Hur mycket påverkar dessa faktorer priset?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D
Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom några år i alla fall.

Sitter och tittar på ganska varierande typer av hästar och så, och började fundera på det här med olika faktorer som kan höja/sänka priset på hästen/ponnyn. Och på ett ungefär ser en realistisk prisbild ut idag, med tanke på de olika faktorerna? För att göra det enkelt så tar jag några fiktiva exempelhästar.

Häst 1: Mindre storhäst, strax under 160 cm, med rätt grava exteriöra avvikelser och en del problem (kraftigt överbyggd, "rörelsestörningar" i trav och galopp, har ingen takt i traven och kan inte galoppera rent 3-taktigt m.m). Född i ett Öststatsland i slutet av 80-talet/början av 90-talet. Importerad till Sverige i slutet av 00-talet. Inga papper eller dokumentation finns, har bara svenskt slaktpass. Har en tragisk historia av misshandel, vilket satt tydliga spår i den i form av allvarlig spörädsla, sadeltvång, att den ofta biter efter en (och inte sällan träffar också!) samt att den kan tränger en i boxen och sparkar i väggarna ibland. Olater i form av stereotypa beteenden har den också. Dåligt utbildad i dressyr, skulle kanske nätt och jämt klara 60% i LC:2 med rätt ryttare typ. Kan ställa enklare, men är stel och kan inte gå i någon typ av form. Hoppar däremot riktigt, riktigt bra med fin teknik, och vinner/placerar sig i princip varenda lokaltävling på LD-LC (90-100 cm) nivå i hoppning som den ställer upp i. Kan t.om. hoppa 120-130 cm på enstaka hinder. 100% trafiksäker. Tungriden, något stel, stark och väldigt framåt att rida. Absolut ingen nybörjarhäst. Dock snällare och trevligare (bits lite mindre, "ställer upp" mera i ridningen osv.) när den väl hittat "sin människa" och litar på hen.

Här skulle jag väl säga att det enda som egentligen talar för någon form av pris är att den har fin hoppteknik, och en del rosetter i ovan nämnda klasser, men att det samtidigt kan dra upp det annars ganska låga priset rätt så rejält.
Prisbild: 50 - 75 000 kr.

Häst 2: Maxad D-ponny, fin exteriör. Tysk ridponny född i mitten av 90-talet. Importerad till Sverige i början av 00-talet. Har tyska papper och pass i ordning, full stam. Inte blivit misshandlad, inga olater. Aldrig haft några "betydande" skador. Utbildad LA dressyr och LA hoppning. Gått upp t.om. PAS div. 1 dressyr och lokala LA hoppningar. Massa vinster/placeringar upp t.om. lokal LA dressyr och dito LB hoppning. Väldigt snäll och trygg ponny, ställer alltid upp för ryttaren i alla lägen. Något lite segare att rida i dressyren, men tänder till något i hoppning. 100% trafiksäker. Skulle nog funka som en nybörjarponny också. Absolut inte "slutkörd" i kroppen än. Riktigt fin läromästare!

Här skulle jag nog säga att åldern kanske drar ner priset något. Dock tror jag att alla meriter från tävlingsbanorna skulle dra upp priset lika mycket. Så här blir det väl +/- 0 på varandra, de "slår ut" varandra.
Prisbild: 85-100 000 kr.

Häst 3: Normalstor storhäst, 164 cm i mkh, rör sig riktigt bra och har fin "dressyrexteriör". SWB född i mitten av 00-talet. Bra stam, men inte den absolut allra, allra lyxigaste, dock inte heller på något sätt dålig. Inga olater eller konstigheter. Aldrig varit skadad. Tävlad regional LA dressyr, men tränas mot en debut i MsvC. Kan gå i en samlad, lite "högre" form, skänkelvikning i både skritt och trav, öppna/sluta, volter ner till ca. 8-10 m i alla gångarter, förvänd galopp och enkelt galoppombyte. Bedömd 7-8-7 på gångarterna. Är "för sakens skull" utbildad LC (100 cm) hoppning, men aldrig tävlad i det. Arbetsvillig och engagerad att rida, med bra "tryck i", inte seg. 99% trafiksäker. Lätt att ha med på tävlingar, blir inte spänd eller så. Ingen nybörjarhäst.

Här skulle jag nog säga att det allra mesta talar för ett högt pris. Främst för att den är tävlad i rätt höga klasser i dressyr, men även för att har fina gångarter, bra exteriör och en helt ok stam. Även utvecklingspotentialen (att den tränas mot, och förhoppningsvis kommer kunna gå) MsvC talar ju också för ett högt pris anser jag. Om det är ett sto så skulle man ju även efter tävlingskarriären kunna ta föl på henne.
Prisbild: 250-500 000 kr.

Så vad säger ni? Tänker jag rätt om hur olika faktorer påverkar priset? Och är priserna realistiska?
 
Dina priser är helt och hållet orealistiska. Du kan få ett tolvårigt halvblodssto, selektionssto med fin stam som hoppar 130 med bra teknik och har placeringar i 120 för runt 100000 kr idag. Det är fortfarande köparens marknad så att få ut de priserna som du skriver får nog uppfödare fortsätta drömma om. Du får komma upp på högre höjder och ha superstam om du ska kunna få ut mer pengar än så.

Ditt första exempel hade jag gett max 5000 kr för men jag hade inte velat ha hästen. Om den är född i slutet på -80, början på -90 talet så är hästen minst 25 år och då har den nog inte särskilt mycket mer att ge. Har den dessutom rörelsestörningar och ett otrevligt temperament så är det absolut inte intressant. Problem kommer ändå, det behöver man inte köpa på sig.

Ditt andra exempel hade jag kunnat tänka mig att ge max 35000 kr för om jag hade ett 12-13 årigt barn som ville ut och åka häst på lite tävlingar för att få rutin. Hästen är dock 19 år, snart 20 så det vore av snällhet/dumhet beroende på hur man ser det eftersom risken är enormt stor att hästen kommer gå sönder vid byte av ryttare, hovslagare och underlag eftersom den är tävlad så mycket och är såpass gammal.

Ditt tredje exempel hade jag kunnat tänka mig runt 100000 kr för. Msv C är inte så högt att det skulle generera det priset som du anger. Hade hästen haft flera placeringar i Msv C så kanske jag hade kunnat tänka mig 25000 kr till men inte mer. Dessutom är hästen ganska liten vilket inte är eftertraktat idag.
 
Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D
Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom några år i alla fall.

Sitter och tittar på ganska varierande typer av hästar och så, och började fundera på det här med olika faktorer som kan höja/sänka priset på hästen/ponnyn. Och på ett ungefär ser en realistisk prisbild ut idag, med tanke på de olika faktorerna? För att göra det enkelt så tar jag några fiktiva exempelhästar.

Häst 1: Mindre storhäst, strax under 160 cm, med rätt grava exteriöra avvikelser och en del problem (kraftigt överbyggd, "rörelsestörningar" i trav och galopp, har ingen takt i traven och kan inte galoppera rent 3-taktigt m.m). Född i ett Öststatsland i slutet av 80-talet/början av 90-talet. Importerad till Sverige i slutet av 00-talet. Inga papper eller dokumentation finns, har bara svenskt slaktpass. Har en tragisk historia av misshandel, vilket satt tydliga spår i den i form av allvarlig spörädsla, sadeltvång, att den ofta biter efter en (och inte sällan träffar också!) samt att den kan tränger en i boxen och sparkar i väggarna ibland. Olater i form av stereotypa beteenden har den också. Dåligt utbildad i dressyr, skulle kanske nätt och jämt klara 60% i LC:2 med rätt ryttare typ. Kan ställa enklare, men är stel och kan inte gå i någon typ av form. Hoppar däremot riktigt, riktigt bra med fin teknik, och vinner/placerar sig i princip varenda lokaltävling på LD-LC (90-100 cm) nivå i hoppning som den ställer upp i. Kan t.om. hoppa 120-130 cm på enstaka hinder. 100% trafiksäker. Tungriden, något stel, stark och väldigt framåt att rida. Absolut ingen nybörjarhäst. Dock snällare och trevligare (bits lite mindre, "ställer upp" mera i ridningen osv.) när den väl hittat "sin människa" och litar på hen.

Här skulle jag väl säga att det enda som egentligen talar för någon form av pris är att den har fin hoppteknik, och en del rosetter i ovan nämnda klasser, men att det samtidigt kan dra upp det annars ganska låga priset rätt så rejält.
Prisbild: 50 - 75 000 kr.

Häst 2: Maxad D-ponny, fin exteriör. Tysk ridponny född i mitten av 90-talet. Importerad till Sverige i början av 00-talet. Har tyska papper och pass i ordning, full stam. Inte blivit misshandlad, inga olater. Aldrig haft några "betydande" skador. Utbildad LA dressyr och LA hoppning. Gått upp t.om. PAS div. 1 dressyr och lokala LA hoppningar. Massa vinster/placeringar upp t.om. lokal LA dressyr och dito LB hoppning. Väldigt snäll och trygg ponny, ställer alltid upp för ryttaren i alla lägen. Något lite segare att rida i dressyren, men tänder till något i hoppning. 100% trafiksäker. Skulle nog funka som en nybörjarponny också. Absolut inte "slutkörd" i kroppen än. Riktigt fin läromästare!

Här skulle jag nog säga att åldern kanske drar ner priset något. Dock tror jag att alla meriter från tävlingsbanorna skulle dra upp priset lika mycket. Så här blir det väl +/- 0 på varandra, de "slår ut" varandra.
Prisbild: 85-100 000 kr.

Häst 3: Normalstor storhäst, 164 cm i mkh, rör sig riktigt bra och har fin "dressyrexteriör". SWB född i mitten av 00-talet. Bra stam, men inte den absolut allra, allra lyxigaste, dock inte heller på något sätt dålig. Inga olater eller konstigheter. Aldrig varit skadad. Tävlad regional LA dressyr, men tränas mot en debut i MsvC. Kan gå i en samlad, lite "högre" form, skänkelvikning i både skritt och trav, öppna/sluta, volter ner till ca. 8-10 m i alla gångarter, förvänd galopp och enkelt galoppombyte. Bedömd 7-8-7 på gångarterna. Är "för sakens skull" utbildad LC (100 cm) hoppning, men aldrig tävlad i det. Arbetsvillig och engagerad att rida, med bra "tryck i", inte seg. 99% trafiksäker. Lätt att ha med på tävlingar, blir inte spänd eller så. Ingen nybörjarhäst.

Här skulle jag nog säga att det allra mesta talar för ett högt pris. Främst för att den är tävlad i rätt höga klasser i dressyr, men även för att har fina gångarter, bra exteriör och en helt ok stam. Även utvecklingspotentialen (att den tränas mot, och förhoppningsvis kommer kunna gå) MsvC talar ju också för ett högt pris anser jag. Om det är ett sto så skulle man ju även efter tävlingskarriären kunna ta föl på henne.
Prisbild: 250-500 000 kr.

Så vad säger ni? Tänker jag rätt om hur olika faktorer påverkar priset? Och är priserna realistiska?
Du ligger tokhögt på samtliga. Häst nr 1 är alltså runt 25 år typ, inte utbildad (1 m är lågt för en häst) 1,20 enstaka hinder är inte någon bedrift heller. Det hoppar min ponny t.o.m. Och massa olater, felriden osv. Typ 5' skulle jag ge, om jag var tvungen att köpa.

Häst nr 2 är runt 18 typ, oxå gammal ändå och la är inte heller någon jättebedrift, så 20' på sin höjd.

Den sista är inte högt utbildad utan normalt skulle jag säga och ändå rätt liten ur dressyr synpunkt, runt 100-150' kanske?
 
Dina priser är helt och hållet orealistiska. Du kan få ett tolvårigt halvblodssto, selektionssto med fin stam som hoppar 130 med bra teknik och har placeringar i 120 för runt 100000 kr idag. Det är fortfarande köparens marknad så att få ut de priserna som du skriver får nog uppfödare fortsätta drömma om. Du får komma upp på högre höjder och ha superstam om du ska kunna få ut mer pengar än så.

Ditt första exempel hade jag gett max 5000 kr för men jag hade inte velat ha hästen. Om den är född i slutet på -80, början på -90 talet så är hästen minst 25 år och då har den nog inte särskilt mycket mer att ge. Har den dessutom rörelsestörningar och ett otrevligt temperament så är det absolut inte intressant. Problem kommer ändå, det behöver man inte köpa på sig.

Ditt andra exempel hade jag kunnat tänka mig att ge max 35000 kr för om jag hade ett 12-13 årigt barn som ville ut och åka häst på lite tävlingar för att få rutin. Hästen är dock 19 år, snart 20 så det vore av snällhet/dumhet beroende på hur man ser det eftersom risken är enormt stor att hästen kommer gå sönder vid byte av ryttare, hovslagare och underlag eftersom den är tävlad så mycket och är såpass gammal.

Ditt tredje exempel hade jag kunnat tänka mig runt 100000 kr för. Msv C är inte så högt att det skulle generera det priset som du anger. Hade hästen haft flera placeringar i Msv C så kanske jag hade kunnat tänka mig 25000 kr till men inte mer. Dessutom är hästen ganska liten vilket inte är eftertraktat idag.



Här håller jag med helt och hållet. SKönt slippa skriva allt själv :-)
 
Priserna är orealistiska. Åldern drar ner priserna betydligt mer än du uppskattar och även utbildningsnivån, ridkänslan och meriterna är det högre krav på för att få upp priserna i de nivåer du beskriver. Hade häst 3 varit 5-6 år och hade flera vinster/höga placeringar i LA så hade den kanske motiverat 250 000 kr men utbildningsnivån i förhållande till åldern är låg för en häst med hyfsad potential och det drar ner.

Häst 1 är jättesvår att hitta en passande ägare till. Om det skulle gå att hitta en köpare skulle priset landa på slaktvärdet ungefär, så ca 5000? Jag hade hellre avlivat än sålt en så pass gammal och knepig häst om jag inte kände köparen och visste att det skulle bli bra.

Häst två är också ganska gammal. Ponnyer brukar hålla längre upp i åldrarna än hästar och marknadsvärdet påverkas inte lika mycket av ålder men för att en 19-20 år gammal ponny ska kosta mycket måste den vara något alldeles extra. Det är inte den här med bara de meriterna. Men ändå en bra läromästare och kry liksom. Bör inte vara så svårsåld om man prissätter rätt. Typ 40 000-45 000 kr kanske är rimligt. Dock lite högre om vinsterna/placeringarna är i områden med hög konkurrens och den har haft bra resultat i div 1.

Häst tre är alltså ca 9-10 år och är inte i fas i utbildningen. Det beror på någonting. Det kan vara så att den är knepig på något sätt eller att det finns en dold skada. Bra hästar brukar man ju ta tillvara på men det kan förstås vara så att det trotts allt beror på tidigare ryttares bristande kunskap eller intresse. Pris ca 100 000 kr. Men eventuellt kan priset vara något högre eller något lägre det beror främst på resultaten i LA och om man känner att det finns en rimlig förklaring till varför den inte gått längre. Samt hur svår den är när det står "ingen nybörjarhäst". Hade den tävlat LA med flertalet resultat på 58% skulle nog många köpare falla bort och priset bli lägre. Har den gått på närmre 70% och haft vinster och bra placeringar så blir den troligen dyrare.
 
Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D
Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom några år i alla fall.

Sitter och tittar på ganska varierande typer av hästar och så, och började fundera på det här med olika faktorer som kan höja/sänka priset på hästen/ponnyn. Och på ett ungefär ser en realistisk prisbild ut idag, med tanke på de olika faktorerna? För att göra det enkelt så tar jag några fiktiva exempelhästar.

Häst 1: Mindre storhäst, strax under 160 cm, med rätt grava exteriöra avvikelser och en del problem (kraftigt överbyggd, "rörelsestörningar" i trav och galopp, har ingen takt i traven och kan inte galoppera rent 3-taktigt m.m). Född i ett Öststatsland i slutet av 80-talet/början av 90-talet. Importerad till Sverige i slutet av 00-talet. Inga papper eller dokumentation finns, har bara svenskt slaktpass. Har en tragisk historia av misshandel, vilket satt tydliga spår i den i form av allvarlig spörädsla, sadeltvång, att den ofta biter efter en (och inte sällan träffar också!) samt att den kan tränger en i boxen och sparkar i väggarna ibland. Olater i form av stereotypa beteenden har den också. Dåligt utbildad i dressyr, skulle kanske nätt och jämt klara 60% i LC:2 med rätt ryttare typ. Kan ställa enklare, men är stel och kan inte gå i någon typ av form. Hoppar däremot riktigt, riktigt bra med fin teknik, och vinner/placerar sig i princip varenda lokaltävling på LD-LC (90-100 cm) nivå i hoppning som den ställer upp i. Kan t.om. hoppa 120-130 cm på enstaka hinder. 100% trafiksäker. Tungriden, något stel, stark och väldigt framåt att rida. Absolut ingen nybörjarhäst. Dock snällare och trevligare (bits lite mindre, "ställer upp" mera i ridningen osv.) när den väl hittat "sin människa" och litar på hen.

Här skulle jag väl säga att det enda som egentligen talar för någon form av pris är att den har fin hoppteknik, och en del rosetter i ovan nämnda klasser, men att det samtidigt kan dra upp det annars ganska låga priset rätt så rejält.
Prisbild: 50 - 75 000 kr.

Häst 2: Maxad D-ponny, fin exteriör. Tysk ridponny född i mitten av 90-talet. Importerad till Sverige i början av 00-talet. Har tyska papper och pass i ordning, full stam. Inte blivit misshandlad, inga olater. Aldrig haft några "betydande" skador. Utbildad LA dressyr och LA hoppning. Gått upp t.om. PAS div. 1 dressyr och lokala LA hoppningar. Massa vinster/placeringar upp t.om. lokal LA dressyr och dito LB hoppning. Väldigt snäll och trygg ponny, ställer alltid upp för ryttaren i alla lägen. Något lite segare att rida i dressyren, men tänder till något i hoppning. 100% trafiksäker. Skulle nog funka som en nybörjarponny också. Absolut inte "slutkörd" i kroppen än. Riktigt fin läromästare!

Här skulle jag nog säga att åldern kanske drar ner priset något. Dock tror jag att alla meriter från tävlingsbanorna skulle dra upp priset lika mycket. Så här blir det väl +/- 0 på varandra, de "slår ut" varandra.
Prisbild: 85-100 000 kr.

Häst 3: Normalstor storhäst, 164 cm i mkh, rör sig riktigt bra och har fin "dressyrexteriör". SWB född i mitten av 00-talet. Bra stam, men inte den absolut allra, allra lyxigaste, dock inte heller på något sätt dålig. Inga olater eller konstigheter. Aldrig varit skadad. Tävlad regional LA dressyr, men tränas mot en debut i MsvC. Kan gå i en samlad, lite "högre" form, skänkelvikning i både skritt och trav, öppna/sluta, volter ner till ca. 8-10 m i alla gångarter, förvänd galopp och enkelt galoppombyte. Bedömd 7-8-7 på gångarterna. Är "för sakens skull" utbildad LC (100 cm) hoppning, men aldrig tävlad i det. Arbetsvillig och engagerad att rida, med bra "tryck i", inte seg. 99% trafiksäker. Lätt att ha med på tävlingar, blir inte spänd eller så. Ingen nybörjarhäst.

Här skulle jag nog säga att det allra mesta talar för ett högt pris. Främst för att den är tävlad i rätt höga klasser i dressyr, men även för att har fina gångarter, bra exteriör och en helt ok stam. Även utvecklingspotentialen (att den tränas mot, och förhoppningsvis kommer kunna gå) MsvC talar ju också för ett högt pris anser jag. Om det är ett sto så skulle man ju även efter tävlingskarriären kunna ta föl på henne.
Prisbild: 250-500 000 kr.

Så vad säger ni? Tänker jag rätt om hur olika faktorer påverkar priset? Och är priserna realistiska?

Jag håller med dom andra, häst nr 1 är en "sätt ut priset till 5 000 och skriv hemmet viktigare än priset"- häst och var beredd att slakta för hästens skull om du inte hittar en vettig person (varför en vettig person nu skulle vilja ha en sån häst?).

Häst nr 2 - jag har läst massor med ponnyannonser på sistone för att jag har letat ponny åt min dotter, och sett många fina ponnyer som har högre meriter än vad du skriver, i den åldern räknar man med att dom ska fungera som läromästare o dra ner på tävlandet, det finns gott om sådana ponnyer för 40-50 000, så där håller jag med Emale.

Häst nr 3 . jag läser inte så mycket SWB annonser för att jag är mest intresserad av araber men kan säga att en god vän köpte en sån häst i fjol för 60 000. Supertrevlig okomplicerad häst med kap för MSV dressyr och som gått MSV hopp.
Ett sto har naturligtvis ett avelsvärde också så du kan lägga till lite för det men absolut inte upp till 250 000. Då då ska hästen ha alldeles särskilda kvalitéer.

Det är mina intryck :)
 
Oj, näedu, du är helt ute och cyklar!

Den första hästen tror jag man ska vara glad om man blir av med över huvud taget. Den är gammal, har dålig exteriör och rör sig inte korrekt. Är den ens fräsch?
Att den sedan inte är mycket utbildad, inte speciellt välriden och har en lång lista på olater gör den ännu svårare att bli av med.
Skulle man få 5000 för en sådan häst får man nog skatta sig lycklig!

Ponnyn är en bra läromästare. Jag tror det är ganska många barn/yngre tonåringar som letar sådana ponnyer som förstaponny, och även en del vuxna hobbyryttare som skulle gilla den sortens ponny.
Men även där är ju åldern emot den. Jag har sett liknande ponnyer ute för allt från 20000 upp till runt 70000, men de flesta ligger någonstans runt 35000-45000, så där är väl rimligt. Uppåt 45 om den är helt igång och fräsch och har bra placeringar på senaste tävlingarna. (Betydligt) lägre om den inte är helt igång.

Den sista har jag svårast för då jag inte är så bra på priserna inom dressyren.
Men att den har gått reg. LA säger ju inte jättemycket, hur har resultaten varit? Många placeringar?
Den är inte jätteung, den har ingen direkt hög utbildning och är inte så värst stor. Att den kan de grundläggande dressyrövningar du skriver ger jag inget extra för, det kan de flesta unghästar jag ridit också och den här ska ju ändå gå LA.
Men, en gissning på uppåt 100000 kanske, om den gått bra i LA och på riktigt har goda förutsättningar för att gå högre.
Neråt 60000 om den gått halvdant i LA och det egentligen mer är ryttarens önskan än hästens kapacitet som "vill" till MSV.
 
Här skulle jag nog säga att det allra mesta talar för ett högt pris. Främst för att den är tävlad i rätt höga klasser i dressyr, men även för att har fina gångarter, bra exteriör och en helt ok stam. Även utvecklingspotentialen (att den tränas mot, och förhoppningsvis kommer kunna gå) MsvC talar ju också för ett högt pris anser jag. Om det är ett sto så skulle man ju även efter tävlingskarriären kunna ta föl på henne.
Prisbild: 250-500 000 kr.

MsvC är ju inte heller en särskilt hög klass, det är ju nästa steg efter de lätta klasserna. Jag vågar mig på att säga att de flesta hästar kan gå MsvC, frågan är ju hur.
 
Häst 1 kanske man kan få 10.000kr för med tur? Annars får man kanske vara glad att någon övht vill ta över den = skänks bort eller kanske borde få somna in. Undrar om den går igenom besiktning på den beskrivningen..? Gamal, liten, dåligt temperament, dålig ridbarhet, inte nybörjarvänlig. Jag tänker lite vem ska vilja ha den? Vad ska man ha den till? Finns ingen som är villig att betala för det.

Häst 2: Åldern gör att jag säger 4-50.000kr, men jag är inte bra på ponny-fronten.

Häst 3: 70-110.000kr beroende på vart i landet, kön. Är inte så höga klasser och med tanke på åldern så borde den vara högre upp i klasserna med den åldern för högre pris och om den har Bra gång. Gör att jag inte tror på att den har så bra gång eller kommer komma upp i klasserna om den inte har haft ägare som är ointresserad utav tävling/dåligt riden.

Jag skulle säga att du är väldigt orealistisk i vad du tror de kostar.
 
Häst 1 kanske man kan få 10.000kr för med tur? Annars får man kanske vara glad att någon övht vill ta över den = skänks bort eller kanske borde få somna in. Undrar om den går igenom besiktning på den beskrivningen..? Gamal, liten, dåligt temperament, dålig ridbarhet, inte nybörjarvänlig. Jag tänker lite vem ska vilja ha den? Vad ska man ha den till? Finns ingen som är villig att betala för det.

Häst 2: Åldern gör att jag säger 4-50.000kr, men jag är inte bra på ponny-fronten.

Häst 3: 70-110.000kr beroende på vart i landet, kön. Är inte så höga klasser och med tanke på åldern så borde den vara högre upp i klasserna med den åldern för högre pris och om den har Bra gång. Gör att jag inte tror på att den har så bra gång eller kommer komma upp i klasserna om den inte har haft ägare som är ointresserad utav tävling/dåligt riden.

Jag skulle säga att du är väldigt orealistisk i vad du tror de kostar.

Håller med ovan!
 
Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D
Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom några år i alla fall.

Sitter och tittar på ganska varierande typer av hästar och så, och började fundera på det här med olika faktorer som kan höja/sänka priset på hästen/ponnyn. Och på ett ungefär ser en realistisk prisbild ut idag, med tanke på de olika faktorerna? För att göra det enkelt så tar jag några fiktiva exempelhästar.

Häst 1: Mindre storhäst, strax under 160 cm, med rätt grava exteriöra avvikelser och en del problem (kraftigt överbyggd, "rörelsestörningar" i trav och galopp, har ingen takt i traven och kan inte galoppera rent 3-taktigt m.m). Född i ett Öststatsland i slutet av 80-talet/början av 90-talet. Importerad till Sverige i slutet av 00-talet. Inga papper eller dokumentation finns, har bara svenskt slaktpass. Har en tragisk historia av misshandel, vilket satt tydliga spår i den i form av allvarlig spörädsla, sadeltvång, att den ofta biter efter en (och inte sällan träffar också!) samt att den kan tränger en i boxen och sparkar i väggarna ibland. Olater i form av stereotypa beteenden har den också. Dåligt utbildad i dressyr, skulle kanske nätt och jämt klara 60% i LC:2 med rätt ryttare typ. Kan ställa enklare, men är stel och kan inte gå i någon typ av form. Hoppar däremot riktigt, riktigt bra med fin teknik, och vinner/placerar sig i princip varenda lokaltävling på LD-LC (90-100 cm) nivå i hoppning som den ställer upp i. Kan t.om. hoppa 120-130 cm på enstaka hinder. 100% trafiksäker. Tungriden, något stel, stark och väldigt framåt att rida. Absolut ingen nybörjarhäst. Dock snällare och trevligare (bits lite mindre, "ställer upp" mera i ridningen osv.) när den väl hittat "sin människa" och litar på hen.

Här skulle jag väl säga att det enda som egentligen talar för någon form av pris är att den har fin hoppteknik, och en del rosetter i ovan nämnda klasser, men att det samtidigt kan dra upp det annars ganska låga priset rätt så rejält.
Prisbild: 50 - 75 000 kr.

Häst 2: Maxad D-ponny, fin exteriör. Tysk ridponny född i mitten av 90-talet. Importerad till Sverige i början av 00-talet. Har tyska papper och pass i ordning, full stam. Inte blivit misshandlad, inga olater. Aldrig haft några "betydande" skador. Utbildad LA dressyr och LA hoppning. Gått upp t.om. PAS div. 1 dressyr och lokala LA hoppningar. Massa vinster/placeringar upp t.om. lokal LA dressyr och dito LB hoppning. Väldigt snäll och trygg ponny, ställer alltid upp för ryttaren i alla lägen. Något lite segare att rida i dressyren, men tänder till något i hoppning. 100% trafiksäker. Skulle nog funka som en nybörjarponny också. Absolut inte "slutkörd" i kroppen än. Riktigt fin läromästare!

Här skulle jag nog säga att åldern kanske drar ner priset något. Dock tror jag att alla meriter från tävlingsbanorna skulle dra upp priset lika mycket. Så här blir det väl +/- 0 på varandra, de "slår ut" varandra.
Prisbild: 85-100 000 kr.

Häst 3: Normalstor storhäst, 164 cm i mkh, rör sig riktigt bra och har fin "dressyrexteriör". SWB född i mitten av 00-talet. Bra stam, men inte den absolut allra, allra lyxigaste, dock inte heller på något sätt dålig. Inga olater eller konstigheter. Aldrig varit skadad. Tävlad regional LA dressyr, men tränas mot en debut i MsvC. Kan gå i en samlad, lite "högre" form, skänkelvikning i både skritt och trav, öppna/sluta, volter ner till ca. 8-10 m i alla gångarter, förvänd galopp och enkelt galoppombyte. Bedömd 7-8-7 på gångarterna. Är "för sakens skull" utbildad LC (100 cm) hoppning, men aldrig tävlad i det. Arbetsvillig och engagerad att rida, med bra "tryck i", inte seg. 99% trafiksäker. Lätt att ha med på tävlingar, blir inte spänd eller så. Ingen nybörjarhäst.

Här skulle jag nog säga att det allra mesta talar för ett högt pris. Främst för att den är tävlad i rätt höga klasser i dressyr, men även för att har fina gångarter, bra exteriör och en helt ok stam. Även utvecklingspotentialen (att den tränas mot, och förhoppningsvis kommer kunna gå) MsvC talar ju också för ett högt pris anser jag. Om det är ett sto så skulle man ju även efter tävlingskarriären kunna ta föl på henne.
Prisbild: 250-500 000 kr.

Så vad säger ni? Tänker jag rätt om hur olika faktorer påverkar priset? Och är priserna realistiska?


Tror att ts menade slutet på 90- början på 00 på häst nr 1, med tanke på att det anmärktes på att häst 2 var gammal men ej häst 1?

Häst nr 1:Skulle säga max 5000 om den var 25, 25.000 om det var felskrivet och den var 15 :p

Häst 2: 15-30.000 Den är runt 20 år men verkar ha många år kvar.

Häst 3: 120.000 typ.
 
@Dressyrtjejen_97 oj ... Utifrån din tråd ...

Det känns som du dels inte vet vad för häst du öht letar efter, och dels måste sätta dig in i vad som är skäliga pris utifrån vad du isåfall letar efter ...

Hästnet i sak är inget som är illustrativt eller lär dig ngt sånt, snarare tvärtom.... :(
 
Häst nr 1 - Bör avlivas
Häst nr 2 30 -35 tusen
Häst nr 3 80-90 tusen

En annan grej då. Vad skulle du ge för de här hästarna med potential, men som inte tävlat.
Låt säga årmodell 2010 alt. 2011
Sjumässiga gångarter - påverkar det tex om den är visad?
Normalstorlek 165 - 170cm
Sto eller valack, ger du mer för t ex ett sto?
Svensktillverkad, eller importerad?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 530
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 270
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 544
Senast: Loons
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp