Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

T

Tiara Magnifica

Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;)
Ska försöka fatta mig kort och sakligt, men ha överseende med en viss virrighet.

Bakgrund: Äger två hästar, varav den ena en mycket speciell dam, hon är en otroligt känslig individ som kräver en fantasktisk fingertoppskänsla i nästan alla moment.

När jag fick hem henne red jag utan problem barbacka i grimma och grimskaft, hon var 100% trafiksäker, fixade att lämnas ensam i både hage och stall, men jag har i efterhand kommit på att miljöombytet blev för mycket för henne, och trots att det var en långsam igångsättning med lång acklimatiseringsperiod var det inte tillräckligt för henne.

Jag kan gräma ihjäl mig över att jag inte kunde läsa henne bättre och inte hade förstånd att minska kraven på henne.

Blir hon stressad slår hon av helt i huvudet och man får backa tre steg, men har du vunnit hennes förtroende har ni ett samspel som inte är av denna världen. Hon skulle gå genom eld och vatten för den matte som hon valt ut.

För cirka två år sen kände jag att hon var en för stor utmaning för mig, något hände i vår relation och jag redde inte ut hästen helt enkelt, och det märkte en kvinna i mitt stall och tipsade mig om några enkla ledarskapsövningar.
Senare erbjöd hon sig i all vänlighet att markarbeta hästen och de fann varandra på en gång.
Hon har kort sagt gjort underverk med detta svåra, underbara nervvrak till häst.

Från att ha panikrusat vid minsta krav, ha tokkörd mage, bli dyngsur vid åsynen av sadeln och steppa runt i gången, till att följa henne lös med sänkt huvud och kunna trava lugnt på volt i ridhus tog vi beslutet att hon skulle ta över hästen på heltidsfoder för att när hennes utbildning var klar i december 2010 övergå som ägare till henne.
Kontrakt skrevs på detta och allt var frid och fröjd.

Nu till det egentliga (multipla) problemet...

Kvinnan studerar i dagsläget, hon har en make och ett barn i fyraårsåldern. Maken har mer eller mindre rakt ut antytt att om hon gör sig av med sina hästar under studietiden kommer han köpa en välutbildad PRE till henne när hon är klar med skolan. (Hon har en T-märkt häst utlånad som sällskap, förutom min)
Detta lockar såklart, det har jag full förståelse för, eftersom min tjej är såpass svår.
Jag har sagt att försäljning inte är ett alternativ, det skulle vara grymt orättvist mot hästen, så om inte hon vill ha henne får hästen sova, det lovade jag förra ägaren. Detta är hennes sista hem.

Vi står i samma stall och allteftersom tiden gått och olika saker (svårt att gå runt på studiemedel, maken klagar över tidsåtgången, barnet blir åsidosatt, skolan blir lidande etc) drabbat henne och i dagsläget sköter jag "hennes" häst fyra dagar i veckan.

Givetvis har jag full förståelse över att familjen går först, men jag kan tycka att hennes man är lite orättvis mot henne då hon nästan är ensamstående mamma i veckorna då han reser mycket i yrket och kommer hem sent på kvällarna om ens alls.

Hans inkomst är ju av förståeliga skäl större än hennes just nu, men han vill inte sponsra hennes intresse, så för ett tag sen bad hon att jag skulle skjuta till tusen kronor i månaden till stallhyran tills hon var klar med skolan.
Jag lever ensam och har redan en full stallhyra plus att jag står för försäkringarna på hästarna så jag har inte möjlighet att hjälpa henne med det.

Som ännu en grej i denna komplexa historia har vi lite olika uppfattning om skötsel av lånade saker. Jag är inte på nåt sätt pedant men tycker att man sköter om utrustning och speciellt om det inte är ens eget.
Hittills under dessa år är det jag som fått stå för all lädervård, inköp av nya grimmor o dyl, plockat upp mina saker från stallgången som jag lånat ut för att hon ens ska kunna rida.

Har frågat flera gånger om vi ska ta någon dag och putsa grejer och bara prata skit, men hon svarar alltid att det inte finns tid i hennes liv för sånt.

Återigen förstår jag att familjen kommer i första hand, men det är ju -om inte för hyfsens skull- så för säkerheten man sköter sin lånade utrustning.
Jag har tänkt sluta sköta om den men tänker att om nåt händer, om ett träns går sönder eller nåt och hon är ute på andra sidan stora vägen... Det vill jag inte ha på mitt samvete.

Det sista som hänt nu är att hon meddelat att hon inte kommer kunna ha hästen alls just nu, utan vill att jag lånar ut hästen i fyra, fem år tills hon fått ett fast jobb efter sin utbildning, barnet är större och ekonomin stabilare.
För kännedom kommer hennes ingångslön vara samma som den lön jag har i dagsläget, efter nära sju år i yrket, men hon är rädd att det inte kommer gå runt ändå.

Hennes plan var att under tiden hästen är utlånad vara medryttare på min unghäst en dag i veckan samt ta med henne på eventuella instruktörskurser då hon parallellt med skolan även ska bli ridinstruktör.


Jag tokgillar henne som instruktör, hennes mjuka men ändå obestridliga ledarsätt att ta hästar, tränarblicken, och den fantastiska fingertoppskänslan. Hon är ruskigt logisk och klok och min häst älskar henne, jag blir alldeles tårögd av att se dem ihop.

Dessvärre kan jag känna att det är lite väl mycket "jag, jag, jag" och ibland känner jag mig lite överkörd.
Jag har inget emot att ge av min tid för att hästen ska få leva, men jag kan inte slå knut på mig själv hur länge som helst och i dagsläget blir min unghäst åsidosatt.

Så... för att äntligen komma till skott med frågan... Hur mycket ska man curla sin fodervärd?
Hur hade ni gjort?
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Jag hade inte stått ut, tycker hon kræver før mycket av dig.
Æven en foderværd (om det ær en bra person) bør ta ansvar och tænka på hur det blir med hæsten om den inte kan ta hand om den och inte bara lægga allt det på hæstægaren.
Hon ær bra før din hæst men hon har ju inte den tiden som din hæst behøver..
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Jo, jag håller med. Frågan är bara hur jag ska lösa det? Om inte jag ställer upp kommer jag ju tvingas ta bort en av mina bäbisar. :cry:
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Frågan är bara hur jag ska lösa det? Om inte jag ställer upp kommer jag ju tvingas ta bort en av mina bäbisar. :cry:
Skojar du med oss eller?

Om du inte ställer upp och tar hand om din häst som du äger.......:crazy::confused::mad: ?????

Du har ansvaret för din häst, ingen annan. Kvinnan i stallet har inget som helst ansvar för din häst. Hon är schysst som ställer upp och hjälper dig. Kan du inte ta hand om din häst på bästa sätt så är det nog bäst att du säljer hästen eller låter hästen somna in.

Det är oerhört orättvist att lägga ansvarsbördan om hästens liv på kvinnan som hjälper dig. Hon har inget som helst ansvar gentemot din häst - det är det bara du som har!
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Skojar du med oss eller?

Om du inte ställer upp och tar hand om din häst som du äger.......:crazy::confused::mad: ?????

Du har ansvaret för din häst, ingen annan. Kvinnan i stallet har inget som helst ansvar för din häst. Hon är schysst som ställer upp och hjälper dig. Kan du inte ta hand om din häst på bästa sätt så är det nog bäst att du säljer hästen eller låter hästen somna in.

Det är oerhört orättvist att lägga ansvarsbördan om hästens liv på kvinnan som hjälper dig. Hon har inget som helst ansvar gentemot din häst - det är det bara du som har!

Eftersom kvinnan har lånat hästen på foder så har hon ju ett visst ansvar för att hästen och utrustningen sköts. Sen säger ju inte ts att när hon har sagt upp fodervärdavtalet så ska kvinnan sköta hästen utan hon frågar vad hon ska göra med den.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Skojar du med oss eller?

Om du inte ställer upp och tar hand om din häst som du äger.......:crazy::confused::mad: ?????

Du har ansvaret för din häst, ingen annan. Kvinnan i stallet har inget som helst ansvar för din häst. Hon är schysst som ställer upp och hjälper dig. Kan du inte ta hand om din häst på bästa sätt så är det nog bäst att du säljer hästen eller låter hästen somna in.

Det är oerhört orättvist att lägga ansvarsbördan om hästens liv på kvinnan som hjälper dig. Hon har inget som helst ansvar gentemot din häst - det är det bara du som har!

Hur kan du påstå att en foderværd inte har ansvar?
Læmnar man ut sin hæst på helfoder har foderværden ansvaret før hæsten (åtminstonde brukar det stå i kontraktet).
En foderværd som inte tar hand om utrustning, inte har tid, inte kan stå før alla utgifter osv ær ingen bra foderværd.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Jag læser att ni skrivit kontrakt på att hon ska stå som ægare from dec och ska vara foderværd fram till dess.. ær det inte kontraktbrott av henne att inte fullfølja?

Hon vill att du lånar ut hæsten åt henne i flera år så hon kan øverta den senare?
Skulle du finna någon som hæsten kunde vara hos ær det væl bættre att den stannar dær livet ut i stællet.
Hur som helst ær inte denna person att rækna så mycket mer med verkar det som, 4 år ær låång tid.. och du vet aldrig, vad som kommer hænda under den tiden, om 4 år kanske hon har andra hinder som står i vægen.


Tråkig situration:cry:

Jag skulle nog førsøkt finna en annan mer ordentlig foderværd i din sits och om inte rætt person døk upp så finns det bara en utvæg.. tråkigt men så ær det vissa gånger, finns det ingen som vill och har møjlighet till å ha en viss hæst så..
Tycker du ska åtminstonde førsøka se dig om efter någon som kan ha glædje utav din hæst innan du tar det avgørande valet.

Men uppenbarligen bryr du dig mer om vad som hænder hæsten æn vad hon gør!
Hade hon værkligen ælskat denna hæsten hade hon tagit mer ansvar.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Jag skulle i din sits vara tveksam till att verkligen sälja hästen till henne. För uppriktigt talat, hennes man verkar inte stötta henne angående hennes hobby och hon verkar lyssna på honom. Vad händer om han verkligen tvingar henne till att sälja efter att hon tagit över ägarskapet? Säljer hon hästen vidare då? Även om hon verkar vettig så är hon i en relation som utefter din beskrivning inte verkar normal. Den verkar inte vara mellan två jämbördiga personer. Jag skulle vara tveksam till att sälja en häst till en person som är den svagare parten i en ojämn relation.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Tja, ojämn onormal relation, jag vet inte jag....

De har ett litet barn, damen ifråga studerar (heltid?), mannen har ett (välbetalt?) jobb med mycket resor som behövs för att dra runt familjens ekonomi. När man studerar har man inte särskilt mycket pengar att röra sig med, man får prioritera och planera. Att resa i jobbet är inget man alltid kan neka till, dessutom ger det som jag sa ett bra tillskott i familjens, pga studierna, kanske lite ansträngda kassa. Jag kan faktiskt förstå att mannen ställer krav. Deras vardag måste ju fungera!

TS: kan inte denna dam vara "medryttare" till din häst under sin studietid, istället för fodervärd? Alltså ta hand om hästen någon dag i veckan som är lämplig utifrån hennes situation med studier, barn, hem mm mm?
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Helt sjukt att mannen mutar sin fru med att köpa en Pre häst åt henne när det passar honom !!

Jag tycker trots att hon är bra för din häst ska leta efter ny fodervärd eller sälja . Det finns fler människor på denna jord som kan ta hand om hästar än din fodervärd .
Jag har själv varit i liknande situation och blev Beroende" av min fodervärd som visade sig vara sjuk .Trodde i min enfald att bara hon kunde förstå min häst . Jag tog hem henne och lät henne bara vara .

Jag kan väl inte påstå att jag skulle rida ut på henne i bara grimma och barbacka, men nära nog i dagens läge .

Hej från Hambo
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Helt kraskt, om fodervärden inte har ekonomiska möjligheter kvar eller/och tidsbrist så får hon ju säga upp fodervärdskapet. Alternativt göra upp en ny överenskommelse med dig som ser ut på ett annat sätt (tänker på någon form av delfodervärd). Hur ser erat kontrakt ut? Finns det en tidsbegränsning i kontraktet eller är det tillsvidare med uppsägningstid? Det är ju kontraktet man skall kunna falla tillbaka på i sådana lägen ...

Tycker att det låter som om du behöver veta hur det ska bli för hästen. Om jag var i ditt läge skulle jag (beroende på vad som står i kontraktet) ta ett samtal med fodervärden. För att ta reda på vart hon faktiskt står i den här frågan, och om hon inte är klar med det så hade jag krävt att få ett besked.

Sedan hade jag tagit mig en funderar på (vilket du redan gjort om jag fattat rätt) vad gör jag av hästen om hon inte kan eller vill ...

Ang curling frågan .. Så anser jag att allt handlar om vad man kommit överens om. Om hon har varit öppen med att hon behöver viss service om hon skall hinna med att rida så är det ju upp till dig vad du är villig att ställa upp på. Du måste sätta dina egna gränser för vad du hinner och orkar med.

Spekulerar i tanken om fodervärdens situation ... Förmodligen så vill den där tjejen mer än vad hon mäktar med. Hon gillar förmodligen din häst skarpt och vill att det skall fungera. Men med småbarn och en frånvarande man så är det till att slå knut på sig själv för att få det att gå ihop? När man vill något väldigt mkt så kan det vara svårt att se och sätta gränser för vad man orkar med. Hon kanske behöver en spark i baken till att fatta ett beslut över sin situation som faktiskt håller. Det kanske måste till både för hennes skull och för din hästs skull. Eller så har hon redan kommit fram till vad hon vill men vågar inte säga det tillräckligt tydligt?

Du vill det bästa för din häst. Men det spelar ingen roll hur bra någon rider hästen eller handskas med den om personen inte har råd och tid att ha den. Hästar kostar ju och dem tar tid. Om ingen av er har de förutsättningarna för hästen är det ju solklart att hästen inte kan vara kvar hos er.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Jag tycker att du borde sagt stopp för längesedan. Så länge du tillåter så kommer hon ju att utnyttja dej.
Kan du inte leta efter en annan fodervärd? Hon vet väl att du måste ta bort hästen om hon inte tar hand om den och vet att du inte vill det och då kan hon ju fortsätta ställa orimliga krav.
Nej bestäm dej för vad du har råd med och handla sedan utefter det. Du kan inte sponsra någon annans hästintresse oavsett hur duktig och bra hon är med din häst i fyra-fem år till, det är helt orimligt när du inte har råd.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Ja, onekligen har hon tagit på sig mer än hon klarar av och hinner med. Jag tycker du ska säga upp fodervärdsavtalet och leta ny fodervärd alt ägare. Det måste väl finnas andra som kan ta hand om hästen lika bra som hon kan...eller hur?

Du har ansvaret för hästen. Så låter det i alla fall i många andra diskussioner här på Buke; det är ägaren som ansvarar och de flesta menar att "de aldrig skulle låna ut sin häst på foder..." eftersom de inte litar på värdarna. Och med all rätt - det är det jag menar; du har ansvaret över hästen och borde bryta kontraktet.

Om du redan tar hand om hästen 4 dagar/vecka är hon ju inte ens halvfodervärd som jag ser det. Hon har tagit sig vatten över huvudet....
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Om jag skulle se på hur jag skulle kännt så skulle jag känna mig väldigt utnyttjad faktist. Hon vet ju om att hästen är speciell och svår och jag tycker väl att de flesta borde veta att det krävs otroligt mkt att hitta rätt fodervärd speciellt till de hästar som är speciella då det är så otroligt mkt som kan gå fel redan där.

Jag har själv två hästar, om jag skulle ha min äldre häst utlämnad så som du har haft så skulle jag inte ha ställt upp så pass mkt utan fodervärden ska ju ha hästen som sin egen.

Fodervärden behöver se över sitt eget och skulle ha gjort det redan innan hon tog din häst på foder. Även sen att säga att när hon vill kan rida på din andra häst. Jag skulle inte tycka att det var okej, jag gillar din andra häst kan inte ha den men jag kan ju låna din unghäst när jag behöver. Det skulle inte jag gå med på för mig känns inte det okej.

Håller tummarna att allt löser sig för dig förstår att du sitter i en tuff situation. Om en fodervärd som funkar med min häst säger att den inte kan ha honom mer så tror jag faktist att han får somna in dock är han uppe i hög ålder och jag vet inte hur gammal din häst är, mkt som kan gå rätt men lika gärna gå fel jag vill inte utsätta den risken mot honom, jag har sett hans ögon efter ett år borta och det vill jag aldrig se igen så han stannar hos mig eller somnar in om det skulle bli så att jag inte kan ha kvar honom
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Jag skulle låta hästen somna.
Det ska vara kul att ha häst, du skall må bra och inte känna det som en börda.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

*KL*
Tack för alla kloka svar, även avhyvlingen. ;)
Självklart är det yttersta ansvaret mitt, det är jag fullt medveten om.
Självklart går familjen först, det är jag också medveten om.

Just nu ligger hästen ute på annons där vi söker ytterligare en fodervärd, medryttare eller vad som egentligen. Hittills, efter tre månader har vi fått två svar, båda av barn som mailat. När vi bett att deras föräldrar ska höra av sig har kontakten upphört. (Vi är egetligen fel att skriva, kvinnan har skött annonserandet på egen begäran men hållt mig uppdaterad)

Jag är som jag tidigare skrivit mycket skeptisk till att låta hästen vandra runt då hon är väldigt känslig för miljöombyten, och ska man vara hård lider ju inte hästen av att vara död.
Eftersom jag är bekant med tidigare ägare och var med vid hennes försök att sälja hästen vet jag att hon kom i retur samtliga gånger hon lyckades bli såld.

Jag har varit mycket tydlig med att hästen får sova om hon inte kan eller vill ha henne, för som mitt liv ser ut nu har jag inte råd att stå för två fulla stallhyror.
Jag jobbar dessutom skift på annan ort så jag har ganska långa dagar och därmed även svårt tidsmässigt att hålla igång två hästar.

I vårt kontrakt står det att kvinnan har tre månaders uppsägningstid samt att hästen kommer övergå till henne utan kostnad när utbildningen är klar.

Jag tror att det att vi står i samma stall gör att fodervärdscurlingen har kunnat både fortgå och eskalera, för jag hade ju haft mycket svårare att lösa hennes problem om vi inte var stallkamrater.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår: har du inte råd med hästen om du tar tillbaka den?
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Om det nu är fv som håller i annonseringen, är du säker på att det verkligen bara varit de 2 svaren?
Hon kanske tackar nej till folk som verkar intressanta för dej, för att få vara ensam fv till hästen och därmed få dej att gå med på hennes krav.

Tycker väl att hon inte skött det så snyggt, men i slutändan är det ju ägaren som har det fulla ansvaret för hästen.
Finns väl inte så mkt mer att göra än att säga till henne att ni ger annonseringen en viss tid, om inget händer så får hon avsluta sin tid med hästen. Att få vänta 4-5 år för att ev ta över hästen verkar ju vara skumma krav. Antar att den som tagit hand om hästen de åren gärna vill ha hästen själv då.

Sen vad du ska göra med hästen vet nog bara du vad som är rätt.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Exakt.
Sen kvinnan tog över har stallet byggts om så det bara finns boxar jämfört med tidigare då det fanns en lösdrift som mina stod i, och i och med ombyggnationen blev det även en hyreshöjning.
Jag hade ett mycket förmånligt pris på lösdriften, men fullpris på boxarna, såklart.

Kvinnan frågade om hon fick ställa in hästen på box, så jag sa ja, hon hade ju fria händer med hästen, och ansåg hon att det var nåt som förbättrade hästens livskvalitet så absolut.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Tanken har allt slagit mig, men jag tror inte att hon skulle undanhålla nåt.
Jag har försökt att inte lägga mig i för mycket, i dagsläget är hon (på pappret)fulltidsfodervärd, och lade fram det så i annonsen att hon i sin tur behövde en medryttare tre till fyra dagar i veckan mot del i stallhyran.

Nu har annonsen legat ute bra länge, och jag börjar misströsta.
Funderar på att prata med henne igen och försöka puffa på att lägga ut annons på mer renodlade hästsidor, som här och H-net, för jag tror på att få ut henne på så många sajter som möjligt, och här hänger ju faktiskt mycket duktigt folk.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 466
Senast: Araminta
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 438
Hästvård Vi har en häst utlånad på foder, livstid. Lånades ut som sällskap och skogsmulle pga ålder och historik. Nu har fodervärdarna kommit på...
Svar
5
· Visningar
1 820
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp