Bukefalos 28 år!

Hur mycket till shettis?

M

Mallory

Jag har precis köpt en shetlandsponny. Han är 3 år och han motioneras inte så mycket nu, jag tänkte börja med det ganska snart. Han är en meter hög men han är inte så kraftig, ganska fin i hullet men dock inte så mycket muskler ännu.

Nu vill jag gärna veta vad ni ger era shettisar som ungefär ligger på samma nivå. Jag har börjat ge honom småtussar (knappt 1 kg, 4 ggr p dag) ska såsmåningom ge honom lite biotin, kommer nog att blanda ut det med betfor. Är lite nyfiken vad ni tycker. :idea:
 
Sv: Hur mycket till shettis?

Jag ger mitt shettis sto ca två kg (minnst per dag)och unghästen får minimum tre kg, nu är dom båda över en meter och rätt smäckra i modellen men vannliga shettisar som är små får ca två kg per dag utan att bli för stora
 
Sv: Hur mycket till shettis?

Ursäkta igen men måste bara fråga varför du ska börja ge honom kraft foder det är bättre om du ökar på höet i så fall.Mineraller,hö plus morötter dom behöver inte en massa kraft blir bara problem.Våra små får bara kraft när de är dräcktiga i övrigt ökar vi på höet om de annvänds jätte mycket i körning,ridning.Risken är att du får fång m hovbensrotation om du har otur,vår ena granne fick det på sin ponny och det var inte mycket kraft han fick+att han användes varje dag i körning+ridning:cry: :cry: :cry:
 
Sv: Hur mycket till shettis?

En shettis har samma behov som en stor häst, analys på grovfodret, minst 1kg ts /100kg häst dvs.ungefär 1.2kg hö/100kg helst 1,5kg
 
Sv: Hur mycket till shettis?

Jag ska ge honom biotinet för att han har haft problem med hovarna. Så jag ska ge kur i 25 dagar. och det är inte så gott att bara ära biotin, så jag tänkte blanda i någon deciliter betfor.
 
Sv: Hur mycket till shettis?

Hej! "Hakar på" er tråd med en liten fråga. Mineraler, hur gör ni med dom? Använder ni minerpellets eller "grus"? Varför/varför inte...?

Funderar lite på mina småpluttar.

MVH
 
Sv: Hur mycket till shettis?

Min shettis får 1 kg hö till natten. Under dagen delar hon hö i hagen med haflingern. De får 3 kg till frukost, 2,5 kg till lunch och ytterligare 2,5 kg på eftermiddagen. Får hon i sig kanske 2,5 - 3 kg/dygn?
 
Sv: Hur mycket till shettis?

Okej! Sorry - satt bara och tänkte på "problem när man ger dem kraftfoder" Minerpellets kontra "grus". Ska göra en ny tråd. OK?
 
Sv: Hur mycket till shettis?

Jag kommer att ge fri tillgång på hösilage till min i vinter, det har fungerat bra hittills.
 
Sv: Hur mycket till shettis?

Mineraler som är i grusform kan sätta sig på "väggarna" på tarmen, så jag skulle nog föredra pelletsform... :)
 
Sv: Hur mycket till shettis?

Jag räknade också ut till att min lilla ska äta 2,5 kg. :D
 
Sv: Hur mycket till shettis?

Jag tror nog att min skulle vilja äta ihjäl sig då ..;)
 
Sv: Hur mycket till shettis?

Om du inte har höanalys så utgå från att du har dåliga värden.
Mina minishettsiar gav jag förra året 2,5 kg hö och 1 kg lucernpellets som jag blötte upp och blandade med 1/2 liter kli.
De höll sig fina på det.
 
Sv: Hur mycket till shettis?

Om du inte har höanalys så utgå från att du har dåliga värden.
Mina minishettsiar gav jag förra året 2,5 kg hö och 1 kg lucernpellets som jag blötte upp och blandade med 1/2 liter kli.
De höll sig fina på det.


Nu har jag inte värderna framför mig, men det var rätt så bra värden..
Pappret ligger i stallet. Men jag testar med att fodra ca 2,5 kg per dag , sen så kommer han få betfor och biotin.
 
Sv: Hur mycket till shettis?

Jag tror nog att min skulle vilja äta ihjäl sig då ..;)

Ja, eller så lugnar den ner sig efter ett tag. Min har haft fri tillgång sedan hon var liten, så jag har ingen erfarenhet av vänja just shettisar vid fri tillgång. Men halvblodet gjorde just så, tokåt ett tag tills hon insåg att det inte behövdes, maten tog inte slut!
 
Sv: Hur mycket till shettis?

Ja, eller så lugnar den ner sig efter ett tag. Min har haft fri tillgång sedan hon var liten, så jag har ingen erfarenhet av vänja just shettisar vid fri tillgång. Men halvblodet gjorde just så, tokåt ett tag tills hon insåg att det inte behövdes, maten tog inte slut!

Okej. Det kanske är bättre att vänja dom när dom är små ? Inte vet jag. :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 629
Senast: tott
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 223
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp