Hur mycket ska en dvärgvädur väga? (+ mer frågor)

sockerdricka

Trådstartare
Funderar över min kaninhona på sex år.

Jag vill gärna ha lite råd och tips om allt möjligt. Nu är det såhär att de senaste två åren har min kanin fått lite mag problem plus hudproblem. Tror det beror på att hon var väldigt fet under en tid, men nu har hon bantat, men nu är jag osäker på om hon ska bantas ner mer eller inte. Hur håller man lättast en kanin på "stadig" vikt? Vad ska jag undvika och ge? Vad bör jag ge?

Ang. hudproblemen och så har vi varit hos veterinären. Första gången för 1-2 år sen. Och då försvann det, men nu är det tillbaka igen :(

"Hud problemen" är att det är alldeles "krasslgit" vid baken på henne, fäller en del päls, och med tussarna följer små skinnbitar med, nästan som mjäll. Vi var hos veterinären igen och hon fick samma behandling som förr. Nu har det gått flera veckor och det är fortfarande inte borta!

Jag förstår att jag säkert måste ändra en del saker här hemma som maten o.s.v men nu undrar jag hur man ska få bukt på de där kvalstrerna eller vad det är som min stackars kanin inte blir av med!


Mamma ska ringa veterinären i morgon för hon slutar jobba kl 12 i natt. Men har ni andra tips och förslag ändå!?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket ska en dvärgvädur väga? (+ mer frågor)

Hur mycket en dvärgvädur ska väga beror på kaninens storlek. Jag menar, bara för att det är en dvärgvädur betyder det inte att den är i "rätt" storlek. Har själv en dvärgvädur storlek "för stor", hans vikt ligger på ca 2,6 kg (då är han lagom, inte fet).
Vad gäller bantning så brukar jag gå på, precis som på hundar och andra djur, man ska känna revbenen under liiite fett.
Ge inte för mycket pellets om du vill banta kaninen, heller ingen gnagarblanding. Ständig tillgång till hö och så frukt/grönsaker brukar fungera bra.

Hm, det din kanin har i pälsen låter likt min kanin. Han har visserligen konstiga hormoner, fäller året runt i stort sett (man är glad om han inte fäller just över jul).
Han får oerhörd klåda och kliar sönder små sår samtidigt som han mjällar.
Har varit i kontakt med veterinär flera gånger, men det är inga odjur eller så. Det verkar helt enkelt bli så när han sätter igång att fälla.
Det är så främst vid skuldrorna (därav misstänkte vi först skabb men det var det inte) och sen sprider det sig bit för bit.
Då jag jobbar hos en vet. och då kaninen är som han är (ögonproblem osv) så kör jag "hemmakurer" på honom, med Fuciderm. Det är dock receptbelagt så man måste kontakta vet. innan man kan köpa det.
Så det bästa är nog att en vet. tittar på din kanin, de behöver ju inte ha samma problem.
 
Sv: Hur mycket ska en dvärgvädur väga? (+ mer frågor)

Okej tack så mycket!

Hm, min kanin fäller också hela tiden..:/
 
Sv: Hur mycket ska en dvärgvädur väga? (+ mer frågor)

Kan det vara mjällkvalster? Fast det sitter oftast mer mitt på ryggen. Det botas isåfall med ivermectin (ex Ivomec).
 
Sv: Hur mycket ska en dvärgvädur väga? (+ mer frågor)

I mitt fall är det kollat, det är inte mjällkvalster. Bara nå kliande mjäll som dyker upp vid fällning (dvs. flera ggr / år).
 
Sv: Hur mycket ska en dvärgvädur väga? (+ mer frågor)

Tack alla. Mamma har ringt och beställt veterinär tid tills onsdag får hoppas att det löser sig!
 
Sv: Hur mycket ska en dvärgvädur väga? (+ mer frågor)

Ivomec ?? Min hanne har nåt konstigt...fick ju många negativa svar ang då jag tog till Tiguspary :-(..fast han är ju inte död pga av detta..men han rygghår vägrar bli fina...dessutom ÄÄÄÄÄlskar han när man kliar han mycket hårdhänt på ryggen...Detta är ju inte normalt...så fort man klappar honom så klias det. Skabb är uteslutet, snarare kvalster av något slag härjjar...Får man bort det via Ivomec ?
 
Sv: Hur mycket ska en dvärgvädur väga? (+ mer frågor)

Jag har för mig att standarden säger att en dvärgvädur ska väga max 1,8 kg.
Kaniner som inte producerar ngt eller inte ska hålla värmen klarar sig på hö av
god kvalitet och bör inte äta pellets. Gnagarblandning avråder jag ännu mera ifrån
eftersom kaninen väljer ut de godaste bitarna och lämnar dem de inte tycker om.
 
Sv: Hur mycket ska en dvärgvädur väga? (+ mer frågor)

sockerdricka skrev:
Funderar över min kaninhona på sex år.

Jag vill gärna ha lite råd och tips om allt möjligt. Nu är det såhär att de senaste två åren har min kanin fått lite mag problem plus hudproblem. Tror det beror på att hon var väldigt fet under en tid, men nu har hon bantat, men nu är jag osäker på om hon ska bantas ner mer eller inte. Hur håller man lättast en kanin på "stadig" vikt? Vad ska jag undvika och ge? Vad bör jag ge?

En dvärgvädur har jag för mig max får väga 2,2 kg, men det är ju väldigt olika från kanin till kanin om man kan klassa den "fet". Min kanin får 0,75 dl pellets blandat med havre varje kväll, motion ca 4 timmar om dagen, fri tillgång till hö samt frukt och grönsaker ibland. Ett jättebra tips om kaninen ska banta är att gå ut och gå med selen och klättra i backar. Min kanin tycker det är jättekul och dessutom är det bra träning.
Ge inte de färgranna blandningar som finns i djuraffären, de är oftast väldigt feta.
Ofta kan man kolla på pelletsens näringsinnehåll på förpackningen, det bästa för kaniner är ungefär detta:
Råproteiner 15%
Växttråd 15%
Vatten 11%
Råfett: 3% (i vissa "premium-blandningar" har jag hittat en fetthalt på 18 % !!!)
Kalcium 1%
Fosfor 0,6%
Lycka till!
 
Sv: Hur mycket ska en dvärgvädur väga? (+ mer frågor)

Klättra i backar ska jag prova!!! :)

Våran kanin är lös hela dagarna. Hon har påsar på hakan (inte så små...) men det är liksom inget i dem :confused: Och hon är absolut inte tjock på resten av kroppen. Är det nån fara då??? Hon har fri tillgång på hö, får lite grönsaker varje dag och LITE pellets (ca 10 pellets morgon+kväll) bara för att få nåt när katterna får (hon blir lite avis...)

M.
 
Sv: Hur mycket ska en dvärgvädur väga? (+ mer frågor)

Raeman skrev:
Klättra i backar ska jag prova!!! :)

Våran kanin är lös hela dagarna. Hon har påsar på hakan (inte så små...) men det är liksom inget i dem :confused: Och hon är absolut inte tjock på resten av kroppen. Är det nån fara då??? Hon har fri tillgång på hö, får lite grönsaker varje dag och LITE pellets (ca 10 pellets morgon+kväll) bara för att få nåt när katterna får (hon blir lite avis...)

M.

Under hakan har kaninen sina doftkörtlar med nån slags doft som bara kaninen kaniner kan känna, som dom gnider mot saker ibland för att markera sitt revir... Tror inte att det är något fel på din kanin... :)
:)
 
Sv: Hur mycket ska en dvärgvädur väga? (+ mer frågor)

Hejsan!!:laugh:
Kanin honor får oftas påsar på hakan om dom har haft ungar! jag tror inte att de är något fel på din kanin!! en av mina kaniner är en blandis men mest dvärgvädur och han går lös på gården och mår jätte bra av de han är född 2003 och är piggare än dom 1åriga kaninerna!!:d som omväxling kan du ju hoppa kaninen om den tycker de är kul så att den inte tröttnar på att bara gå runt hela tiden!! min blandis som är lös på gården tyckte att de blev tråkigt att bara gå runt på gården så då började jag hoppa han och nu är han en prisplockare jag hoppar han varannan dag och han är piggare än nånsin! jag är på tävling me han rätt så ofta och han älskar de!!:bump:
 
Sv: Hur mycket ska en dvärgvädur väga? (+ mer frågor)

hej!
jag hade en dvärgvädurshane för ett par år sedan, han hade också mjäll och pälsen föll av mellan skuldrorna. Vetrinären rakade av pälsen runtom (för att det skulle bli lättare att komma åt) och sa att jag skulle smörja med Idominsalva en gång om dagen. Det funkade kanon och mjället försvann helt efter någon vecka eller två. ;)
min ena korsningshona är också lite tjock. (har fått två kullar) ska prova med det ni tipsat med :D
 
Sv: Hur mycket ska en dvärgvädur väga? (+ mer frågor)

Min dvv hane väger 2,9 kg! Tycker inte att han är ett dugg tjock, vet tyckte (när vi kastrerade honom) att han var i jättefint hull. Men så är han ganska stor oxå... :D Dock så "flyter magen ut" lite när han ligger platt på mage på parkettgolvet, han själv påstår att det är hans tjocka päls som gör att han ser lite puffig ut...
 
Sv: Hur mycket ska en dvärgvädur väga? (+ mer frågor)

En dvärgvädur ska enligt standard väga max 1,8 kg. Dock finns det renrasiga som är för stora, och de som köpt på tex djuraffärer är väldigt sällan renrasiga och blir ofta runt 2-3 kg som vuxna. Man får gå på hull, inte vikt. Hullet avgörs bäst genom att känna på ryggraden. den ska kännas litegrann, men vara omgiven av muskler och man ska inte känna flera spetsar per kota.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 837
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 591
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 022
Senast: Whoever
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp