Hur mycket tar försäkringen?

attempt

Trådstartare
Om vi säger att en vet. kostnad går på tex. 4500 kr, och jag har en häst som är försäkrad för 10.000, hur mycket tar då försäkringen?
Tar den allt utan självrisken? (som ligger på 2000)

Jag skulle också gärna vilja veta ifall någon vet om man kan få en räkning på kostnaden när man är hos en klinik, eller om man måste betala direkt.
Tacksam för svar.
 
Sv: Hur mycket tar försäkringen?

ring och prata med kliniken. på vår klinik här skickar dom räkning.
när halvblodet stod i skara betalade jag självrisken när jag hämtade honom. resten skötte kliniken med försäkringsbolaget.

hur går det för din pålle ?
 
Sv: Hur mycket tar försäkringen?

Först och främst måste man skilja på livförsäkringen och Veterinärvårdsförs, (tycker 10000 verkar lågt om det är en vetförs)
Hästen kan vara försäkrad i 5000:- men ha en vetförs på 30,000:-

Olika bolag har olika regler, ibland bara självr, ibland sj,risk+20% av resterande belopp. sedan är det tyvärr så att många saker inte ingår i försäkringen, viktigt är att man läser det finstilta i färsäkringsreglerna.
Nästan alla bolag har sina vilkor på nätet,

Dom flesta kliniker vill ha betalt med en gång. man kan begära direktreglering ibland, (då gör kliniken upp med bolaget direkt och du betalar bara självrisken) Kan bli jobbigt attt hosta upp 30-40000 för en bukoperation:(
 
Sv: Hur mycket tar försäkringen?

hillevie skrev:
ring och prata med kliniken. på vår klinik här skickar dom räkning.
när halvblodet stod i skara betalade jag självrisken när jag hämtade honom. resten skötte kliniken med försäkringsbolaget.

hur går det för din pålle ?


Tack för ditt svar. Jag ska ringa igen och höra med dem, jag ringde igår och fick en tid på onsdag klockan 8.30, vilket innebär att vi måste lasta runt 7.00 (vi bor en bit ifrån).
Jag hoppas verkligen att detta inte går på så mycket att jag måste råna en bank, om jag ska vara ärlig så är jag helt pank. Och mamma är väl också ganska så pank eftersom hon betalat balklänning, studentkläder, balfrisyr, studentmössa mm. denna månaden till min stora syster. Det är därför jag undrade om man fick en räkning, så att man kunde skrapa ihop pengarna när man kom hem.
Fast å andra sidan kan det kosta hur mycket som helst, jag vill bara att min älskling ska bli bra.
 
Sv: Hur mycket tar försäkringen?

Jag hade min häst försäkrad hos Agria (vet ej vilket bolag du har) och alla gånger jag var på klinik med hästen direktreglerades betalningen så att jag bara behövde betala självrisk+den rörliga självrisken. Det betalades innan hästen lämnar kliniken. Jag tror inte att man kan få en räkning.

Ex. var hästen inlagd för kolik i 8 dagar och när jag hämtade henne fick jag betala 3500kr ungefär av totalt ca 12tusen.
En annan gång åkte vi in för hältutredning och röntgen och då betalade jag bara ca 1000kr i kassan för Agria betalade resten. Då hade jag redan betalt min självrisk på 2000kr för den perioden...
Du vet väl att om du har haft ute veterinären under de senaste 100 dagarna (eller är det 125dagar?) och betalat en räkning så har du redan betalt din självrisk? Man betalar den fasta självrisken bara EN gång under en 100-125 dagars period. (olika för olika bolag)
 
Sv: Hur mycket tar försäkringen?

Det är därför man skall ha Folksam :banana: Då slipper man den där extra % på beloppet och bara betalar självrisken :D
 
Sv: Hur mycket tar försäkringen?

Jag håller med, jag har också Folksam och betalar bara självrisken!

Men tyvärr kan man inte alltid välja försäkringsbolag, om hästen är försäkrad när man köper den är det nog ganska sällan man byter till ett annat försäkringsbolag.
 
Sv: Hur mycket tar försäkringen?

Och man kan välja att bara ha en fast självrisk hos agria också..
+ att if har det så folksam är inte unik på nåt sätt..
 
Sv: Hur mycket tar försäkringen?

Då måste if ha gjort om det nu för förut hade de inte så.

Är det något man avtalar med dem själv då??
 
Sv: Hur mycket tar försäkringen?

vet många kliniker som skickar räkning. va bara noga med att ta upp det först (helst ringa innan och fråga) det löser sig säkert.;)
distrikt vet. skickar ju alltid räkning, där får man ju inte bet. kontant.:crazy:

vi håller tummar och tår ;)
 
Sv: Hur mycket tar försäkringen?

Det beror på hur du har din häst försäkrad & vad som är felet...

Nyuppkommet, 1 år gammal skada, medfödd skada.. ja jag vet ju inte vad hästen har för problem men det är olika för hur vet. & f.bolag ser på det..

Ang. att få det på faktura så är det bäst att du ringer & kollar, jag vet att många kliniker kräver betalning då hästenskrivs ut & ska hämtas just för att summorna brukar bli ganska stora & det är svårare att få folk att betala då de fått hem sin häst..

Vet inte riktigt hur det är med om du haft vet. ute tidigare inom 100-125 dagar, tror det beror på om du utnyttjade din försäkring då eller om du betalade "kontant"..

Hur som helst, svar på dina frågor får du garanterat om du ringer först ditt f.bolag & förklarar situationen samt ringer kliniken & klargör med dem om vad som gäller vid betalning..
 
Sv: Hur mycket tar försäkringen?

Tack för alla era svar, det har gett mig mycket information.
Hästen är halt på höger framben, (antagligen en vrickning, men jag vet inte)
+ att han är svullen på högerbak, men han haltar inte på bakbenet. Jag hittar inget sår så det kan inte vara ett sticksår (om det inte är ett pyttelitet)

Han är försäkrad i AGRIA.
Jag har bara hästen på prov (foder) och ska köpa honom om två månader när provtiden gått ut.
Jag har pratat med ägaren och hon sa att det är jag som ska stå för alla kostnader, i detta fallet blir det väl bara självrisken då.
 
Sv: Hur mycket tar försäkringen?

om du ska stå för alla kostnader & hästen är försäkrad så blir det självrisk + ev %-delen om nu Agria har en sådan del:confused: ...


jag tycker att du ska fråga vet. vad felet är & när det uppkommit enligt vet.... för om du har hästen på prov & den hade skadan innan du tog emot den så hade jag inte betalt... Du kan ju inte hjälpa om hästen hade en skada vare sig den visade sig eller inte på vet.bes. då du tog den på prov..

är du skyldig att köpa hästen även om det är en gammal skada?
 
Sv: Hur mycket tar försäkringen?

Hej jag ringde en klinik idag för en hält utredning som skulle gå på mellan 3000-15000:- beroende på ex. hur många plåtar som skulle tas osv.

Denna klinik gjorde en sk. direktreglering med mitt försäkringsbolag MEN jag var tvungen att betala självrisken direkt :(
och den ligger 2000:- i mitt bolag....så jag tror de e´lite individuellt beroende på bolag.

// Tynna
 
Sv: Hur mycket tar försäkringen?

Rebeccah skrev:
Han är försäkrad i AGRIA.
Jag har bara hästen på prov (foder) och ska köpa honom om två månader när provtiden gått ut.
Jag har pratat med ägaren och hon sa att det är jag som ska stå för alla kostnader, i detta fallet blir det väl bara självrisken då.

Fråga då ägaren om hon har UTÖKAD veterinärvård eller inte. För hos Agria kan man välja att ha sjävrisk+rörlig självrisk ELLER att ha UTÖKAD vet.vård. Det sistnämnda innebär att man aldrig behöver betala nåt mer än den fasta självrisken, inte någon rörlig alls.
 
Sv: Hur mycket tar försäkringen?

beror precis på vad för slags försäkring du har! se till att kliniken uppdaterar dig om vad det dom gör kostar hela tiden bara det är ett måste tro mig jag hade ett jätte problem med det fick en JÄTTE chock när dom tala om för mig efter ett tag hur mkt det skulle kosta :o :mad:
 
Sv: Hur mycket tar försäkringen?

jag har alltid talat om vad det får kosta när hästen har fått bli kvar för något ingrepp (hett tips från mitt försäkringsombud). har man sagt det innan, så kan/får det inte övergå det beloppet utan att man blir infomerad.
 
Sv: Hur mycket tar försäkringen?

Agria är sämst.
Kolla noga att din försäkring täcker hältor, och att det inte finns nån reservation på hästen.
Agria älskar att inte ersätta för det. :smirk:
 
Sv: Hur mycket tar försäkringen?

Antar att du ska till Skara med hästen? Där får du räkning eller så får du betala med kort, det går inte att betala med kontanter. Har du haft veterinär som tittat på hästen hemma? i såfall har du säkert betalat en summa där oxå o det kvittot skickar du oxå med till försäkringsbolaget då all vet.vård inom 125dagar täcks av en självrisk. Om hästen har Agria Maximal (tror jag det heter) har du en självrisk på 2000kr sedan täcker försäkringen resten även vissa mediciner.

Själv blev jag jätteförvånad när mina pengar från Agria damp ner för jag trodde jag skulle betala självrisk + 20%
 
Sv: Hur mycket tar försäkringen?

Lazio skrev:
Agria är sämst.
Kolla noga att din försäkring täcker hältor, och att det inte finns nån reservation på hästen.
Agria älskar att inte ersätta för det. :smirk:


Min häst hade agria när jag fick honom, ska jag byta..?
Finns det någon fördel med AGRIA?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 148
Senast: Lillefrun
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 424
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: Lovisa.E
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp