Bukefalos 25 år!

Hur mycket skulle ni ge och av vad?

A

aniratak

Jag har en två åring som jag skulle vilja höra vad ni skulle ge henne för foder och i vilken mängd?
2år pappa fullblod mamma halvblod
växer ganska mycket är 161cm nu
lite tun men inte mager
går på Hö har tyvärr inte analysen ännu men räkna på medel hö. vad tror ni är bra? :confused: :d [bild]http://hem.passagen.se/korstaridsallskap/?noframe/[/bild]

L

litania

hej hopp =)
först så måste du få höanalysen, sen kan du luska ut vilket energibehov din häst har, och utifrån det sammanställa en foderstat där grovfodret ska täcka 80% av energibehovet, resten fyller man på med kraftfoder. bra riktlinjer. lycka till!

Hon måste iaf ha 1,5kg hö per 100 kg kroppsvikt. Gärna mer då hon är unghäst.

Men tänk på att proteinbrist i så unga år kan få konsekvenser så ta en analys. Det är billigt jämfört med andra hästsaker man gladeligen slänger pengar på.

Liknande trådar

Foder&Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 124
Foder&Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
792
Kropp&Själ I några månader har min mamma varit sjuk, sen upptäcktes det att hon har lungcancer. Tyvärr är den obotlig men med behandling kunde dom...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 755
Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2020 del 4
  • Blomster premunitioner
  • Vad gör vi? Del CXLIII

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur frusna är era hundar?
  • Uppdateringstråd 25