Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Jag förstår inte hur du kan mena att jag hela tiden upprepar det du skriver? Jag kan inte se att du någonstans har vägt in olika aspekter på situationen? Det är nämligen det jag försökt göra och mina svar har i högsta grad med det du skrev att göra. Jag har för övrigt erfarenhet av både studier under flera år samt reskrävande arbete. Samtidigt som jag hela tiden ägt/äger hästar. Och är gift.

Du utgår från en väldigt svartvit syn, tycker jag, baserat på en persons åsikter, en person som INTE ingår i parets relation och inte kan veta hur de resonerar sins emellan. Jag utgår för övrigt från att du helt enkelt inte kan svara på de frågar jag ställt till dig. Kanske pga egen bristande egen erfarenhet.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

KL

Besvärlig sits både du och din fodervärd hamnat i....
När jag läst ditt inlägg var min spontana fundering bara att det är väldigt svårt att förutse hur livet ser ut om fyra-fem år.... Det verkar orimligt att du ska hålla hästen så länge i väntan på att hon kan ta över den. Hon kan ju råka ut för något som gör att hon inte kan ta den alls.
Jag hade nog gett rådet, liksom andra, att se dig om efter någon annan som kan ta hästen. Kan du inte via kontakter hitta någon som kan ta hästen i stället för att annonsera? Så att du slipper barn som ringer och minimerar risken att den hamnar hos någon okänd som inte klarar av hästen.
Lycka till!
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Okej, ja det var nog (tyvärr) ett felaktigt uttryck av mig.

Håller med dig om att det verkar vanskligt att lita på att fodervärden ska kunna ta hand om hästen på ett bra sätt i längden.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Tja, ojämn onormal relation, jag vet inte jag....

De har ett litet barn, damen ifråga studerar (heltid?), mannen har ett (välbetalt?) jobb med mycket resor som behövs för att dra runt familjens ekonomi. När man studerar har man inte särskilt mycket pengar att röra sig med, man får prioritera och planera. Att resa i jobbet är inget man alltid kan neka till, dessutom ger det som jag sa ett bra tillskott i familjens, pga studierna, kanske lite ansträngda kassa. Jag kan faktiskt förstå att mannen ställer krav. Deras vardag måste ju fungera!

TS: kan inte denna dam vara "medryttare" till din häst under sin studietid, istället för fodervärd? Alltså ta hand om hästen någon dag i veckan som är lämplig utifrån hennes situation med studier, barn, hem mm mm?

Förhoppningsvis har de gemensamt kommit fram till att hon ska studera. De har även förhoppningsvis diskuterat att kvinnan ska ta TS häst på foder innan det blev verklighet. Oavsett vilket verkar mannen inte tycka det längre, utifrån vad FV berättar för TS.

Det jag vill komma fram till att oavsett om TS inte får en sanningsenlig version av anledningen till att FV backar av FV så verkar hon inte vilja ta ansvar för hästen. Alltså är det i mitt tycke vanskligt att ge en krävande häst till någon som har en man som inte vill att hon ska ha det och pressar henne (om FVs berättelse stämmer) eller har en sund och jämlik relation men inbillar sig att mannen pressar henne (om FV har en annan version av hur deras relation är) eller inte har intresse av att ha hästen (men hittar på historien om att det är mannens fel för att slippa undan själv). Oavsett så verkar det inte rätt att ge en krävande häst till människan.

Har du tagit illa upp av mitt svar?

Du skriver att du tycker att relationen är onormal och osund. Jag svarar utifrån det, med förslag till ett annat sätt att se på saken. Allt är nämligen inte svartvitt, inte ens när det gäller hästar...

Uppenbarligen har du inte alls läst mitt svar överhuvudtaget, i alla fall inte mer än första meningen. I annat fall hade det varit intressant med en reflektion.

Tycker du att relationen är osund och onormal om nu maken vill att de ser om sin familj och vardag i första hand under rådande omständigheter?
I övrigt har vi bara TS syn på saken och jag kan tänka mig att hon inte ser med alldeles milda ögon på fv make i detta fall. Möjligen ses han som "boven i dramat" och bilden vi får är endast genom TS ögon. Ev kan TS se det som att maken ifråga försöker ställa till det för TS indirekt genom att ställa krav på sin fru. Är det då rätt att säga att deras relation är osund?

Du pratar om "sponsring". Hur mycket anser du att maken ska "sponsra" sin fru?

Jag utgår fortfarande från ett perspektiv för TS och hästen. Jag vet inte hur FV ska sköta sin relation, om det är som hon beskriver för TS eller om hon hittar på, men fortfarande tycker jag att det är en dålig idé att ge hästen till henne.

Jag kan inte uttala mig om hur FV och hennes man ska lägga upp sitt liv, mer än att om det stämmer som FV berättat för TS stämmer så verkar den inte helt sund. En sund relation enligt min uppfattning ska inte innefatta att en part pressar en annan att sluta med sin hobby, inte heller press genom att vägra bidra till sin livspartners hobby efter att de tillsammans kommit överens om att en part ska plugga och de ska hjälpas åt ekonomiskt. För en annan variant än den sista känns inte heller helt sund i mina ögon.

De ska ju givetvis utgå från den överenskommelse de har angående sponsring. Givetvis ska de hjälpas åt med utgifter om de genom gemensamt val valt att minska den enas inkomst.

Jag säger inte att jag heller har uppfattat situationen korrekt. Men jag tycker det är märkligt att bedöma deras relation som osund o onormal utifrån det lilla vi vet.
Att plugga innebär att prioritera, att plugga är ingen semester. Det innebär också en rejält sänkt inkomst i de flesta fall, det är inga stora summor man förväntas leva av som studerande. När man studerar är man sällan eller aldrig egentligen ledig heller. Det innebär att den andra hälften, om man har någon, får dra ett betydligt tyngre lass. Inom vissa yrken ingår mycket resor, det inget som man alltid kan neka till. Resor ger också ett bra tillskott i form högre lön för restid, övertid osv. Något som man i denna situation kanske inte tycker att man har råd att tacka nej till. Framförallt inte när man har familj o små barn som ska försörjas.

Så, om man vänder på din fråga: vad får maken ut av att jobba så mycket som man kan tolka att han gör + ta hennes del av barnets tid eftersom hon både studerar samt förväntas vara i stallet på sin "lediga" tid + betala för hennes häst/ar?

I denna tråd vet vi heller inte om kvinnan ifråga får lån från CSN, har en egen sparad summa pengar som förväntas räcka i flera år, eller om de lever på makens lön under hennes studietid.

Den kan möjligen vara så att maken tycker att de pengar familjen nu har att förfoga över bör gå till familjen, till deras lilla barn, i första hand. Ska man då också tolka relationen som onormal? osund?

Jag tycker att vi hästmänniskor ibland är lite för snabba att döma andra, utan att man sätter sig in i andras situation. Men det finns ju faktiskt en värld utanför stallet också.

Maken får väl förhoppningsvis ut det de kom överens om vid sin överenskommelse när FV började plugga - en fru som är lycklig. Jag uppfattar det inte som att mannen börjar jobba mer efter hennes studier, men så kanske är fallet.

Jag tycker fortfarande att i en sund relation diskuteras pengalösningar på ett annat sätt än genom press, som FV antingen fått, tyckt sig få eller ljuger om för TS. Jag ser inte hur det gör skillnad för hästen? Hur tycker du att det här verkar som en stabil människa att ge bort hästen till? Eftersom jag inte får dra slutsatsen att det inte verkar som en stabil situation då jag endast kan se dessa tre alternativ.

Givetvis finns det en värld utanför stallet. Den verkar TSs FVs man vilja att hans fru lever i (om det inte är så att FV ljuger och hon själv vill leva i den världen). Men jag ser inte det lämpliga i att ge en krävande häst till denna kvinna.

Jag förstår inte hur du kan mena att jag hela tiden upprepar det du skriver? Jag kan inte se att du någonstans har vägt in olika aspekter på situationen? Det är nämligen det jag försökt göra och mina svar har i högsta grad med det du skrev att göra. Jag har för övrigt erfarenhet av både studier under flera år samt reskrävande arbete. Samtidigt som jag hela tiden ägt/äger hästar. Och är gift.

Du utgår från en väldigt svartvit syn, tycker jag, baserat på en persons åsikter, en person som INTE ingår i parets relation och inte kan veta hur de resonerar sins emellan. Jag utgår för övrigt från att du helt enkelt inte kan svara på de frågar jag ställt till dig. Kanske pga egen bristande egen erfarenhet.

Nej, dina svar har inte relevans då dina svar inte utgår från FVs kapacitet att ta hand om hästen, vilket är det jag funderar kring. Tråden handlar ju om TS bekymmer, varför jag funderar kring TS situation. Dina svar utgår från FVs familjesituation och hur de ska lösa problemen de har, något jag inte alls har intresse av att göra. Varför ska jag försöka få en grå syn på FVs familjesituation när det inte är det som är problemet? En person som beskriver sin familjesituation till sin foderhästs ägare på det sätt FV gjort till TS tycker jag inte att det känns säkert att lämna ut en häst till. Oavsett vad i FVs berättelse som är sant.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Förhoppningsvis har de gemensamt kommit fram till att hon ska studera. De har även förhoppningsvis diskuterat att kvinnan ska ta TS häst på foder innan det blev verklighet.
/.../
En sund relation enligt min uppfattning ska inte innefatta att en part pressar en annan att sluta med sin hobby, inte heller press genom att vägra bidra till sin livspartners hobby efter att de tillsammans kommit överens om att en part ska plugga och de ska hjälpas åt ekonomiskt. För en annan variant än den sista känns inte heller helt sund i mina ögon.
:eek::eek::eek:
Förhoppningsvis har de gemensamt kommit fram till att hon ska studera?

En sund relation i min uppfattning handlar om att stötta varandra i det individerna i paret vill göra. Jag hade aldrig diskuterat och gemensamt kommit fram till något beslut angående min utbildning eller mina hästar. Jag kan fråga min sambo vad han tycker i vissa frågor, men aldrig i livet att jag skulle "gemensamt komma fram till" att jag ska studera. Han har inte den makten eller vetot att livet hade tagit en annan utformning än det jag ville med mig själv. Ärligt talat, jag söker de utbildningarna jag vill utan att rådfråga min sambo eller ens meddela honom om det innan. Jag köper hästar, jag säljer hästar, jag gör massor med saker utan att min sambo rådfrågas om det. Jag berättar för honom lite då och då vad jag har för planer så att han vet vad som händer och sker, vilket är bra ifall jag dör eller skadas så att han kan ta över det som behöver göras innan testamentet kickar in.

En sund relation bygger på tillit och respekt för den andra personen. Inte på äganderätt eller gemensamma beslut.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

nej han har inte den makten, men då ska du inte heller förvänta dig att han stöttar dig med tålamod och ekonomi heller om du kör ditt eget race, har han inte makten att ha inflytande i dina beslut kan du inte heller förvänta dig att han ska stötta dig i de med tid och pengar.

om du väljer att köpa en brun eller vit häst är väl skitsamma för honom, men skaffar du häst och förväntar dig att han ska betala för den så bör han vara högst delaktig i beslutstagandet, och även om du har för avsikt att säga upp dig och börja plugga, och behålla kostnader utöver dina tillgångar, då blir din sambo högst delaktig då det troligen är dennes inkomst som får täcka dessa kostnader.

men det är klart, har ni skilda ekonomier så får du väl göra vad du vill för dina pengar.. även om jag o min flickvän har skilda ekonomier så är det inte så svartvitt.. vi bor ihop vi har kostnader ihop och vi har ansvar ihop.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

Då har vi en annorlunda syn på saker och ting. Som jag ser det inverkar det i högsta grad i en situation där barn finns med i bilden vad en sysslar med. Om Fvs beslut att börja studera betyder att FVs man får betala största delen på huslån exempelvis ser jag det inte som vettigt att komma hem en dag och säga "förresten, jag börjar plugga nästa vecka, så de utgifter som tas från din lön kommer att öka med 15 papp från nästa månad". Eller "jag ska börja plugga så du måste lägga om dina arbetstider för jag klan inte längre lämna på dagis".

När två personer är ensamma i en relation kan jag köpa att beslut inte måste tas gemensamt, men när det finns barn med i bilden finns det oftast annat pyssel som måste tas hänsyn till. Samma sak när ett par, som TS FV, kommit överens om att resa två gånger om året, det ändras iom att en part börjar plugga - bra att ta det gemensamt innan. Samma sak med hästar, skaffar en person utan barn fem hästar så kan det inverka på tiden tillsammans, men den andra parten kan fortfarande göra vad den vill. Med barn så innebär fem hästar att den andra parten inte kan göra vad den vill då den med fem hästar inte kan ta hand om barnet för den måste sköta sina hästar. Att då skita i sin partner och köra sitt eget race trots att det inverkar på partnern tycker jag inte är sunt, nej.

Sedan är min uppfattning om en sund relation att ingen ska göra något för att hindra den andra att göra vad den vill. Men ibland kan det vara pyssel som gör att det är bra att diskutera saken innan. Visst skulle jag kunna söka till en utbildning i Kiruna och meddela min man en vecka innan. Men det skulle ju innebära att han måste byta jobb för att kunna ta hand om vårt barn, så att bara säga till en vecka innan skulle liksom inte funka. Det är inte tillit och respekt i min värld att göra så, för det inverkar så mycket på min mans liv. Samma sak gäller givetvis honom, vill han plugga en utbildning som inte går att lösa där vi bor nu skulle vi ju se till att lösa det på bästa sätt.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

:eek::eek::eek:
Förhoppningsvis har de gemensamt kommit fram till att hon ska studera?

En sund relation i min uppfattning handlar om att stötta varandra i det individerna i paret vill göra. Jag hade aldrig diskuterat och gemensamt kommit fram till något beslut angående min utbildning eller mina hästar. Jag kan fråga min sambo vad han tycker i vissa frågor, men aldrig i livet att jag skulle "gemensamt komma fram till" att jag ska studera. Han har inte den makten eller vetot att livet hade tagit en annan utformning än det jag ville med mig själv. Ärligt talat, jag söker de utbildningarna jag vill utan att rådfråga min sambo eller ens meddela honom om det innan. Jag köper hästar, jag säljer hästar, jag gör massor med saker utan att min sambo rådfrågas om det. Jag berättar för honom lite då och då vad jag har för planer så att han vet vad som händer och sker, vilket är bra ifall jag dör eller skadas så att han kan ta över det som behöver göras innan testamentet kickar in.

En sund relation bygger på tillit och respekt för den andra personen. Inte på äganderätt eller gemensamma beslut.


I min sunda samborelation diskuterar vi saker och bollar saker med varandra, när jag ville gå utbildningen jag går nu fick jag ju diskutera detta med sambo då det ett tag blir sämre pengar än vid jobb.
Vi måste ju vara 2 om saker vi gör, dels för att vi lever ihop, har huslån ihop osv.
Jag ser inte de som en äganderätt att vi gemensamt kommer fram till beslut men däremot respekt och tillit för varandra och våran framtid.
 
Sv: Hur mycket ska man curla sin fodervärd? (Mindre roman!)

I min sunda samborelation diskuterar vi saker och bollar saker med varandra, när jag ville gå utbildningen jag går nu fick jag ju diskutera detta med sambo då det ett tag blir sämre pengar än vid jobb.
Vi måste ju vara 2 om saker vi gör, dels för att vi lever ihop, har huslån ihop osv.
Jag ser inte de som en äganderätt att vi gemensamt kommer fram till beslut men däremot respekt och tillit för varandra och våran framtid.

Hej!

Kan inte annat än hålla med.

Just nu pluggar jag, har 1.5 år kvar innan jag förhoppningsvis kan få ett relativt välavlönat jobb. Under studietiden har vi kommit överens om att hag betalar så mycket jag har råd med och sambo tar resten. Eftersom jag har hästen och ingen av oss är villiga att sälja henne får han tyvärr ta mer av hushållskostnaderna, när jag betalar för hästen.

Detta har vi kommit överens om tillsammans och planen är att i framtiden kommer han kunna leva på mej, precis som han gjort tidigare, när jag jobbade och han pluggade..

/ Lavinia, som tror att allt jämnar ut sej i slutet och att pengar inte är det viktiga.

dessutom tycker jag inte att TS ska curla sin fodervärd alls- fv verkar måttligt intresserad, hitta någon annan åt hästen så ni slipper vänta i åratal!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 503
Senast: Araminta
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 656
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 512
Hästvård Vi har en häst utlånad på foder, livstid. Lånades ut som sällskap och skogsmulle pga ålder och historik. Nu har fodervärdarna kommit på...
Svar
5
· Visningar
1 826
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp