Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Eller varför inte lägga ut egna annonser och se intresset?
Om hon nu inte lägger ut på de 2 sidor som är väldigt välbesökta, så undrar man ju hur mkt hon anstränger sig.

Nu vet jag inte om jag missat nåt, men så om hon får medryttare så ska hon ha kvar hästen, men annars vill hon att nån annan tar den i 4-5 år?
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Precis så. Hittar hon en medryttare som hjälper henne kan hon ha kvar hästen, annars vill hon att jag lånar ut henne tills hon känner att det är läge att ha henne igen.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Jag skulle lägga ut egna annonser på h-net och här, se om nån svarar och då vidarebefodra dem till henne.
Kan ju vara så att hon föredrar alternativ 2, att hon får hästen om 4-5 år och då är det ju bättre att du kollar efter medryttare nu, som kanske vill ha hästen på heltid och som kanske vill ta över den inom kortare tid.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Nu låter jag nog lite grinig, men det jag börjar känna är att det är lite för mycket curling, hon vill att jag håller henne med en back- uphäst tills hon säger att det är dags.

Jag får stå med risken att få hem en häst som inte nya fodervärden trivs med, hitta stallplats och allt som det innebär med ekonomisk påfrestning att ha två hästar i väntan på att det passar in i kvinnans liv.
Vad är det som säger att det någonsin gör det?
(Fy vad småskuret det lät...)
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Just därför det kanske är lika bra att annonsera själv. Kanske det finns nån som vill ha en häst som din. Och ska hästen vara kvar så sätter du upp tydliga regler från början.
Och låt då den personen köpa eller ta över hästen om allt stämmer.

Finns väl ingen som kan ha en häst i väntan på att ett ev övertagande ska ske om 4-5 år?
Och varför ska hon ha din andra häst som extrahäst om hon inte hinner med den som ni har kontrakt på?
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Är lite inne på samma tankebana. Kan man inte hina med den ena kan man inte hinna med den andra.
Vill jag ens börja om med att leta efter min utrustning i hela stallet de dagar då hon har lilltösen?

Skrev ju tidigare att hon har ett fantastiskt tränaröga och är en mycket bra ledare.
Det som tyvärr inte är lika bra är att hon kan tycka att det räcker med att stå vid grinden och titta för att se om hästen är hel de dagar hon inte hinner rida, vilket har medfört att hon missat ganska uppenbara skador som inte synts på 50 meters avstånd.
Jag har tagit som rutin att alltid kolla och känna över båda mina tjejer trots att jag veta att det är hennes dag.

Ska sätta mig och knåpa ihop nåt som jag hoppas ska vara både fördelaktigt och realistiskt om hästen, men kanske inte i direkt anslutning till att denna tråden publicerades.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Förstår att det är knepigt iom att hon har känsla för hästen, men det måste ju ändå vara på ett sätt där du känner att allt annat oxå stämmer.
Hade du låtit nån annan som inte varit lika duktig komma undan med detta som fodervärd? knappast.

Får hoppas att du hittar någon, om än inte lika duktig, men som går in för det 100 % så att du känner att det blir en avlastning med fv och inte tvärtom.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Tja, ojämn onormal relation, jag vet inte jag....

De har ett litet barn, damen ifråga studerar (heltid?), mannen har ett (välbetalt?) jobb med mycket resor som behövs för att dra runt familjens ekonomi. När man studerar har man inte särskilt mycket pengar att röra sig med, man får prioritera och planera. Att resa i jobbet är inget man alltid kan neka till, dessutom ger det som jag sa ett bra tillskott i familjens, pga studierna, kanske lite ansträngda kassa. Jag kan faktiskt förstå att mannen ställer krav. Deras vardag måste ju fungera!

TS: kan inte denna dam vara "medryttare" till din häst under sin studietid, istället för fodervärd? Alltså ta hand om hästen någon dag i veckan som är lämplig utifrån hennes situation med studier, barn, hem mm mm?

Vad får hon ut av att hon tar hans del av allt hemma? Att han säger sig inte vilja sponsra hennes hobby, plus att han dessutom försöker pressa henne till att göra sig av med hästarna låter enligt mig inte som en sund relation. Men som jag skrev - det är ju utifrån den situation som TS skriver, hon kanske inte fått höra en korrekt beskrivning av fodervärden.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Om jag förstått makens resonemang rätt så tycker han att det är jobbigt att de inte har samma ekonomiska förutsättningar till resor och dylikt längre.
De har förut kunna åka utomlands två gånger per år förut, bland annat till Arizona för att rida några veckor.

Kvinnan hade tidigare ett chefsjobb med bra lön men som hon avskydde, så beslutet att studera till ett önskat yrke, men med sämre lön, var nåt de noga diskuterat igenom och lagt upp som ett av leden i deras femårsplan.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Men då måste de helt enkelt diskutera vad de finner glädje av i livet. Vill de kunna resa och ha häst kanske det inte är läge att betala för ett dyrt boende (exempel). Jag finner det fult att försöka tvinga sin livspartner in i en sits som inte är angenäm på något vis, som jag uppfattar det att han gör iom sitsen hon sitter i nu. Om det var ett gemensamt beslut att hon skulle studera låter det för mig konstigt att höra resonemang som "hans pengar inte ska betala hennes hobby". Men det är jag, de kanske hade en deal innan som inte innefattade denna häst och det är därför han kärvar. Jag har ingen aning, utan det jag menade var att bara när sådana resonemang finns känns det inte som en jämn relation.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Vad får hon ut av att hon tar hans del av allt hemma? Att han säger sig inte vilja sponsra hennes hobby, plus att han dessutom försöker pressa henne till att göra sig av med hästarna låter enligt mig inte som en sund relation. Men som jag skrev - det är ju utifrån den situation som TS skriver, hon kanske inte fått höra en korrekt beskrivning av fodervärden.

Jag säger inte att jag heller har uppfattat situationen korrekt. Men jag tycker det är märkligt att bedöma deras relation som osund o onormal utifrån det lilla vi vet.
Att plugga innebär att prioritera, att plugga är ingen semester. Det innebär också en rejält sänkt inkomst i de flesta fall, det är inga stora summor man förväntas leva av som studerande. När man studerar är man sällan eller aldrig egentligen ledig heller. Det innebär att den andra hälften, om man har någon, får dra ett betydligt tyngre lass. Inom vissa yrken ingår mycket resor, det inget som man alltid kan neka till. Resor ger också ett bra tillskott i form högre lön för restid, övertid osv. Något som man i denna situation kanske inte tycker att man har råd att tacka nej till. Framförallt inte när man har familj o små barn som ska försörjas.

Så, om man vänder på din fråga: vad får maken ut av att jobba så mycket som man kan tolka att han gör + ta hennes del av barnets tid eftersom hon både studerar samt förväntas vara i stallet på sin "lediga" tid + betala för hennes häst/ar?

I denna tråd vet vi heller inte om kvinnan ifråga får lån från CSN, har en egen sparad summa pengar som förväntas räcka i flera år, eller om de lever på makens lön under hennes studietid.

Den kan möjligen vara så att maken tycker att de pengar familjen nu har att förfoga över bör gå till familjen, till deras lilla barn, i första hand. Ska man då också tolka relationen som onormal? osund?

Jag tycker att vi hästmänniskor ibland är lite för snabba att döma andra, utan att man sätter sig in i andras situation. Men det finns ju faktiskt en värld utanför stallet också.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

hon är en snyltare... jag förstår hennes man också.. varför ska han lägga en massa pengar på hennes intressen, så att hon lever långt över sina tillgångar? han betalar säkerligen en större del av boende+barn+dem med tanke på att hon pluggar... han vill väl ha sina pengar själv... är man så "dum" att man lånar hem hästar på foder när man är studerande och egentligen inte har råd med det, förstår jag att gubben blir less och låter henne sköta sin ekonomi bäst hon kan..

jag tycker det är stor skillnad på att ha häst och jobb och sedan gå och plugga, då blir det ju lite svårare att göra sig av med sin goda vän, men har man en lånad häst så tycker iaf jag att man får en annan relation, det blir inte min häst och det är inte min häst, och jag lämnar bort den när det kniper.. vilket det uppenbarligen gör i det här fallet när hon tillomed börjar fråga andra om pengar..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Det känns som att du inte läst mitt inlägg i helhet, iom dina två första meningar. Jag försökte vara väldigt tydlig med att det är den bild jag får av TS återgivning av fodervärdens uppfattning om sin situation. Tydligen lyckades jag inte speciellt bra, ditt svar är kvitto på det.

Fortfarande verkar Ts fodervärd känns sig som att hon sitter i underläge (oavsett vad som sagt mellan henne och mannen uppfattar hon det tydligen som att han vill att hon ska sluta med hästarna, till den grad att han lockar med en PRE efter avslutade studier. Så därför, oavsett hur relationen i verkligheten är mellan FV och mannen, så uppfattar FV det som att hon ligger i underläge och mannen har alla ess i sin hand. Och det är inte någon jag skulle vilja ha som ägare till en svår häst.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Jag har samma livssituation som din fodervärd, med skillnaden att jag är 15 år senare. Det blir inte lättare att hinna med barn, man, hem och jobb sen. Om 4 år är utbildningen klar och då behöver man satsa mycket tid på det första jobbet. Utan att veta vilken utbildning det är så ger långa utbildningar ofta jobb som kräver mycket engagemang. Kommer ofta fler barn, kanske husköp, utlandsjobb?

Mitt råd är att inse att man inte kan ändra på andra:
Utgå från att din fv alltid kommer ha lika ont om tid. I bästa fall fortsätter ni som nu. Vill du för din hästs skull fortsätta som nu så att hon får fler bra år innan det är dags att somna? Välj isåfall det för din hästs och din egen skull. Om du inte är beredd att offra så mycket tid och kraft måste du istället avsluta nu för din egen skull och din andra häst.

Hoppas du känner vad som är rätt.
/Marie
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

det var lite det jag var inne på varför ska du hålla häst åt henne när hon inte klarar den första. :)

Hoppas att det löser sig iaf.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Jag har båda mina hästar ute hos varsin fodervärd, den ena sedan 2½ år (på grund av dåvarande studier) och den andra sedan ett halvår (då jag jobbade utomlands) tillbaka. Måste säga att jag hade haft svårt att ha fodervärden i stallet, just för att du känner dig förpliktigad att ta på dig mer ansvar än du faktiskt behöver - bara för att det är din häst på pappret. Men när din häst är utlånad på foder så ska ditt ansvar inte behöva sträcka sig längre än vad ni skrivit i kontraktet.

Jag curlar inte så mycket. Ena hästen har jag inget kontrakt för, men det har gått utmärkt i 2½ år och de har aldrig någonsin begärt någonting av mig. :love: Jag hälsar på med jämna mellanrum och betalar försäkringen, det är allt. Andra hästen har jag svårare att låta bli att skämma bort och jag är ganska säker på att om jag hade stått i samma stall hade jag erbjudit mig att hjälpa till med skötsel, fodring, mockning.. Jag hade dessutom lagt mig i det mesta som rör hästen, så fodervärden hade kanske inte varit helt nöjd med situationen heller. :angel:

Mitt handlande i din sits hade varit att säga upp kontraktet och sälja/skänka hästen till någon annan.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Nu låter jag nog lite grinig, men det jag börjar känna är att det är lite för mycket curling, hon vill att jag håller henne med en back- uphäst tills hon säger att det är dags.

Jag får stå med risken att få hem en häst som inte nya fodervärden trivs med, hitta stallplats och allt som det innebär med ekonomisk påfrestning att ha två hästar i väntan på att det passar in i kvinnans liv.
Vad är det som säger att det någonsin gör det?
(Fy vad småskuret det lät...)

Jag tycker inte alls att du är grinig, jag tycker du har varit otroligt snäll. Men jag tycker att du måste vakna upp och inse att du blir utnyttjad, samt läsa vad du själv har skrivit om hennes liv och om hennes syn på hästhållning. Detta är en person med ett kaotiskt liv och en motarbetande make, som inte alls vet hur hon ska ha det framöver. Hon är för mig en fruktansvärt olämplig person att anfortro en häst som behöver stabilitet och en ägare som har tid med den. Sak samma om hon är bra med hästen, hon verkar ha tappat intresse för att ha den och vill slippa den och göra något roligare i stället.

Och hur ska detta roligare ske? Jo, det är som du skriver, du ska hålla henne med häst, dock inte den häst som ni var överens om, utan en annan, kanske roligare häst, och sen får hon se om hon har lust att ta sig an din svåra häst om några år. :crazy:....aldrig...

Hur svårt det än är, så skulle jag nog ta bort hästen.

Lycka till hur du än gör.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Det känns som att du inte läst mitt inlägg i helhet, iom dina två första meningar. Jag försökte vara väldigt tydlig med att det är den bild jag får av TS återgivning av fodervärdens uppfattning om sin situation. Tydligen lyckades jag inte speciellt bra, ditt svar är kvitto på det.

Fortfarande verkar Ts fodervärd känns sig som att hon sitter i underläge (oavsett vad som sagt mellan henne och mannen uppfattar hon det tydligen som att han vill att hon ska sluta med hästarna, till den grad att han lockar med en PRE efter avslutade studier. Så därför, oavsett hur relationen i verkligheten är mellan FV och mannen, så uppfattar FV det som att hon ligger i underläge och mannen har alla ess i sin hand. Och det är inte någon jag skulle vilja ha som ägare till en svår häst.

Har du tagit illa upp av mitt svar?

Du skriver att du tycker att relationen är onormal och osund. Jag svarar utifrån det, med förslag till ett annat sätt att se på saken. Allt är nämligen inte svartvitt, inte ens när det gäller hästar...

Uppenbarligen har du inte alls läst mitt svar överhuvudtaget, i alla fall inte mer än första meningen. I annat fall hade det varit intressant med en reflektion.

Tycker du att relationen är osund och onormal om nu maken vill att de ser om sin familj och vardag i första hand under rådande omständigheter?
I övrigt har vi bara TS syn på saken och jag kan tänka mig att hon inte ser med alldeles milda ögon på fv make i detta fall. Möjligen ses han som "boven i dramat" och bilden vi får är endast genom TS ögon. Ev kan TS se det som att maken ifråga försöker ställa till det för TS indirekt genom att ställa krav på sin fru. Är det då rätt att säga att deras relation är osund?

Du pratar om "sponsring". Hur mycket anser du att maken ska "sponsra" sin fru?
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Nej, jag tycker bara inte att ditt svar är ett svar på det jag skrev.

Resten av svaret hade inte något att göra med det jag skrev, så jag hade inte något intresse av att svara. I övrigt återupprepar du mest vad jag redan skrivit, så jag förstår inte varför jag ska dra det en vända till?
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Jag håller med dig om att fodervärden inte verkar ha den styrka/plats i sin familj som gör att hon på ett stabilt sätt kan ansvara för ett så krävande djur som en häst.

Jag håller också med om att relationen verkar ojämn och obalanserad. Däremot håller jag inte med dig om att det i sin tur är onormalt. Tvärtom, om normalt betyder samma sak som vanligt, så tycker jag att det verkar vara en alltför normal relation.

Jag tycker inte att TS kan eller bör räkna med fodervärden långsiktigt, utan finna en lösning för sig och sina hästar där hon är mindre beroende av hjälp och pengar från andra.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 515
Senast: Araminta
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 833
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 523
Hästvård Vi har en häst utlånad på foder, livstid. Lånades ut som sällskap och skogsmulle pga ålder och historik. Nu har fodervärdarna kommit på...
Svar
5
· Visningar
1 830
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp