Hur mycket ska man anpassa sig efter varandra och..

hollypolly

Trådstartare
Hur mycket betyder det sociala för sociala människor ?
Om man som ett par bor tillsammans och den ena avskyr att träffa människor i vardagen och inte vill ta hem bekanta till hemmet ofta och den andra gärna bjuder hem bekanta på fikor , hur ska man anpassa sig ?
Hur mycket betyder det att träffas och fika för en social person?
Är det elakt att be den sociala att åka till andra för att fika eller ha en regel att den säger till dagen innan så den osociala kan åka iväg de timmarna eller är beredd ?
 
Hemmet är där man skall känna sig trygg och bekväm, tycker jag. En extrovert kan vara trygg och bekväm hemma utan att ha besök hela tiden genom att gå ut och träffa folk. Det är inte detsamma för en introvert. Därför tycker jag att den extroverta kan anpassa sig lättare. Att säga till en dag i förväg verkar rimligt. Att fika mer ute även så.
 
Okej ja ! jag tycker det är otäckt när människor kommer hit i vardagen jag vill inte umgås vet inte vad man ska prata om och tycker inte om att fika mest. men om jag åker iväg om någon kommer hit går det ju bra men då måste man veta det innan det är inte elakt att kräva det av sin pojkvän då?
 
Du behöver kanske inte lägga fram det som ett krav, då kanske pojkvännen blir grinig. Lägg fram det som ett förslag. Sedan får ni därifrån diskutera saken.

Själv blir jag väldigt trött av att träffa folk hela tiden. Jag gör det redan i mitt jobb. Skulle jag behöva ha folk omkring mig hemma hela tiden skulle jag vara helt slut. Hemma vill jag vila upp mig.
 
Okej ja ! jag tycker det är otäckt när människor kommer hit i vardagen jag vill inte umgås vet inte vad man ska prata om och tycker inte om att fika mest. men om jag åker iväg om någon kommer hit går det ju bra men då måste man veta det innan det är inte elakt att kräva det av sin pojkvän då?
Det går inte att svara rakt av på det. Ni måste prata om det och du måste förklara hur du känner och han hur han känner så att ni kan hitta en lösning.

För att svara på första frågan i ditt ursprungsinlägg: det sociala kan betyda oerhört mycket för sociala människor. Det är inget man bara kan välja bort utan en förutsättning för att fungera. Sedan behöver det kanske inte innebära sju sorters kakor i köket varannan dag.
 
Vi är rätt introverta båda två, gemensamma vänner bjuder vi in tillsammans när vi båda vill.

Enskilda vänner brukar bli så att den som inte har gäster går upp i sovrummet (alltså inte ett krav, utan mera att man för sin egen skull drar sig undan om man inte orkar vara social. Vi har sovrummet på vinden så man märker inte gästerna där)
 
Om man som ett par bor tillsammans och den ena avskyr att träffa människor i vardagen och inte vill ta hem bekanta till hemmet ofta och den andra gärna bjuder hem bekanta på fikor , hur ska man anpassa sig ?
Första frågan som dyker upp är om det verkligen är en god idé att bo tillsammans när man har så olika preferenser i vardagen.

Jag problematiserar hellre det än de olika behoven för sig.
 
Första frågan som dyker upp är om det verkligen är en god idé att bo tillsammans när man har så olika preferenser i vardagen.

Jag problematiserar hellre det än de olika behoven för sig.
Det är väldigt svårt!

Hälsar den supersociala ensamvargen som bodde i 12 år med en osocial ensamvarg.
 
Vi är rätt introverta båda två, gemensamma vänner bjuder vi in tillsammans när vi båda vill.

Enskilda vänner brukar bli så att den som inte har gäster går upp i sovrummet (alltså inte ett krav, utan mera att man för sin egen skull drar sig undan om man inte orkar vara social. Vi har sovrummet på vinden så man märker inte gästerna där)
Ja jag skulle faktiskt kunna vara uppe i vårat hus också för hans kompisar vet redan att jag är osocial.
 
Ja jag skulle faktiskt kunna vara uppe i vårat hus också för hans kompisar vet redan att jag är osocial.
Att en part i ett förhållande spontant tar hem vänner behöver ju inte nödvändigtvis betyda att den andra parten måste delta i umgänget. Naturligtvis under förutsättning att man bor på ett sätt som gör det möjligt att det pågår flera aktiviteter samtidigt. Det är inget konstigt.
 
Hemmet ska vara en fredad zon tycker jag. Vill man inte ha folk där ska man slippa, även om det givetvis är en ge och ta. Fika och umgås med vänner går ju att göra typ överallt så det måste man inte göra hemma, utan man kan gå ut på fik, restaurang, gymmet, någon park vid bra väder etc.
 
Tycker det är rimligt att den som vill ta hem folk säger till i förväg. Men ni måste prata om det så båda är med på det. Spelar ingen roll att någon på ett internetforum tycker det är rimligt om din pojkvän tycker det är omöjligt att göra.
 
Jag tycker inte man behöver sitta ihop hela tiden, om en vill vara social och umgås även hemma så kan den andra ligga på sängen och läsa en bok eller så ifall den inte är sugen på att umgås. Det är rimligt att planerade fikor aviseras innan. Spontanfika är just spontant och svåra att planera
 
I mitt tycke bör den som har enklast att flytta på sig göra det. En fika kan man ta var som helst, för en person som är väldigt introvert å andra sidan kan det vara precis lika jobbigt att behöva åka iväg som det skulle vara att vara hemma med gästerna. Om sambon vill bjuda hem vänner för att de ska kolla på hans modelltåg eller hans stora väggmålning så är det kanske lättare att den introverta flyttar på sig, om det finns något avskilt rum där man kan vara, eller om man kan åka en runda med bilen eller så. Så man får se det från situation till situation, men gällande fika så är det sånt man kan göra var som helst i stort sett. Beror också på hur stort man bor. Har man ett jättehus är det nog lättare att stänga om sig i andra sidan av byggnaden än det är om man bor i en liten tvåa där man får låsa in sig i sovrummet tills besökarna gått.

Sen hade jag som gäst nog tyckt det var lite jobbigt om den respektive personen låste in sig i ett annat rum när jag kommer dit och jag hade nog känt mig väldigt påträngande. I det läget hade jag som gäst nog självmant föreslagit att vi kanske kan åka hem till mig istället eller ta en fika på stan så att personens respektive inte ska behöva låsa in sig på rummet för att komma undan.
 
I mitt tycke bör den som har enklast att flytta på sig göra det. En fika kan man ta var som helst, för en person som är väldigt introvert å andra sidan kan det vara precis lika jobbigt att behöva åka iväg som det skulle vara att vara hemma med gästerna. Om sambon vill bjuda hem vänner för att de ska kolla på hans modelltåg eller hans stora väggmålning så är det kanske lättare att den introverta flyttar på sig, om det finns något avskilt rum där man kan vara, eller om man kan åka en runda med bilen eller så. Så man får se det från situation till situation, men gällande fika så är det sånt man kan göra var som helst i stort sett. Beror också på hur stort man bor. Har man ett jättehus är det nog lättare att stänga om sig i andra sidan av byggnaden än det är om man bor i en liten tvåa där man får låsa in sig i sovrummet tills besökarna gått.

Sen hade jag som gäst nog tyckt det var lite jobbigt om den respektive personen låste in sig i ett annat rum när jag kommer dit och jag hade nog känt mig väldigt påträngande. I det läget hade jag som gäst nog självmant föreslagit att vi kanske kan åka hem till mig istället eller ta en fika på stan så att personens respektive inte ska behöva låsa in sig på rummet för att komma undan.
Får nån av oss besök så hoppas jag att de inte tar illa upp om en av oss gör sin grej istället för att fika. Rätt ofta har jag hästkompisar hemma - jag skulle tycka det var konstigt nästan om sambon hängde med oss då - så nördiga som vi kan bli. Samma sak med hans polare.

Om jag är gäst och ena delen av paret försvinner bryr jag mig verkligen inte ett dugg
 
Får nån av oss besök så hoppas jag att de inte tar illa upp om en av oss gör sin grej istället för att fika. Rätt ofta har jag hästkompisar hemma - jag skulle tycka det var konstigt nästan om sambon hängde med oss då - så nördiga som vi kan bli. Samma sak med hans polare.

Om jag är gäst och ena delen av paret försvinner bryr jag mig verkligen inte ett dugg
Alltså att man inte sitter med runt bordet är ju en sak, men om jag kommer dit som gäst och värdens respektive låser inte sig i sovrummet och inte visar sig förrän jag gått hade jag nog känt mig som en inkräktare, även om personen inte har något emot mig som person utan bara är osocial. Det blir liksom så uppenbart att den ena personen helst inte vill ha en där och då får jag lite dåligt samvete även om jag är inbjuden av den andra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 914
Senast: lilstar
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 557
Senast: Whoever
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 737
Relationer Hej! Behöver verkligen hjälp med detta då jag inte vet hur jag ska tänka. Jag har varit bästa kompis med en tjej i runt 15 år, vi har...
2
Svar
22
· Visningar
4 291
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp