Hur mycket ryktning?

B

BeastieBabe

Kom på detta när jag skrev ett inlägg i en annan tråd, om hur noga man egentligen ska rykta?

Jag är av den uppfattningen att om man ska luffa i skogen eller rida själv så men hästen ha pissflckar och gräsfläckar på sig utan att den störs av det.. dvs man borstar av det lösa dammet och skräpet men gör ingen tävlingsryktning för att man ska skritta en halvtimme i skogen..
och jag tycker då samtidigt att när man rider för tränare (privat) så bör man snoffsa upp hästen(och ha rena hela kläder själv) för att ge ett seriöst intryck på tränaren..

Jag har haft grundliga diskussioner med människor som anser att om man vill ha pissfläckar på sin häst när man drar en repa i skogen så ska man ha det när man rider för proffstränare oxå, antingen är det full tävlingsmundering och schackrutor som gäller både i skogen och på tävlingsbanan eller tvärtom: skitig tröja, tejpad ridstövel, skavd hjälm, pissfläckar och tovig man på tävlingsbanan och i skogen..

om jag vore tränare skulle jag tycka att det är seriösa ekipage om de kommer lite snoffsiga till träningarna och har rena hästar. och möter jag dem i skogen halvleriga och lite ovårdade skulle jag tänka "hon han verkligen ha roligt med sin häst oxå, vilket trevligt ekipage"
men om man skulle möta en av sina elever som ser seriös ut på träningarna i skogen i samma mundering skulle man väl fråga om hon kommer från en tävling precis, vad skulle man tänka om hon svarar "nej jag är bara ute å skrittar i skogen 40 minuter" "i tävlingsmundering och schackrutor? :confused: stackars häst den verkar inte få ha roligt" skulle nog jag tänka..

vad skulle ni tänka och hur gör ni själva??
 
Jag ryktar alltid noga innan jag rider, inte för renhetens skulle mest utan mer massagen. Självklart ser jag dock till att hästen alltid är så ren det går under sadeln och andra känsligare ställen.
 
Jag håller med. Men jag brukar nästan alltid ryckta innan jag rider mest för massagen men också för att pollen inte ska se för ruffsig och tuffsig ut.
 
Jag ryktar noga för massagens skull EFTERÅT. Det är ju då det behövs... Borstar iofs så klart innan också men det är när musklerna verkligen jobbat som jag vill massera dem genom rykten.

Är alltid extra noga när jag rider för tränare, håller med om att det ger signaler om att man faktiskt är seriös.

Skall jag ut i skogen ser jag bara till att hästen är hel och ren (fast på min mörka häst syns inga pissfläckar...).
 
Jag stretchar efteråt istället, masserar innan med händer och rykt för att värma upp hästen lite extra. Massagens effekt blir bättre av att hästen får röra sig efter att den blivit masserad.
 
HÅller med dig fullständigt. När man är ute "bland folk" ska man putsa lite extra på hästen om man vill göra ett bra instryck. Rider man däremot ut i skogen en halvtimme tycker jag man kan nöja sig med att hästen är ren (inte= välpolerad) och utrustningen sitter som den ska.

DEt viktiga är ju att hästen mår bra och jag kan tänka mig att det finns hästar som blir lessa på att bli putsade för länge samtidigt som det finns hästar som gärna skulle vilja bli ryktade lite mer. Men hästen bryr sig knappast om den har lite pissfläckar...

Skulle verkligen tycka att det var konstigt om jag mötte någon i tävlingsutstyrsel ute i skogen. Varför lägga ner all den tiden på det? Samma sak om man mötte en lerig häst på tävling, kan den personen inte ta hand om hästen?

Nej, mänsklighet, dvs ibland bryr man sig, ibland bryr man sig mindre!
 
Ja brukar inte direkt göra den mindre "fin" bara för att ja bara ska rida en runda i skogen.
Det beror på lite hur smutsig hästen är.
Om den har himla mycket skit så det tar en halvtimme bara aatt borsta bort det brukar ja inte rykta den. iaf inte före ridningen.
Annars brukar ja rykta den en stund innan ridningen.
JA gör ju inget speciellt bara för att ja sak träna...
Vist om man ska ut på en kurs utanför egna klubben, då gör man väl iordning lite mer o om man ska tävla o så...

MEn ja låter ju itne direkt hästen va "ovårdad" bara föra tt ja ska rida i skogen :smirk:

Det är nog ett bättre intryck om hästen alltid är välvårdad...
 
Jag är av den sorten som inte bryr mig nämvärt HUR jag eller häst ser ut, utan vad vi kan prestera...Inte för att jag tränar och står i, men nån gång händer väl...Fast självklart drar jag på mig hela/rena ridbrallor samt putsar bort det värsta pisse fläckarna om jag ska träna eller annat...Men annars ser vi ut som dragen ur en jordkällare emellanåt...Min stallägare brukar säga åt mig när vi ska rida ut att åtminstone borsta bort halmen ur svansen ;)...själv tycker jag inte det spelar så stor roll...Jag själv ser ut som en fritidsgubbe uppdragen på en häst. Eftersom jag gör mer i stallet än att bara rida/mocka...utan jag grovjobbar emellanåt med både lera och skit...så väljer jag hellre slittåliga kläder på en gång än att slita på mina FINA ridkläder...och därför rider jag i dom också..för jag är för lat att byta om ;)
 
Jag ryktar alltid innan och efter jag rider. De kan mycket väl både vara flätade och ha schackrutor för en sväng i skogen där ingen ser oss :D
Förutom att jag vill ha hästarna rena (pissfläckar anser jag bero på dålig mockning) så gillar mina att bli ompysslade. De står lösa i hagen under tiden de blir ryktade och friserade och det har aldrig hänt att de har gått iväg innan jag gör det.

Tävlingsmundering däremot äger vi ingen eftersom vi enbart promenadrider i skogen.
 
Shettisarna jag har ryktas inte vanligtvis. Inte under vintern förutom en gång då det är utställning. Men på sommarn är det ju tävlingar och utställningar till som tätt och då blir det mkt rykt 3 dagar innan och så badning. Stora hästen rycktas varje dag förutom på sommarns då hans ska ha ett bra skydd mot insekter och regn. Han rycktas ordentligt för att blodsirkulationen ska komma igång och sådär. På träningar är allt rent och fint.. :) Men hemma är ju inte grejerna nyputsade varje dag direkt.
 
Håller faktiskt med dig om att pissfläckar beror på dålig mockning men man har ju inte så stort val över natten! Sen om man inte har möjlighet att bada hästarna på vintern så får ju skimlar lätt lite gulaktiga ben och så...
 
Eh, ska pisse fläckar enbart bero på dålig mockning ?..Nä, tror inte det va ? Min häst gillar rulla sig i boxen...vilket betyder hon drar upp en del av bädden, och det händer ALLTID då det är nymockat...en del hästar skrapar i sina bäddar...Så dålig mockning är väl inte sant eller hur ?
 
jag ryktar alltid innan jag rider.
i undantagsfall gör jag det inte, om hon har rullat sig och är täckt av lera som tar 2 timmar att borsta bort och jag inte har tid, då skiter jag i rykten.
 
Min häst är ren såväl till träning som ute i skogen, men inte har den mindre roligt för det.
Nu har jag förvisso en mörk häst så några fläckar syns aldrig, men jag förstår inte vitsen med att ha en dammig häst med höstrån i svansen när man rider ut. Visst kan det bli lerstänk på ben och mage den här årstiden, det är ju en sak, men som sagt inget damm eller matrester kvar för min del.
Dessutom är jag så hemsk att jag kan få för mig att linda alla ben, ha matchande schabrak och ridkläder bara för att skritta ut. Hästen har dock aldrig klagat.
 
DEt med mockningen beror ju också vad man har för typ av strömaterial och bädd. Har man ingen permanentbädd så finns det ju inget skitigt under när det är nymockat heller! Men nog kan du hålla med om att där det mockas sämre blir hästarna "fläckigare"?
 
DEt är väl skillnad på en ren häst och en superpolished! Men om du tex är i stugan, har du finkläder då eller? Ser det ungefär som samma sak. Ska jag bara ut i skogen så tar det för mycket tid att hålla på och fixa innan man ska ut och rida för sen när man kommer hem igen är det ändå en massa svampning, ryktning och så, vilket inte är otrevligt på något sätt men det gäller att spara tid där man kan ibland!

Sen vissa dagar kanske man har den där extra tiden och är på humör för att vara fin så då kanske det blir så men det är skönt att bara vara som man är ibland!

Alla har väl hört att ridning av många anses som en överklassport! Inte så konstigt om folk rantar runt i finutstyrsel hela tiden! (obs, inte till dig personligen).
 
Jag mockar alltid ut allt som inte är rent. Har alltså ingen permanentbädd. Men när det är nymockat så finns inte en bajsklutt, inte ett kissigt spån i min box. Och är jag i stallet på kvällen så mockar jag igen det sista jag gör innan jag åker hem. Så om min häst på morgonen står med t ex ena bakbenet fullt av kiss så skulle jag inte tro att det är pga dålig mockning!!!!!!! Det beror snarare på att min häst faktiskt har kissat under natten och så lagt sig just där.

M.
 
Nej, det beror säkert på vad för sorts häst man har i kombination med strömaterial. Jag har en skimmel och permanentbädd av torv. Skulle min skimmel få pissfläckar så beror det på att bäddens yta inte är torr när hon ligger ner och med hennes bädd skulle det enbart bero på att det inte är ordentligt mockat och strött. Och det tycker jag att jag som ägare är skyldig henne att det ska vara.
Sen för man nog lätt över sina "hemma-värderingar" på andras hästar.
 
DEt är väl skillnad på en ren häst och en superpolished!

Till alla:
precis min tanke, hästen ska självklart vara borstad oavsett hur och när man rider, den ska vara rengjord men inte superputsad..
jag menade inte på något sätt att jag BARA borstar av den värsta skiten där sadeln ska ligga och sedan rider så.. men är hästen grå i pälsen av lera som inte går att borsta bort utan måste duschas, så duschar jag inte hästen för att rida i skogen..
Och ryktar efteråt gör jag alltid.. då är hästen varm och pälsen blir finare än om hästen är kall.. och så känner man igenom hästen att den inte är öm någonstans eller onormalt varm...
 
Min häst är alltid ren när jag rider, jag tar alltid bort pissfläckar och liknande, borstar ut svansen osv! Är hon grå i pälsen efter leran så tar jag en fuktig svamp och svampar av henne! Fast när det är träning är jag extra noga!

Dom dagar jag inte rider drar jag bara av det värsta!
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 411
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 583
Senast: MiniLi
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 810
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 323
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp