Hur mycket skulle du betala för att få hagen mockad?

hagmockaren

Trådstartare
Hallå där alla härliga hästmänniskor!

Jag jobbar redan lite inom hästnäringen men tänkte försöka extraknäcka lite genom att mocka hagar åt hästägare här i trakten och fakturera via Frilans Finans för att göra det hela smidigt!
Så, vad tycker ni är ett rimligt pris att ta per timme för att mocka en hage? Vad skulle du själv betala?

Allt gott!
 
Den bistra sanningen (för dig) är att jag inte skulle betala alls. Hela min möjlighet att bo på gård och ha hästar bygger på att jag gör arbetet själv istället för att betala andra för att göra det. Visst - jag köper hö och strö och kraftfoder, men inga tjänster utöver specialkompetenser som hovslagare och veterinär. Allt som bara är "hårt jobbigt arbete" gör jag själv och måste göra själv för att få ekonomin runt hästarna att gå ihop. Det är säkert inte alla som har det som jag, men jag tror det är rätt många!
 
Den bistra sanningen (för dig) är att jag inte skulle betala alls. Hela min möjlighet att bo på gård och ha hästar bygger på att jag gör arbetet själv istället för att betala andra för att göra det. Visst - jag köper hö och strö och kraftfoder, men inga tjänster utöver specialkompetenser som hovslagare och veterinär. Allt som bara är "hårt jobbigt arbete" gör jag själv och måste göra själv för att få ekonomin runt hästarna att gå ihop. Det är säkert inte alla som har det som jag, men jag tror det är rätt många!
Håller med dig!
Dock skulle jag kunna tänka mig att betala för att få vinterhagen som är en skogshage på ca 0,5 ha mockad på våren. Den har då inte blivit mockad under hela vintern eftersom att det kommer nya lager med snö hela tiden. Tar bort det som går med traktorn under vintern men när våren kommer är det flera dagars jobb med att mocka hagen.
Tyvärr har jag inte möjlighet att betala mer än ca 2000kr för det och med tanke på att det är flera dagars jobb och då brukar vi vara två st och använder traktorn till att köra bort skiten med så är det inte alls skäligt betalt för det jobbet.
Jag skulle inte betala för att få hjälp den dagliga mockningen av hagen.
 
Du skulle ju kunna ha någon typ av "prenumeration" hos hästägare som av någon anledning inte vill/ har möjlighet att lägga tid på mockning.

Tror att ett inackorderingsstall med rasthagar hade kunnat vara intresserade.

Själv har jag alltid mockat för mina hästar, men hade jag haft möjlighet att någon dag i veckan vara ledig från alla måsten, så kanske jag tyckt att det var värt ett par hundra extra i månaden.

Men jag hade nog hellre, isf, haft en helhetslösning. Att den som mockar hagen även tar box plus höpåsar den aktuella dagen.

Men det måste vara prisvärt. Därför behöver du nog ha ett par tre kunder på samma stall, tänker jag?
 
Hallå där alla härliga hästmänniskor!

Jag jobbar redan lite inom hästnäringen men tänkte försöka extraknäcka lite genom att mocka hagar åt hästägare här i trakten och fakturera via Frilans Finans för att göra det hela smidigt!
Så, vad tycker ni är ett rimligt pris att ta per timme för att mocka en hage? Vad skulle du själv betala?

Allt gott!
Vad har du räknat på? Per hektar eller rata?
 
Jag funderar lite på det rent praktiska, vilka redskap skulle du använda för att mocka? För våra hagar skulle det vara rätt ohållbart att betala någon att mocka med en grep och en skottkärra, eftersom det skulle ta sjukt lång tid. Med någon form av maskin och tippkärra, eller en mockmaskin kanske det blir så pass hållbart att man skulle kunna betala för en sådan tjänst. Då hade jag förväntat mig en offert för rubbet på några tusen kronor, eller en timlön runt 200 kr.
Vet inte om det skulle vara värt det för oss, men om man har rasthagar är det kanske perfekt.
 
Hallå där alla härliga hästmänniskor!

Jag jobbar redan lite inom hästnäringen men tänkte försöka extraknäcka lite genom att mocka hagar åt hästägare här i trakten och fakturera via Frilans Finans för att göra det hela smidigt!
Så, vad tycker ni är ett rimligt pris att ta per timme för att mocka en hage? Vad skulle du själv betala?

Allt gott!
Om jag hade varit rik hade jag gärna betalt någon för att mocka (då ska jag vara RIK) men daglig mockning tar inte lång tid, en kvart kanske, så jag tror inte att man skulle tjäna så himla mycket på det, dessutom med bensinpriserna och behöva förflytta sig mellan stallen, om det inte är jättestora stall med många hagar som behöver mockas på samma ställe.
 
Jag satt just och tänkte på det här igår då jag kanske ska flytta stall. Tycker inte det är så jobbigt att mocka hage under den ljusare delen på året på torr mark och dagsljus men kommer väl ihåg vintern som var med en lerig mörk rasthage, pannlampa i mörkret letandes efter bajshögar och tegelstenstungt nedtrampat hö (snacka om att bokstavligen hantera ler & långhalm), klafsande med en skottkärra som fastnade i sörjan. Till råga på allt var gödselstacken så långt från min hästs hage som man kunde komma. Alltså det var inte jättekul. Sen dess har jag valt fullservice där jag har min foderhäst uppstallad men att personal mockar hage är inbakat i priset så jag vet inte riktigt hur mycket just den sysslan är värd.

Jag har kikat lite på ett kollektivstall som är mycket billigare (såklart) och i den situationen skulle jag gärna outsourca en del grejer såsom att mocka hage när det är min tur. Tyvärr skulle det nog endast kunna gå ihop ekonomiskt för en av oss. Nyfiken på hur mycket betalt du tänker dig att ta.
 
Jag tror att du, ts, i så fall ska investera i en riktigt bra mockningsmaskin (inte de där dieseldrivna tror jag) och erbjuda mockning med den. Det gäller att det går fort så att folk känner att det är värt den där timmen eller de timmarna det tar (beroende på mängden gödsel i hagen och hur kuperad hagen är). Som många redan sagt, så är ren handskottning alldeles för tidskrävande. Folk tycker inte att det är värt pengen då.
 
Hur har du tänkt utföra mockningen? Frågan är ju egentligen hur mycket det kostar per kvm eller kg och inte per timme. Handmockning med skottkärra känns väldigt dyrt. I synnerhet om man ska tömma var skottkärra en bit bort också.
 
Skulle ta reda på hur mycket andra tar för att putsa hagar eller för att slå vall åt andra i området och tagit lite lite mer.

Tar för övrigt för givet att det inte är för hand.
 
Vi hyrde en mockningsmaskin för 800 kr och körde av en väldigt smutsig hage på 1 hektar på några få timmar. Det gick hur lätt som helst. Skulle inte betala någon annan att göra det, men om du har maskinen och hyr ut dig tillsammans med den kanske du kan ta typ 2000 kr för det. Det blir ju inte lönsamt för dig…
 
Jag tror som andra har skrivit att det kan fungera i inackorderingsstall, tex där varje hästägare måste mocka en kärra i veckan för jag har stått med ägare som gör allt för att komma undan mockandet och skulle gladeligen betala för det. Som någon annan skrev så är väl 200/Tim en bra ersättning. En sådan hage jag tänker på tar ca 30 min dvs 100 kr, och det tror jag dessa personer lätt skulle betala.
 
Skulle ta reda på hur mycket andra tar för att putsa hagar eller för att slå vall åt andra i området och tagit lite lite mer.

Tar för övrigt för givet att det inte är för hand.
Jag antar ingenting även om jag inte direkt tror att det är för hand. För den som köper tjänsten är det dock mer väsentligt att veta hur mycket det kostar att fixa en viss areal/kg gödsel än timpriset och har man inget hum om hur det utförs så går det inte att uppskatta effektiviteten.
 
Hallå där alla härliga hästmänniskor!

Jag jobbar redan lite inom hästnäringen men tänkte försöka extraknäcka lite genom att mocka hagar åt hästägare här i trakten och fakturera via Frilans Finans för att göra det hela smidigt!
Så, vad tycker ni är ett rimligt pris att ta per timme för att mocka en hage? Vad skulle du själv betala?

Allt gott!

Jag hade gärna betalat vad det kostar för att få hage mockad, och hade gärna kunnat köpa övrig service också! Har eget stall, är själv och hade verkligen uppskattat den möjligheten.

Med ”vad det kostar” menar jag din egensatta timlön + arbetsgivaravgifter, reseersättning + övrigt påslag för omkostnader såsom revisionskostnad, materialkostnad (kläder, underhåll av bil, och övrigt som man ska räkna med när man driver en verksamhet).

Det hade varit fantastiskt med en sådan ambulerande tjänst!
 
Mina hagar går för övrigt inte att mocka med maskin (skog) utan måste mockas för hand. Så handmockning på regelbunden basis hade ju varit guld.
 
Vilken respons! Tack så mycket för all input.
Jag tänkte göra det för hand med en grep. Jag inser att för att det här ska fungera gäller det att hålla nere kostnaderna rejält = ingen bilkörning.

Jag har ganska bra förutsättningar i det att jag bor på 10 minuters cykelavstånd till ridgymnasium, ridskola och en annan ryttarförening. Samt så ligger det en del gårdar runtom som ligger på kanske 30 minuters cykelavstånd. Så det kan finnas en del potentiella kunder i området. Nu jobbar jag ju på ridgymnasiet så jag vet inte riktigt om det skulle vara tillåtet att jag är både anställd samt har elever som kunder, det får jag fråga min chef om i så fall. Men mockning av hage för elevernas privathästar är inget som är personalens arbetsuppgifter, så på så vis krockar det inte.

Angående upplägg på pris-sättning så kanske det vore bäst att sätta ett fast pris som någon skrev. T ex. mocka ren en hel hage på ett visst antal kvm för ett fast pris. Det kanske gör att kunder känner sig mer trygga i vad kostnaden blir exakt och vad som blir gjort för den kostnaden, i stället för att ta en timpeng och inte veta hur mycket som blir gjort under den timmen eller timmarna det tar. Jag tror jag själv hade föredragit det framför att betala ut timlön om jag hade haft häst. Det skulle nog kännas mindre stressigt för mig också.

En annan sak som hade varit bra är om man kunde göra en deal om att sköta mockningen regelbundet för någon för ett fast månadspris, som någon skrev här ovanför, och kanske göra det en gång i veckan eller vad hästägaren föredrar.

Varför jag tänker att det här kan vara en god idé är för att jag sett hur det här med hagmockning mer eller mindre ALLTID släpar efter, det tar tid och är oftast tyngre än att mocka boxen i stallet, kan vara lerigt och allmänt jävligt att mocka hage speciellt vid sämre väder så jag kan förstå att det släpar efter för hästägare och även verksamheter.

Jag kan ju alltid slänga ut frågan till alla dessa ställen i närområdet och se om det nappar någonstans, får jag bara en kund så är det fortfarande värt det lilla extra, då jag bara behöver investera i grep och arbetskläder har jag redan, men hoppas givetvis på flera kunder.

Pris-sättningen är klurigt här dock. Om vi ska utgå från att jag tar betalt för hur stor hagen är och att i priset ingår att mocka hela hagen ren, vad tror ni är en rimlig kostnad att ta för att få en hage på säg 0.5ha ren utan att ta hänsyn till hur lång tid arbetet tar eller hur mycket som behöver mockas? Alltså enbart sätta pris efter storlek.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 606
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 806
Senast: Unafraid
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 629
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 333
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp