Hur mycket pälsvård kräver er hund?

Lillefrun

Trådstartare
Jag har två chinese crested, en puff och en naken.

När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta honom då han begåvats med den tjockaste puffpäls jag någonsin sett. Efter varje promenad när det var blött ute var det bara att tvätta och torka, det gick liksom inte att bara torka bort det med handduken. Sen skulle han tvättas och fönas regelbundet. Till sist gav jag upp, han var varm på sommaren, på vintern fastnade snöklumpar i pälsen på benen och det var ett jäkla jobb med allt borstande och kammande som han tyckte var träligt och jag tyckte var träligt så jag trimmade ner honom och det är så himla skönt! Nu trimmar jag hela kroppen var tredje vecka, borstar lugg och svans varje dag och trimmar ansiktet en gång i veckan.

Nakenfisen trimmar jag i ansiktet en gång i veckan också, borstar cresten dvs luggen, manen på halsen och nere vid fötterna och svansen varje dag och trimmar hela kroppen 1-2 ggr/vecka.

Så totalt en vardag tar borstningen av båda ca 5 minuter vilket är i princip inget alls. Jag trimmar nakenfisen ca 20 minuter/vecka och trimmar puffen ca 40- 65 minuter/var tredje vecka (beror på hur mycket pälsen hunnit växa och ifall jag väntat någon vecka mer än jag brukar). Trimma bådas ansikten tar ca 10-15 minuter totalt för båda för dom finner sig i det, dom är otroligt lätthanterliga och lugna.

Man kan tro att det inte ska vara någon pälsvård med nakenhundar men det är det, tar man inte hand om pälsen och kroppen så ser dom ibland lite vanskötta ut kan jag tycka fast det inte är säkert att dom är det, men dom kräver ju jobb för att vara riktigt fina rent pälsmässigt. Dom flesta är ju inte helt nakna trots sitt namn utan har olika grader av päls.

Hur mycket tid lägger ni ner varje dag på borstning och kamning? Hur ofta trimmar ni om det behövs och gör ni det själva eller lämnar ? Skriv gärna rasen också.

Den stora fördelen som gör jobbet värt är att dom inte fäller alls så jag sparar mycket tid från att dammsuga päls och rolla kläder. Och att jag tycker att all pälsvård är lätt förutom puffen som inte gillar när man klipper på benen och som har så tjock päls att jag måste trimma så pass ofta för att det inte ska bli ett mega projekt.

När jag valde ras var ett kriterium att den inte fick fälla. Fäller era hundar mycket? Blir man van vid pälsstrån eller tussar lite överallt eller är det alltid jobbigt och sånt man stör sig på?
 
Jag har kelpie och schipperke och ingen av dem kräver någon pälsvård. För mig är det ett väldigt stort kriterier när jag väljer ras, är totalt ointresserad av pälsvård. Kan hända att jag borstar kelpien lite med antingen en massageborste, en svinborste eller en ryktsten när hon fäller. Schipperken blir 1 år om 3 veckor och jag tror att jag testade svinborste på honom en gång i somras.

Mina lämnar inte speciellt mycket pälsspår efter sig, har ofta andras hundar hemma och märker av framförallt lapphundarna päls mycket mer. Vid fällning blir det så klart lite mer päls i hemmet men dammsuga ska jag ju göra ändå.
 
Hm - jag borstar vid fällning (passar på att bada dom typ 2 gånger då under 2 veckor för att få bort fällpäls snabbare). Annars gör jag inget alls :D
I övrigt badas dom några dagar/nån vecka före utställning och spolas av under magen vid kletigt väder. men borstning görs bara vid fällning :)
 
Jag borstar nästan aldrig, bara om jag känner för det. Jag har aldrig riktigt märkt av när han fäller (alltså byter från vinter till sommarpäls, han fäller lite hela tiden). Med tollare så ska man rycka håren på och bakom öronen så det gör jag när det ser långt ut, tar bara någon minut per öra. Jag trimmar även pälsen på tassarna när den sticker upp mellan tårna för att snygga till. Han spolas av på benen/magen när han blir smutsig. Jag märker inte riktigt av pälsen typ på golvet och så, men ställena på mattor han gillar blir pälsiga.
 
Noll pälsvård. Har inte badat Ammo på 2 år typ.
Ska man ställa får man väl dra av honom med en våtservett typ för att fånga ev damm.

Han fäller ju konstant men de syns knappt iom mörka hår & mörkt golv. Jag måste ändå dammsuga massor pga kattsand så det kvittar. Skulle aldrig orka med pälsvård.
 
Dusch när han blir skitig, exempelvis vid jakt på plöjd åker och plusgrader. 🙄 kammar väl ut pälsen vid öronen vid behov, typ varannan månad som mest.
 
Noll. Jag duschar honom när han luktar gödselstad (hans favoritplats) eller om han har rullat sig i något äckel. Toppenpäls som inte tar åt sig väta (han ser ut som en säl efter någon timme i ösregn, blöt utanpå men torr mot huden) och eventuell lera är lätt att torka av och när han har torkat helt faller resten av av sig självt. Jag har en dansk-svensk gårdshund.
 
Jag har salukis. Kammar öronen ibland (typ en gång i månaden) och badar dem 1-2 gånger per år. Spolar av benen efter promenader när det är blött ute för att inte få så mycket smuts i soffa och säng. Lite fäller de, men inte så att det stör mig.
 
Absolut ingen tid alls. Staffen har en väldigt tacksam päls som inte fastnar någonstans och inte kräver något underhåll öht. Tyvärr är de rätt benägna att få hudproblem och då behöver man såklart hålla efter på ett annat sätt.
 
Har Pekingese, dvs en riktigt pälsmonster, lämnar in på trim och klipper ner rubbet var fjärde månad ungefär.
Däremellan gör jag ingenting mer än duschar av smuts när vi varit ute i skitväder.

Fäller ingenting, vilket är bra eftersom jag avskyr hundhår på allting.
 
Har cocker så en del pälsvård. Trimmar själv typ varannan månad men friserar tassar och rakar ansikte varje månad. Håller behängen ganska korta eftersom han ändå inte ställs ut men han har rätt tjock och ullig päls så borstar igenom ett par minuter varje dag. Om vi varit i skogen brukar jag behöva ta bort lite skräp som han drar med sig hem. Badar och fönar honom var tionde dag (vilket tar lite mer än 1h) och spolar av tassarna om det är lerigt. :)
 
På grund av kortison har Ascot päls blivit sådan att det mesta fastnar, tex sand, löv, små pytte kvistar. Sjuk irriterande. I och med det blir det en ordentlig genomborstning per vecka samt bad typ en gång varannan månad. Hoppas hoppas verkligen att vi kommer kunna ta bort kortisonet någon gång. Innan kortisonet, dvs 2,5 år sen, så krävde han ytterst lite borstning, främst öronen, och inget fastnade i pälsen.

Fäller främst vid vissa perioder, typ innan sommaren, men pälsen lägger sig som tussar så det är lätt att städa.
 
Shiba inu och JRT - ingen pälsvård. Vill jag skynda på fällningen hos shiban skrubbar jag igenom henne i duschen och går på promenad så att hon får rulla sig. Hon fäller ingenting förutom en period vår och höst.
Terriern fäller hela jävla tiden. :D Men efter fjorton år är jag van.
 
Har dvärgschnauzer. Numera klipps han, ca var tredje månad. Rakar själv, tar en knapp timme kanske. Badas en gång i veckan pga sin allergi.
När han trimmades var det en stunds kamning varje vecka. Trimningen lämnade jag ofta bort, men ibland själv utspritt på flera dagar. Han fäller inte.

Hade aussie tidigare, enda pälsvården var borsta när hon fällde som värst 2gånger per år. Ev ett bad efter löp eller nån särskild händelse.

Skönt att ha fällfri hund men det är inte ett måste för mig.

Tillägg: nästa hund blir troligen med mindre pälsvård.
 
Har pudel.
Borstar igenom 1ggn i månaden. Badar när pälsen känns fet. Rakar tassar 1 ggn i månaden kanske, dock inte under vintern :)
Pappa sköter klipp av kropp.
Plockar öronen varje helg.
 
Blandis (maltes/tibbe/tax/corgi) fäller noll men hopplös och värdelös päls som tovar sig, är varm på sommaren men värmer inte på vintern. Trimmas ner regelbundet, även när hon får vara lite lurvigare så trimmar vi armhålor och under mage då det där det tovar sig som mest. Borstas av ibland, i samband med trimning och nån gång i veckan. Otacksam att borsta då hon ser och är lika tovig ut nån minut efter borstning..

Corgi fäller massor, hatar att bli borstad och behöver inte borstning heller mer när hon byter päls två ggr om året.

Mas behöver ingen direkt pälsvård, klipper lite bakom öron och tofsar mellan tårna. Borstas ooooofta då hon älskar att bli borstad mer än att behovet finns. Älskar även att klippa klor och allmän ompyssling. Har inte märkt att hon fäller men så blir hon absolut mest borstad och dessutom fäller corgin så mycket så man missar väl att det lite mas päls där också. Borstas alldeles för lite om du frågar henne..
 
Två finska lapphundar som badas, borstas och fönas inför utställning. Annars är det borstning vid behov typ 1ggn/mån.

Fäller i samband med löp och då käkar man hår i ca tre veckor. 😛 Däremellan fäller de inte ett strå.

All smuts ramlar av så fort det har torkat och de luktar aldrig blöt hund! Även när de inte har badat på länge så känns de fräscha. Älskar deras päls och hade aldrig skaffat en trimras!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har korthårig collie, noll pälsvård här också. De verkar ha i princip självrengörande päls. När de fäller försöker jag dock borsta ur den värsta underullen så att att dammsugarpåsarna inte ska bli fulla på nolltid.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Fler här har ju hundar med mycket päls. Som van från dobermann där man liksom badar hunden när den är skitig typ några gånger som valp...
Svar
8
· Visningar
1 406
Senast: Luff
·
Hundavel & Ras Hjälp mig att klura på raser! Pappa har nu precis gått i pension, och de vill nu ha hund på heltid. Jag hade en Australisk terrier som...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 133
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 986
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 467
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp