Bukefalos 28 år!

Hur mycket torv ska det vara?

Marvin

Trådstartare
När jag nu för första gången har "egen" häst har jag kostat på mig helinackordering, pga ett oregelbundet jobb där jag inte alltid kan komma ifrån som jag har tänkt. Boxen mockas av stallägaren på helgerna och av en stalldräng i veckorna. Jag betalar ett samlingspris för hyra+strö+hösilage+mockning, kraftfodret gör jag i ordning själv, och oftast får han det som han ska, ibland glöms det på helgerna.

Nu till problemet: Jag är inte alls nöjd med hur mockningen sköts. Jag har ingen erfarenhet av torv (bara halm och spån), men gillar inte att lagret är så tunt att man på vissa ställen kan höra skorna skrapar mot betongen. Ställer han sig och kissar i den nymockade boxen blir det genast ett träsk med kleggig sörja som inte torkar. Detta ska han sedan sova i. :(

Täcket är alltid fullt med skit och det är märken på hasorna som jag tror kommer av att ligga mot hårt underlag.

Idag bad jag stallägaren ta in en ny bal torv till honom, då det var väldigt lite kvar och balarna dessutom är stenfrusna och behöver ett dygn på sig att tina så att man kan sprida ut dem. Kom tillbaka till stallet igen på kvällen och då står hästen i sin kiss-gegga som vanligt.

Gah, vad gör man!?
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Flyttar till ett annat stall eller ber någon annan ta på sig mockningen (betalar en annan person). Jag har alltid minst 10-15 cm strö. Annars får min häst liggsår på haserna.

Men med tanke på att de tom glömmer ge hästen kraft hade jag bytt stall innan de glömmer ge den hö eller något annat!
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Det finns inte direkt mycket att välja på häromkring om man vill ha tillgång till ridhus. Det finns även privatstallet, men där måste jag ta in- och utsläpp då och då, vilket jag inte kan binda upp mig till.

Höet kommer aldrig att glömmas bort, det får han med de andra, bara det att han får kraftfoder 3 gånger per dag och de andra hästarna bara 1. Det glömdes varje helg i början, men efter att jag sagt till om det har det bara hänt en gång (idag, och då skulle hon ge innan hon släppte ut, men då var jag redan ute och red).

10-15 cm torv låter mysigt!

Frågan är vad som händer om jag köper nån extra bal och slänger in och säger att jag vill ha kvar den tjockleken. Finns väl stor risk att det bara tar längre tid innan han får nytt igen. :mad:
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Fråga hur mycekt torv som ingår i det priset. I de stall jag stått i har det ingått en bal i veckan. Då kan du säga att du inte är nöjd med lagret torv som ligger och att du vill ha mer torv, och att det antal balar som går över de som ingår i priset betalar du extra för? Går det att ha en dialog med stallägaren/drängen där de lyssnar på vad du har att säga?

Edit: Jag har stått i en del stall där "allt ingår", där det visat sig att "allt" är vad de anser är tillräckligt, inte vad jag tycker är tillräckligt. Då gällande både grovfoder och torv. Min åsikt är att det är bäst att ha en specificerad mängd av vad som ingår, där jag kan köpa till upp till den standard jag anser ska vara uppfylld. :)
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Det finns inte direkt mycket att välja på häromkring om man vill ha tillgång till ridhus. Det finns även privatstallet, men där måste jag ta in- och utsläpp då och då, vilket jag inte kan binda upp mig till.

Höet kommer aldrig att glömmas bort, det får han med de andra, bara det att han får kraftfoder 3 gånger per dag och de andra hästarna bara 1. Det glömdes varje helg i början, men efter att jag sagt till om det har det bara hänt en gång (idag, och då skulle hon ge innan hon släppte ut, men då var jag redan ute och red).

10-15 cm torv låter mysigt!

Frågan är vad som händer om jag köper nån extra bal och slänger in och säger att jag vill ha kvar den tjockleken. Finns väl stor risk att det bara tar längre tid innan han får nytt igen. :mad:


Nu står min på spån. Men i "mitt" stall igår verkligen "allt"! får ta hur mycket spån jag vill. Så att fylla på med 1 skottkärra om dagen är helt ok;) men det brukar räcka med 3-4 i veckan;)

Jag hade ändå letat efter annat stall. Ridhus är inte allt här i världen (enligt mig;)
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Jag har visserligen bädd men den är i alla fall 10 cm tjock, packad torv och sedan 5-10 cm löst torv uppblandat med spån för att torven fryser så här års. Min häst älskar att ligga ner och sova i boxen så för mig är det viktigt att det är mjukt, torrt och skönt för honom att göra det. Fasas över många andra som har det som du beskriver - ett par centimeter torv som är lätt att sparka undan så att det bara är betong kvar... :(
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Ja du får nog fråga hur många torvbalar som ingår och kanske då lägga in dom själv. Tänkte att om du kompletterar upp antalet så ska det ju inte vara så att stallägaren tjänar på det och drar in på sitt.
Arma hästkrake tänker jag och ser framför mig när han lägger sig o dunsar rätt ner i betongen. USCH.
Vad säger om andra inackorderingarna?
/Gg
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Jag har ca 20 cm torv (bädd). Jag skulle precis som andra skrivit köpt egen torv och lagt in. Sedan frågat hur mycket som ingår och krävt att få det. Torv är ju ändå inte det dyraste i hästhållningen, även om det är långt ifrån gratis. Men hellre köpa själv än låta pålle stå på golvet.
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Som relativt nybliven hästägare, nu 1.5 år så kan jag bara säga att det var min första lärdom som hästägare, alla stallägare har inte alla "hästar hemma". Jag trodde i min enfald att alla ville ta hand om hästarna på bästa sätt, men tror tyvärr att lathet och snålhet alltid går före. Numera står jag på en lösdrift och har helt åsidosatt min egen bekämlighet, men hästarna stormtrivs. Kan verkligen rekommendera det, man slipper så mycket oro om man bara utgår från sin hästs behov istället för sina egna. I slutändan så transporterar jag hellre till ridhus än oroar mig för om min häst får rätt mat. Tycker alltså som en del andra svarat, att du ska titta efter ett nytt ställe. Snålar de på torv för egen bekvämlighet/snålhet så gör de det garanterat på nåt annat också.
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Hur fungerar det med bädd? Hur mycket ska man lägga in? Hur mycket ska man ta ut?
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Jag låter honom naturligtvis inte stå så, om jag är där och ser det så mockar jag ut geggamojan och omfördelar torven så att det är tjockt i mitten där han kissar (och ligger), och kanske tunnare ute i bajshörnet.

Jag är den enda med helinack, de andra hästarna i stallet är stallägarens egna, och de står på samma sätt som min. Men min hästs box är större, och det verkar inte vara tänkt på att det går åt mer torv åt en större box... Privathästarna sköts av varje enskild ägare som köper en pall med torv och använder som de vill. Många av dem har bädd.
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Är din bekvämlighet viktigare än hästens? Är väl inte värre än att det går att hyra in sig i något ridhus och transportera/rida dit?
Självklart tänker jag inte byta stall pga delade åsikter om torvlagret.
Jag trivs i övrigt, och hästen också.
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Tycker som du att torv ska täcka hela golvet i ett så pass tjockt lager att hästen kan ligga ner utan att få skav på haserna. Det är en självklarhet.

Jag har bädd av spån men en torvbädd sköts ju likadant. Man fyller upp med mycket torv, mockar bara ut skiten, slätar till och fyller på ny torv vid behov (alltså när bädden känns lite mättad. Hästen ska ha en torr yta hela tiden.

I privatstallet på ridskolan har dom torv och där ströas det också för dåligt tycker jag. Det ska inte klafsa om fötterna när man går in till hästen!

Jag hade nog köpt några balar med egen torv och fyllt på. Är stallhyran så hög att det rimligtvis borde ingå rejält med strö så är det en annan sak. Då får du nog ta upp det med stallägaren. Är det så att din häst gör åt mer torv än de andra i stallet så skulle jag däremot köpa till eget strö.
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Jag åker och köper stö idag!

Ska prata med stallägaren igen och se om jag kan få ha bädd. Jag kan själv mocka ut den till betessäsongen om det skulle vara så.
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Bra!!

Går ju faktiskt fortare att mocka en bädd varje dag när man bara ska ha ut skiten. Det som tar tid är när man ska tömma den. Tycker dom borde vara positivt inställda till bädd eftersom dom slipper köra ut den blöta, tunga torven varje dag.

Min ridlärare säger att det är ren adrenalinkicken att tömma boxbäddar på våren :D!!
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Om du har permanentbädd som sköts på rätt sätt ska den i princip inte kunna sparas in på så att den blir för tunn eftersom man lägger in ett rejält lager från början och sedan inte gräver i den över huvud taget utan bara lägger på ny torv vid behov och mockar ut bajset. Dessutom sparar man arbetskraft och torv.
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Hur mycket behöver man lägga in till att börja med då?

Fast det beror ju på storlek på box. Men 10 balar eller 2?
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

För mig har det funkat att lägga in fyra balar första dagen, och sedan fylla på med 1/4 bal varannan dag i ett par veckor. Tyvärr är det svårt att få till en bra bädd såhär års, jagskulle inte rekommendera dig att börja med det förrän det blir varmare. Torven fryser ihop sig i klumpar. Dessutom så vill man vattna bädden en gång om dagen (så att den blir fuktig, inte blöt) för att den ska sätta sig.

Man mockar bara ut bajset i en permanentbädd, det gör man givetvis varje dag. Man får aldrig "karva" i den, dvs gräva. Det ska vara ett löst, fräscht lager torv ovanpå. Kisset tar man inte ut såvida det inte blir så blött på ett ställe att det klafsar när man trampar på det, då tar man ut såpass mycket att det inte klafsar längre. Lättskött, relativt luktfritt och väldigt billigt när man väl är färdig - Jag slänger in en ny bal varannan vecka, max, medan mina stallkamrater slänger in nytt minst en gång i veckan.
 
Sv: Hur mycket torv ska det vara?

Att ha en tjock bädd är ju inte lika med att man tar ut mera. Min erfarenhet är att ju mer man har i boxen, ju mindre måste man ta ut eftersom skiten och blötan kommer att koncentreras till en mindre fläck och "ligga stilla". Om du förstår :D

Så lägg in rejält med strö vid ett tillfälle och prata med den som mockar.

Dessutom har jag en häst som har ärr från gamla liggsår på hasen som går upp så fort han har för tunt lager.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 420
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Vill gärna ha lite synpunkter på det här uppstallningsavtalet :bow: UPPSTALLNINGKONTRAKT Häst Namn: Född: Ras...
Svar
9
· Visningar
5 031
Senast: JustInCase
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp