Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

salladfinger

Trådstartare
Som rubriken lyder, hur mycket?

Jag har nu blivit bränd av medryttare som tog varje tillfälle i akt att vara sjuk och upptagen och trött och ja.. listan kan göras lång med ursäkter.

Så nu resonerar jag som så, att hittar jag en medryttare som är villig att betala en skälig summa, så vore den medryttaren vara så pass seriös att denna vill ha valuta för sina pengar genom att också hålla avtalade dagar

eller?

Nu tänker jag inte skaffa någon medryttare i första taget, då hästen inte är helt ok och vi är mitt uppe i att söka ny stallplats osv, men långsiktigt så börjar jag fundera om detta är bästa lösningen för mig att få avlastning, sinnesfrid och hästen träning?
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Jag resonerar som så att jag skulle ta betalt för dem dagar medryttaren nyttjar hästen. Självfallet då under förutsättning att medryttaren är delaktig och har någon själv att säga till om gällande träning, vilka dagar osv. Skulle jag ha en medryttare som bara rider på mina villkor så skulle jag inte ta betalt.

Ex, kostar hästen 3000 kr att ha i månaden så kan man få ut en "dagskostnad" genom att dela 3000 kr i antal dagar i månaden. Rider man då 2 dagar i veckan så får man då betala för 8 dagar i månaden.


Ungefär så ser jag på en skälig ersättning. Sedan kan man ju göra klokt i att snegla lite på vad andra tar i sitt område av sina medryttare. Finns det gott om medryttarhästar eller är det ont om dem? Kan vara svårt att få medryttare om kraven man har är större än vad andra erbjuder ...
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Själv tar jag inget betalt av min medryttare o de funkar bra för hon är seriös . Har berättat för henne att jag inte tar något betalt men är beroende av hennes hjälp då jag vill att min häst ska få motion de dagar som jag inte hinner.
Kan dock förstå hur du tänker för visst borde man vara mån om o få valuta för sina pengar.... dvs fall man betalar för o rida så borde man ju göra de också.
När jag hade hästen i ett annat stall med lite dyrare stall kostnader så hade jag en betalande medryttare , de tjejjen betalade 600 i månaden för två dagar i veckan och de grundade jag på att det var andra som hade medryttare i stallet och de tog 600 , jag hade månads kostnad på ca 4000då.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

For att fa ut dagskostnade maste du ta manadskostnaden x 12 och sen dela med 365. Men det spelar ju ingen roll egentligen..

Jag har/hade en tjej som betalade 300 per manad, hon fick rida sa mkt som hon ville, ingen traning, skogsluffning mest, men ville att hon skulle mocka de dagar hon red.. det hande en gang.. jag sa val inte sa mkt om det heller sa, Hon kommer inte just nu da hon har en liten son plus har borjat arbeta igen.. Det var ju avlastning for mig men kande jag var tvungen att hjalpa henne med sadling och sant.. det var ju inte anledningen..

Tror inte jag kommer att skaffa ngn medryttare inom snar framtid igen..
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Har en medryttare som rider 1-2 ggr/vecka, hon får betala halva skoningskostnaden. Har inget krav på att hon ska betala något annat, då jag har eget stall så kostnaden är inte så hög för mig med hästarna. Istället kan jag "utnyttja" henne för mockning, fodring och ut/insläpp när vi ev ska bort någon helg.:laugh:
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Jag har ingen medryttare men om jag skulle haft det så hade jag värdesatt stallhjälp mer än pengar. Vi har eget stall och flera hästar så det vore skönt att få avlastning ibland. Ekonomiskt stöd behöver jag inte för min hästhållning. Om medryttaren skulle rida en häst som annars vilar (t.ex. avelssto som går tom ett år etc) så skulle denne får stå för skoningar.

Hur man hittar seriösa och duktiga medryttare kan jag tyvärr inte svara på.

Mvh JV
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

kl

Jag har en medryttare som tar hand om min häst gratis mot att hon mockar och sköter om henne som sig bör. Det funkar än så länge bra och jag är jätteglad för all hjälp av henne :)

Jag har nu i dagarna fått höra att jag borde ta betalt av henne, minst 600 kr i månaden. Jag har svårt att värna mig mot det när det drogs upp att man rider någon annans häst gratis och att man ska tänka på att det är dyrt att hålla häst, så att andra som också rider får ju då rida gratis och nyttja en dyr häst. Något sånt var det i alla fall som sas :D

Jag har i alla fall sagt att om medryttaren vill ha min häst skodd får hon själv stå för den kostnaden. Jag står för verkningskostnaden och då enligt intervallet som jag har i dag, allt utöver ska inte jag lastas för.

Jag har en kompis som tycker att det är fel då hästen självklart ska skos på vintern om man rider ut eftersom den kan halka. Jag red ut i vintras och hade inga problem ens i trav som jag givetvis inte red överallt eller speciellt mycket då heller.

Men jag menar på att jag har medryttare för att jag inte hinner med min häst och att betalningen är mockningen som ju är den viktigaste biten. Min häst har inget emot att gå i hagen och slappa så ridningen är inte det viktigaste för henne. Jag skodde inte henne förra vintern, eller andra vintrar av de 5 åren jag haft henne så jag känner inte ett behov av att ha skor på henne.

Så det min medryttare får betala är med andra ord skoningen av henne, om hon vill ha henne skodd.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Min förra medryttare skulle betala 300kr/mån för att få rida 2 dagar/vecka och om hon ville fick hon åka iväg på träning/tävling med min häst och även låna min transport.
Hon red men hon betalade aldrig under nästan 1 år hon red....:cool:

Nu har jag en annan medryttare och hon rider i regel 1 gång i veckan, ibland 2 och hjälper till när jag åker iväg vilket är kanon :)

Denna medryttare kan jag lita på till 1000 så jag bara :love: henne :)

Hon betalar ingenting, däremot ville hon själv gärna hjälpa till med ett bidrag
till den nya sadeln eftersom det är något hon använder och sliter på och hon resonerade som att hon betalar ju ingenting annat så ett bidrag till det ville hon gärna hjälpa till med och det tycker jag var en väldigt trevlig gest även om jag har råd att köpa allt jag behöver till min häst själv :)
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

jag är medryttare, betalar ingenting. för mig som är student hade det varit svårt ekonomiskt, men jag förstår hur du tänker!

som "betalning" mockar jag och gör iordning mat såklart, köpte nya benskydd då de andra var trasiga och försöker bidra med det jag kan. jag försöker också att alltid ställa upp om ägaren har det körigt, även om jag inte hinner rida alltid så kan jag oftast ta mig tid att fixa stallet åtminstone! både jag och ägaren är nöjda så det fungerar bra för oss.

men det är nog som du säger att om medryttaren betalar så vill h*n ha "valuta för pengarna" och rider då när det är sagt etc. speciellt om det är en yngre, skulle jag tro. som jag ser det så gynnar det mig att jag får komma igång ordentligt med ridningen och väcka de där musklerna som inte varit vakna på några år, innan jag har råd att köpa en egen häst. det gynnar henne att hon inte behöver tänka på stallet när hon har mycket på jobbet eller vill festa en kväll utan att behöva ta sig till stallet dagen efteråt. men det är ju långt ifrån alla som ser det så...
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

när jag hade ridhäst så hade jag en tjej som iprincip hade honom som sin egen tre dagar i veckan + om jag var bortrest tog hon hand om hästen.
Hon red hästen på sina ridlektioner på ridskolan (och fick på så vis sänkt ridavgift), hon fick tävla dressyr om hon ville osv.
hon betalade halva stallhyran (1500 / 2 = 750kr)

Hästen var utbildad LB/LB och supersnäll. idiotsäker i trafiken osv..

tjejen som var medryttare var den mest seriösa och ansvarstagande medryttare jag haft!

efter detta har jag bara haft icke-betalande medryttare/skötare till mina hästar (outbildade hästar så jag har inte kunnat ta betalt tycker jag), och det har varit med ett enda undantag såna som "är sjuka"/trötta osv... extra kul var den som smsade "jag är sjuk, kan inte komma" och sen läste jag i hennes blogg att hon iallafall var tillräckligt frisk för att gå på krogen.. :angel:

Så, ja jag har då erfarenheten att betalande medryttare är seriösare. och tjaa, har medryttaren hälften av dagarna så kan personen gott o väl betala häften av stallhyran
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Jag är medryttare, betalar 500 i månaden för att rida två dagar i veckan. Sedan om det skulle vara något extra som behövs (typ spån, saltsten eller något sådant) så är det klart att jag kan köpa det om jag ändå är förbi någon hästaffär. Att mocka och fixa foder + liknande ser jag inte som betalning - det anser jag ingår i att ha häst.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Det där är så svårt... för det första att HITTA en vettig medryttare, sen en som kan betala är nästan mission impossible... Jag har, precis som du, haft min beskärda del av märkliga människor som ridit mina hästar, en del gratis, en del betalande.
Jag tror också att en betalande medryttare är mer seriös än en gratisridare, så är min erfarenhet i alla fall.
Men jag skulle mkt väl kunna tänka mig att en duktig ryttare, nu menar jag någon med meriter och referenser, goda sådana, skule få rida gratis. Och ville de träna fick de i så fall betala det själva.
Men jag hittar ingen sådan person tyvärr, men jag har inte gett upp hoppet, hoppas i all fall hitta någon som inte har ekonomiska, kroppsliga, mentala eller andra udda problem :-D utan som kan uppskatta att få rida en mkt utvecklingsbar och trevlig häst.
MEN för att återgå till din fråga så vill jag ha betalt mellan 800-1000 kr/månaden för 2-3 ggr i veckan. Då har jag min häst helinackorderad med ridhus på gården så medryttaren behöver inte göra något arbete utan enbart fokusera på hästen. Det tycker jag är en mkt rimlig deal.

Hoppas du hittar någon bra sen när det är dags =)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

tack för alla svar! då är jag inte galen trots allt då:p

har tagit betalt en gång för länge sen, eftersom vi då hade stallhyra på 2500 med helinackordering så fick medryttaren betala hälften av hälften, dvs 600 kr. men då visste jag också att föräldrarna till denna medryttare hade mer än råd:angel: samt att hon fick ha hästen som sin egen tre dagar i veckan

annars känns som att
1.jag måste hitta en vuxen ryttare med stadig ekonomi
2. ta en skälig summa (hälften av hälften känns bra i magen)
3. Denna ska självklart ta hand om det som rör hästen i fråga
dvs. mockning, foder, vatten, KANIN osv. De dagar som blir avtalade
4. denna kommer (förhoppningsvis) också behöva ha körkort..

så jag vet inte om det blir för mycket begärt..
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

KL

Personligen har jag jättesvårt att se hur man kan ta betalt för att få hjälp :confused:

Antingen behöver man hjälp och frågar en vettig människa om denne kan hjälpa till si och så ofta per vecka/månad och denne rider och tar hand om ens häst den dagen. Och man är glad och tacksam över hjälpen och den som hjälper till är glad och tacksam för att få rida.

Eller så behöver man inte hjälp utan får då rida själv.

Jag låter inte min barnvakt betala mig för att denne passar mina barn och kattvakten slipper alltid undan med att betala mig för att de får klappa och fodra mina katter när vi åker bort. Och mig veterligen får man betala för avbytare i ko-verksamhet.

Jag vet att jag i stort sett är helt ensam om att tycka så men det för mig är det faktiskt provocerande att ta betalt för att få hjälp. Måste man ha ekonomisk hjälp för att ha råd att ha häst får man ta ett extra jobb, inte tjäna extra på folk som hjälper till. Och nej, jag anser inte att medhjälpare "sliter" på mina hästar eftersom jag själv bett dem rida. Och nej, jag anser inte att de som hjälper mig lika gärna kunde ha ridit på ridskola eller skaffat sig en egen häst/foderhäst eftersom då hade den personen inte kunnat hjälpa mig.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Jag tycker man kan se det ur två synvinklar.

Den ena är som du säger, det känns konstigt att någon ska betala för att hjälpa till med ens häst.
Dock så är det oftast inte ett arbete för någon att vara medryttare utan det är ett intresse.

Sen kan man tänka såhär för de allra flesta av oss så är ju hästarna vårt intresse och vi betalar dyra pengar för att kunna ha sin häst.
Jag betalar dyra pengar för att mocka skit å släpa vatten mm för att kunna rida min häst som är belöningen för mig.
Varför ska jag betala dyra pengar för mitt intresse och sen låta någon med samma intresse utöva det gratis?

Så jag är tudelad i ämnet, jag tycker att det är både och...
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Håller med dig Gry!

Jag tycker dessutom att man ska in i beräkningen att man slipper kostnaden för att åka till och från stallet dom dagar medryttaren är där.
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

1-2 dagar i veckan 200:-/mån eller 3-5dagar/v 400:-/mån.

Allt medryttaren behöver göra är att sköta om hästen, rida och ta hand om utrustningen. Givetvis städa upp i stallet efter sig.


/zelma
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

Jag och min medryttare delar lika på kostnader för stallplats och foder till hästen, medans jag står för hela kostnaderna för veterinär, hovslagare, försäkring och inköp av all utrustning som behövs till hästen. I snitt så har min medryttare hästen 4 dagar/vecka.

För oss är det en win-win-situation. Jag har problem att hinna med hästen så som jag skulle vilja pga att min man åker iväg på tjänsteresor och ibland kan vara borta ett par veckor i sträck, och jag då inte har någon som kan ta hand om våra barn när jag är i stallet. Min medryttare, som egentligen letade efter häst att köpa, är i ungefär samma sits som mig.

Jag har även, för att göra det möjligt att ha medryttare, flyttat min häst till ett annat stall, 2 mil längre bort ifrån mig, vilket ju givetvis innebär att det blir dyrare resor till/från stallet för mig (medryttaren bor på gång/cykelavstånd från stallet)
 
Sv: Hur mycket tar ni betalt av medryttare?

*kl*
Nu har jag inte haft medryttare på många herrans år. Men då jag hade de som betalade för sig så red dom 2-3 dgr/vecka för 3-400 kr.

Min personliga åsikt är att det blir fel om man har en medryttare för att ha råd med sin häst. Det finns ju en del som köpt en dyr häst och står dyrt och därför är beroende av att ha medryttare...
 

Liknande trådar

Träning Vi har en jättebra tränare i vårt stall. Hon är egentligen ingen utbildad tränare utan hippolog, men har sjukt bra hand med hästar och...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp