Hur mycket skall jag begära??

B

**BORTTAGEN**

Jag har fått en liten ridelev, en tjej på 9 år. Hon rider en gång i veckan på egen häst.

Vi tränar dressyr på lättklass-nivå. Meningen är att hon så småningom skall komma ut o tävla.

Lektionerna pågår i ca 45-60 minuter beroende på hur länge de orkar och hur bra det går.

Mina egna meriter är att
jag har jobbat som ridlärare under ca 5 år (visserligen för ett tag sedan)
Jag har gått ungdomsledarkurser.
Jag HAR HAFT dressyrdommarlicens för lätta klasser.
Jag har själv ridit upp till medelsvår dressyr.
Jag har ridit i c:a 30 år.
Jag har tränat för några riktigt bra tränare.

Hur mycket tycker ni att jag skall skinna ungens föraäldrar på?? :o :)
 
Vitt eller svart?
Om jag hjälper ngn en enstaka gång, brukar jag ta 100:-. Vilka jag inte redovisar till skattmasen.

Men när jag hade flera fasta lektioner/vecka till ridskolan, så hade jag vit lön 90:-/timme. Skatten som drogs var ngt som hette "ersättning till idrottsledare".

Jag har ungefär de meriter du har.
Jag har haft lektioner i över 20 år.
Gått alla ULK-kurser och RIK0.
Tävlat och tränat för bra tränare.

Och då anser jag att man kan ju NGT i allafall, och då kan man ju ta betalt.
 
120 kr per h, eller 100 kr för 45 minuter skulle jag tycka vore lämpligt. Tänk på att det är privatlektion, då kostar det mer! ;)
 
Nu låter det som om jag ville sko mig på dem, så var det ju verkligen inte menat. det var menat som ett skämt, måste rätta mig själv när jag skriver så plumpt. :o :o :o

Jag gillar dem verkligen, både ungen o föräldrarna.

De vill betala för sig o jag vill förståss inte heller göra det gratis..

C.a en hundralapp tänkte jag nog också, men var osäker på om det var för dyrt..Åhh det är så svårt att be om pengar.. :o
 
Svår fråga. Kolla upp vad andra tränare tar (för lättklass-nivå) och jämför med vad de tar på ridskolor i närheten, så använder du det som måttstock. Kanske att hon har någon kompis som vill träna samtidigt? Då kan du ju sänka priset, men får lite mer på fickan.

/Verdandi
 
Klart att du ska begära pengar, inte vara blyg!! :cool:

"Man måste se om sitt eget hus..." :angel:

Ta 100 kr per gång då, och håll på mellan 30-60 min beroende på läget...så slipper du ha "dåligt samvete"... :idea:
 
100-150? Beror väl lite på tillgång och efterfrågan på din ort också.
Jag tycker inte att du ska sätta olika pris om det blir 45 min eller 1 timme, utan sätt ett pris per lektion. Det finns inget tråkigare än tränare som står och tittar på klockan för att avgöra när det är dags att avsluta... Du kan ta till ett pris som du tycker är ok för en timme och säga att lektionen är 45 min, så gör det inget om det drar ut på tiden ibland :)
 
Du får väl bestämma dig för hur mycket du själv vill ha. Sedan skall man väl lägga på sociala avgifter, skatt som sedan ska betalas in till staten :smirk:
 
Ja för det gör väl du gissar jag?!
Om du får en "fast inkomst" på ett par hundringar per månad!
Jääääättelogiskt att skatta för de "enorma" inkomsterna! ;)
 
Vill man vara laglig kan man deklarera det som inkomst av hobby. Sedan får man dra av kostnaderna för samma hobby, vilket givetvis leder till minus på hobbykontot och ingen skatt.

Jag blev rekommenderad detta av min revisor när jag får kattungar. Inkomsterna för försäljning av en kull är ungerfär 20.000:-, utgifterna för uppfödning, och för att hålla avelskatter, är givetvis större än så, så någon skatt blir det inte, men allt är lagligt deklarerat, om någon skulle börja bråka om vilka svarta pengar man tjänar...
 
Vet en tjej på 18 år som själv tävlat elitallsvenskan i lag och FEI på ponny. Hon åker hem till sina elever och tar då 100 kr per timme.
 
Precis så funkar det ju när man tävlar hobbyhäst och får premier.
Staten får inga mer pengar av mig, endast mer papper de ska flytta runt med = det kostar dem mer = vi skattebetalare får ytterligare en till helt onödig utgift, än om skattmasen struntat i premierna över huvud taget... :smirk:
 
När jag red westernlektioner för min gamla "stallchef" (hon ägde ett privatstall där jag hade mina hästar) på min egna häst så betalade jag 100:-/lektion. Vi höll på 45-75min beroende på hur bra det gick. Hon var inte så noga med tiden utan vi slutade när det kändes bra.
Nu rider jag på Okna Ranch ridskola på Deras hästar och där kostar en lektion på 60 min ca 117:- om man betalar för en hel termin (betalade 2100:- för den här terminen). Det är billigt! På min dotters förra ridskola kostade en lektion 130:-/45 min om man red på Deras hästar.
När min dotter red en privatlektion förra veckan på egen häst så betalade vi 75:- för att De var flera som skulle rida på samma ställe... annars tog den ridläraren 100:-/lektion om man red egen häst(hon var outbildad).

Tycker 75-100:-/lektion är skäligt pris om man inte är utbildad ridlärare och eleven rider på egen häst.

Hoppas det inte blev för rörigt! :)
 
100-200 låter väl rimligt

betalar själv 200:- ca en timme,ibland kortare ibland mer beroend epå hur de går.
Min tränare e fd dommare och "tyskubildad"
 
:confused:.......men jag har ju inga sånna inkomster. De som kommer in vid sidan om är ju det mina hästar tjänar och de deklarerar jag ju som hobby. Där får jag nog allt lägga på egenavgifter och betala in moms om utgifterna inte räcker till.
 
Kom bara ihåg att du skall kunna styrka dina utgifter med kvitton. Det är liksom inte bara att hitta på en massa utgifter..
 
Ni behöver inte bekymra er om min deklaration, jag har en liten firma som jag kör allt sådant genom (är lite av en mångsysslare..)

Ni verkar tycka att en 100-lapp är OK. Brukar ju själv betala runt 200:- när jag tränar.

Vad kostar en ridlektion på en ridskola nuförtiden?

Det där med flexibel tid tycker jag är i det närmaste självklart, man kan ju inte fortsätta och presa hästen bara för att det är lite tid "kvar2 heller inte omvänt , söuta innan man fått igenom hästen bara för att tiden säger så..

Tyvärr är det ju så när man håller ridskole-lektioner, annars blir hela kvällen förskjuten..

Tack för att ni tar er tid att fundera över mitt problem..

I övrigt är min lilla elev oerhört begåvad, blir riktigt imponerad.

Hon har ridit för mig tre gånger nu, jag har fortfarande inte tagit betalt för jag har inte kunnat formulera vad jag vill ha. vill ju inte att de skall sluta bara för att jag tar för mycket... :o :o
 
Hon har ridit för mig tre gånger nu, jag har fortfarande inte tagit betalt för jag har inte kunnat formulera vad jag vill ha. vill ju inte att de skall sluta bara för att jag tar för mycket... :o :o

Din firma går inte med vinst va ;) Enligt revisorerna får man inte hålla på så allt för länge :angel:
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 294
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 885
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 161
Senast: svea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 034
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp