Hur mycket ska en katt äta?

Röd

Trådstartare
Hur mycket ska en katt äta? Har tidigare kunnat ha fri tillgång men nu börjar katterna bli tjocka så det funkar inte längre.

Hur mycket torrmat?
Hur mycket blötmat?
Om man ger hälften av varje hur mycket ska man ge?
 
Jag brukar i stort följa rekommendationerna på förpackningen, med vissa justeringar efter hur aktiv katten är - vår och sommar då han är ute mycket så får jag öka givan lite för att han inte ska magra av. Men i genomsnitt blir det en portionspåse (85-100 gram) åt gången 3-4 gånger per dag.

Torrfoder ger jag sällan, så det har jag sämre koll på. Någon deciliter per dygn när det händer, och då plockar jag också bort någon portion våtfoder för att hålla kaloriintaget någorlunda jämnt. Herr katt är ett slukhål av rang så fri tillgång har aldrig fungerat; han skulle förmodligen äta ihjäl sig om han fick. :cautious:
 
Hur mycket ska en katt äta? Har tidigare kunnat ha fri tillgång men nu börjar katterna bli tjocka så det funkar inte längre.

Hur mycket torrmat?
Hur mycket blötmat?
Om man ger hälften av varje hur mycket ska man ge?
Är ju så olika, utgå från mängden på påsen och justera upp/ner beroende på vad som händer med vikten.
Vår vuxna kastrerade utekatt ca 2,5-3kg exempelvis får knappt 1dl torrfoder per dag och är lite lätt rund på det. Äter gissningsvis massa möss då hon är duktig och entusiastisk jägare.
 
Hur mycket ska en katt äta? Har tidigare kunnat ha fri tillgång men nu börjar katterna bli tjocka så det funkar inte längre.

Hur mycket torrmat?
Hur mycket blötmat?
Om man ger hälften av varje hur mycket ska man ge?
Läs på baksidan av foderpåsen/burken hur mkt den ska ha i förhållande till sin idealvikt.
Justera sedan efter hur den håller vikten.
Blir den fet trots liten matgiva bör man se över om man ska byta till ett foder med lägre energiinnehåll så katten kan äta sig mätt och får i sig de vitaminer och mineraler den behöver, utan att bli tjock.
 
Min erfarenhet är att producenterna (särskilt av blötmat) uppger för stora givor. Det är också en stor skillnad på en coonis och säg min lilla burma. Hon är dessutom innekatt så gör av med mindre energi än en utekatt. Jag väger henne ca varannan vecka för att se hur hon ligger, hon bantade tidigare men ligger nu där hon ska, så jag har justerat fodret upp lite.

Megara äter enbart blötmat. Min förra katt fick ca hälften/hälften. En Shebapåse om dagen och kanske 1 dl torrfoder och det stod hon stilla 3.1 - 3.2 kg på. Men hon var också lite äldre och rörde sig inte lika mycket. https://kattstatus.se/sida97.html den här fungerar ganska bra för att räkna ut foderstat. Återigen beroende på omständigheterna naturligtvis.
 
Vi utgår från råden på foderförpackningen relaterat till kattens vikt och så försöker vi anpassa så att hon ska hålla lagom vikt. Vår katt får blötmat men har alltid en skål med torrfoder framme som hon äter lite varierande av.
Hon är kastrerad sen ett tag tillbaka och vi märker att hon blivit EXTREMT hungrig så får se om vi får göra anpassningar framöver.
 
Hur mycket ska en katt äta? Har tidigare kunnat ha fri tillgång men nu börjar katterna bli tjocka så det funkar inte längre.

Hur mycket torrmat?
Hur mycket blötmat?
Om man ger hälften av varje hur mycket ska man ge?
Enligt doseringen på påsen för normalviktig katt. Slarvar dock och mäter upp deras sammanlagda torrfodergiva en gång om dagen. De får ungefär morgon och kväll.
De vägs bara en gång om året på riktig våg och kan slå max 2 hekto från deras vanligaste vikt.
Så jag tycker det stämmer bra med rekommendationen.
I samband med kastrering drog jag ned givan med 10%
 
Enligt doseringen på påsen för normalviktig katt. Slarvar dock och mäter upp deras sammanlagda torrfodergiva en gång om dagen. De får ungefär morgon och kväll.
De vägs bara en gång om året på riktig våg och kan slå max 2 hekto från deras vanligaste vikt.
Så jag tycker det stämmer bra med rekommendationen.
I samband med kastrering drog jag ned givan med 10%

Energibehovet sjunker med ca 30% efter kastrering så minskningen var lite för blygsam.

Det är superviktigt att väga torrfoder eftersom det är så energirikt så du måste börja väga. Du behöver även börja portionsutfodra katterna så du vet hur mycket var och en äter. Det blir bökigare men det absolut bästa sättet att få stopp på viktökningen.

Ger du hälften blötmat och hälften torrfoder får du kolla hur mycket tillverkarna rekommenderar och dela med två. Till en katt på 3 kg kan det handla om 15-20 g torrfoder och 150 g blötmat. Till en början, sedan får man justera efter individ.
 
Energibehovet sjunker med ca 30% efter kastrering så minskningen var lite för blygsam.

Det är superviktigt att väga torrfoder eftersom det är så energirikt så du måste börja väga. Du behöver även börja portionsutfodra katterna så du vet hur mycket var och en äter. Det blir bökigare men det absolut bästa sättet att få stopp på viktökningen.

Ger du hälften blötmat och hälften torrfoder får du kolla hur mycket tillverkarna rekommenderar och dela med två. Till en katt på 3 kg kan det handla om 15-20 g torrfoder och 150 g blötmat. Till en början, sedan får man justera efter individ.
Det var veterinären som föreslog ca ett år efter kastrering att justera 10%. De står på vet.foder, så enbart torrfoder + en och annan mus och sork.

Hade jag enligt ditt exempel dragit ned 30% hade de varit radmagra.
Det skulle ge en giva på bara 28g mot en normalgiva på 41g.
Den andra väger dubbelt så mycket och ska enligt ditt exempel ha 47g mot normalgiva på 68g. Det blir för lite. 😔
Med 10% justering är fina i hullet. De har markerad midja och har inget fett vid bröstbenet eller på magen.
 
Jag är en dålig matte och mäter aldrig hur mycket min katt ska äta. Jag höftar, och Sparky har inga problem att hålla sig på normalvikt. Jag ger bara aningen mindre och leker lite mer med henne när hon börjar bli rundare/tyngre. :o
 
Jag går på den generella spannen som anges på påsen, väger upp (torr)fodret på hushållsvåg och har foderautomat som fodrar 3 ggr/dag utspritt över dygnet så programmerar in portionerna utifrån det för att passa totalgivan. Dvs en engångsgrej att göra en gång i utgångsläget.

Utifrån det behöver jag sen inte göra något annat än att hålla koll på hur de ter sig i hullet och justera om de skulle bli för runda/tunna.

Det är väldigt viktigt tycker jag att faktiskt måtta upp och väga för då ser man hur blygsam mängden foder faktiskt är gällande ranson/dagsbehov för en katt över dygnet.

Mina får lite blött utöver torrfodret och det är extra ovanpå vad de egentligen behöver. Jag brukar hålla mig till kokt kyckling och vit fisk ang blötmat, där katterna även främst får i sig massor med vätska, då mina väldigt glatt uppskattar buljongen som blir så ger generöst med just buljongen och sen bara några små bitar kyckling/fisk i det 😄
 
Katter precis som människor blir lättare tjocka av mat med högt kolhydratinnehåll än av animalierik mat. Blötmat är naturligare än torrmat och nuförtiden köper jag stora Mjauburkar på ÖB för 12 kr styck och dom tycker väl inte att den är allra godast men den går åt och dom mår bra och är i lagom hull. Jag har ett gammalt gult lock som passar till de där burkarna men det var länge sedan jag såg att det såldes några lock, tyvärr. Den där blötmaten är bra för den innehåller inget spannmål. För övrigt så har jag läst att Sheba innehåller 80% vatten så ska man föda en katt med enbart Sheba så går det åt mycket och blir jättedyrt! Torrmat man du mäta med decilitermått. En kompis häller upp 1,5 dl på morgonen och sen ger hon katten lite då o då. Ska hon bort längre än vanlig arbetstid så laddar hon en eldriven foderautomat.
 
Senast ändrad:
Katter precis som människor blir lättare tjocka av mat med högt kolhydratinnehåll än av animalierik mat. Blötmat är naturligare än torrmat och nuförtiden köper jag stora Mjauburkar på ÖB för 12 kr styck och dom tycker väl inte att den är allra godast men den går åt och dom mår bra och är i lagom hull. Jag har ett gammalt gult lock som passar till de där burkarna men det var länge sedan jag såg att det såldes några lock, tyvärr. Den där blötmaten är bra för den innehåller inget spannmål. För övrigt så har jag läst att Sheba innehåller 80% vatten så ska man föda en katt med enbart Sheba så går det åt mycket och blir jättedyrt! Torrmat man du mäta med decilitermått. En kompis häller upp 1,5 dl på morgonen och sen ger hon katten lite då o då. Ska hon bort längre än vanlig arbetstid så laddar hon en eldriven foderautomat.

Mjau innehåller ju 82%? Men det är väl inte dåligt att det innehåller så mycket vatten? Det är ju liksom det som är grejen med blötmat, vätskehalten är jättebra för katterna och gör att de inte blir uttorkade lika lätt som de som bara äter torrfoder riskerar bli. Det där med att "man bara bär hem vatten" och "att det blir dyrt" var nått torrfodertillverkarna hade som försäljningsargument när torrfodret började marknadsföras mer aktivt.
 
Mjau innehåller ju 82%? Men det är väl inte dåligt att det innehåller så mycket vatten? Det är ju liksom det som är grejen med blötmat, vätskehalten är jättebra för katterna och gör att de inte blir uttorkade lika lätt som de som bara äter torrfoder riskerar bli. Det där med att "man bara bär hem vatten" och "att det blir dyrt" var nått torrfodertillverkarna hade som försäljningsargument när torrfodret började marknadsföras mer aktivt.

Ok, jag visste inte att Mjau också innehöll ca 80 % vatten. Jag tror att katter såväl som människor känner sig nöjdare då dom får en större mängd som det tar lite längre tid att äta upp och som tar mer plats i magen.
 
Ok, jag visste inte att Mjau också innehöll ca 80 % vatten. Jag tror att katter såväl som människor känner sig nöjdare då dom får en större mängd som det tar lite längre tid att äta upp och som tar mer plats i magen.

Ja, det tror jag med. Därför är blötmat den klart bästa maten vid bantning. Torrfoder blir ju så löjligt liten mängd, förstår att vissa katter blir totalt matgalna då.
 
@skjoldur med de stora burkarna du köper - hur fort går det åt ?

Självklart är ju blötmat som Sheba och andra småförpackningar svindyra. Samtidigt ska ju inte öppnad burk förvaras mer än Max 5 dagar öppnat i kylskåp, så det vill ju till att det går åt om man ska ha storburk.

Tycker som du är inne på att det även är viktigt att det tar tid för katten att äta maten . Tugga och bita sönder foder tar tid och är bra för både mage, tänder och kattens mentala tillfredställelse .Jag ger därför hellre kokt kyckling /fiskbitar i buljong tex än blötfoder på burk, då mina samtidigt även får torrfoder. Väldigt billigt och enkelt och katterna uppskattar det massor och äter och tuggar länge samt slickar i sig all buljong 🐱 Dessutom magert blötfoder så man kan ge ganska generöst utöver torrfodret utan att de blir feta .
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två gnällisar här hemma som emellanåt frestar på mitt tålamod. Eller ja, det är framförallt den ena som gnäller, men den andra...
Svar
7
· Visningar
834
Senast: Wille
·
Katthälsa Malla blir 15 år och börjar tappa i vikt. Hon är frisk i övrigt. Hon äter mjau torrfoder men jag tänker att jag behöver ge henne något...
2
Svar
27
· Visningar
1 647
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
871
Senast: Bison
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
Svar
18
· Visningar
602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp