Hur mycket pälsvård kräver er hund?

Jag har Papillon. Borstar väl typ en gång i månaden om jag inte tvättar hunden oftare. Då kammar jag öronen. Egentligen behöver inte övrig päls borstas typ. Det är en annan typ av hår framför allt längst in vid öra/hals som kräver borstning typ 1 gång/månad.
Tassarnas hår klipper jag.
 
Har två dvärgschnauzrar som hålls i utställningskondition så det blir en del pälsvård.

Ullkammar en gång per vecka, tar typ 20 min. Däremellan behöver ben, mage , tassar, skägg och ögonbryn kammas. Brukar borsta båda hundarna 2 ggr var per vecka. Tar runt 15 minuter per hund per gång.

Alltså en hel del pälsvård. Å andra sidan så fäller de ingenting. Himla skönt och väger upp allt pälsjobb. Den ena hunden tycker om att bli kammad, står gärna still på trimbordet och njuter. Den andra hunden hatar det och försöker ständigt komma på nya sätt för att slippa. Hans senaste trick är att fisa. Det luktar så illa att jag måste gå ut :D🤮
 
Har en MAS på snart 8 månader och när hon fällde valpullen borstade jag mängder varje dag, det låg drivor på golv och allt hon nuddade blev vitt. Men senaste månaderna har jag nog borstat max var tionde dag och jag tycker inte att hon fäller något i princip alls. Räknar alltså kallt med jobbiga fällperioder, men begränsad pälsvård därmellan :D

Är så fascinerad över vilken självrengörande päls hon har! Den är ju så mjuk och fin och vit och återställer sig själv på typ en timma när hon kommer in från en lerig promenad. Att min vita matta är mindre vit och mer... leråkerfärgad är en annan femma :D
 
Aussie, noll pälsvård i princip. Har en väldigt opälsad aussie så hon blir inte tovig eller så.
Borstar vid fällning fällning för att få väck pälsen.

Sköljer av henne efter typ varje promenad dock pga skitig så fort vi varit ute. 🙈
 
Min schäfer kräver egentligen ingen pälsvård heller men jag borstar någon minut varannan dag eller så med en furminator för att minska fällandet. Annars är det väl mest på somrarna efter att vi varit ute som han blir avborstad med en karda för att få bort eventuella fästingar innan vi går in.
 
Faraohund och basenji. Jag badar när det behövs. Minns inte när det hände senast. Så minimal pälsvård här. Håstråna är dock korta och vassa, fastnar i allt från möbler till fotsulor :cautious:.
 
Har tre pumi, de klipps med sax ungefär en gång i månaden, en halvtimme per hund. De bör kammas igenom en gång i veckan, men vi håller dem relativt kortklippta så är det enkelt att ta kammen när man sitter i soffan på kvällen t ex, och reda ut ev tovor. Märkte på valpen nu att pälsen började tova sig i nacken där den är som tjockast, så det får bli en genomkörare. Förmodligen till viss del pga valppälsen som är mycket mjukare än den vuxna pälsen.
Badar i princip aldrig dem, duschar av tassarna när de är leriga (efter typ varje promenad just nu) men husse har fixat en hunddusch i hallen, så det är snabbt gjort. :)
 
Podengo portuguese pequeno liso - det sista betyder släthårig. Kort päls utan underull - han är som teflonbelagd. Ingen pälsvård :p Men nästa hund ska ha mer funktionsduglig päls.
 
Har två (standard-)schnauzers. Trimmar dem typ var annan/var tredje månad. Den ena hunden tar 1 h och den andra 1 och 1/2 h. Däremellan gör jag inte mycket. Underullsborstar ibland (borde göra det oftare... :angel:) och ibland kammar jag igenom skäggen. Tycker det är så trååååkigt att borsta :p Duschar bara när de rullat sig i nått äckligt i princip. Har vi varit ute på en lerig promenad trillar all smuts av så fort pälsen har torkat så för sånt behövs ingen dusch.

Att trimma är inte så kul, men jag gillar den där känslan av att hunden ser så prydlig ut efteråt. Det blir verkligen en förvandling av hundens utseende :D
 
Jag har en Bichon havanais. Jag borstar genom hela pälsen en gång i veckan, vilket tar ungefär 20-30 minuter. Om vi har gått i skogen så kollar jag så att det inte sitter något i pälsen. Han badar varannan eller var tredje vecka, vilket tar ungefär 1 timme för att borsta, bada och föna. När det behövs så klipper jag tassarna, magen och andra ställen som lätt blir toviga.

Jag tycker inte att det är så jobbigt att sköta pälsen och både han och jag tycker det är mysigt att sitta i soffan och borsta.
 
Har lancashire heeler. Ett av kriterierna för mitt rasval var att det skulle vara noll och ingen pälsvård. Hon kan fälla en del en tid innan löp, men eftersom jag bara har en hund så stör det mig inte. Jag dammsuger ändå så pass ofta att det aldrig hinner bli en matta på golvet. Normalt sett har jag badat henne inför utställning och drar av med en trasa innan vi går in i ringen.
Badar jag hunden regelbundet hårar den knappt alls. Har på sistone gjort en kur på henne med specialschampo då hon fick några märkliga utslag efter storhelgerna = bad ett par ggr i veckan. Och då fäller hon knappt ens i samband med badet. Mkt praktiskt. I övrigt spolar jag av henne under magen vid skitväder men thats it.
 
Broholmer, ingen pälsvård mer än att jag borstar bort underpälsen.
Fäller däremot kopiöst, året runt. Köpte en robotdammsugare som kör varje dag - missas en dag så ligger det nästan som ett täcke av päls på golvet ;)
Efter snart två år börjar jag vänja mig.
Vi la nytt golv (50kvm) och jag valde ett golv där hårstråna inte syns så väl :angel:
 
Jag har en storpudel på 9 år som hålls hyfsat kortklippt.

Jag klipper henne ca var 6 vecka för att hålla pälsen hyfsat kort och dessutom behöver nosen egentligen klippas oftare för att hennes fina huvud ska synas men det är sällan jag orkar raka den mellan klippningarna.

När jag klipper henne så innebär det att hon först badas (två schamponeringar och sen balsam), sen fönar jag henne torr samtidigt som jag borstar för att pälsen ska bli hyfsat rak. Sedan klipper jag kroppen med maskin och handklipper ben, nacke och huvud. Sen städar jag bort efter det vilket tar en liten stund då jag inte har något särskilt rum för pälsvård utan håller till i vardagsrum eller på balkongen.

Det här tar ca 4 timmar sammanlagt, inräknat en liten paus efter badet så att hon hinner självtorka litegrann. Jag tycker inte det är särskilt kul och drar mig för att göra det eftersom det går en halv helgdag eller en hel vardag om jag gör det efter jobbet.

Fördelen är att hon däremellan inte fäller ett strå och hon behöver inte borstas mellan klippningarna ( numera, annorlunda när hon bytte päls och när jag ställde ut). Jag behöbet iofs plocka öronen ibland också men det går snabbt och är inte något som alls är jobbigt.

Det är dessutom lite kul med just klippningen eftersom hon kan få olika frisyrer utefter vad jag tycker känns kul, snyggt eller praktiskt. Och så tycker jag att det är snyggt 😛

Ett litet kollage med hennes olika frisyrer

9C207FFA-1286-4037-9FEA-B6FCD61458B5.jpeg
 
Har två russllar. Den ena är strävhårig = har tidigare trimmats ett par gånger per år. Har gjort det själv, tar olika lång tid beroende på dagsform på terrier och mig... :angel: Nu senast har jag börjat klippa henne istället. Hon är en gammal tant och jag vill inte ”bråka” med henne mer. (Pälsen blir väl kass, men på henne kvittar det samma.) Den andra är släthårig, men har lite inslag av sträv/längre päls på nacke och rygg. I stort sett noll pälsvård, men när han ser för raggig ut på ryggen gör jag en liten snabbtrimning där. Tar väl max 10 min. Badar båda vid behov. De har en förkärlek för att rulla sig i typ grävlingbajs och liknande godsaker, så periodvis blir det relativt ofta... (Det luktar inte gott med grävlingbajs...) Strävhåret fäller inte sååå mycket. Det släthåriga lilla monstret dock... Det är därför man har en Roomba...:D

Tillägg: Båda är självrenande. Speciellt den släthåriga. Han kan se ut som en lerhög, men när det torkat och han skakat på sig en gång så är han skinande vit. Han verkar ha nån lotuseffekt i pälsen...
 
xilla_pinglan_191217.jpg

Jag har chow chow i båda hårlagen (långhår och korthår). Korthåren behöver ingen speciell pälsvård alls till vardags. När de fäller är det ju praktiskt att kamma ur dem och inför utställning är det badning och föning som gäller. Långhåret kräver lite mer, men inte mycket. Under valptiden kammar jag igenom pälsen nästan varje dag, dels för att förhindra tovor, men även för att hålla hunden prydlig och fin. När valppälsen är borta så blir vuxenpälsen extremt lättskött, med en genomkamning kanske en eller ett par gånger i månaden och någon genomborstning däremellan. Inför utställning så gäller bad och föning även för långhåret.
 
. Den andra hunden hatar det och försöker ständigt komma på nya sätt för att slippa. Hans senaste trick är att fisa. Det luktar så illa att jag måste gå ut :D🤮
Haha, bästa knepet ever. Det får han inte lära mina små vänner. Dom tycker vissa moment är lite träliga men finner sig i allt. Unghunden är lättast, honom är det inga problem alls med, han går med på allt. Gammelhunden är väldigt rädd om sina små ben och dom är så smala att man blir rädd att han ska skada sig när han vrider på sig när man trimmar. Att bli borstad med vardagsrutinerna är ingen favorit men det goda man får att äta efteråt uppväger det lätt så dom kommer självmant. Jag kan lätt lägga dom på ryggen mellan mina ben och trimma magarna och i ljumskarna, dom slappnar av och ligger lugnt och fint utan minsta obehag och somnar nästan till.

När jag trimmar har jag tre olika maskiner beroende på hur kort pälsen ska vara på olika kroppsdelar och benen och tassarna på gammelhunden får jag klippa med sax.
 
Har en MAS på snart 8 månader och när hon fällde valpullen borstade jag mängder varje dag, det låg drivor på golv och allt hon nuddade blev vitt. Men senaste månaderna har jag nog borstat max var tionde dag och jag tycker inte att hon fäller något i princip alls. Räknar alltså kallt med jobbiga fällperioder, men begränsad pälsvård därmellan :D

Är så fascinerad över vilken självrengörande päls hon har! Den är ju så mjuk och fin och vit och återställer sig själv på typ en timma när hon kommer in från en lerig promenad. Att min vita matta är mindre vit och mer... leråkerfärgad är en annan femma :D
Vad står MAS för?
 
Har en Australian kelpie, kräver absolut ingen pälsvård alls. Men jag brukar dra några drag med borsten efter kloklippning en gång i veckan. Vid fällning tar det några minuter till.

Behöver inte göras något med pälsen inför utställning heller.

Fäller lite ett par gånger om året men det stör inte mig så mycket. Robotdammsugaren får åka ett varv så märks det inte sen.

Har absolut inget intresse av pälsvård på något sätt så det passar mig bra.
 
Bedlington terrier.
Försöker klippa henne var 6:e vecka, kropp med den stora, magen, tassar, ansikte med den lilla klippen.
Borde borsta henne oftare än vad jag gör, men hon är håröm, så blir hon tovig så är det lättare att klippa det.
Badar gör hon olika ofta, ibland en gång i veckan, ibland en gång i månaden. Är stallhund så hur ofta eller sällan jag än gör det är vattnet svart som rinner av. :wtf: Vi duschar tillsammans så är inte så ansträngande.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Fler här har ju hundar med mycket päls. Som van från dobermann där man liksom badar hunden när den är skitig typ några gånger som valp...
Svar
8
· Visningar
1 395
Senast: Luff
·
Hundavel & Ras Hjälp mig att klura på raser! Pappa har nu precis gått i pension, och de vill nu ha hund på heltid. Jag hade en Australisk terrier som...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 049
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 866
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 447
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp