Bukefalos 28 år!

Hur mycket sover ni? - Utbruten från Träning, hälsa och kost III

Kiwifrukt

Trådstartare
Hur mycket sover ni är, och är ni i stort eller litet behov av sömn? Om ni har ett stort behov, hur löser ni i så fall det med jobb och tider? Särskilt nu på sommaren?

Jag har hela tiden fått höra att jag är lat och morgontrött (hade jag fått sova som jag vill hade jag kanske sovit 23-9) och jag har hoppats att kroppen skulle vänja sig. Men jag är lika förbaskat trött trots att detta är min sjunde eller åttonde arbetsvecka. Nu går jag upp halv sju och det är precis på håret att jag hinner. Ligger i sängen runt 22.30. Vintertid går det säkert att banta ner till 22 eller till och med 21.30, men allvarligt, jag känner mig som en pensionär! Och jag är nästan aldrig klar i stallet förrän runt 20, så jag skulle inte hinna mycket om jag gick och la mig tidigare. Kan man göra nått för att vänja sig, eller är det monumental trötthet som gäller från och med nu? När jag väl är på plats på jobbet är det rätt okej, men fram till dess är det ungefär så jag vill lägga mig ner och dö.
 
Hur mycket sover ni är, och är ni i stort eller litet behov av sömn? Om ni har ett stort behov, hur löser ni i så fall det med jobb och tider? Särskilt nu på sommaren?

Jag har hela tiden fått höra att jag är lat och morgontrött (hade jag fått sova som jag vill hade jag kanske sovit 23-9) och jag har hoppats att kroppen skulle vänja sig. Men jag är lika förbaskat trött trots att detta är min sjunde eller åttonde arbetsvecka. Nu går jag upp halv sju och det är precis på håret att jag hinner. Ligger i sängen runt 22.30. Vintertid går det säkert att banta ner till 22 eller till och med 21.30, men allvarligt, jag känner mig som en pensionär! Och jag är nästan aldrig klar i stallet förrän runt 20, så jag skulle inte hinna mycket om jag gick och la mig tidigare. Kan man göra nått för att vänja sig, eller är det monumental trötthet som gäller från och med nu? När jag väl är på plats på jobbet är det rätt okej, men fram till dess är det ungefär så jag vill lägga mig ner och dö.

Jag är EXTREMT morgontrött och har alltid varit. Det spelar inte så stor roll om jag sover lite eller mycket, är lika plågsamt jämt att gå ur sängen. Men när jag väl vaknat till känns det helt okej.

Vi går och lägger oss mellan kl 22 och 23 (ungarna lägger vi mellan kl 19 och 20). Ytterst sällan jag är klar med allt jag vill göra innan kl 21, ibland blir det senare också. Men till kl 22 brukar jag se till att vara klar så det bara är att äta nåt litet och sen lägga sig. Sover 7-8 h varje natt. Går upp mellan kl 6 och 7 när jag jobbar, lämnar ungar på dagis mellan 7.30 och 7.45, sen hem och sätta sig för att jobba vid kl 8.

Jag har bara accepterat att jag är morgontrött och tillåter mig sova så länge som är möjligt på morgonen. Mer än 8 h sömn är svårt att få för jag vill inte välja bort träning, ridning eller annat vi pysslar med på kvällarna.
 
Hur mycket sover ni är, och är ni i stort eller litet behov av sömn? Om ni har ett stort behov, hur löser ni i så fall det med jobb och tider? Särskilt nu på sommaren?

Jag har hela tiden fått höra att jag är lat och morgontrött (hade jag fått sova som jag vill hade jag kanske sovit 23-9) och jag har hoppats att kroppen skulle vänja sig. Men jag är lika förbaskat trött trots att detta är min sjunde eller åttonde arbetsvecka. Nu går jag upp halv sju och det är precis på håret att jag hinner. Ligger i sängen runt 22.30. Vintertid går det säkert att banta ner till 22 eller till och med 21.30, men allvarligt, jag känner mig som en pensionär! Och jag är nästan aldrig klar i stallet förrän runt 20, så jag skulle inte hinna mycket om jag gick och la mig tidigare. Kan man göra nått för att vänja sig, eller är det monumental trötthet som gäller från och med nu? När jag väl är på plats på jobbet är det rätt okej, men fram till dess är det ungefär så jag vill lägga mig ner och dö.
Jag är inte särskilt morgontrött men har ett relativt stort sömnbehov och vill gärna ligga i sängen 8,5-9 timmar innan klockan ringer. För mig innebär det att jag satsar på att komma i säng mellan 22-22.30 (går upp 07.15). Upplever inte att det är några problem alls oavsett årstid, förutom de kvällar då jag har sena kvällsaktiviteter planerade. Men dels händer det inte särskilt ofta, och dels blir jag faktiskt inte så påverkad om jag råkar sova 6 istället för 8 timmar någon natt ibland.

Jag tycker att du ska försöka lyssna på din kropp så mycket du bara kan. För mig låter det inte som att du har något särskilt extremt sömnbehov, det är liksom inte så att du behöver 12 timmar för att överhuvudtaget överleva. 23-9 är mina idealtider också, och det är ungefär så jag sover när jag är ledig.

Hade jag varit du hade jag försökt att komma i säng 22 varje kväll oavsett årstid, den halvtimmen kan säkert göra stor skillnad! Funderar också på om du kan effektivisera på något vis, till exempel genom att äta frukost på jobbet eller så? I så fall borde du ju kunna skrapa ihop en halvtimme till där.
 
Jag är inte särskilt morgontrött men har ett relativt stort sömnbehov och vill gärna ligga i sängen 8,5-9 timmar innan klockan ringer. För mig innebär det att jag satsar på att komma i säng mellan 22-22.30 (går upp 07.15). Upplever inte att det är några problem alls oavsett årstid, förutom de kvällar då jag har sena kvällsaktiviteter planerade. Men dels händer det inte särskilt ofta, och dels blir jag faktiskt inte så påverkad om jag råkar sova 6 istället för 8 timmar någon natt ibland.

Jag tycker att du ska försöka lyssna på din kropp så mycket du bara kan. För mig låter det inte som att du har något särskilt extremt sömnbehov, det är liksom inte så att du behöver 12 timmar för att överhuvudtaget överleva. 23-9 är mina idealtider också, och det är ungefär så jag sover när jag är ledig.

Hade jag varit du hade jag försökt att komma i säng 22 varje kväll oavsett årstid, den halvtimmen kan säkert göra stor skillnad! Funderar också på om du kan effektivisera på något vis, till exempel genom att äta frukost på jobbet eller så? I så fall borde du ju kunna skrapa ihop en halvtimme till där.

Jag har funderat på det, men vi har inte frukost förrän vid halv tio (börjar åtta). Men fortsätter det så här sen när hästarna ska ut också kanske jag måste. Jag förbereder lunch och allt sånt på kvällen innan, så det enda jag gör innan jobbet förutom att äta frukost och klä på mig är att gå ut med kattlådan. Kanske får inse att jag är som @FengurLaugar och bara är den morgontrötta typen.
 
Jag har funderat på det, men vi har inte frukost förrän vid halv tio (börjar åtta). Men fortsätter det så här sen när hästarna ska ut också kanske jag måste. Jag förbereder lunch och allt sånt på kvällen innan, så det enda jag gör innan jobbet förutom att äta frukost och klä på mig är att gå ut med kattlådan. Kanske får inse att jag är som @FengurLaugar och bara är den morgontrötta typen.
Ah, nä jag tänkte mer om du kunde äta på väg dit eller vid skrivbordet samtidigt som jobbar. Så brukar jag göra om jag känner att jag behöver lite extra sömn ibland, och vips har jag köpt mig en extra halvtimmes sömn! :)
 
Hur mycket sover ni är, och är ni i stort eller litet behov av sömn? Om ni har ett stort behov, hur löser ni i så fall det med jobb och tider? Särskilt nu på sommaren?

Jag har hela tiden fått höra att jag är lat och morgontrött (hade jag fått sova som jag vill hade jag kanske sovit 23-9) och jag har hoppats att kroppen skulle vänja sig. Men jag är lika förbaskat trött trots att detta är min sjunde eller åttonde arbetsvecka. Nu går jag upp halv sju och det är precis på håret att jag hinner. Ligger i sängen runt 22.30. Vintertid går det säkert att banta ner till 22 eller till och med 21.30, men allvarligt, jag känner mig som en pensionär! Och jag är nästan aldrig klar i stallet förrän runt 20, så jag skulle inte hinna mycket om jag gick och la mig tidigare. Kan man göra nått för att vänja sig, eller är det monumental trötthet som gäller från och med nu? När jag väl är på plats på jobbet är det rätt okej, men fram till dess är det ungefär så jag vill lägga mig ner och dö.
Jag jobbar skift och börjar oftast nån gång mellan 02:45 och 05:30. Är extremt ljusstyrd vilket gör att jag sover väldigt lite sommartid och väldigt mycket vintertid. I natt skrapade jag ihop fem timmar :meh: helst sover jag 7-9 h så jag försöker effektivisera min morgon för att få så mycket tid i sängen som möjligt, tar med frukost(öser över keso och müsli i en liten matlåda) och äter på första tåget, uniformen ligger framme med passerkort och nycklar redo i fickorna, prioriterar tio minuter extra i sängen framför hårborstning och smink. Tar 27 minuter från det att klockan ringer tills jag låser dörren efter mig. Utan att stressa. För mig är det otroligt ovärt att offra en halvtimmes sömn för att sitta hemma och hänga över kaffekoppen/äta frukost, det enda som händer då är att jag hinner känna hur trött jag är. Samma med snoozande, det händer inte(längre, jävlar vad svårt att vänja av med. Rullade ner på golvet första veckorna för att inte somna om.). Sover på riktigt så länge jag kan och när klockan ringer går jag upp. Det låter ju inte skitkul men i ärlighetens namn var det ju inte skitkul när jag gick i skolan heller, och snoozade 6-6.30, släpade mig upp och satt i en kvart och bara stirrade pga trött, kastade i mig frukosten på tio minuter och panikcyklade till bussen. Då föredrar jag helt klart nuvarande upplägg. Har aldrig sovit så bra som nu. Och lediga dagar är väckarklockan bannlyst.
 
Ah, nä jag tänkte mer om du kunde äta på väg dit eller vid skrivbordet samtidigt som jobbar. Så brukar jag göra om jag känner att jag behöver lite extra sömn ibland, och vips har jag köpt mig en extra halvtimmes sömn! :)

+ @Kiwifrukt

Jag äter i regel alltid frukost vid skrivbordet oavsett om jag jobbar hemma eller på kontoret i stan. Jag sover hellre lite extra än att äta innan jobbet. Har nog mycket med mig själv, djur och ungar :p
 
+ @Kiwifrukt

Jag äter i regel alltid frukost vid skrivbordet oavsett om jag jobbar hemma eller på kontoret i stan. Jag sover hellre lite extra än att äta innan jobbet. Har nog mycket med mig själv, djur och ungar :p

Det hade jag absolut gjort om jag hade jobbat hemma. Jag har lite issues kring det här med att äta runt folk, men det får bli nått sånt om det inte blir bättre.
 
Hur mycket sover ni är, och är ni i stort eller litet behov av sömn? Om ni har ett stort behov, hur löser ni i så fall det med jobb och tider? Särskilt nu på sommaren?

Jag har hela tiden fått höra att jag är lat och morgontrött (hade jag fått sova som jag vill hade jag kanske sovit 23-9) och jag har hoppats att kroppen skulle vänja sig. Men jag är lika förbaskat trött trots att detta är min sjunde eller åttonde arbetsvecka. Nu går jag upp halv sju och det är precis på håret att jag hinner. Ligger i sängen runt 22.30. Vintertid går det säkert att banta ner till 22 eller till och med 21.30, men allvarligt, jag känner mig som en pensionär! Och jag är nästan aldrig klar i stallet förrän runt 20, så jag skulle inte hinna mycket om jag gick och la mig tidigare. Kan man göra nått för att vänja sig, eller är det monumental trötthet som gäller från och med nu? När jag väl är på plats på jobbet är det rätt okej, men fram till dess är det ungefär så jag vill lägga mig ner och dö.

Jag har rätt så normalt sömnbehov, men jag är rätt känslig för sömnbrist och jag sover dessvärre oftast inte sådär toppenbra. Ska jag upp vid sex ser jag till att ligga i sängen senast 22, för det tar mig en stund att somna plus att jag vaknar och är upp någon eller några gånger per natt. Är dessutom morgontrött som ett as och varje morgon funderar jag på om det vore rimligt att säga upp mig, om jag inte är snudd-på-dödssjuk eller om det enklaste vore att hoppa ut genom fönstret. :p Det går över så fort jag tar mig upp, men fy fan vad de där första minuterna är hemska.

En sak jag skulle tipsa dig att göra är att se om du kan hitta ett annat sovfönster som funkar bättre. Jag blir mycket tröttare (över dagen) och har svårare att ta mig upp om jag sover 00-08 än om jag sover 22-06, t.ex., helt enkelt för att det senare passar min sömncykel bättre. Nästa "lätt-att-vakna"-fönster kommer runt 08.30, give or take a few. Vidare vaknar jag mycket lättare och mjukare, vilket jag upplever påverkar mig rätt mycket under dagen, av en wake up-light. Köpte min för fem-sex år sedan och den är så himla bra, framförallt på vintern.

Med det sagt tog det mig mycket längre tid än 7-8 veckor att vänja mig vid kontorstid efter att i flera år arbetat oregelbundna tider, så det kan också vara så att du inte hunnit vänja dig än.
 
Jag har aldrig delat kontor med mer än en person (gör även det nu om jag sitter i stan) så det har funkat bra.

Vi sitter fyra i samma rum, och eftersom stämningen mellan oss (eller, tre av oss kommer bra överens) är lite.... Krystad gör det mig mer skeptisk. Lunchen är jobbig nog. Men där är det ju jag som har problem med att äta bland andra, det kan ju ingen annan hjälpa.

Tack allihop för input på sömnproblemet, förresten! Ni är guld.
 
Jag är varken morgonmänniska eller kvällsmänniska, jag är en sovmänniska...

Under semester har jag sovit tio timmar per natt, plus att jag sovit middag de flesta dagar. En powernap för mig är en timme, kanske två. Jag somnar i stort sett alltid så fort huvudet ligger på kudden och sover hela natten. Min sambo snarkar en del men det hör inte jag, jag är som medvetslös nästan...

När jag jobbar (7.30-16.30) sover jag åtta timmar och det funkar bra. Jag är ofta trött på kvällen när det börjar närma sig läggdags.

Jämfört med mina vänner och kollegor har jag ett större sömnbehov än dem, men tex min mamma är nästan värre än mig. Kanske har det delvis med arv att göra? Jag vet inte :) Men jag älskar att sova! Somna på soffan är underbart!
 
+ @Kiwifrukt

Jag äter i regel alltid frukost vid skrivbordet oavsett om jag jobbar hemma eller på kontoret i stan. Jag sover hellre lite extra än att äta innan jobbet. Har nog mycket med mig själv, djur och ungar :p

Samma här! Skulle absolut inte gå upp tidigare för att äta frukost eller dricka kaffe hemma. Hellre sova lite lite till. Min sambo vet att jag behöver sova länge, han gör iordning min frukost och kokar kaffe jag kan ta med till jobbet varje dag. Samt bäddar sängen och fixar fram lunchlådor :o Underbar!
 
Jag har stort sömnbehov. Funkar som bäst om jag regelbundet får ca 10 timmar per natt.
Det är jättesvårt att få till. Jag har fått acceptera att jag alltid ligger lite på sömnminus på vardagarna och det är därför viktigt att jag får vila och sova ut på helgerna. Vissa nätter sover jag 12 timmar om jag har möjlighet.

Jag försöker gå och lägga mig kl 21 på vardagarna. Vill sova senast 22, gärna tidigare. Går upp någongång mellan 6.30-8 beroende på vad som är planerat på jobbet.
En räddning för mig är att jag kan styra mina arbetstider lite. Har jag inget inbokat på morgonen tar jag ofta lite flex för att få sova extra. Vissa dagar jobbar jag hemifrån och då sparar jag jättemycket sömntid eftersom jag typ går direkt från sängen till datorn - kan dova istället för att göra iordning mig och ta mig till jobbet.

Jag hinner inte göra så mkt efter jobbet. Är jag i stallet så gör jag definitivt inget mer. Hinner det jag vill göra på helger osv 😊
 
Jag har litet sömnbehov och sover 5,5-6,5 timme de flesta nätter. Brukar lägga mig 23.30-00 och gå upp vid 5.30-6.30.

Sover med bra kvalité och somnar snabbt, oftast på max fem minuter.

Är jag ledig sover jag något längre men sällan mer än 7,5 timme. (Jag kan sova längre men det behövs inte och då tycker jag att det är slöseri med tid :D )
 
Måste sova 7 h dom flesta nätterna för att fungera. 8 är nog optimalt. 9 händer ibland. 6 funkar enstaka nätter.
 
Jag brukar vakna många gånger under natten och tar lång tid på mig att somna så jag vill gärna komma i säng vid 22 på vardagar. Klockan ringer 07.00, men brukar inte komma upp förrns 07.15. Går upp, klär på mig, tar på lite mascara och åker, äter frukost på jobbet vid 10, jag tycker inte det är värt att gå upp tidigare för att äta. Hatar verkligen att gå upp på morgonen. Man bör inte prata med mig innan kl 10 :rofl:
Men som någon annan skrev så är en wake up light en jättebra grej, känns så mycket skönare att vakna med den, särskilt på vinterhalvåret, den räddar mig från den värsta "ångesten" på morgonen :up:

Fick jag sova som jag ville skulle jag nog sova typ.. 23-09 :p
 
Jag tycker att det här är jätteintressant! Vad är det egentligen som gör att vi har olika sömnbehov? Är det livsstil, vanor eller gener?
Kan drunkna i sömndokumentärer på youtube ibland.

Själv har jag relativt litet sömnbehov.. eller.. relativt kort sömncykel kanske? En god vän tog på sig att kartlägga hur jag sov och det var tydligen max tre timmar i stöten. Så det KAN bli sex timmar per dygn ibland, eller till och med mer, men väldigt sällan obruten sömn. Ofta vaknar jag varannan timme eller så.
Den sista insomningen är alltid värst och sämst, för det verkar vara då jag faktiskt somnar. Alltså att jag vaknar strax före fem, inser att klockan inte ringer förrän strax före sju och väljer att somna om - när jag då hör klockan ringa känner jag mig som en överförfriskad elefant ungefär.
Väl uppe fungerar jag dock helt som vanligt!

Har aldrig förstått människor som kan ligga i sängen och faktiskt sova mer än sex eller sju timmar i sträck. De få gånger jag gjort det har det känts som världens värsta baksmälla. :D
 
Olika.
Ibland har jag perioder där jag enbart sover 2 timmar/dygn. Vissa gånger 6 timmar/dygn. Nu är jag inne i en period där jag sover runt 7 timmar.
 
Har sedan 1,5 år en Fitbit för att regga sömnen. Kände mig extremt trött efter traumatisk händelse 2012 som hängt i.

Well, inte så konstigt. Sover c a 5 timmar/natt med ständiga avbrott och dessutom med c a 45 minuter djupsömn/natt. Undrar vad jag kunnat åstadkomma med normalt sovmönster?
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 260
Senast: Ninis
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 934
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp