Hur mycket stalltid?

S

svartis

Hur mycket tid lägger ni i stallet en dag om ni inte ska rida?
Vad gör ni?
Är ni i stallet varje dag?
Hur långt har ni att åka till stallet?
 
Totalt utspritt på en dag, ca 2 timmar.
In/ut, eventuella täckesbyte, fodringar, vattnar, mockar och kollar av hästarna. Hö vägs upp två gånger i månaden, den tiden är inte inräknad i de två timmarna ovan. Inte heller diverse underhåll är inräknat i de två timmarna utan det är enbart daglig skötsel.
Ja. Jag har eget stall och sköter allt själv.
Jag har ca 4 meter mellan huset och stallet.
 
Hur mycket tid lägger ni i stallet en dag om ni inte ska rida?
Allt mellan noll (inackordering med hög servicegrad) och ett par timmar.
Vad gör ni?
Allt möjligt. Mockar, förbereder mat, städar, vårdar viss materiel, vårdar häst (päls, hovar mm) fyller vatten i hagar mm mm.
Är ni i stallet varje dag?
Nej.
Hur långt har ni att åka till stallet?
En mil, tio minuter med bil.
 
Hur mycket tid lägger ni i stallet en dag om ni inte ska rida?
Vad gör ni?
Är ni i stallet varje dag?
Hur långt har ni att åka till stallet?
På något konstigt sätt springer tiden iväg ändå..
Men det tar mig typ 10-30 minuter att fixa stallsysslorna till min häst (mocka, göra höpåsar, göra kraftfoderhinkar och med några dagars mellanrum köra ut hö till hagen).
Sen beror tiden på om jag ska pyssla med hästen eller ej och vad som behöver göras. Haft mycket sårskador sista tiden och i kombination med halvgalen häst som inte vill stå still så kan det ta ett tag att fixa allt 😆

Jag har ca 25 minuter enkel resa till stallet. Är där 6 dagar i veckan.
 
Hur mycket tid lägger ni i stallet en dag om ni inte ska rida?
Vad gör ni?
Är ni i stallet varje dag?
Hur långt har ni att åka till stallet?

Markservicen tar ca 30-45 min beroende på hur stökigt det är i boxen och om jag behöver fylla på vatten i hage/mocka i hagen (vilket jag gör ca varannan dag)

Mockar, hö, kraftfoder, vatten. Sopar/diskar. Visiterar hästen.

Nej, har medryttare för att slippa det

Ca 1 mil från jobbet och 1 mil hemmifrån. Tar ca 12 min att köra
 
Jag har hästarna hemma (tre stycken) på lösdrift. Så den vanliga markservicen tar ca 30-40 min och då mockas lösdrift, de grusade ytorna, vatten görs rent/fylls på, översyn och lätt städning runt höhäcken samt översyn och genomgång av hästarna. :) generellt. Ibland gör de kaos inne i ligghallen och då kan det ta längre tid.

Däremot är det ganska sällan det endast är ordinarie markservice eftersom jag har dom hemma. Så det brukar alltid tillkomma någon liten syssla till, ex: ny halmbal till ligghallen, ny bal ska ut i hagen, mockning av någon annan del av hagen etc.
 
Hur mycket tid lägger ni i stallet en dag om ni inte ska rida?
Vad gör ni?
Är ni i stallet varje dag?
Hur långt har ni att åka till stallet?

Det tar mig en timme att mocka, ställa ordning betfiber och lucern i vatten, fixa höpåsar för kväll, efterföljande frukost, lunch och em. Sopar också stallet och hänger undan redskap.

Utöver detta så går det åt tid till att kolla att staketet är ok och fyller på vatten inne och ute. Hur långt tid det tar att gå igenom hästarna är olika. Beror på vädret, om det är täcken som ska av eller inte. Är det inga sårskador så tar det cirka 5 min att gå igenom varje häst. Men minst 30 min tar det utöver själva stallsysslorna.

Har 3 hästar, och lägger alltså minst 1,5 timme i stallet varje dag.

Behöver inte åka då jag har stall hemma.

/Lizzie
 
Det tar 10 minuter att mocka, lägga in mat och göra höpåsar.
Visiterar alltid hästen, ger lite godis och bland tar jag in och ryktar.
Har jag gott om tid brukar jag pyssla lite i sadelkammaren, putsa, kratta stallplan, harva ridbanan osv så mellan 20 minuter och två timmar.
Har 3 km till stallet och är där varje dag.
 
Har mina tre hemma på lösdrift. En vanlig dag utan att någon av dom ska motioneras ser ut ungefär såhär:

Morgon: Ta med ett par vattenhinkar ut, ge frukosthö och lägga ut lunchhö och ställa grind + timer. 10 min.
Middag: 5 min att springa ut och ge middagshö.
Kväll: Packa 15 höpåsar, fylla vatten, ge krafftfoder, ge kvällshö, lägga ut natthö och ställan grin + timer, skotta skit i ligghallarna och ge kaninerna mat. 30 min.
 
Har min på lösdrift så det är allt ifrån 0 till 45min
Körtiden, 15min enkel och sen visitering + godis 5-10min
 
Hur mycket tid lägger ni i stallet en dag om ni inte ska rida?
Vad gör ni?
Är ni i stallet varje dag?
Hur långt har ni att åka till stallet?

Hur mycket tid jag lägger i stallet beror på många faktorer. Är jag tex där själv, eller finns det nån stallkompis där att prata med? Det är roligt att prata häst, men tiden rinner ofta iväg då. ;) Så jag skulle säga, mellan tummen och pekfingret, att jag lägger minst en timme på stallet varje dag.

Jag tar in mina hästar och ger extra hösilage samt proteintillskott med mineraler. Under tiden de äter upp (vilket tar ca 45 min) packar jag hösilage till kommande dag, borstar av dem, kratsar hovarna (spolar ben just nu också) och bedömer om de ska ha täcke och i såna fall vilket. Sen fixar jag i ordning morgondagens tillskott innan jag släpper ut dem igen, mockar och sopar.

Ja, jag är i stallet varje dag. Jag har häst för att jag vill umgås med dem. :)

Till själva stallbyggnaden har jag 79 meter och till lösdriftens grind har jag 155 meter.
 
Brukar ta cirka en halvtimme för grundjobbet.
Dvs
Packa kvällshö, mocka, sopa, byta vatten, ge och blanda eventuellt kraftfoder.
Om jag borstar och fixar gör jag det vid insläpp eller på helger innan utsläpp

Har hästarna hemma och är i stallet varje dag.

Kan dock spendera oändligt antal timmar i stallet om så är 😎
 
Jag har fullservice på vardagar, då ingår mockning, fylla på vatten, fixa hö etc. Det är endast på helgerna som jag gör det själv, då tar det väl ca 30 min.
Vintertid är jag inte i stallet dagligen, mest pga att fullservice ingår på vardagar och jag har drygt 3 mil enkel resa genom delar av Stockholm där det är som allra mest rusning (och jag åker i rusningen).
 
Hur mycket tid lägger ni i stallet en dag om ni inte ska rida? Allt från inget till ett par timmar.

Vad gör ni? Gosar, mockar, fixar vatten osv.

Är ni i stallet varje dag? Nej. Har medryttare fyra dagar i veckan. Jag äger hästen men hon har hand om honom :p. Jag är nöjd så, vill veta att han har ett bra och stabilt sista hem.

Hur långt har ni att åka till stallet? Under 1 km (typ 850 meter). Brukar gå förbi på hundpromenad eller svänga förbi på väg till/från dagmamman tex.
 
Det beror verkligen på. Min förra häst ville inte att jag skulle stressa för då blev han arg så där tog det sällan mindre än 2,5 h I stallet, ofta 3,5-4 h med allt pyssel. Men då mockade jag hage nästan varje dag och han var otroligt skavkänslig och allergisk mot mkt så det var ganska omständigt. Jag bor i sthlm och stallet låg 35 min hemifrån. Var det kö när jag skulle dit kunde det ta mer än en timme att bara åka till eller från stallet.

Igår red jag min nya medryttarhäst och då hann jag inte smörja visserligen men jag var klar på 1:45 och då bytte jag täcke, pysslade lite och red 40 min.
 
Hur mycket tid lägger ni i stallet en dag om ni inte ska rida?
Ca 2-3h skulle jag gissa på. Har tre hästar hemma på gården.

Vad gör ni?
Allt. Mockar, fodrar, in- och utsläpp, packar hö, ser över hästarna.

Är ni i stallet varje dag?
Ja

Hur långt har ni att åka till stallet?
Ca 50 meter.
 
Har ca 10 minuter med bil och är jag ensam i stallet tar det runt en halvtimme inkl en snabb borstning av hästen :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Djur har en hälsosam inverkan på oss. Värnamo Folkhögskola var tidigt ute att erbjuda sina elever ämnet stalltid och konceptet är lika...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
562
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
833
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
1 992
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp