Hur mycket störningar ska man tolerera som lägenhetsboende? (utbruten från Vad gör vi? Del CIX)

Jag är emot att det är det första man gör utan att ha pratat med i alla fall hyresvärden först.
I mitt fall så är det jag som är hyresvärden.
Jag håller just nu på med familjen där ungdomar drack sig fulla och dansade på taket. Vid ett senare tillfälle så kom polis och ambulans mitt i natten då ungdomarna hade tagit droger också.
Jag har talat med Socialtjänsten som en första åtgärd.

När man säger upp en barnfamilj p.g.a. störning (eller uteblivna hyror) så måste man som hyresvärd underrätta Socialkontoret om det. Familjen i mitt hus är nu uppsagda p.g.a. vanvård av bostaden.
Situationen är inte rolig, de har hyrt i nästan 8 år och de första åren fungerade bra.
 
Vi har någon som borrar. Jämt typ har hållit på i över ett år. Tyvärr är det väldigt svårt att lokalisera vilken lägenhet det kommer ifrån inte ens säkert att det är vår uppgång. Imorse vaknade jag klockan 7 av att hen började borra igår kväll slutade personen någon gång vid 21.30 Är innerligt trött på det. Har vid några tillfällen frågat de i vår uppgång men alla har svarat nej på att det är dem som borrar.
 
Det finns ju trots allt reglerat någorlunda väl i hyreslag vilken nivå av störningar man ska behöva stå ut med, rör det sig om bostadsrätt brukar det finnas med i stadgarna. Jag må vara paragrafryttare men jag tycker verkligen regler är till för att tillämpas. Det du beskriver är långt utöver vad man ska behöva stå ut med.

I min förra lägenhet (hyresrätt) hade jag problem med grannar som kedjerökte på balkongen, totalt kanske de tillbringade 4-5 timmar om dagen på balkongen. Rökandet i sig var jobbigt, men framför allt så SKREK de alltid när de var på balkongen. Jag kunde ligga i sovrummet vid midnatt och höra varenda ord av deras konversationer på balkongen. Jag började skriva en störningsanmälan till hyresvärden varje gång de skrekrökte på de tider som det var kontrakterat tyst. Efter ett tag ringde hyresvärden upp mig, de hade fått in fler störningsanmälningar från andra grannar och såg med allvar på det inträffade. Det blev betydligt bättre efter det. Stor och seriöst hyresvärd, kan tilläggas.

Skriv störningsanmälningar, om du har möjlighet, _varje_ gång det inträffar. Och om du faktiskt tror att det kan bli våldsamt eller otäckt för någon inblandad i lägenheten - ring polisen. Din granne kanske till och med skulle känna viss lättnad om någon utomstående grep in, vad vet vi.

Bara för att man bor i lägenhet ska man inte behöva stå ut med att få sin normala dygnsvila helt uppfuckad. Och som några skrivit, kan man inte sköta sig och följa de regler som följer med att bo i lägenhet så ska man inte bo i lägenhet. För mig är det relativt ointressant vad konsekvenserna för de EVENTUELLT vräkta skulle bli, jag har dels tillräckligt tilltro till samhället att jag tror att det finns ganska många uppfångande instanser innan det är hemlöshet som hägrar, och dels så kan jag inte prioritera andras rätt att bryta mot regler framför min egen trygghet och välbefinnande.
 
Jahapp, nu är det återigen jag som är störande grannen :crazy: tvättade i den gemensamma tvättstugan och hann inte torka av maskinerna ordentligt så hon efter påpekade när jag kom ner för att hämta min tvätt - det kändes ännu värre att hon varit snäll nog att låta mig få torka på hennes tid medan hon tvättade - att de var fulla av hår, små bruna hår. I dessa fällningstider kommer det små bruna katthår i mängd och de är hopplösa att få bort. Hennes man är dessutom kattallergiker, så hon körde ett rengöringsprogram och det fanns fortfarande katthår kvar :nailbiting:

Skönt att jag flyttar den 19. Så efter det är det mina stackars grannar i Årsta som kommer få stå ut med katthår. Umm, jag tror inte katthår är skäl för uppsägning av en BR? Men antagligen sura passiv-aggressiva lappar a la 'din mamma bor inte här' i tvättstugan eller min brevlåda om de kan lista ut vem jag är :cautious:
 
Jahapp, nu är det återigen jag som är störande grannen :crazy: tvättade i den gemensamma tvättstugan och hann inte torka av maskinerna ordentligt så hon efter påpekade när jag kom ner för att hämta min tvätt - det kändes ännu värre att hon varit snäll nog att låta mig få torka på hennes tid medan hon tvättade - att de var fulla av hår, små bruna hår. I dessa fällningstider kommer det små bruna katthår i mängd och de är hopplösa att få bort. Hennes man är dessutom kattallergiker, så hon körde ett rengöringsprogram och det fanns fortfarande katthår kvar :nailbiting:

Skönt att jag flyttar den 19. Så efter det är det mina stackars grannar i Årsta som kommer få stå ut med katthår. Umm, jag tror inte katthår är skäl för uppsägning av en BR? Men antagligen sura passiv-aggressiva lappar a la 'din mamma bor inte här' i tvättstugan eller min brevlåda om de kan lista ut vem jag är :cautious:
Går det att sätta in egen tvättmaskin?
 
Går det att sätta in egen tvättmaskin?

Nope, inte en chans. Bör tillägga att det inte brukar vara ett stort problem förutom i just fällningstider. Tror kattägare vet vad jag menar. Faktum är att korthåringar ibland är värre eftersom det är så svårt att få bort just de där små, korta uschliga håren. För tillfället är den mesta maten kryddad med bruna hår. 😒
 
Oj vad lång tråden blev :o
I mitt fall tycker jag nog att det är onödigt att ringa polisen. Få dem vräkta vill jag inte heller eftersom jag ju förstår att föräldern kämpar och något är i gång. Jag hade gärna velat veta vad, bara för egen sinnesros skull - men jag tänker att det inte är min ensak.

De (Föräldern, den väldigt upprörda sonen och hans lillebror) har som jag förstått det bott på 5 ställen under 3 år. Jag tänker att det ju inte heller kan hjälpa dem att behöva flytta runt som guttaperkabollar konstant och samtidigt försöka lösa problemet, vad det nu än är.
Jag har sagt till föräldern och faktiskt även till lillebrodern att de kan ringa mig eller plinga på så får de komma in om saker går överstyr. Det låter ju läskigt från mitt rum när han härjar, men han kanske aldrig någonsin skulle röra dem, det har jag ju ingen aning om.
Det verkar som att föräldern verkligen försöker få ordning på allt men är helt slut, hen har även underliggande hälsoproblem som är ganska jobbiga - polisen fick komma och slå in dörren till lägenheten när jag hade ringt polisen för att min katt betett sig konstigt och vi hörde lite konstiga dunsar därifrån.
Sonen flyttar mellan föräldrarna, och oftast när han är inne i en sådan här sämre period brukar jag se den andra föräldern hämta honom 2-3 dagar efter vredesutbrotten startar. Så de försöker ju verkligen minimera störandet, vilket föräldern även sagt.

Nej det är så himla många aspekter i det här, och eftersom jag inte blir superstörd av vredesutbrotten utan mest blir lite ledsen och orolig för deras skull, vill jag bara underlätta lite för dem. De har bott här i 2 år nu och jag upplever aningen förbättring på vredesutbrotts fronten. Föräldern ser inte lite urlakad ut som innan heller, och jag hoppas att de får fortsätta den positiva spiralen uppåt och hittar sin lösning.
 
Nope, inte en chans. Bör tillägga att det inte brukar vara ett stort problem förutom i just fällningstider. Tror kattägare vet vad jag menar. Faktum är att korthåringar ibland är värre eftersom det är så svårt att få bort just de där små, korta uschliga håren. För tillfället är den mesta maten kryddad med bruna hår. 😒

tvätta tillsammans med tvättlapp i skumgummi, det brukar ta upp de flesta hår.
 
Det finns ju trots allt reglerat någorlunda väl i hyreslag vilken nivå av störningar man ska behöva stå ut med, rör det sig om bostadsrätt brukar det finnas med i stadgarna. Jag må vara paragrafryttare men jag tycker verkligen regler är till för att tillämpas. Det du beskriver är långt utöver vad man ska behöva stå ut med.

I min förra lägenhet (hyresrätt) hade jag problem med grannar som kedjerökte på balkongen, totalt kanske de tillbringade 4-5 timmar om dagen på balkongen. Rökandet i sig var jobbigt, men framför allt så SKREK de alltid när de var på balkongen. Jag kunde ligga i sovrummet vid midnatt och höra varenda ord av deras konversationer på balkongen. Jag började skriva en störningsanmälan till hyresvärden varje gång de skrekrökte på de tider som det var kontrakterat tyst. Efter ett tag ringde hyresvärden upp mig, de hade fått in fler störningsanmälningar från andra grannar och såg med allvar på det inträffade. Det blev betydligt bättre efter det. Stor och seriöst hyresvärd, kan tilläggas.

Skriv störningsanmälningar, om du har möjlighet, _varje_ gång det inträffar. Och om du faktiskt tror att det kan bli våldsamt eller otäckt för någon inblandad i lägenheten - ring polisen. Din granne kanske till och med skulle känna viss lättnad om någon utomstående grep in, vad vet vi.

Bara för att man bor i lägenhet ska man inte behöva stå ut med att få sin normala dygnsvila helt uppfuckad. Och som några skrivit, kan man inte sköta sig och följa de regler som följer med att bo i lägenhet så ska man inte bo i lägenhet. För mig är det relativt ointressant vad konsekvenserna för de EVENTUELLT vräkta skulle bli, jag har dels tillräckligt tilltro till samhället att jag tror att det finns ganska många uppfångande instanser innan det är hemlöshet som hägrar, och dels så kan jag inte prioritera andras rätt att bryta mot regler framför min egen trygghet och välbefinnande.
Samhället gör inget - i de flesta kommuner kan de erbjuda tak-över-huvudet-garanti, dvs plats på vandrarhem (eventuellt med daglig ansökan). Är man vräkt är man normalt bostadslös (och är personen så störande att hen inte kan bo granne med dig - vem kan hen bo granne med?).

Det kan vara helt rätt att folk blir vräkta - men det är onödigt att tro på sagor om något samhälligt ingripande. Och nästan kriminellt att sprida sagorna på nätet. Din egen trygghet och välbefinnande kan mycket väl vara värd att folk och deras barn förlorar sina hem - men samhället har inga bostäder att dela ut.
 
Samhället gör inget - i de flesta kommuner kan de erbjuda tak-över-huvudet-garanti, dvs plats på vandrarhem (eventuellt med daglig ansökan). Är man vräkt är man normalt bostadslös (och är personen så störande att hen inte kan bo granne med dig - vem kan hen bo granne med?).

Det kan vara helt rätt att folk blir vräkta - men det är onödigt att tro på sagor om något samhälligt ingripande. Och nästan kriminellt att sprida sagorna på nätet. Din egen trygghet och välbefinnande kan mycket väl vara värd att folk och deras barn förlorar sina hem - men samhället har inga bostäder att dela ut.

Men vänta nu, sitt ner i båten och håll tillbaka anklagelser om kriminalitet. Någon måtta får det vara.
Dessutom, var har jag skrivit att kommunen delar ut bostäder till höger och vänster?
I det här specifika fallet syftade jag dessutom på att det låter som en person som inte klarar av att bo i lägenhet på grund av någon typ av svårigheter. Det är inte osannolikt att personen skulle uppfylla kraven för att få hjälp i stödboende/gruppboende.
 
I det här, och i de flesta andra, fall(et) så är det "Hyreslagen" som gäller.
Den skyddar både hyresgäst och hyresvärd.
Störningen som beskrivs är enligt den lagen för stor för att omgivningen skall behöva tåla den.

Jag kanske misstolkar dig men känns som att du tror att jag anser att grannar ska behöva tåla vad som helst???


Jag syftade på @Lingon s
Tråkig situation men det finns regler för hur mycket man får störa i flerfamiljshus. Och kan man inte följa reglerna så får man bo någon annanstans.

Nu tror jag inte det om dig men om du @Inte_Ung försöker vräka dina hyresgäster med den motiveringen så är det för det första väldigt oempatiskt och för det andra håller det inte i rätten.

Jag förstår att en granne/hyresvärd kan behöva vidta åtgärder i en ohållbar situation.

Men det ska inte motiveras med "följer man inte reglerna får man bo nån annanstans"!
Utan med varför störningen är outhärdlig och varför åtgärden vräkning är nödvändig för att lösa problemet.

Samhället är ju inte bara staten utan det är alla vi som lever i samhället. Om vi visar lite empati även när vi försvarar våra rättigheter till lugn och ro i hemmet så blir allt bättre för alla.
Att bara inte vilja ha problemet på sin egen bakgård löser inget på sikt.

Flera inlägg här i tråden får det att låta som att psykiskt sjuka väljer att bo i hyreslägenheter för att de skiter inom de stör. Det är faktiskt sista utposten för många. Och ingen har bett om att bli född, och bo måste man även om man är knäpp.
Det betyder inte att man inte ska försvara sitt, men att man kan undvika att sprida en oempatisk syn på medmänniskor med problem.

Aahhhh "följer man inte reglerna får man bo nån annan stans"!!! Jag bor hellre med psyksjuk högljudd granne än med grannar med en sån attityd!!!
Då följer jag ändå reglerna i huset så oroar mig inte för egen del.

Flera inlägg i tråden sätter likamedtecken mellan att försöka förstå grannens situation med att ta vilken skit som helst. Men det är nog ingen här som tycker man ska ta vilken skit som helst!
 
Men det kräver kapital (alt. en inkomstnivå som skulle gå att låna på). Det är väl snarast det som utgör hindret för att bo på annat vis än i en hyreslägenhet.
Klassiker - det är dyrt att vara fattig.

Jag tycker att de som av exempelvis diagnoser (ej små barn) inte kan uppföra sig så att de inte stör grannarna överdrivet bör nog inte bo i lägenhet.

Vi kan omöjligt bo i lägenhet, främst för att vi har sju hundar som mycket väl kan låta. Vi bor utanför ett litet samhälle, många hade kallat det landet men jag tycker att det är lite för nära folk för det. Vi har en granne men lika nära till åker och skog. Det är inte ens teoretiskt möjligt för oss att bo i lägenhet med alla djur, så vi gör inte det. Vi bor i ett stort hus, men inte dyrt.

Ja, det miskar ner var man kan bo ganska mycket, men kan man inte uppföra sig "som en vanlig människa" (som att man springer omkring och skriker regelbundet), då bör man nog bo med mer avstånd till grannar. Då kanske man inte kan bo i en stor stad, men man kan nog bo i en mindre stad med möjlighet att bo i hus istället (utan att det blir mycket dyrare). Då har man tillgång till jobb nära men slipper störa folk. Så kan man bo i närmsta stad härifrån.

Jag har aldrig bott i lägenhet men tycker ändå att man borde få ha det relativt lugnt hemma. Väljer man att bo vid ett ställe med många småbarnsfamiljer, ja då får man lite skylla sig själv om man vill ha helt tyst.
Som tidigare nämnts är det inte så enkelt som att bara flytta, speciellt inte till en annan stad.
Själv grämer jag mig över just det. Jag skulle så gärna vilja köpa mig en billig bostadsrätt eller ett hus i någon mindre ort där priserna ligger lågt nog för att jag ska ha råd att köpa. Men det skulle innebära att jag måste flytta från både familj, boendestöd, ledsagning och daglig verksamhet till någon ort där jag inte har nånting alls. Det skulle innebära än mer isolation än i dagsläget och vara det absolut sämsta jag någonsin kan göra för min mentala hälsa. Ett hus skulle därtill behöva underhåll som jag inte är kapabel att fixa. Det vore kul annars med ett "ständigt projekt" men tyvärr inte realistiskt. Så jag sitter här, i min lägenhet utan möjlighet att flytta till en annan stad och får väl vara glad att jag inte har en problematik som stör grannarna iaf.
 
Jag kanske misstolkar dig men känns som att du tror att jag anser att grannar ska behöva tåla vad som helst???
Nejdå, det tror jag inte alls.
Men jag ville förtydliga att just Hyreslagen är på både Hyresgästens och Hyresvärdens sida. Den är mycket detaljerad och lättläst. Man klarar sig ganska så bra på bara den utan ytterligare regler.
Den står också över vissa avtal som kan räknas som oskäliga för Hyresgästen.
 
Nu tror jag inte det om dig men om du @Inte_Ung försöker vräka dina hyresgäster med den motiveringen så är det för det första väldigt oempatiskt och för det andra håller det inte i rätten.
Dels så ägnar jag mig bara åt sådant som håller i rätten, allt annat är slöseri med tid och energi. Och dels så ägnar jag mig bara åt sådant som verkligen är problem för mig på riktigt.
Problemet i det aktuella fallet är att mitt hus blir förstört.
Jag skyddar min egendom.
Dansandet på taket knäckte 9 tegelpannor som jag blev tvungen att byta. Det finns gränser för vad en hyresvärd rimligen måste tåla. Den gränsen är passerad för ett bra tag sedan.
 
Men det som du svarade på var ju frågan om hur man ska lösa boendet för de som har funktionsnedsättningar som innebär att de inte kan hindra att grannarna blir störda ibland.

Och då är "vad sjutton som helst bara jag slipper dem" inte mycket till svar.
(Om du inte verkligen menade att de ska slängas ut i rännstenen? Men på sikt blir de knappast ett mindre problem för andra i samhället av det heller...)

Och vi talar väl fortfarande om personer som stör, inte som är hotfulla eller farliga för grannarna. Om det är fallet så hamnar ju frågan på en helt annan nivå.
Nu får jag säkert skäll för ordval, så jag skippar att välja ord helt enkelt. (det är kanske okänsligt också, men är osäker på hur)

Men här till exempel skulle nog en 18 åring som kan ha utbrott i timmar och kastar möbler varje dag passa, beroende på orsak såklart, om hen skulle behöva omsorg, och ur ren störa synvinkel. Vi har tre hus bort ett stort hus som är ett (insert rätt ord) boende för personer som verkar behöva extra hjälp, på, verkar det som, permanent basis. Det är inga som helst problem att enstaka skrik och så hörs hit bort. Det är ett sömnigt radhusområde nära en skogsdunge att promenera i. De som delar staket verkar inte störas heller.
 
Men vet du hur "anpassade boenden för funktionshindrade" ser ut och fungerar? Hur tänker du om det är boenden med flera hyresgäster? Ok om de blir störda? Eller ska kommunen köpa upp lite villor i utkanten av städerna som anpassas för familjer med barn med funktionsnedsättningar?

Jag får lite vibbar om att man vill införa institutioner igen...
Men kommuner gör ju just det? Och det är väl jättebra om man vill flytta hemifrån men inte klarar riktigt av det?

Finns en stor villa till två kvarter bort också som kommunen verkar ha. Tror ärligt talat vår kommun har hundratals små hus och villor för just det ändamålet. Tillfälligt för ungdomar som behöver hjälp, tillfälligt för föräldrar som behöver hjälp och som verkar det permanent för 18+ som vill och behöver flytta från föräldrar men inte klarar sig själva.

Nej jag har ingen aning om hur det fungerar med anpassade boenden, vet bara att de verkar finnas, här bland annat. Och ungefär hur många det finns i vår kommun.
 
Nope, inte en chans. Bör tillägga att det inte brukar vara ett stort problem förutom i just fällningstider. Tror kattägare vet vad jag menar. Faktum är att korthåringar ibland är värre eftersom det är så svårt att få bort just de där små, korta uschliga håren. För tillfället är den mesta maten kryddad med bruna hår. 😒

men va? och du låter det helt chill ligga kvar i maskinen? Antingen har man inte katterna i allt, använder tvättpåse OCH kör rengöringsprogram efter sig. Hade blivit galen om jag möttes av katthår från personen innan. Inte ens stallmaskinen där man kör skitiga schabrak lämnar massa tydliga hår efter sig.
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen är konstant arg/upprörd/frustrerad/ledsen nuförtiden. Jämt. Hela dagen från att vi går upp tills han somnar är fylld av missnöje...
2
Svar
23
· Visningar
10 580
Senast: Rosett
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 866
Senast: Lickety
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 489
Senast: YorkWann
·
Trädgård & Växter Vet inte om tråden ligger rätt här, annars för moderatorn gärna hjälpa mig att flytta den :bow: Till saken: Det är en fågel (eller...
Svar
9
· Visningar
12 575
Senast: nira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp