterna sen tillkommer ju massa annat .

Stallhyra: 550:-
Försäkring: 800:-
Hovslagare: 400:-
Hö: 600:-
Kraftfoder: 200:-
Vit/Min: 150:-
Strö: 1bal=45:-*4 =180:-
Träning: 1200:-

Summa: 4080:-
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 795
Senast: Cambrie
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 233
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp